Zelf diagnose cardan V70 2.5t AWD

In deze rubriek dus alleen over de V70 met 'schouders'.
Ga voor de V70 Classic (dus het 850 model) naar de 850 rubriek.
Plaats reactie
Dio
Starter
Berichten: 2
Lid geworden op: 21.01.2015 - 14:07

Bij het te snel nemen van een slecht geconstrueerde verkeersdrempel heb ik met de bodemplaats de drempel geraakt. De klap heeft de uitlaatpijp deels geknikt en de demper tegen de cardanas gedrukt. De auto op de garagekrik gezet, de verbogen beschermbeugel verwijderd en de uitlaat weer vrijgemaakt. Nu trilt de auto bij snelheden >115km/h.

Ik wil testen of dit door onbalans in de cardan wordt veroorzaakt. Als ik ga rijden en de automaat in N zet en vervolgens gas los laat, wordt de cardanas dan nog aangedreven door de automatische transmissie of zal deze langzamer gaan draaien i.v.m. stationaire toerental van de motor?

Wie o wie weet hier het antwoord op?
Life is what happens the moment you put your phone away.
Gebruikersavatar
Pitcher
2nd Gear member
Berichten: 192
Lid geworden op: 05.04.2021 - 14:00
Locatie: Midden Nederland

Dio schreef: 03.01.2022 - 12:57 Bij het te snel nemen van een slecht geconstrueerde verkeersdrempel heb ik met de bodemplaats de drempel geraakt. De klap heeft de uitlaatpijp deels geknikt en de demper tegen de cardanas gedrukt. De auto op de garagekrik gezet, de verbogen beschermbeugel verwijderd en de uitlaat weer vrijgemaakt. Nu trilt de auto bij snelheden >115km/h.

Ik wil testen of dit door onbalans in de cardan wordt veroorzaakt. Als ik ga rijden en de automaat in N zet en vervolgens gas los laat, wordt de cardanas dan nog aangedreven door de automatische transmissie of zal deze langzamer gaan draaien i.v.m. stationaire toerental van de motor?

Wie o wie weet hier het antwoord op?
Betwijfel of de as dan langzamer gaat draaien want aan de andere zijde zit deze nog gewoon in het sperdifferentieel dus logischerwijs zal de as dan op snelheid blijven door het draaien van de wielen.

Mij ontbreekt het verder aan kennis om tot een diagnose te komen. Hopelijk zijn er forumleden die hierover meer verstand hebben.
Volvo V90 Inscription Crystal White Pearl MY'17 T5 Polestar/Obbe Tuning
Jelmer de Jong
6th Gear member
Berichten: 3158
Lid geworden op: 20.03.2009 - 16:04

As draait mee met de voorwielen.
Dio
Starter
Berichten: 2
Lid geworden op: 21.01.2015 - 14:07

@pitcher: de Haldex zit er nog tussen en is niet ingeschakeld want geen slip op de voorwielen.

@jelmer de jong: Dank. Vermoedde al zoiets.
Life is what happens the moment you put your phone away.
erichendri
3rd Gear member
Berichten: 334
Lid geworden op: 26.07.2017 - 22:25
Locatie: Doorn

As zit toch op de achteras, daarna haldex en daarna de bak.
Kijk ff of er een velg krom is of balanceer loodje ontbreekt.

Eric
Plaats reactie

Terug naar “V70 MY2000 t/m MY2007”