Vraag over aanschaf V40 D2 2014/15

Geleverd vanaf bouwjaar 2012, in de basisversie V40, de stoere V40 CrossCountry en de sportieve V40 R-design
Plaats reactie
Nas91
1st Gear member
Berichten: 21
Lid geworden op: 04.12.2021 - 22:16

Allereerst de beste wensen.

Ik ben hier nieuw op het forum omdat ik op zoek ben naar een V40 diesel. Afgelopen jaren heb ik veel Duitse auto’s gereden dus totaal geen verstand van Zweedse merken.

Mijn voorkeur gaat uit naar een D2 rond bouwjaar 2014-2015. Liefst een 2.0. De meeste zitten nu rond de 200.000KM. Kunnen jullie advies geven over de mogelijk e kwalen of zaken waar ik op moet letten?

Afgelopen week heb ik een testrit gemaakt en moet zeggen dat ze fantastisch rijden. Ik had een hoge pet voor Audi maar Volvo overtreft het misschien wel.

Alvast bedankt!
RB64
2nd Gear member
Berichten: 123
Lid geworden op: 01.07.2016 - 13:11

Deze vraag is al vaker voorbij gekomen, even de zoekfunctie gebruiken en je zal de antwoorden vinden ;)
Volvo V40 T4 MY17 #Do88 IC #Polestar Exhaust #JRfilter
Gebruikersavatar
Rens198
Starter
Berichten: 7
Lid geworden op: 20.10.2021 - 14:52

Kijk vooral of de EGR klep en distributieriem al vervangen zijn.
Bij mij was de distributieriem gelukkig vervangen, maar de EGR nog niet. Dat gaf voor mij toch wel wat problemen (haperen van de motor).
Uiteindelijk nog met garantie kunnen laten vervangen.
V40 2.0 D2 - 170pk - 420nm
Nas91
1st Gear member
Berichten: 21
Lid geworden op: 04.12.2021 - 22:16

Dank voor je reactie Rens. Bij welke kilometerstand gaf de egr problemen en wat waren de symptonen
Gebruikersavatar
Rens198
Starter
Berichten: 7
Lid geworden op: 20.10.2021 - 14:52

Nas91 schreef: 14.01.2022 - 21:05 Dank voor je reactie Rens. Bij welke kilometerstand gaf de egr problemen en wat waren de symptonen
Eigenlijk gelijk al bij het moment dat ik hem kocht (146K). Rond 150.000km kreeg ik de melding op dashboard (check engine). Toen heb ik hem gelijk laten uitlezen en kwam naarvoren dat het de EGR klep was die vervangen moest worden. Direct dezelfde week is dit vervangen > daarna geen last meer van gehad.
Symptomen waren af en toe haperen/stotteren van de motor bij half-gas bij lage toeren. Het voelt dan alsof de auto wat bokt. Bij volgas merkte je er niets van.

Succes met je zoektocht!
V40 2.0 D2 - 170pk - 420nm
Gebruikersavatar
Rens198
Starter
Berichten: 7
Lid geworden op: 20.10.2021 - 14:52

Rens198 schreef: 15.01.2022 - 14:57
Nas91 schreef: 14.01.2022 - 21:05 Dank voor je reactie Rens. Bij welke kilometerstand gaf de egr problemen en wat waren de symptonen
Eigenlijk gelijk al bij het moment dat ik hem kocht (146K). Rond 150.000km kreeg ik de melding op dashboard (check engine). Toen heb ik hem gelijk laten uitlezen en kwam naarvoren dat het de EGR klep was die vervangen moest worden. Direct dezelfde week is dit vervangen > daarna geen last meer van gehad.
Symptomen waren af en toe haperen/stotteren van de motor bij half-gas bij lage toeren. Het voelt dan alsof de auto wat bokt. Bij volgas merkte je er niets van.

Succes met je zoektocht!
Ik heb overigens de EGR-klep daarna software matig laten uitschakelen, om te voorkomen dat ik straks weer aan de beurt ben om hem te vervangen ;)
V40 2.0 D2 - 170pk - 420nm
Gebruikersavatar
V60 PineGrey
1st Gear member
Berichten: 15
Lid geworden op: 11.09.2021 - 13:31
Locatie: NL

Beste NAS91,

Ik heb zelf de V40 D4 mogen berijden uit die tijd(2014) Was een absolute bijtellingknaller maar ook een heerlijke wagen. Ik denk dat de prijzen niet zo gek ver uit elkaar lopen vergeleken met de D2.
Voor bijna hetzelfde geld heb je 70 PK en rijplezier erbij.
Met dezelfde problematiek. Ook bij mij is 2 keer de EGR klep vervangen.
Is er uit gegaan met 180K en nog steeds de auto waar mijn vrouw met het meeste plezier aan terug denkt.
Gereden Volvo's:

Volvo V40 D4 R-design 2014
Volvo V60 D6 Summum 2015 Polestar Chrystal White Metallic
Volvo XC 40 Twin Engine Pro (Tijdelijk)
Volvo V60 T6 R-design Pine Grey
Nas91
1st Gear member
Berichten: 21
Lid geworden op: 04.12.2021 - 22:16

Dank jullie wel voor jullie reacties. Ik zal de D4 zeker meenemen in mijn zoektocht.

Indien de EGR problemen geeft moet deze vervangen worden om van de problemen af te zijn of is het ook mogelijk om deze dan weg te laten schrijven?
Gebruikersavatar
V60 PineGrey
1st Gear member
Berichten: 15
Lid geworden op: 11.09.2021 - 13:31
Locatie: NL

Nas91 schreef: 16.01.2022 - 17:25 Dank jullie wel voor jullie reacties. Ik zal de D4 zeker meenemen in mijn zoektocht.

Indien de EGR problemen geeft moet deze vervangen worden om van de problemen af te zijn of is het ook mogelijk om deze dan weg te laten schrijven?
Werd bij mij onder garantie vervangen. Ik zou dan ook de occasion aanschaffen bij een dealer, Dan heb je in ieder geval recht op een coulanceregeling en daarbij. Het is niet een vreselijk dure aangelegenheid.
Gereden Volvo's:

Volvo V40 D4 R-design 2014
Volvo V60 D6 Summum 2015 Polestar Chrystal White Metallic
Volvo XC 40 Twin Engine Pro (Tijdelijk)
Volvo V60 T6 R-design Pine Grey
Gebruikersavatar
Ferrari
5th Gear member
Berichten: 1145
Lid geworden op: 12.10.2019 - 10:49
Locatie: Antwerpen

Als een EGR-klep problemen geeft, dan is het meestal vervuiling en blijft de klep openstaan terwijl deze dicht moet zijn. Weg laten schrijven alleen werkt dan helaas niet. Of de klep moet afgedicht worden met een plaatje of eerst gereinigd of vervangen, zodat hij goed sluit.
Henry

Huidig wagen- en motorpark:
Volvo C70 D3 Geartronic Summum 2011
Volvo 850 GLT 2.5 20V 1992
Mazda CX-30 2020 (leaseauto, alleen zakelijk)
Harley-Davidson Softail Heritage Classic 1999
Nas91
1st Gear member
Berichten: 21
Lid geworden op: 04.12.2021 - 22:16

Als de EGR problemen geeft zou het dus volstaan met een afdichting (plaatje) en uit laten schrijven. In ieder geval is dit goedkoper dan het vervangen van de EGR.

Het nadeel is alleen dat de auto dan niet voldoet aan de emissie norm. Maar goed ik weet niet of er nadelen zijn voor de particulier. Zijn hier mensen die bij problemen het op deze manier hebben opgelost?
Gebruikersavatar
Rens198
Starter
Berichten: 7
Lid geworden op: 20.10.2021 - 14:52

Nas91 schreef: 17.01.2022 - 20:40 Als de EGR problemen geeft zou het dus volstaan met een afdichting (plaatje) en uit laten schrijven. In ieder geval is dit goedkoper dan het vervangen van de EGR.

Het nadeel is alleen dat de auto dan niet voldoet aan de emissie norm. Maar goed ik weet niet of er nadelen zijn voor de particulier. Zijn hier mensen die bij problemen het op deze manier hebben opgelost?
Ik heb destijds mijn nieuwe EGR-klep direct laten uitschrijven, dat was volgens mij hét moment om het te laten doen ;)
Dus, nieuwe EGR onder garantie bij de Volvo, vervolgens EGR uit laten schrijven bij extern bedrijf waar ik ook de auto heb laten chiptunen.

Bij de APK kwam de auto niet meer automatisch door de APK > omdat de garage dan in het systeem kijkt of de auto aan alle emissie eisen voldoet (correct me if I'm wrong..?). Dan lopen ze een checklist na, en kregen ze dus een NOK bij de EGR.
Vervolgens hebben ze een aparte roetmeting uitgevoerd om hier toch een OK te krijgen op je APK checklist > en deze roetmeting was ook gewoon OK.
Alleen daar krijg je dan wel de kosten van (rond de €40 bij mij dacht ik, maar dat zou ik even moeten nakijken).
V40 2.0 D2 - 170pk - 420nm
Gebruikersavatar
Ferrari
5th Gear member
Berichten: 1145
Lid geworden op: 12.10.2019 - 10:49
Locatie: Antwerpen

De EGR-klep leidt, indien het kan, uitlaatgassen terug de motor in waardoor de verbrandingstemperatuur verlaagd wordt en dus ook de NOx-uitstoot. Normaal wordt hier volgens mij niet op gecheckt (maar ik kan het mis hebben). De EGR-klep heeft met de roetuitstoot normaal gesproken niets te maken. Kan het zijn dat ze ook het roetfilter hebben verwijderd en weggeschreven? Dat zou namelijk de roetmeting kunnen verklaren.
Henry

Huidig wagen- en motorpark:
Volvo C70 D3 Geartronic Summum 2011
Volvo 850 GLT 2.5 20V 1992
Mazda CX-30 2020 (leaseauto, alleen zakelijk)
Harley-Davidson Softail Heritage Classic 1999
Gebruikersavatar
raspaardje
6th Gear member
Berichten: 2724
Lid geworden op: 30.05.2012 - 10:07
Locatie: Regio Utrecht

De EGR zorgt idd voor een lagere verbrandingtemperatuur wanneer deze open staat. En daarmee minder NOx-uitstoot.
Schrijf je de EGR uit dan krijgt de motor versere lucht/geen verbrande uitlaatgassen meer en heb je juist minder roetvorming; het roetfilter wordt minder belast.

Dus eigenlijk is de noodzaak van een roetfilter groter wanneer de EGR-klep normaal functioneert.

Naast een vervuilde EGR klep slipt natuurlijk het gehele inlaatspruitstuk dicht door de combinatie van aangevulde lucht vanuit de EGR (uitlaatgassen mét roet) en de oliedampen vanuit de carterventilatie.
2019 Volvo V60 T5 R-Design Polestar - Osmium Grey
2006 Saab 9-3 Cabrio 1.9 TiD Vector 20 Years Edition Hirsch - Electric Blue
Roy_S
Starter
Berichten: 1
Lid geworden op: 30.08.2021 - 14:35

Misschien een beetje laat, maar ik dacht dat de D2 in de begin jaren nog een 1.6 had en pas later in 2015/2016 overgestapt zijn naarde 2.0.
redracer
4th Gear member
Berichten: 550
Lid geworden op: 13.04.2010 - 20:33

Nas91 schreef: 17.01.2022 - 20:40 Als de EGR problemen geeft zou het dus volstaan met een afdichting (plaatje) en uit laten schrijven. In ieder geval is dit goedkoper dan het vervangen van de EGR.

Het nadeel is alleen dat de auto dan niet voldoet aan de emissie norm. Maar goed ik weet niet of er nadelen zijn voor de particulier. Zijn hier mensen die bij problemen het op deze manier hebben opgelost?
Bij uitschrijven vd egr blijft hij werken hij gaat bij starten kort open en dicht zodat hij volgens de computer werkt en geen foutmelding geeft( dus niet te checken ) , daarna blijft hij dicht . De roetmeting zal er eerder beter door worden en apk kan het ook niet zien die mogen/doen alleen visuele controle zelfde als bij roetfilter.
Plaats reactie

Terug naar “V40”