T6 stiller dan EV!?

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Edwin
5th Gear member
Berichten: 1857
Lid geworden op: 09.02.2005 - 08:16
Locatie: Gelderland

Na in verschillende elektrische auto’s meegereden te hebben durf ik de stelling wel aan dat een V70 T6 stiller en geluidlozer rijdt en een EV!

Als je rustig gas geeft met accelereren. En op snelheid, 100-120 al helemaal!
Ik had verwacht dat die EV’s echt stil zouden zijn, maar een hoop wind, banden en rijgeluiden, anders dan motorgeluid.

Is de T6 met ‘dubbel’ glas nou echt zo stil of was mijn verwachting van de EV’s te hoog.

(De EV’s zijn een Jaguar iPace en VW ID3).

Gr. Edwin.
V70 T6 Summum
C70 T5 Summum


Volvo 66 DL 1.1
Volvo 340 GL 1.7
Volvo 460 1.8 Luxury-line
Volvo 854 10V
Volvo 855 T-5
Volvo V40 2.0
Volvo V70 T5
Volvo V70 T6 Summum Polestar+
Volvo C70 T5 Summum Dynaudio + 2x woofer Crisp & LOUD!
Gebruikersavatar
Rolandk
3rd Gear member
Berichten: 275
Lid geworden op: 27.07.2007 - 15:08

Door het altijd aanwezige geluid van de 6 cilinder (hoe stil ook), zullen de band- en wind- en andere rijgeluiden minder opvallen en zou je je V70 als stiller kunnen ervaren. Uiteindelijk kan alleen een decibelmeter uitsluitsel geven, wat dan nog niets zegt over hoe je het geluid ervaart.
Volvo S60 Recharge T6 AWD Inscription
Saab 9³ Cabrio V6 Aero
BMW 530dA Touring
Gebruikersavatar
V480-S60
8th Gear member
Berichten: 19475
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

Oops, dan noem je (zeker met de ID3) de meest 'plastic' auto''s waar idd bandengeruis veel meer doordringt. Dat is met name voor de ID3 een zeer groot minpunt.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 236.000 kms (6-18 tm ..)
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 27476
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Met name de ervaring van het geluid is bepalend voor de beleving van de overlast.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
V40 T3 Polar+ Sport 2019
BMW Z4 2007
t5power
5th Gear member
Berichten: 2112
Lid geworden op: 02.07.2009 - 21:02

Onlangs voor het eerst meegereden in een Tesla 3, toen bekroop mij ook het gevoel dat mijn XC90 V8 wel eens stiller zou kunnen zijn op de snelweg. Heb volgens mij ook dubbele beglazing. Misschien betere isolatie?
[2006] Volvo XC90 V8 Executive MY2007
(2004) Volvo V70 T5. Summum MY05. 17"; LM Orpheus velgen. RTI - HU850 - FourC
(2004) Volvo S40 2.0D. Momentum. RTI - High Performance Sound
(1997) Volvo S40 2.0
Gebruikersavatar
diesel01
8th Gear member
Berichten: 19847
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

Ben wel benieuwd naar de test op de weg met verschillende auto’s en een DB meter.
V90 D5 AWD Inscription Polestar.
V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 20623
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Geluid is volgens mij toch een beetje een subjectieve waarneming: je verwacht geen geluid in een EV maar je hoort blijkbaar andere dingen. Om je vervolgens te gaan ergeren. Verder denk ik dat banden best wel een grote boosdoener zijn wat geluid betreft.
Mark


Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying.

Arthur C. Clarke

Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/werken-bij-wouda/
Gebruikersavatar
Rolandk
3rd Gear member
Berichten: 275
Lid geworden op: 27.07.2007 - 15:08

Ik durf haast te stellen dat ik mijn S60 op de snelweg als stiller (of rustiger?) ervaar met de brandstofmotor aan i.p.v. puur elektrisch. In het laatste geval vallen overige rijgeluiden gewoon meer op.
Volvo S60 Recharge T6 AWD Inscription
Saab 9³ Cabrio V6 Aero
BMW 530dA Touring
pimsam
3rd Gear member
Berichten: 355
Lid geworden op: 01.02.2007 - 16:15
Locatie: Maastricht
Contacteer:

Ik had precies dezelfde ervaring in een testrit in een Tesla Model 3. Je rijdt geluidloos weg en dat is indrukwekkend maar zodra de snelheid boven de 80 kwam, trad er heel veel windgeruis op. Uiteraard is meten het beste maar als je in een ICE auto op de autobaan de motor in neutraal zet, is de invloed van het motorgeluid bijna te verwaarlozen en kun je best wel vergelijken.

Naast de praktische onbruikbaarheid en de kosten van een Model 3, was het lawaai een reden om voor een XC90 D5 te kiezen.

Mijn huidige XC90 D5 is echt fluisterstil bij 120 per uur. Daar kan een Tesla echt niet tegenop. Accelereren in de stad maakt de D5 natuurlijk altijd meer geluid (lawaai is het niet) maar ik vind stilte en rust op lange ritten veel belangrijker.
Volvo XC90 D5 R-design 2016
Porsche 911 Carrera Cabriolet 2002
Volvo XC90 2.4D aut. R-Design 2008
Volvo V50 2.0D aut. R-Design 2009
Saab 900 T16 Aero cabriolet 1990
Volvo XC90 D5 geartronic 2004
Volvo V70 2.5D aut. 1999
Volvo 850 Estate 2.5 20V aut. lpg 1994
Volvo 940 Estate 2.3 16V aut. lpg 1991
Volvo 164 E lpg 1973
Gebruikersavatar
Edwin
5th Gear member
Berichten: 1857
Lid geworden op: 09.02.2005 - 08:16
Locatie: Gelderland

Hmmm, de reacties lezende durf ik de stelling ook wel aan dat ie stiller is. Meten is weliswaar weten en e.e.a. is zeker subjectief, net als met de audio kwaliteit discussies.
Maar één ding kan ik wel concluderen; ook qua geluidsisolatie is nieuw (lees: elektromotor) dus zeker niet altijd direct beter dan oud (lees: brandstofmotor).
Op motorisering gebied had ik dat al eerder voor mijzelf geconcludeerd.

Gr. Edwin.
V70 T6 Summum
C70 T5 Summum


Volvo 66 DL 1.1
Volvo 340 GL 1.7
Volvo 460 1.8 Luxury-line
Volvo 854 10V
Volvo 855 T-5
Volvo V40 2.0
Volvo V70 T5
Volvo V70 T6 Summum Polestar+
Volvo C70 T5 Summum Dynaudio + 2x woofer Crisp & LOUD!
Herman.Kuyk

V480-S60 schreef: 24.12.2021 - 13:27 Oops, dan noem je (zeker met de ID3) de meest 'plastic' auto''s waar idd bandengeruis veel meer doordringt. Dat is met name voor de ID3 een zeer groot minpunt.
Maar is wel stiller bij 130 KM/h 66,8 db als bv de XC 40
XC40 Pure Electric 67,3 db
Volvo XC40 T3 Momentum 67,8 db
Het verhaal van de TS klopt wel een Volvo V70 2.0D Summum uit 2008 komt op 66 db dat is bijna 2 db stiller als een XC40 T3.
Gebruikersavatar
Rolandk
3rd Gear member
Berichten: 275
Lid geworden op: 27.07.2007 - 15:08

Met de Jaguar heb ik nooit gereden, maar de ID.3 en Model 3 worden beide nou niet bepaald geroemd om hun bouwkwaliteit en afwerking. Dit in aansluiting op de trend dat de elektrische modellen of varianten van veel fabrikanten minder “hoogwaardig” zijn ontworpen dan de conventionele uitvoering. Dit kan zich natuurlijk ook kan vertalen in karige geluidsisolatie.
Volvo S60 Recharge T6 AWD Inscription
Saab 9³ Cabrio V6 Aero
BMW 530dA Touring
Rene64
2nd Gear member
Berichten: 114
Lid geworden op: 26.12.2018 - 15:29

Interessante discussie !
Wat mij in een EV flink irriteert is de hoge pieptoon van de PWM aansturing van de elektromotoren.
Ik ben heel gevoelig voor hoge tonen en dit ergert mij best wel.
Benieuwd of hier meer mensen last van hebben.
Ook mijn D3 is heel stil bij 120 op de snelweg dus ik zou best wel eens meetgegevens willen zien.
Volvo V70 III MY 2010 D3 Geartronic
Plaats reactie

Terug naar “V70/XC70 vanaf MY2008”