Bijtelling elektrische auto uit 2017 flink hoger

Het board om te praten over zaken die exclusief voor de Plug In Hybrid Volvo's van toepassing zijn
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Ben
Executive Member
Berichten: 40606
Lid geworden op: 09.09.2004 - 16:57
Locatie: Even ten noorden van de Paltz
Contacteer:

21 december 2021

De bijtelling voor een elektrische auto die in 2017 voor het eerst op kenteken is gezet, gaat volgend jaar flink omhoog. De bijtelling voor een auto staat namelijk vast voor de eerste 60 maanden nadat deze voor het eerst op kenteken is gezet. Voor een auto uit 2017 betekent dit dat de lage bijtelling van 4% uit 2017 volgend jaar afloopt. Vanaf de eerste dag van de maand na deze 60 maanden geldt de bijtelling van dat jaar. Dit betekent in 2022 een bijtelling van 16% over de eerste € 35.000 van de cataloguswaarde en 22% over het meerdere. Voor een auto met een cataloguswaarde van € 50.000 betekent dit dat de jaarlijkse bijtelling verhoogd wordt van € 2.000 naar € 8.900! Wordt de bijtelling jou te hoog, dan kun je als dga overwegen de auto naar privé te halen. Voor ondernemers in de inkomstenbelasting zal dit lastiger zijn.

Meer info ? Vraag je accountant
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
Gebruikersavatar
TonH53
6th Gear member
Berichten: 3252
Lid geworden op: 20.02.2018 - 09:14

Ondernemers in de inkomstenbelasting kunnen overwegen de auto te verkopen aan de partner.
Laatst gewijzigd door TonH53 op 23.12.2021 - 16:08, 1 keer totaal gewijzigd.
1989 440 XV-87-GX
1992 440 FX-TJ-03
2000 S40 15-GB-LL
2005 S60 69-PX-NH
2013 V40 Cross Country 87-ZXR-5
2018 XC40 T4 Inscription SR-297-G
2019 V40 T3 R-Design Geartronic Polar+ Sport + Parkeerverwarming
2021 XC40 P8 met (bijna) alle opties
Gebruikersavatar
BraboFrits
5th Gear member
Berichten: 1002
Lid geworden op: 21.04.2014 - 16:39
Locatie: Tilburg

Ach, het is dubieus waarom velen in het verleden erg veel voordeel hadden via een bedrijfsauto.
Heb ik ook een aantal jaren van mogen genieten maar eerlijk is het wat mij betreft niet.
Voorheen FritsieV70

Volvohistorie:
- Heden: XC90 T8 model 2016 Inscription Magic blue, blond lederen interieur.
- Van 2014 tot 2020: V70 MY2011 D5 model 2012 Momentum
- Lang geleden: Volvo 240 DL station
- Nog langer geleden: Volvo 340 GL
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4612
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

TonH53 schreef: 23.12.2021 - 15:55 Ondernemers in de inkomstenbelasting kunnen overwegen de auto te verkopen aan de partner.
NB! Let op de kleine lettertjes, want verkopen aan de partner mag niet zomaar, dus zoals al gesuggereerd door Ben, laat je vooral goed voorlichten door een deskundige.
Wat ik zelf destijds met de D6 gedaan heb is de auto naar privé halen op basis van een online waarde taxatie van de ANWB.
Uiteraard mag je dan die auto absoluut zakelijk niet meer gebruiken. Voor de zaak heb ik er toen tijdelijk een andere auto naast gekocht.
Uiteraard kun je er ook voor kiezen om de E-auto gewoon op de zaak te houden, een km admin bij te houden en privé iets anders te gaan rijden.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4612
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

BraboFrits schreef: 23.12.2021 - 15:58 Ach, het is dubieus waarom velen in het verleden erg veel voordeel hadden via een bedrijfsauto.
Heb ik ook een aantal jaren van mogen genieten maar eerlijk is het wat mij betreft niet.
Elk voordeel heb ze nadeel toch? Ik bouw als ondernemer niet (bijna) gratis een pensioen op en kan alleen via hele dure verzekeringen de gevolgen van arbeidsongeschiktheid en aansprakelijkheid inperken.....
Is wat mij betreft dus geen discussie over wel/geen eerlijkheid.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Gebruikersavatar
BraboFrits
5th Gear member
Berichten: 1002
Lid geworden op: 21.04.2014 - 16:39
Locatie: Tilburg

Gouwe schreef: 23.12.2021 - 16:27
BraboFrits schreef: 23.12.2021 - 15:58 Ach, het is dubieus waarom velen in het verleden erg veel voordeel hadden via een bedrijfsauto.
Heb ik ook een aantal jaren van mogen genieten maar eerlijk is het wat mij betreft niet.
Elk voordeel heb ze nadeel toch? Ik bouw als ondernemer niet (bijna) gratis een pensioen op en kan alleen via hele dure verzekeringen de gevolgen van arbeidsongeschiktheid en aansprakelijkheid inperken.....
Is wat mij betreft dus geen discussie over wel/geen eerlijkheid.
Meningen mogen gelukkig verschillen.
En laten we het over het opgebouwde pensioen via mijn werkgever maar niet hebben, dan springen de tranen in je schoenen. Mijn vader had een uitstekend pensioen, het mijne is om te janken en ik ben blij dat ik de nodige extra middelen heb. Deels zelf opgebouwd en deels in de schoot geworpen.
Maar goed, je zult mij niet horen klagen O)

Sorry voor de zijsprong, nu weer on topic...
Voorheen FritsieV70

Volvohistorie:
- Heden: XC90 T8 model 2016 Inscription Magic blue, blond lederen interieur.
- Van 2014 tot 2020: V70 MY2011 D5 model 2012 Momentum
- Lang geleden: Volvo 240 DL station
- Nog langer geleden: Volvo 340 GL
Plaats reactie

Terug naar “Plug In Hybrid Volvo's”