Help! Mijn V70 2005 is een rijdende hete lucht oven
Geplaatst: 22.12.2021 - 17:36
Ik heb heel veel draadjes over 'kachel' en 'verwarming' afgespeurd, zie veel problemen met kachels die niet meer/goed/links en rechts warm worden.
Maar bij mij is het andersom: het wordt bloedheet in de auto.
Het begon afgelopen voorjaar. Er bleek alleen maar warme lucht uit de roosters te komen.
Daarom dacht ik aan een kapotte airco aangezien ik vaak issues met airco's lees.
Bij de APK begin juli heb ik het issue aangegeven bij de Volvo specialist waar ik al jaren kom.
Dus laptop er aan en de foutcodes uitlezen. Maar daar kwam naar voren dat het niet de airco was maar de kachelklep.
Ze hebben het geprobeerd te resetten/kalibreren maar dat werkte niet. Blijkbaar zit ie vast.
Enige optie als dus de specialist: kachelklep vervangen.
Maar om die te kunnen vervangen moet volgens de specialist het hele dashboard eruit. Een klus waar ze 2 dagen mee bezig zijn.
Dat kost zoveel arbeidsuren dat de auto eigenlijk financieel total loss is. (2005 2.4 D geartronic met 355.000km, dagwaarde <€2000,-)
Omdat het 3 weken voor een vakantie naar Bretagne was, schoot ik een beetje in de stress.
Ik zag het namelijk niet zitten om 12 uur met het gezin in een auto te zitten waar in de temperatuur alleen maar hoger wordt.
Via via kwam ik ergens terecht om voor de zekerheid toch de airco even te checken. Misschien zat er te weinig vloeistof in of was de druk te laag.
De airco specialist gaf aan dat de airco inderdaad oké was. Maar om me te helpen heeft hij (op eigen initiatief) op een of andere manier de kachelklep dicht gedaan.
Gevolg: alleen nog maar koude lucht en de vakantie gered!
Op zijn advies ben ik in oktober weer langs geweest om de klep weer open te zetten.
En nu is het weer permanent en 100% hete lucht.
Voor een kort ritje is dat te doen, maar ik moet op dit moment steeds een uur in de auto en dan loopt de temperatuur heel erg op.
Ventilator uitzetten helpt niet; je blijft warme lucht voelen.
De luchtstroom alleen op de voeten het de voorruit maakt ook geen verschil op de temperatuur in de auto.
De ramen om de 10 minuten even openen is de enige manier om niet 'krokant en uitgedroogd' uit de auto te komen.
Het dashboard wordt heel heet en ik hoop niet dat er daardoor dingen kapot gaan of brand ontstaat.
Bijkomend dingetje is dat er na een lange rit de volgende ochtend heel veel vocht in de auto zit en de ramen nu met de vorst ook aan de bínnenkant bevriezen.
En dat is lastig krabben kan ik je vertellen...
Ik zie eigenlijk maar drie opties:
1. na 12 jaar afscheid te nemen van ons fijne werkpaard. (Zonde want hij is net youngtimer en dat is financieel als zzp'er heel interessant.)
2. de auto toch laten repareren en niet naar het bedrag op de rekening kijken als ik afreken
3. kosten besparen door bijvoorbeeld zelf het dashboard uit- en inbouwen en het vervangen van de kachelkleppen/kleppenhuis (of wat er dan ook vervangen moet worden) laten doen. Maar dit heb ik nog nooit gedaan en vraag me af of ik dat wel kan.
Heeft iemand een soort gelijk probleem gehad?
En is er wellicht nog een andere optie/oplossing die ik over het hoofd zie?
Alvast bedankt voor de tips.
Maar bij mij is het andersom: het wordt bloedheet in de auto.
Het begon afgelopen voorjaar. Er bleek alleen maar warme lucht uit de roosters te komen.
Daarom dacht ik aan een kapotte airco aangezien ik vaak issues met airco's lees.
Bij de APK begin juli heb ik het issue aangegeven bij de Volvo specialist waar ik al jaren kom.
Dus laptop er aan en de foutcodes uitlezen. Maar daar kwam naar voren dat het niet de airco was maar de kachelklep.
Ze hebben het geprobeerd te resetten/kalibreren maar dat werkte niet. Blijkbaar zit ie vast.
Enige optie als dus de specialist: kachelklep vervangen.
Maar om die te kunnen vervangen moet volgens de specialist het hele dashboard eruit. Een klus waar ze 2 dagen mee bezig zijn.
Dat kost zoveel arbeidsuren dat de auto eigenlijk financieel total loss is. (2005 2.4 D geartronic met 355.000km, dagwaarde <€2000,-)
Omdat het 3 weken voor een vakantie naar Bretagne was, schoot ik een beetje in de stress.
Ik zag het namelijk niet zitten om 12 uur met het gezin in een auto te zitten waar in de temperatuur alleen maar hoger wordt.
Via via kwam ik ergens terecht om voor de zekerheid toch de airco even te checken. Misschien zat er te weinig vloeistof in of was de druk te laag.
De airco specialist gaf aan dat de airco inderdaad oké was. Maar om me te helpen heeft hij (op eigen initiatief) op een of andere manier de kachelklep dicht gedaan.
Gevolg: alleen nog maar koude lucht en de vakantie gered!
Op zijn advies ben ik in oktober weer langs geweest om de klep weer open te zetten.
En nu is het weer permanent en 100% hete lucht.
Voor een kort ritje is dat te doen, maar ik moet op dit moment steeds een uur in de auto en dan loopt de temperatuur heel erg op.
Ventilator uitzetten helpt niet; je blijft warme lucht voelen.
De luchtstroom alleen op de voeten het de voorruit maakt ook geen verschil op de temperatuur in de auto.
De ramen om de 10 minuten even openen is de enige manier om niet 'krokant en uitgedroogd' uit de auto te komen.
Het dashboard wordt heel heet en ik hoop niet dat er daardoor dingen kapot gaan of brand ontstaat.
Bijkomend dingetje is dat er na een lange rit de volgende ochtend heel veel vocht in de auto zit en de ramen nu met de vorst ook aan de bínnenkant bevriezen.
En dat is lastig krabben kan ik je vertellen...
Ik zie eigenlijk maar drie opties:
1. na 12 jaar afscheid te nemen van ons fijne werkpaard. (Zonde want hij is net youngtimer en dat is financieel als zzp'er heel interessant.)
2. de auto toch laten repareren en niet naar het bedrag op de rekening kijken als ik afreken
3. kosten besparen door bijvoorbeeld zelf het dashboard uit- en inbouwen en het vervangen van de kachelkleppen/kleppenhuis (of wat er dan ook vervangen moet worden) laten doen. Maar dit heb ik nog nooit gedaan en vraag me af of ik dat wel kan.
Heeft iemand een soort gelijk probleem gehad?
En is er wellicht nog een andere optie/oplossing die ik over het hoofd zie?
Alvast bedankt voor de tips.