Luchtvering bevriest?

De XC90 wordt na 12 jaar vervangen door de nieuwe XC90
Plaats reactie
jkatier
1st Gear member
Berichten: 34
Lid geworden op: 18.01.2014 - 18:01

Mijn XC90 T8 (MY 2017) heeft een probleem met de luchtvering wanneer het vriest.
Compressor blijft hoorbaar bijstellen bij remmen/bochten/hobbels.
Wanneer het niet vriest dan is er geen probleem en werkt de vering perfect.

Lijkt of er ergens vocht in zit dat bevriest en de boel verstopt
Iemand ervaring met dit probleem? En een suggestie om het op te (laten) lossen?
Flying Jeroen
3rd Gear member
Berichten: 278
Lid geworden op: 08.09.2011 - 21:08
Locatie: Bathmen

Hmm, ik had vanochtend ook een brom van achteruit.
Het leek net of de compressor bleef hangen. Na een tijdje rijden was het weg.
Vermoedelijk een soortgelijk euvel.
Nu weet ik dat je bij een compressor regelmatig vocht moet af tappen, vooral als er kou in het geding is.
Hoe en wat bij onze Volvo's weet ik weer niet, wellicht kan de dealer je helpen.
Daarbij wordt mijn XC60 over twee weken ingeruild.
De vorst is dan weer voorbij...
Volvo For Life: nr. 8
XC90 R-Design T8 18.8 kWh, 06.2022 , Onyx Black, 22”, nappa leer, luchtvering, B&W, full LED, etc.[i6
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 12219
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

Is met stikstof te vullen, bevriest dan niet meer
jkatier
1st Gear member
Berichten: 34
Lid geworden op: 18.01.2014 - 18:01

Heb afgelopen dagen flink wat onderzoek gedaan. Bij 1 garage stonden al 7 auto's met hetzelfde probleem na vrieskou.
Probleem zit (vaak) in de compressor van de luchtvering. Daar zit vocht in en deze bevriest, systeem zit verstopt, waardoor de foutmelding optreedt. Blijkt niet te verhelpen door revisie.

Advies van andere volvo xc90-rijders in Zweden en N-Amerika: uitschakelen 'easy entry' zorgt er in ieder geval voor dat de auto niet helemaal zakt in vering en dat bij problemen met de compressor, de auto rijdbaar blijft.
Bij bevriezing compressor zal vaak eerst de zekering knappen. (Zekering in kofferbak, nr 3, 40A, MCase).
Wanneer het niet meer vriest is het probleem vaak weer vanzelf opgelost.

Verhelpen = vervangen compressor.
Prijzen compressor lopen enorm uiteen.
Iemand ervaring met aerosus of airsus? Of toch maar bij de dealer laten doen? (= Hoofdprijs maar wel lange garantie)
volvo440special
4th Gear member
Berichten: 641
Lid geworden op: 12.08.2009 - 19:34

Vreemd dat er geen vochtafscheiders gebruikt worden door Volvo.
Gebruikersavatar
NielsPHEV
7th Gear member
Berichten: 5095
Lid geworden op: 14.09.2004 - 20:13

Raar, auto moet toch gewoon buiten kunnen staan zonder problemen Heb overigens nu mijn tweede volvo met lv en geen problemen. Die 7 auto's bij die garage waren dat allemaal Volvos ?
jkatier
1st Gear member
Berichten: 34
Lid geworden op: 18.01.2014 - 18:01

Geen vochtafscheider is inderdaad vreemd... Het schijnt dat de compressor wel droog blaast maar dat dat niet afdoende blijkt.

De 7auto's waren niet allemaal Volvo's. (3 stuks Volvo, daarnaast VW Touareg, Porsche en ? )
pimsam
3rd Gear member
Berichten: 354
Lid geworden op: 01.02.2007 - 16:15
Locatie: Maastricht
Contacteer:

Ik heb altijd Easy Entry aanstaan en bij de vorst afgelopen week (met -5) geen enkel probleem ervaren met de luchtvering. Komt misschien ook dat de standkachel de boel wat voorverwarmt al vraag ik me af of dit veel effect heet aangezien de luchtcompressor onder de laadvloer van de kofferbak zit. Het duurt wel ff voordat de warmte tot daar is doorgedrongen.
Volvo XC90 D5 R-design 2016
Porsche 911 Carrera Cabriolet 2002
Volvo XC90 2.4D aut. R-Design 2008
Volvo V50 2.0D aut. R-Design 2009
Saab 900 T16 Aero cabriolet 1990
Volvo XC90 D5 geartronic 2004
Volvo V70 2.5D aut. 1999
Volvo 850 Estate 2.5 20V aut. lpg 1994
Volvo 940 Estate 2.3 16V aut. lpg 1991
Volvo 164 E lpg 1973
pimsam
3rd Gear member
Berichten: 354
Lid geworden op: 01.02.2007 - 16:15
Locatie: Maastricht
Contacteer:

Afgelopen week in Oostenrijk geweest en gisteren bij vertrek om 0400 uur was het -10 graden. Na het starten, de melding Vering service vereist. De auto stond in de hoogste stand van de luchtvering. Dit blijkt een soort noodloop te zijn als er een probleem met de luchtvering is. Dus naar huis gereden, gelukkig zonder problemen.
Thuis gekomen de zekering van de compressor er uit gehaald en deze was kapot. Helaas op zaterdag geen nieuwe te vinden dus die van de trekhaak geruild. Daarna weer functionerende luchtvering.
Echter, het is natuurlijk een k***e systeem als het niet tegen vorst kan. Na wat googlen blijkt dit dus eigenlijk met elk merk een probleem te zijn. Condenswater in de pomp, zelfs met relatief nieuwe Volvo's met enkele duizenden km op de klok.
In de pomp zit een reservoir met silicagel om de perslucht te drogen. Dit raakt op den duur verzadigd en je zou verwachten dat dit bij een onderhoudsbeurt vervangen wordt hetgeen niet het geval is. Bij problemen wordt nu gewoon de complete unit vervangen. Ik vermoed dat de levensduur van de compressor seal even lang is als de droger. Niet echt duurzaam om de hele compressorunit weg te gooien voor een seal en wat silicagel.
De droger zit dus echter na de compressor. De aangezogen lucht is niet gedroogd waardoor er condenswater in de compressor kan bevriezen. Eigenlijk zou je een droger met silicagel in de aangezogen lucht moeten hebben.

Het vertrouwen in Volvo heeft wel een deuk. Mijn vorige XC90 heb ik 180 dkm gehad met nauwelijks grote problemen. Deze heb ik nu een 1,5 jaar (garantie net afgelopen...) en een automatische achterklep en de luchtvering hebben het al begeven.
Volvo XC90 D5 R-design 2016
Porsche 911 Carrera Cabriolet 2002
Volvo XC90 2.4D aut. R-Design 2008
Volvo V50 2.0D aut. R-Design 2009
Saab 900 T16 Aero cabriolet 1990
Volvo XC90 D5 geartronic 2004
Volvo V70 2.5D aut. 1999
Volvo 850 Estate 2.5 20V aut. lpg 1994
Volvo 940 Estate 2.3 16V aut. lpg 1991
Volvo 164 E lpg 1973
Gebruikersavatar
mwattel
2nd Gear member
Berichten: 116
Lid geworden op: 17.03.2007 - 13:31
Locatie: Maassluis

gisteren ook in Oostenrijk vertrokken maar luchtvering wilde niet in actie komen. Ook een paar dagen in de kou gestaan en niet gereden daar.
Auto hing helemaal in de vering achterover. Pechhulp gebeld en na 8 uur wachten ... pfffff computerstoring europese netwerk pechhulp afgesleept naar een Volvo dealer. Nou ja, een of ander hok met een bordje Volvo boven de deur. Uiteindelijk via Europcar de laatste leenauto in heel Duitsland en Oostenrijk weten te bemachtigen en alsnog 12 uur later naar huis gereden.
Auto moet nu terug naar NL worden getransporteerd, garage daar gaf gelijk aan dat niet te kunnen maken luchtvering. Duurt gelukkig maar 2-3 weken voordat auto hier is.
Geen auto meer dus de komende tijd want je krijgt standaard maar 2 dagen een leenauto.

Dit is mijn 2e XC90 met luchtvering en een groot drama. Bij de 1e is alles 2x compleet vervangen aan luchtvering, nog steeds is het dus een onbetrouwbaar product.
Het is toch te gek voor woorden dat als je Volvo een paar dagen in de kou staat de luchtvering het begeeft.
XC90 T8 AWD 2020 Twin Engine - Inscription - Luchtvering - Polestar - Williams Ceramic coating
Mini Cooper Cabrio F57 2017 - JCW package - 1.5l - 184pk - tuned by Beek racing
RK_Breda
1st Gear member
Berichten: 12
Lid geworden op: 04.01.2019 - 15:50

Ik heb dit ook meegemaakt met mijn Volvo XC90 T8 (nog geen 2,5 jaar oud). De auto heeft ook luchtvering. We zijn op vakantie geweest naar Oostenrijk. Daar heeft mijn auto ca. een week stil gestaan. Overdag stond de auto in de zon en 's-nacht vroor het flink. Afgelopen zaterdag de auto gestart bleek ineens dat de achtervering laag bleef. Daar kwam ik al rijdend achter. De garage verwees me door naar Volvo On Call. Daar het advies dat de auto een half uur warm moet draaien. Er was blijkbaar iets bevroren in het luchtvering systeem. En idd. Na een half uur deed de vering het weer. Ben een stukje gaan rijden om de auto vervolgens weer te parkeren. De volgende dag (om 3.30 u) exact hetzelfde. Toch maar gaan rijden en ook weer na een half uur deed de vering het weer.
H.e.e.a. gaat nu onderzocht worden. Mijn garage kent het probleem niet (toch bijzonder). Ik ben erg benieuwd naar ervaringen en heb hier inmiddels meerdere van gelezen op dit forum. Ben met name benieuwd naar de oplossing hiervoor. De auto komt nota bene uit Zweden (is geïmporteerd na een jaar,) Ik kan me niet voorstellen dat een auto van deze categorie niet tegen de vorst kan.
Ik volg dan ook met interesse de ervaringen van anderen.
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4536
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Alleen al bizar om te lezen dat de ene een vervangende auto krijgt en de ander het advies om een half uur warm te draaien..... En verder wel heel bijzonder dat de luchtvering en de kou kennelijk zoveel problemen opleveren (zelf gelukkig nog niet bij de hand gehad).
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Gebruikersavatar
mwattel
2nd Gear member
Berichten: 116
Lid geworden op: 17.03.2007 - 13:31
Locatie: Maassluis

mwattel schreef: 07.03.2022 - 17:55 gisteren ook in Oostenrijk vertrokken maar luchtvering wilde niet in actie komen. Ook een paar dagen in de kou gestaan en niet gereden daar.
Auto hing helemaal in de vering achterover. Pechhulp gebeld en na 8 uur wachten ... pfffff computerstoring europese netwerk pechhulp afgesleept naar een Volvo dealer. Nou ja, een of ander hok met een bordje Volvo boven de deur. Uiteindelijk via Europcar de laatste leenauto in heel Duitsland en Oostenrijk weten te bemachtigen en alsnog 12 uur later naar huis gereden.
Auto moet nu terug naar NL worden getransporteerd, garage daar gaf gelijk aan dat niet te kunnen maken luchtvering. Duurt gelukkig maar 2-3 weken voordat auto hier is.
Geen auto meer dus de komende tijd want je krijgt standaard maar 2 dagen een leenauto.

Dit is mijn 2e XC90 met luchtvering en een groot drama. Bij de 1e is alles 2x compleet vervangen aan luchtvering, nog steeds is het dus een onbetrouwbaar product.
Het is toch te gek voor woorden dat als je Volvo een paar dagen in de kou staat de luchtvering het begeeft.
Te idioot voor woorden dat het 3-4 weken duurt voordat je auto uiteindelijk weer naar Nederland is getransporteerd. Echt waanzin !
en al die tijd zonder auto
XC90 T8 AWD 2020 Twin Engine - Inscription - Luchtvering - Polestar - Williams Ceramic coating
Mini Cooper Cabrio F57 2017 - JCW package - 1.5l - 184pk - tuned by Beek racing
pimsam
3rd Gear member
Berichten: 354
Lid geworden op: 01.02.2007 - 16:15
Locatie: Maastricht
Contacteer:

Ik heb ondertussen een nieuwe zekering geplaatst (en een paar reserve gekocht) en de boel werkt weer zonder problemen. Ook bij 2 graden vorst is (en was) er geen probleem. Blijkbaar moet het wel stevig vriezen om dit probleem te krijgen.
Maar het mag natuurlijk niet. De compressor zit wel op een onhandige plek om aanpassingen te testen. Op de zaak hebben we installaties waarbij vaten belucht moeten worden met droge lucht. Hierbij wordt de lucht gedroogd door deze door een silicagel patroon aan te zuigen. Zoiets zou ook moeten werken voor de aangezogen lucht van de compressor.
Volvo XC90 D5 R-design 2016
Porsche 911 Carrera Cabriolet 2002
Volvo XC90 2.4D aut. R-Design 2008
Volvo V50 2.0D aut. R-Design 2009
Saab 900 T16 Aero cabriolet 1990
Volvo XC90 D5 geartronic 2004
Volvo V70 2.5D aut. 1999
Volvo 850 Estate 2.5 20V aut. lpg 1994
Volvo 940 Estate 2.3 16V aut. lpg 1991
Volvo 164 E lpg 1973
Gebruikersavatar
NielsPHEV
7th Gear member
Berichten: 5095
Lid geworden op: 14.09.2004 - 20:13

Ben een liefhebber van luchtvering en heb het inmiddels op twee Volvo's gehad gelukkig geen problemen maar wel knap vervelend als je er ver weg mee stil komt te staan. Vullen met stikstof snap ik niet zo goed als het systeem bijpompt kan dat toch niet met stikstof of ga je met en tank N2 rijden ? Die sillicagel oplossing lijkt me te doen vermits je die "filters" frequent genoeg vervangt.
Willy.VdW
4th Gear member
Berichten: 762
Lid geworden op: 26.02.2016 - 15:24

pimsam schreef: 14.03.2022 - 23:50 Hierbij wordt de lucht gedroogd door deze door een silicagel patroon aan te zuigen. Zoiets zou ook moeten werken voor de aangezogen lucht van de compressor.
Die kristallen verzadigen, dus dient er ook een systeem voorzien te zijn om het vocht er weer uit te halen,
ofwel moeten ze periodiek vervangen worden.
Misschien is een of andere waterafscheider een beter idee?
2018 XC90 T5
pimsam
3rd Gear member
Berichten: 354
Lid geworden op: 01.02.2007 - 16:15
Locatie: Maastricht
Contacteer:

Stikstof heeft idd geen zin. Het is geen gesloten systeem.

Silicagel kost bijna niks: https://www.bouwhuis.com/brandnewcake-s ... dkQAvD_BwE

Of je koopt een compleet filterelement maar dat is fors duurder: https://www.hydrauliek24.nl/ontluchting ... YwQAvD_BwE#

Het luchtverbruik is niet zo groot maar je zult periodiek een filterelement moeten vervangen. Een filterpatroon kun je bv makkelijk onder de vloer van de kofferbak inbouwen zodat controle en wisselen eenvoudig is.
Een vochtafscheider krijgt het nooit zo droog dat er geen vocht meer in de lucht zit.
Volvo XC90 D5 R-design 2016
Porsche 911 Carrera Cabriolet 2002
Volvo XC90 2.4D aut. R-Design 2008
Volvo V50 2.0D aut. R-Design 2009
Saab 900 T16 Aero cabriolet 1990
Volvo XC90 D5 geartronic 2004
Volvo V70 2.5D aut. 1999
Volvo 850 Estate 2.5 20V aut. lpg 1994
Volvo 940 Estate 2.3 16V aut. lpg 1991
Volvo 164 E lpg 1973
RK_Breda
1st Gear member
Berichten: 12
Lid geworden op: 04.01.2019 - 15:50

Mijn auto is net terug van de garage. Ze konden niets vreemds vinden. Ondanks dat is de compressor vernieuwd en is het systeem gevuld met stikstof. Dit alles onder garantie. Top service!
Advies is om de "easy entree" uit te zetten in het geval het hard gaat vriezen. Dat gaan we volgende keer maar eens proberen.
Gebruikersavatar
mwattel
2nd Gear member
Berichten: 116
Lid geworden op: 17.03.2007 - 13:31
Locatie: Maassluis

Mijn Xc90 is weer gerepareerd, in totaal 3 weken kwijt geweest incl. transport uit Oostenrijk wat 2,5 week in beslag nam.
Er is een nieuwe compressor en zekering geplaatst. Alles onder garantie en hulde aan de dealer Mobilitycentre voor de vlotte reparatie.

De hamvraag is: is dit nu een terugkomend euvel iedere keer als het een paar dagen vriest in Oostenrijk (waar ik in de winter ongeveer 4-5 weken vertoef)
XC90 T8 AWD 2020 Twin Engine - Inscription - Luchtvering - Polestar - Williams Ceramic coating
Mini Cooper Cabrio F57 2017 - JCW package - 1.5l - 184pk - tuned by Beek racing
Plaats reactie

Terug naar “XC90 vanaf MY2015”