Wheel cleaner of niet gebruiken

Hier alles over de verzorging van de auto. Wassen, poetsen, zuigen, borstelen, kortom alles wat de auto mooier kan maken of houden.
Plaats reactie
danny3
3rd Gear member
Berichten: 320
Lid geworden op: 04.07.2020 - 21:25

Heb al enkele keren een wheel cleaner gebruikt maar ben nu toch aan het twijfelen of het niet schadelijk is voor de remklauwen en de smering daarvan ? daarom zijn er personen die de wielen ook met de gewone shampoo wassen in samenwerking met een velgenborstel en een goed resultaat krijgen ?
XC40 T2
Nissan Terrano II 1998 tot 2020
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27061
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Voor de smering maakt het niets uit, de bewegende delen zitten achter een rubber hoes.
De remklauwen zijn in principe ook beschermd tegen de stoffen uit je wheel cleaner, strooizout is tenslotte ook al flink agressief.
Zou me daar niet te druk om maken.

Zelf doe ik het wisselend met shampoo of een cleaner, met de laatste gaat het gemakkelijker.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Sammmyvannorel
2nd Gear member
Berichten: 179
Lid geworden op: 22.07.2021 - 23:44

Toevallig laatst bij de winterbandenwissel voor het eerst aluteufel gebruikt: ik zou niet inzien waarom dit schadelijk is voor je remsysteem, wellicht moet je het er geen uren op laten inwerken en gewoon goed met veel water afspoelen, maar ik ga echt niet meer anders lopen te k....... wat een wonderspul is dat zeg.
V60 d3 gt r-design (facelift)
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 26990
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Ik behandel de velgen met glascoating dan is het schoonmaken met shampoo al voldoende voor een goede reiniging.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
V40 T3 Polar+ Sport 2019
BMW Z4 2007
danny3
3rd Gear member
Berichten: 320
Lid geworden op: 04.07.2020 - 21:25

Sammmyvannorel schreef: 20.12.2021 - 10:32 Toevallig laatst bij de winterbandenwissel voor het eerst aluteufel gebruikt: ik zou niet inzien waarom dit schadelijk is voor je remsysteem, wellicht moet je het er geen uren op laten inwerken en gewoon goed met veel water afspoelen, maar ik ga echt niet meer anders lopen te k....... wat een wonderspul is dat zeg.
Ik ben niet zo bang voor de remklauwen maar wel eventueel of dat de cleaner het vet van de smering van het remsysteem niet wegvreet ?
XC40 T2
Nissan Terrano II 1998 tot 2020
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27061
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Dat vet zit allemaal achter een rubber hoes.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Urbexpeditie
7th Gear member
Berichten: 5387
Lid geworden op: 07.04.2021 - 12:53

Ik deed voorheen altijd eerst de velgen met Dasty (Wibra) Dan zag je het vuil incl remstof mee verdwijnen. Daarna afspoelen en met het wassen van de Volvo alles met shampoo. Super schoon en blinkt als een nieuwe spiegel...
Hier verkopen ze het niet. Maar heeft ook weinig nut. We wonen aan een onverharde weg en het is 5 maanden p.j winter. Heb daarom altijd twee sets met wielen staan.
Member Overland Bound
https://www.overlandbound.com/

The real Diesel Power XC70 D5 AWD - Powered by OptiTuning Sverige AB
Subaru Outback Touring 2023
Gebruikersavatar
Fulaks
6th Gear member
Berichten: 4083
Lid geworden op: 31.07.2007 - 15:46
Locatie: Antwerpen

Je moet de cleaner op je velgen spuiten, niet op je remklauwen :-) Dat beetje dat erop komt kan echt geen kwaad.

Ik heb goede ervaringen met Koch Chemie Mwc en P&S Brake Buster. Die laatste kan je tot 1:5 verdunnen en is dan wat minder agressief.
V90 D4 Inscription (2019); Mini Cooper (2012); V70 D4 (2014); V70 2.4D (2008); V70 2.4D (2002); Talbot-Toyota-Mitsubishi-Renault
danny3
3rd Gear member
Berichten: 320
Lid geworden op: 04.07.2020 - 21:25

Fulaks schreef: 20.12.2021 - 17:32 Je moet de cleaner op je velgen spuiten, niet op je remklauwen :-) Dat beetje dat erop komt kan echt geen kwaad.

Ik heb goede ervaringen met Koch Chemie Mwc en P&S Brake Buster. Die laatste kan je tot 1:5 verdunnen en is dan wat minder agressief.
remklauwen zijn moeilijk te vermijden bij inspuiten lijkt mij
XC40 T2
Nissan Terrano II 1998 tot 2020
Gebruikersavatar
Yngwie
1st Gear member
Berichten: 38
Lid geworden op: 21.01.2011 - 18:52
Locatie: Brielle

Ik gebruik zelden wheelcleaner. Met een goede borstel (met zachte haren) en warm water krijg je de velg 99,99% schoon. Het meeste vuil is gewoon stof. Als er een spikkeltje op zit wat ik er niet af krijg gebruik ik een poetsdoek met een beetje wheelcleaner. Daarna goed naspoelen met water. Ik ben zelf heel enthousiast over de poetsspullen van Mequiars. In het verleden zette ik de velgen ook wel eens in de was met "Rimwax" van Smartwax. Dan kan het vuil zich minder goed hechten en is schoonmaken makkelijker. Goede spullen is echt het halve werk ;)
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
S60 T4 R-Design MY 2020 Osmium Grey Polestar Optimisation
danny3
3rd Gear member
Berichten: 320
Lid geworden op: 04.07.2020 - 21:25

Yngwie schreef: 21.12.2021 - 09:23 Ik gebruik zelden wheelcleaner. Met een goede borstel (met zachte haren) en warm water krijg je de velg 99,99% schoon. Het meeste vuil is gewoon stof. Als er een spikkeltje op zit wat ik er niet af krijg gebruik ik een poetsdoek met een beetje wheelcleaner. Daarna goed naspoelen met water. Ik ben zelf heel enthousiast over de poetsspullen van Mequiars. In het verleden zette ik de velgen ook wel eens in de was met "Rimwax" van Smartwax. Dan kan het vuil zich minder goed hechten en is schoonmaken makkelijker. Goede spullen is echt het halve werk ;)
Ok, dus met de gewone shampoo moet het ook lukken en misschien een ronde velgenborstel waarmee ik aan de binnenkant geraak van de velg
XC40 T2
Nissan Terrano II 1998 tot 2020
Gebruikersavatar
Fulaks
6th Gear member
Berichten: 4083
Lid geworden op: 31.07.2007 - 15:46
Locatie: Antwerpen

danny3 schreef: 21.12.2021 - 09:26Ok, dus met de gewone shampoo moet het ook lukken en misschien een ronde velgenborstel waarmee ik aan de binnenkant geraak van de velg
Ik heb vijf borstels voor de wielen :
- een harde bandenborstel : https://www.carclean.com/nl/carclean-co ... brush.html
- een zachte voor de velg : https://www.cardetail.be/product/the-ra ... toborstel/
- twee lange smalle voor de binnenzijde van de velg (https://www.carclean.com/nl/carclean-co ... brush.html en https://www.carclean.com/nl/microfiber- ... -flat.html
- een kleine borstel voor de wielbouten en de hoekjes en kantjes waar je met de andere borstels niet bij raakt : https://www.carclean.com/nl/valet-pro-d ... ushes.html

Zoals Yngwie zegt : goede spullen zijn het halve werk, het gaat sneller en aangenamer.
V90 D4 Inscription (2019); Mini Cooper (2012); V70 D4 (2014); V70 2.4D (2008); V70 2.4D (2002); Talbot-Toyota-Mitsubishi-Renault
Urbexpeditie
7th Gear member
Berichten: 5387
Lid geworden op: 07.04.2021 - 12:53

Waar is die tijd gebleven dat een enkele spons nog volstond.....

Maar het is in Nederland toch verboden om je auto aan de straat te wassen? 😇😁 (APV)
Member Overland Bound
https://www.overlandbound.com/

The real Diesel Power XC70 D5 AWD - Powered by OptiTuning Sverige AB
Subaru Outback Touring 2023
Gebruikersavatar
diesel01
8th Gear member
Berichten: 19843
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

Urbexpeditie schreef: 21.12.2021 - 11:25 Waar is die tijd gebleven dat een enkele spons nog volstond.....

Maar het is in Nederland toch verboden om je auto aan de straat te wassen? 😇😁 (APV)
Het heeft idd met het gescheiden systeem van regenwater en rioolwater te maken.
Ik kan in Midden Drenthe gewoon wassen op eigen erf, ik maak wel keuze in het sop, het loopt bij mij in eigen tuin(1700m2) en gebruik alleen biologisch afbreekbaar spul.
Beetje dom om rommel te gebruiken terwijl je ook spul kunt gebruiken wat beter is voor het milieu.
Ik heb de wielen in de glascoating staan, dat geeft even een ochtend werk om het erop te zetten maar daarna volstaat het sopje waar ik ook de auto mee was.
Na elk seizoen maak ik de velgen schoon met IronX en TarX en zet ze voor gebruik weer een de glascoating, tussendoor gebruik ik nooit velgenreiniger.
V90 D5 AWD Inscription Polestar.
V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
Gebruikersavatar
raspaardje
6th Gear member
Berichten: 2724
Lid geworden op: 30.05.2012 - 10:07
Locatie: Regio Utrecht

Zo doe ik het nog steeds hoor. Met een enkele spons.
Maar 1x per jaar bij het wisselen van de wielen wordt de complete velg schoongemaakt met Monello Non-Ferro.
2019 Volvo V60 T5 R-Design Polestar - Osmium Grey
2006 Saab 9-3 Cabrio 1.9 TiD Vector 20 Years Edition Hirsch - Electric Blue
Urbexpeditie
7th Gear member
Berichten: 5387
Lid geworden op: 07.04.2021 - 12:53

diesel01 schreef: 21.12.2021 - 11:35
Urbexpeditie schreef: 21.12.2021 - 11:25 Waar is die tijd gebleven dat een enkele spons nog volstond.....

Maar het is in Nederland toch verboden om je auto aan de straat te wassen? 😇😁 (APV)
Het heeft idd met het gescheiden systeem van regenwater en rioolwater te maken.
Ik kan in Midden Drenthe gewoon wassen op eigen erf, ik maak wel keuze in het sop, het loopt bij mij in eigen tuin(1700m2) en gebruik alleen biologisch afbreekbaar spul.
Beetje dom om rommel te gebruiken terwijl je ook spul kunt gebruiken wat beter is voor het milieu.
Ik heb de wielen in de glascoating staan, dat geeft even een ochtend werk om het erop te zetten maar daarna volstaat het sopje waar ik ook de auto mee was.
Na elk seizoen maak ik de velgen schoon met IronX en TarX en zet ze voor gebruik weer een de glascoating, tussendoor gebruik ik nooit velgenreiniger.
Of het wel of niet mag is natuurlijk niet aan de orde 😉

Denk dat er door de fabrikant wel over nagedacht is wel spulleke al dan niet schadelijk is voor velgen. Zou dom zijn om een product aan de man te brengen welk uiteindelijk niemand meer gaat kopen.
Member Overland Bound
https://www.overlandbound.com/

The real Diesel Power XC70 D5 AWD - Powered by OptiTuning Sverige AB
Subaru Outback Touring 2023
Gebruikersavatar
Fulaks
6th Gear member
Berichten: 4083
Lid geworden op: 31.07.2007 - 15:46
Locatie: Antwerpen

Consumer grade autowasproducten zijn doorgaans allemaal biologisch afbreekbaar, maar dat betekent nog niet dat ze goed zijn voor het milieu (autorijden is sowieso niet goed voor het milieu, maar dit even terzijde). Producten die in de carwash worden gebruikt zijn veel agressiever om de auto in korte tijd schoon te krijgen. Daarom dient dient het spoelwater voorbehandeld te worden alvorens het te lozen.

Omdat de carwash dergelijke agressievere producten gebruikt, zal alles wat je zelf op je auto smeert (wax, sealant, coating) sneller afbreken waardoor je na de carwash wel een schone auto hebt (klant tevreden), maar omdat elke bescherming dan vaak ontbreekt zal het vuil ook veel sneller hechten, wordt je wagen sneller vuil en sta je sneller terug bij de carwash (aandeelhouders tevreden). Mooi businessmodel toch ? En dit los van eventuele swirls en krassen door de borstels en lappen. In carwashes wordt vaak ook een waslaagje opgespoten, maar dat kan je echt niet vergelijken met een goed opgebrachte degelijke wax of sealant, de standtijd is echt erg beperkt (dat is bewust zo om je sneller te laten terugkomen).
Gebruikersavatar
BlackcurrantV70
7th Gear member
Berichten: 8103
Lid geworden op: 06.05.2008 - 13:13
Locatie: Tussen EBBR en EBAW

Urbexpeditie schreef: 21.12.2021 - 11:25 Waar is die tijd gebleven dat een enkele spons nog volstond.....

Maar het is in Nederland toch verboden om je auto aan de straat te wassen? 😇😁 (APV)
In Belgie gelukkig nog niet, maar ik was onze auto’s al 20 jaar bij de lokale wasbox, wel zonder gebruik te maken van hun borstel.
Voor de velgen had ik ooit een echte “velgenborstel” en daar bleek aan de tip een metalen pen te zitten, daar heb ik de C70 velgen mee gekrast. Sindsdien gebruik ik een plastic WC borstel van Wibra, kost 1,2€ en is volledig plastic

https://wibra.eu/nl/assortiment/thuis/s ... etborstel/
Nu:
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder, professional business pack, etc...

Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum + enkele opties Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum + Xenium pack Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 6cyl diesel 300.000km
Gebruikersavatar
Peter-V50
4th Gear member
Berichten: 841
Lid geworden op: 10.06.2009 - 15:09
Locatie: Twente

Urbexpeditie schreef: 21.12.2021 - 11:25 Waar is die tijd gebleven dat een enkele spons nog volstond.....

Maar het is in Nederland toch verboden om je auto aan de straat te wassen? 😇😁 (APV)
De P in APV staat voor Plaatselijk. Het kan dus van gemeente tot gemeente (of zelfs per wijk) anders zijn.
Volvo XC40 P8 MY21
Volvo V50 2.0 Edition I MY09

“If you're not smiling, you're doing it wrong.” Dick Strawbridge
Plaats reactie

Terug naar “Verzorging”