Koelvloeistof laag

Plaats reactie
Nickvh
1st Gear member
Berichten: 13
Lid geworden op: 15.09.2021 - 11:54
Locatie: Nijverdal

Hallo allemaal,

Een kleine twee weken geleden heb ik een Volvo V70 aangeschaft met 225k op de teller. De auto is van voor tot 206.000 km door de Volvo dealer onderhouden.

De volgende beurt laat ik binnenkort uitvoeren (ook bij Volvo om de traditie maar voort te zetten). Nu kreeg ik vandaag een melding Koelvloeistof laag en ben ik doorgereden naar de Volvo dealer. Hier hebben ze 500ml koelvloeistof erbij gegooid met de opmerking dat ik het in de gaten moet houden. Bij de laatste beurt @206k is er geen koelvloeistof bijgevuld.

Uiteraard heb ik sinds vanmiddag het internet zitten afspeuren en ben hierbij de meest vervelende verhalen tegengekomen. Nu is het mij wel opgevallen dit met name zogenaamde VEA diesels waren?

Voor jullie informatie, ik heb een Volvo V70 D4 (5 cil) met 164pk. Ik heb de kap eraf gehaald en alles is kurkdroog. Zal ik de auto voor de zekerheid maar na laten kijken?

groet & dank!
Gebruikersavatar
Ferrari
5th Gear member
Berichten: 1145
Lid geworden op: 12.10.2019 - 10:49
Locatie: Antwerpen

De D4 5-cilinder is geen VEA-motor; dat zijn 4-cilinders en die schijnen wel eens problemen te hebben met KVS- en (overmatig) olieverbruik. Ik zou me niet teveel zorgen maken, maar wel inderdaad het KVS-niveau in de gaten houden. Altijd het niveau controleren bij dezelfde omstandigheden (bijvoorbeeld altijd met warme motor). Mocht het KVS-niveau toch weer dalen dan kun je alsnog bij de garage het koelsysteem laten controleren (afpersen, CO2-test).
Henry

Huidig wagen- en motorpark:
Volvo C70 D3 Geartronic Summum 2011
Volvo 850 GLT 2.5 20V 1992
Mazda CX-30 2020 (leaseauto, alleen zakelijk)
Harley-Davidson Softail Heritage Classic 1999
Nickvh
1st Gear member
Berichten: 13
Lid geworden op: 15.09.2021 - 11:54
Locatie: Nijverdal

Ferrari schreef: 16.12.2021 - 22:05 De D4 5-cilinder is geen VEA-motor; dat zijn 4-cilinders en die schijnen wel eens problemen te hebben met KVS- en (overmatig) olieverbruik. Ik zou me niet teveel zorgen maken, maar wel inderdaad het KVS-niveau in de gaten houden. Altijd het niveau controleren bij dezelfde omstandigheden (bijvoorbeeld altijd met warme motor). Mocht het KVS-niveau toch weer dalen dan kun je alsnog bij de garage het koelsysteem laten controleren (afpersen, CO2-test).
Ik ben zojuist naar werk gereden (+- 20 min). Eenmaal aangekomen auto neergezet, motor laten draaien en de motorkap opengemaakt. Vervolgens de dop van het koelvloeistof reservoir voorzichtig opengedraaid. Hoorde echt een minuscuul klein sisje, voor de rest zag alles er goed uit.

Nu viel me wel op dat rond de dop er wat witte sporen zijn, kan het zijn dat de dop dan niet goed is?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4536
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Of de dop is lek of er is geknoeid met het bijvullen....
Een nieuwe dop kun je zo halen bij de dealer.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Gebruikersavatar
0000vt
1st Gear member
Berichten: 45
Lid geworden op: 06.09.2021 - 17:06

De dop ziet er niet nieuw uit dus ik raad aan om die te vervangen. Paar euro voor een nieuwe dop, was bij mij laatst ook de oplossing voor laag KVS meldingen tijdens remmen en bochten. Ik denk dat je hetzelfde blok hebt als ik.
Mijn specialist gaf ook aan dat je in geval van laag KVS meldingen tot een liter water kunt bijmengen mocht je niet de juiste vloeistof bij de hand hebben.
V60 D3 5 cyl R-Design 2011 325.000km+
Nickvh
1st Gear member
Berichten: 13
Lid geworden op: 15.09.2021 - 11:54
Locatie: Nijverdal

0000vt schreef: 17.12.2021 - 14:37 De dop ziet er niet nieuw uit dus ik raad aan om die te vervangen. Paar euro voor een nieuwe dop, was bij mij laatst ook de oplossing voor laag KVS meldingen tijdens remmen en bochten. Ik denk dat je hetzelfde blok hebt als ik.
Mijn specialist gaf ook aan dat je in geval van laag KVS meldingen tot een liter water kunt bijmengen mocht je niet de juiste vloeistof bij de hand hebben.
Zojuist een nieuwe dop gehaald bij de Volvo dealer, 30 euro :)
Gebruikersavatar
Ferrari
5th Gear member
Berichten: 1145
Lid geworden op: 12.10.2019 - 10:49
Locatie: Antwerpen

Even ook alles goed schoonmaken, dan weet je of er naderhand nog iets uitgelekt is. En ik zie een zwart plastic KVS-tankje; normaal moet dit toch wit en transparant zijn? Of zit het helemaal vol met donkere KVS?

Wat ook een probleem kan zijn is dat de KVS-niveausensor in het tankje problemen geeft door vervuiling, ondanks dat het niveau goed is (weet ik van de 850). Tankje een keer verwijderen en goed doorspoelen/reiningen wil dan ook helpen.
Henry

Huidig wagen- en motorpark:
Volvo C70 D3 Geartronic Summum 2011
Volvo 850 GLT 2.5 20V 1992
Mazda CX-30 2020 (leaseauto, alleen zakelijk)
Harley-Davidson Softail Heritage Classic 1999
Jelmer de Jong
6th Gear member
Berichten: 3158
Lid geworden op: 20.03.2009 - 16:04

Bovenkant van de tank is zwart.
Gebruikersavatar
0000vt
1st Gear member
Berichten: 45
Lid geworden op: 06.09.2021 - 17:06

Nickvh schreef: 18.12.2021 - 11:17 Zojuist een nieuwe dop gehaald bij de Volvo dealer, 30 euro :)
Top. Nu is het slechts afwachten. Geen nieuws is goed nieuws
V60 D3 5 cyl R-Design 2011 325.000km+
Gebruikersavatar
Edwin
5th Gear member
Berichten: 1855
Lid geworden op: 09.02.2005 - 08:16
Locatie: Gelderland

0000vt schreef: 20.12.2021 - 08:37
Nickvh schreef: 18.12.2021 - 11:17 Zojuist een nieuwe dop gehaald bij de Volvo dealer, 30 euro :)
Top. Nu is het slechts afwachten. Geen nieuws is goed nieuws
Dure dop inderdaad! Dejavu!
Heb ooit, in 2004 oid, in de 850 eenzelfde euvel gehad en lag dus ook aan de dop.
Wel grappig om te zien dat de prijs van de dop al die jaren hetzelfde is gebleven!

Gr. Edwin.
V70 T6 Summum
C70 T5 Summum


Volvo 66 DL 1.1
Volvo 340 GL 1.7
Volvo 460 1.8 Luxury-line
Volvo 854 10V
Volvo 855 T-5
Volvo V40 2.0
Volvo V70 T5
Volvo V70 T6 Summum Polestar+
Volvo C70 T5 Summum Dynaudio + 2x woofer Crisp & LOUD!
volvo440special
4th Gear member
Berichten: 641
Lid geworden op: 12.08.2009 - 19:34

Ach die 30 euro is 'n schijntje, bij wat ernstigere oorzaken zouden kosten. 😉
Gebruikersavatar
0000vt
1st Gear member
Berichten: 45
Lid geworden op: 06.09.2021 - 17:06

Was vast ook elders wel goedkoper geweest, maar bij de dealer heb je toch het vertrouwen dat je de juiste hebt.
V60 D3 5 cyl R-Design 2011 325.000km+
Nickvh
1st Gear member
Berichten: 13
Lid geworden op: 15.09.2021 - 11:54
Locatie: Nijverdal

Even een update m.b.t. mijn probleem.

Afgelopen weekend weg geweest met de caravan. Dat zelfde weekend wederom een melding op de boordcomputer dat mij KVS niveau erg laag was!

Een tijd terug had ik de dop van het reservoir reeds vervangen en sindsdien ook geen melding meer gehad. Ik schrok natuurlijk toen ik afgelopen weekend weer een melding "laag KVS" zag verschijnen.

Maandag na werk direct doorgereden naar garagebedrijf Johan Essink bij mij om de hoek. Volgens de garage geen lekke koppakking (daarvoor zou er veel meer druk opgebouwd moeten zijn in het KVS reservoir). Als dubbele check heb ik zelf ook nog zo'n knuffeltester gekocht, deze bleef ook negatief.

Vanmorgen doorgereden naar MMTS in Oldenzaal en daar heeft men alles nagekeken (alles op druk gezet etc) maar geen lek kunnen vinden. Uiteindelijk toch nog een keer een nieuwe drop erop gezet omdat er bij het overloop gaatje wel wat residue te zien was.

Tot zover dus...
Jelmer de Jong
6th Gear member
Berichten: 3158
Lid geworden op: 20.03.2009 - 16:04

Als er bij het overloop gaatje water uit druppelt sluit de dop goed...
redracer
4th Gear member
Berichten: 550
Lid geworden op: 13.04.2010 - 20:33

wellicht lekt ie bij de oliekoeler ? Die zitten meestal overal en nergens achter gedrukt .
prins_kevin
2nd Gear member
Berichten: 59
Lid geworden op: 15.03.2018 - 19:34

Ik ben ook al een jaar opzoek naar mijn koelvloeistof lekkage. Met een pompje het systeem op druk gezet en hij liep als een malle terug de druk van 1,5 bar naar 1 was echt binnen een minuut geregeld. Maar geen aflopend koelvloeistof niveau, maar wat is er dan lek en nu heb ik afgelopen week het lek boven.
Ik heb het expantie tankje op druk gezet met butaan gas en als gasspecialist kan ik dit tot op PPM meten. Wat blijkt nu de overstort loopt door het tankje heen en die lasnaad van het doorzichtige kunststof op het zwarte is slecht en er komt dus waterdamp doorheen en die lasnaad bevind zich onder de afdichting van de dop.
en 1 liter water genereerde 1600 liter waterdamp en dat moet dus door een miniscuul gaatje heen. En koelvloeistof geeft een witte uitslag en waterdamp niet, ik heb dus een nieuwe tank besteld compleet van nissen met sensor en dop voor 45,- op AUTODOC. Dinsdag komt hij binnen…

Als je dus een onverklaarbare lekkage hebt zou ik het tankje vervangen
rfs88
2nd Gear member
Berichten: 83
Lid geworden op: 20.05.2021 - 12:59

D3's van 2012 zijn berucht om KVS verliezen door een koppakking fout (coulance actie van Volvo nederland destijds), begint met af en toe KVS verlies en nog niet waarneembaar als lekke koppakking. Uiteindelijk na lang doorrijden scheve kop tot gevolg en soms ook scheur in het blok. Goed in de gaten houden zou ik zeggen... Zelf ook de klos geweest, paar duizend km na aanschaf opeens kvs verlies en motorschade. Achteraf was het ook duidelijk dat er andere KVS als standaard in zat (rood ipv groen/geel), bij aanschaf niet op gelet want verkoper leek erg betrouwbaar.
Plaats reactie

Terug naar “V70/XC70 vanaf MY2008”