Ik heb me hier al een paar keer negatief uitgesproken over de Volvo XC60, maar hoezeer ik kritisch kan zijn, het is altijd in twee richtingen.
Na een kleine maand gereden te hebben met de auto, moet ik toegeven dat ik geen spijt heb van mijn aankoop.
De XC60, hier met luchtvering, rijdt uiterst aangenaam, soepel en comfortabel.
Een pretje: de coyote blijft in het handschoenkastje, zo rustig gaat het aan de toegelaten snelheden, zonder verveling.
De layout van het dashboard is overzichtelijk, wel voor verbetering vatbaar als het om het besturingssysteem gaat.
De ruimte in de koffer, met een breedte van meer dan 1m tussen de wielkasten, is erg nuttig.
Het is ook mijn eerste SUV. En dat is een meevaller.
Een rit van 500km in een X3 en eentje van 250km in een Range Roover Sport hadden mij nochtans niet kunnen overtuigen.
De masserende stoelen zou ik waarschijnlijk niet opnieuw nemen, maar van de andere opties die ik niet nam, mis ik er maar één: de 360° camera. Vele obstakels zijn onzichtbaar.
Het ronken van de koude motor doet mij soms denken aan een (goed ingepakte) diesel, maar dat duurt niet lang.
Eens de gebreken van software opgelost zijn, wordt deze auto een echte topper !
De wondere wereld van de XC60
- XC60silverdawn
- 2nd Gear member
- Berichten: 228
- Lid geworden op: 23.11.2021 - 11:12
Nee. Geen last van. Wel merk je bij wegrijden met autohold dat er enigzins vertraging zit in het lossen van de rem. Niet hinderlijk maar je hoort het wel.
Volvo XC60 T6 MY2022 Silver Dawn
Volvo XC60 D4 MY2017 / Volvo V70 D4 MY2014
Volvo XC60 D4 MY2017 / Volvo V70 D4 MY2014
- XC60silverdawn
- 2nd Gear member
- Berichten: 228
- Lid geworden op: 23.11.2021 - 11:12
Had het in het AAOS topic al gevraagd maar daar kwam niet veel reactie. Gaat over de teller TA. Deze zou na 4 uur stilstand automatisch op nul moeten staan. Doet hij mij echter niet. Hoe is dat bij jullie?
Volvo XC60 T6 MY2022 Silver Dawn
Volvo XC60 D4 MY2017 / Volvo V70 D4 MY2014
Volvo XC60 D4 MY2017 / Volvo V70 D4 MY2014
- Spencer
- 2nd Gear member
- Berichten: 135
- Lid geworden op: 19.06.2021 - 06:10
Ik heb mij die vraag ook al gesteld. Die gaat op zeer onregelmatige tijdstippen op 0 staan, zonder dat ik een verband kan vinden met een lading, tanken of stilstand.XC60silverdawn schreef: ↑21.12.2021 - 17:15 Had het in het AAOS topic al gevraagd maar daar kwam niet veel reactie. Gaat over de teller TA. Deze zou na 4 uur stilstand automatisch op nul moeten staan. Doet hij mij echter niet. Hoe is dat bij jullie?
Deze ochtend stond ie op 0, gisterenmorgen ook maar de twee dagen voordien niet.
Vorige week ging hij maar één keer op 0 staan.
Niet erg praktisch. Ik zou liever hebben dat die teller enkel op vraag een reset heeft.
- Spencer
- 2nd Gear member
- Berichten: 135
- Lid geworden op: 19.06.2021 - 06:10
Er is blijkbaar alweer een update van het besturingsprogramma beschikbaar. Die zou enkel fouten bijwerken, al heb ik de details niet.
Mijn auto gaat begin januari hiervoor binnen.
Met betrekking tot de verstaanbaarheid bij Google stembediening heb ik ontdekt dat het echt iets te maken heeft met het accent.
De teststemmen waren blijkbaar hoofdzakelijk van Nederlanders en niet van Vlamingen.
Als ik Google Brusselse straatnamen hoor uitspreken, lig ik plat van 't lachen.
Mijn auto gaat begin januari hiervoor binnen.
Met betrekking tot de verstaanbaarheid bij Google stembediening heb ik ontdekt dat het echt iets te maken heeft met het accent.
De teststemmen waren blijkbaar hoofdzakelijk van Nederlanders en niet van Vlamingen.
Als ik Google Brusselse straatnamen hoor uitspreken, lig ik plat van 't lachen.
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 278
- Lid geworden op: 08.09.2011 - 21:08
- Locatie: Bathmen
@Spencer, heb je al een T6 Recharge met extended range?
Ik heb zelf een T8 met extended range en daarvan is niet alleen aan het hybride gedeelte gesleuteld maar ook aan de ICE.
Die klinkt veel minder rumoerig dan voorheen (had hiervoor een XC60 T8 2017). Ben eigenlijk benieuwd of dat verschil bij de T6 ook zo is. Bij constante snelheden kan ik niet horen wanneer de ICE aan komt, ik zie dat alleen op mijn dashboard.
Natuurlijk bij accelereren wel, maar ook dan klinkt ie beter dan voorheen.
Massagestoelen hoefde van mij ook niet, maar dat kwam bij het pakket met nappa leer. En stiekem op lange afstanden toch wel prettig. De stoelventilatie is in de zomer top, weet ik uit eerdere ervaring.
360° camera zou ik bij dit soort auto’s niet willen missen en bespaard zich zelf uit in vijf jaar. Als het goed is worden er zo minder parkeer schades gemaakt. (Zo kan je bijna alles wel verantwoorden ….)
CTA en BLIS worden wel gemist, maar valt mee te leven. Bij boodschappen doen en achteruit uitparkerernd merkte ik wel snel hoezeer ik al aan CTA gewent was en hoe voorzichtig ik nu achteruit moet rijden als ik naast een busje sta en niks kan zien. (Ik ga er zelf nooit naast staan, maar ze zoeken mij telkens op…). BLIS is gewoon een makkelijk hulpje, je kijkt toch, maar doordat het er niet meer is moet je iets beter kijken.
De logica van het algoritme wanneer TA een reset uitvoerde ontgaat mij volledig…
Ik heb zelf een T8 met extended range en daarvan is niet alleen aan het hybride gedeelte gesleuteld maar ook aan de ICE.
Die klinkt veel minder rumoerig dan voorheen (had hiervoor een XC60 T8 2017). Ben eigenlijk benieuwd of dat verschil bij de T6 ook zo is. Bij constante snelheden kan ik niet horen wanneer de ICE aan komt, ik zie dat alleen op mijn dashboard.
Natuurlijk bij accelereren wel, maar ook dan klinkt ie beter dan voorheen.
Massagestoelen hoefde van mij ook niet, maar dat kwam bij het pakket met nappa leer. En stiekem op lange afstanden toch wel prettig. De stoelventilatie is in de zomer top, weet ik uit eerdere ervaring.
360° camera zou ik bij dit soort auto’s niet willen missen en bespaard zich zelf uit in vijf jaar. Als het goed is worden er zo minder parkeer schades gemaakt. (Zo kan je bijna alles wel verantwoorden ….)
CTA en BLIS worden wel gemist, maar valt mee te leven. Bij boodschappen doen en achteruit uitparkerernd merkte ik wel snel hoezeer ik al aan CTA gewent was en hoe voorzichtig ik nu achteruit moet rijden als ik naast een busje sta en niks kan zien. (Ik ga er zelf nooit naast staan, maar ze zoeken mij telkens op…). BLIS is gewoon een makkelijk hulpje, je kijkt toch, maar doordat het er niet meer is moet je iets beter kijken.
De logica van het algoritme wanneer TA een reset uitvoerde ontgaat mij volledig…
Volvo For Life: nr. 8
XC90 R-Design T8 18.8 kWh, 06.2022 , Onyx Black, 22”, nappa leer, luchtvering, B&W, full LED, etc.[i6
XC90 R-Design T8 18.8 kWh, 06.2022 , Onyx Black, 22”, nappa leer, luchtvering, B&W, full LED, etc.[i6
- XC60silverdawn
- 2nd Gear member
- Berichten: 228
- Lid geworden op: 23.11.2021 - 11:12
Ik dacht dat de long range T6 en T8 geen compressor meer hebben. Dat verklaard mogelijk het verschil in motorgeluid.
Volvo XC60 T6 MY2022 Silver Dawn
Volvo XC60 D4 MY2017 / Volvo V70 D4 MY2014
Volvo XC60 D4 MY2017 / Volvo V70 D4 MY2014
- XC60silverdawn
- 2nd Gear member
- Berichten: 228
- Lid geworden op: 23.11.2021 - 11:12
Logica van de TA reset heb ik ook nog niet ontdekt
Volvo XC60 T6 MY2022 Silver Dawn
Volvo XC60 D4 MY2017 / Volvo V70 D4 MY2014
Volvo XC60 D4 MY2017 / Volvo V70 D4 MY2014
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 278
- Lid geworden op: 08.09.2011 - 21:08
- Locatie: Bathmen
Dat is ook mijn gedachte, maar dat zou met name tijdens accelereren moeten uitmaken.XC60silverdawn schreef: ↑15.02.2022 - 09:57 Ik dacht dat de long range T6 en T8 geen compressor meer hebben. Dat verklaard mogelijk het verschil in motorgeluid.
Ook tijdens constante snelheid is ie ook echt stiller. Ik hoor alleen windgeruis..
Volvo For Life: nr. 8
XC90 R-Design T8 18.8 kWh, 06.2022 , Onyx Black, 22”, nappa leer, luchtvering, B&W, full LED, etc.[i6
XC90 R-Design T8 18.8 kWh, 06.2022 , Onyx Black, 22”, nappa leer, luchtvering, B&W, full LED, etc.[i6
- raspaardje
- 6th Gear member
- Berichten: 2728
- Lid geworden op: 30.05.2012 - 10:07
- Locatie: Regio Utrecht
Hebben de huidige hybrides uberhaupt een rechter uitlaat?
2019 Volvo V60 T5 R-Design Polestar - Osmium Grey
2006 Saab 9-3 Cabrio 1.9 TiD Vector 20 Years Edition Hirsch - Electric Blue
2006 Saab 9-3 Cabrio 1.9 TiD Vector 20 Years Edition Hirsch - Electric Blue
- Spencer
- 2nd Gear member
- Berichten: 135
- Lid geworden op: 19.06.2021 - 06:10
Ondertussen weer wat extra kms gereden, met eindelijk een stel laders op kantoor.
Het valt mij op dat de batterijstand op de applicatie ver van accuraat is. Zo geeft die een variabele stand van batterij van 27% tot 90% als ie vol is.
Wat eveneens raar is: op publieke lader gaat ie nooit meer hoger dan 10kW. Dat was in het begin 11kW. Ook als de auto twee dagen niet opgeladen werd en de batterij voor zeker totaal leeg is. Hert dateert van voor het gebruik van laders op kantoor.
Ook is er laatst een probleem ontstaan van digitaal ruis (parasieten) op de DAB+ radio en de telefoon, die voor tijdelijk onbruikbaarheid leidt.
Het valt mij op dat de batterijstand op de applicatie ver van accuraat is. Zo geeft die een variabele stand van batterij van 27% tot 90% als ie vol is.
Wat eveneens raar is: op publieke lader gaat ie nooit meer hoger dan 10kW. Dat was in het begin 11kW. Ook als de auto twee dagen niet opgeladen werd en de batterij voor zeker totaal leeg is. Hert dateert van voor het gebruik van laders op kantoor.
Ook is er laatst een probleem ontstaan van digitaal ruis (parasieten) op de DAB+ radio en de telefoon, die voor tijdelijk onbruikbaarheid leidt.
- EVO500
- 3rd Gear member
- Berichten: 472
- Lid geworden op: 20.02.2021 - 17:10
- Locatie: België
Ja, zeker met koud weer vindt ik deze motor wel een beetje "Rauw" klinken. Maar is als deze een beetje op temperatuur is verdwenen.
Maar dit is toch wel bij veel auto's zo hoor. Heeft echt wel met de koude start te maken, wat in de zomer beduidend minder is.
360graden camera gebruik ik "nooit" even als "headup display". Maar zal persoonlijk zijn.
Ik gebruik enkel de achteruit camera en ga op de piepers af (en vertrouw op mijn eigen "ogen" maar dat kan voor ieder verschillen )
V60 T8 PE Crystal White Pearl (MY2021)
Laguna III GT180 (stage II)
Omega 3000-24V EVO500
Monza 3.0E '78 (handgesch.)
Laguna III GT180 (stage II)
Omega 3000-24V EVO500
Monza 3.0E '78 (handgesch.)
- Spencer
- 2nd Gear member
- Berichten: 135
- Lid geworden op: 19.06.2021 - 06:10
Dat motorgeluid is iets dat ik in verband breng met recente motoren met rechtstreekse injectie. Ook bij diesels was dat destijds zo, met de bijhorende trillingen.EVO500 schreef: ↑21.02.2022 - 17:27Ja, zeker met koud weer vindt ik deze motor wel een beetje "Rauw" klinken. Maar is als deze een beetje op temperatuur is verdwenen.
Maar dit is toch wel bij veel auto's zo hoor. Heeft echt wel met de koude start te maken, wat in de zomer beduidend minder is.
360graden camera gebruik ik "nooit" even als "headup display". Maar zal persoonlijk zijn.
Ik gebruik enkel de achteruit camera en ga op de piepers af (en vertrouw op mijn eigen "ogen" maar dat kan voor ieder verschillen )
De 360° camera heb ik nooit gemist tot ik deze SUV had. Er zijn tal van paaltjes en andere bloembakken die onzichtbaar worden door de hoge deurlijn.
Ik heb dat systeem ooit gehad, maar toen diende het essentieel om velgschade te vermijden.