Verbruikscijfers XC60 T6 Recharge 2022

De Nieuwe XC60
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Spencer
2nd Gear member
Berichten: 135
Lid geworden op: 19.06.2021 - 06:10

Waarom maken jullie een onderscheid tussen T6 en T8 ? Ze hebben toch beide dezelfde PHEV techniek ?

Anderzijds sluit ik aan bij hetgeen hier eerder geschreven werd: het gemiddeld verbruik vermeld op de boordcomputer is eerder accuraat.

Over de laatste 2470km was dat 7,81 L/100km (7,82 op de boordcomputer) in hybride met dagelijks geladen batterij. In diezelfde periode heb ik 177,63kW geladen, of 7,19kW/100km. De totale brandstofkost is dus 0,168€/km (aan Belgische tarieven voor de Euro 98 en publieke laadpaal prijs).

En nu een periode zonder laden. Ben benieuwd.
Gebruikersavatar
XC60silverdawn
2nd Gear member
Berichten: 228
Lid geworden op: 23.11.2021 - 11:12

erichendri schreef: 15.12.2021 - 12:23 Wat betreft remmen, daarvoor hoeft hij niet op B te staan, ook met de voetrem genereerd hij stroom, vaak meer dan op B.
Waarom zou met de voetrem meer stroom gegenereerd worden dan in B? Waar baseer je dat op?
En als dit zo is, wat is de verklaring hiervoor?
Volvo XC60 T6 MY2022 Silver Dawn
Volvo XC60 D4 MY2017 / Volvo V70 D4 MY2014
Gebruikersavatar
XC60silverdawn
2nd Gear member
Berichten: 228
Lid geworden op: 23.11.2021 - 11:12

Vanmiddag weer een test gedaan voor elektrische range.
Voorverwarmd aan de laadpaal.
Hybrid stand zonder aanslaan benzine motor.
6 km stad,
10 km snelweg (105 km/uur),
overgeschakeld op pure stand (range op display werd 4 km meer)
12 km snelweg (105 km/uur)
8 km rijksweg met stoplichten
Schakelde bij 0% accu automatisch over van pure op hybrid stand en motor ging aan.

Dus 36 km elektrisch. Not so bad 😀
Volvo XC60 T6 MY2022 Silver Dawn
Volvo XC60 D4 MY2017 / Volvo V70 D4 MY2014
erichendri
3rd Gear member
Berichten: 334
Lid geworden op: 26.07.2017 - 22:25
Locatie: Doorn

Heeft de volvo dan geen analoge meter voor het stroom verbruik?
In de e-golf is dat wel op te roepen en in de bus permanent zichtbaar.
In de ID-3 ook permanent in beeld.
B in de bus is max 90 kw, met voetrem tot 200 kw.
B in e-golf is +/-60 kw met voetrem meer als 80 kw.
Hoe het kan, kan het niet zo snel vinden bij google.

Eric
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4536
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

erichendri schreef: 15.12.2021 - 22:59 Heeft de volvo dan geen analoge meter voor het stroom verbruik?
In een digitaal dashboard een analoge meter? Eh nee dus :-)
In de D6 kon je aan de hand van de belletjes en het streepje zien dat er stroom werd geregenereerd maar dan zonder opgave van vermogen.
In de T8 zou ik niet weten of en waar dat zit.
En ja ik denk met jou dat je met de voetrem in de T6/T8 meer stroom kunt terugwinnen omdat de B-stand minder sterk afremt dan remmen met de voet.
NB! Als je het goed aanvoelt voel je het punt waarop je alleen regeneratief remt en wanneer de remblokken/schijven mee gaan doen.
Per saldo denk ik zelf dat je beter de massa kunt laten uitrollen dan de B-stand gebruiken of remmen. Ook hier weer een paar procent te besparen/verdienen. Je moet alleen echt anders, meer anticiperend gaan rijden.

Deze zin staat er in de handleiding MY2020: Bij het kiezen van handmatige schakelstand B neemt de regeneratie toe bij afremmen op de motor.
Ik vraag me alleen af hoe dan? Als ik al met ingeschakelde b-motor rijd, dan schakelt deze vrijwel direct uit bij gas los. Hoe kun je dan afremmen op de motor (tenzij je zelf handmatig gaat schakelen natuurlijk - ik heb die flippers maar gebruik ze nooit).
In een oud topic las ik nog dit: "Stand B is op elk moment tijdens het rijden in te schakelen. In stand B remt de auto bij het terug- nemen van gas op de motor af en ondertussen wordt de hybride-accu bijgeladen.
Dit biedt meer mogelijkheden tot bijladen van de hybride-accu, omdat er ook wordt bijgeladen wanneer u het rempedaal bedient."
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
erichendri
3rd Gear member
Berichten: 334
Lid geworden op: 26.07.2017 - 22:25
Locatie: Doorn

Digitaal bedoel ik, met cijfers, haalde het ff door elkaar.
Ja, je kan het voelen maar ook zien aan de meter als je over dat punt gaat.
Generatie cijfer gaat dan omlaag.
Uitrollen is ook altijd beter en ook dan moet je een keer normaal remmen.
Met rollen heb je meer winst dan one pedal driving.
Ook ben je er minder druk mee.

Eric
Gebruikersavatar
Spencer
2nd Gear member
Berichten: 135
Lid geworden op: 19.06.2021 - 06:10

erichendri schreef: 16.12.2021 - 11:56 Digitaal bedoel ik, met cijfers, haalde het ff door elkaar.
Ja, je kan het voelen maar ook zien aan de meter als je over dat punt gaat.
Generatie cijfer gaat dan omlaag.
Uitrollen is ook altijd beter en ook dan moet je een keer normaal remmen.
Met rollen heb je meer winst dan one pedal driving.
Ook ben je er minder druk mee.

Eric
Toch wel. Die meter geeft de autonomie weer in km. Die is echter niet helemaal in verband te brengen met het werkelijk aantal km dat je met de lading kan afleggen.
Wat ondertussen duidelijk is, is dat de auto op 0 stand toch nog een reserve stroom behoudt, al naargelang de rijmodus die je gekozen hebt.
Gebruikersavatar
XC60silverdawn
2nd Gear member
Berichten: 228
Lid geworden op: 23.11.2021 - 11:12

Wat betreft de B stand. Ik ben geen expert maar volgens mij regenereer je dan meer dan met de voetrem.
Bij gas los in B stand vertraagt de auto op de electomoter (achteras) die dan als dynamo werkt. Gebruik je de voetrem vertraagt de auto deels op de remblokken (vooras) en deels op de electromotor (achteras). Maar per saldo dus minder regeneratie omdat een deel van de energie verloren gaat via de remschijven (warmte).
Of zie ik het verkeerd?
Volvo XC60 T6 MY2022 Silver Dawn
Volvo XC60 D4 MY2017 / Volvo V70 D4 MY2014
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4536
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Je ziet het i.i.g. niet helemaal zoals ik het ervaar/zie. Ook met de voetrem rem je altijd regeneratief en ook bij geactiveerde remblokken levert dat remmen per seconde meer energie op dan de B stand is mijn ervaring met de D6 waar je dat mooi kon zien. In de T8 kan ik dat helaas niet monitoren. En als je goed voelt zul je merken dat als je de rem zachtjes indrukt je in eerste instantie alleen elektrisch (regeneratief) remt zonder dat er mechanisch (remblokken op de schijven) wordt geremd.
Mijn persoonlijke ervaring is dat als je in beide gevallen 5 seconden remt via de B-stand of zelf licht remmend, tegen het mechanische rem punt aan, je in het laatste geval per tijdseenheid meer energie opwekt mede omdat je op die manier ook meer vertraagd dan in de B-stand. Je kunt natuurlijk ook én de B-stand gebruiken en licht bijremmen met het voetje. Wel eens dat er met mechanisch remmen energie verloren gaat. Wil je dat voorkomen dan is anticiperen en voorkomen dat je mechanisch moet remmen het devies.
Op die manier gaan je remschijven en blokken ook lekker lang mee. Met de D6 en nu de T8 reed/rijdt ik in beide gevallen na 200K nog steeds op de originele schijven/blokken.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4536
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Spencer schreef: 16.12.2021 - 16:17
erichendri schreef: 16.12.2021 - 11:56 Digitaal bedoel ik, met cijfers, haalde het ff door elkaar.
Ja, je kan het voelen maar ook zien aan de meter als je over dat punt gaat.
Generatie cijfer gaat dan omlaag.
Uitrollen is ook altijd beter en ook dan moet je een keer normaal remmen.
Met rollen heb je meer winst dan one pedal driving.
Ook ben je er minder druk mee.

Eric
Toch wel. Die meter geeft de autonomie weer in km. Die is echter niet helemaal in verband te brengen met het werkelijk aantal km dat je met de lading kan afleggen.
Wat ondertussen duidelijk is, is dat de auto op 0 stand toch nog een reserve stroom behoudt, al naargelang de rijmodus die je gekozen hebt.
Jij hebt het over de weergave van de range in km's, Eric heeft het over de weergave van het elektrisch vermogen in kw's..... En ja je rijdt de accu nooit 100% leeg dat zou ook niet goed zijn voor de levensduur van de accu.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
RC1963
1st Gear member
Berichten: 24
Lid geworden op: 14.09.2021 - 11:57

Alles eens doorgelezen en ik kan alleen maar vertellen dat ik met mijn T8 MY22 met moeite 1 op 10/10,5 rij op benzine en als ik hybride rijdt (1x vol laden op de 130 km) wordt het met veel geluk 1 op 11 a 11,5.
Ik rijdt de eerste 4 km in de stad en daarna alleen maar snelweg maar wat ik in alle comments zie klopt bij mij ook wel; na de eerste 4 stads kilometers hybride te hebben gereden geeft de accu aan dat ik nog 28 km over heb... Moet er wel bij zeggen dat de oplader, airco en stuur en stoelverwarming (beiden stand 1) aan heb staan maar dat die accessoires nou de helft van het bereik voor hun rekening nemen..

PS- staat hij in Polestar Engineered stand, dan is het vaak 1 op 8 .... maar dan laad ik wel de accu op.... Dat dan weer wel :-) :-)

Conclusie T8 Recharge MY22 ... niet echt zuinig en het opgegeven aantal elektrische km's zijn nooit te halen.
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4536
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

RC1963 schreef: 17.12.2021 - 15:38 ....Conclusie T8 Recharge MY22 ... niet echt zuinig en het opgegeven aantal elektrische km's zijn nooit te halen.
Kleine aanvulling: de opgegeven range is in de winter niet te halen, want sowieso 30% minder range. Probeer het in de zomer nog eens zou ik zeggen.
Naast de buitentemperatuur is de range behoorlijk afhankelijk van heel veel factoren, zie handleiding.
Dat jij met moeite 1:10,5 rijdt zegt m.i. niet zozeer iets over de auto maar meer over het gebruik / de gebruiker :-).
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 12219
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

+1....
Heb n xc90T8 rijder die > 1 op 20 doet
Gebruikersavatar
XC60silverdawn
2nd Gear member
Berichten: 228
Lid geworden op: 23.11.2021 - 11:12

RC1963 schreef: 17.12.2021 - 15:38
Moet er wel bij zeggen dat de oplader ……………. aan heb staan

.... maar dan laad ik wel de accu op....
Waarom laad je tijdens het rijden de accu op?
Volvo XC60 T6 MY2022 Silver Dawn
Volvo XC60 D4 MY2017 / Volvo V70 D4 MY2014
EdwardT
Starter
Berichten: 3
Lid geworden op: 15.12.2021 - 12:43

Heb inmiddels ook wat maandjes ervaring, en ik ga even niet klagen over Google......

Rij voornamelijk electrisch. Boven de 6 graden haal ik altijd keurig 40km en onder de 6 graden 32-35 km. Ik heb de standkachel altijd uit staan. Dit ding verbruikt 1,6l per 100 km. En daarvoor rijden we niet elektrisch ;-). Betekent wel een eco klimaat -> wat kouder en bij vochtig weer redelijk snel beslagen ruiten. Omdat ik een Care by Volvo rijd, heb ik maar het nieuwe model besteld. Die heeft een vol electrische standkachel.
XC60 T6 recharge long range - google infected
ordered XC40 Recharge Pure Electric (delivery sept 22)
RC1963
1st Gear member
Berichten: 24
Lid geworden op: 14.09.2021 - 11:57

XC60silverdawn schreef: 17.12.2021 - 20:45 Waarom laad je tijdens het rijden de accu op?
Als je op Power of Polestar Enguineered rijdt dan laadt je toch de generator op die de accu oplaadt ? Als ik een kwartiertje in Polestar rij dan zie ik ineens het electrische bereik met 3 a 4 km stijgen.
Gebruikersavatar
NielsPHEV
7th Gear member
Berichten: 5095
Lid geworden op: 14.09.2004 - 20:13

Als je iets van zuinigheid zoekt zit je met een XC90/60 sowieso al minder gunstig, ritten waar ik met onze XC90T8 iets onder de 1 : 10 (zat met lege accu's 130 km/h) haal ik met de V90T8 1:13 de CW waarde van die hoge auto's is killing voor het verbruik/range. Ik zal nooit een echte fan worden van de SUV's en cross overs
Gebruikersavatar
XC60silverdawn
2nd Gear member
Berichten: 228
Lid geworden op: 23.11.2021 - 11:12

RC1963 schreef: 24.12.2021 - 14:29
XC60silverdawn schreef: 17.12.2021 - 20:45 Waarom laad je tijdens het rijden de accu op?
Als je op Power of Polestar Enguineered rijdt dan laadt je toch de generator op die de accu oplaadt ? Als ik een kwartiertje in Polestar rij dan zie ik ineens het electrische bereik met 3 a 4 km stijgen.
In powerstand ja. Maar je schreef dat je in hybrid stand de lader aan had staan.
Volvo XC60 T6 MY2022 Silver Dawn
Volvo XC60 D4 MY2017 / Volvo V70 D4 MY2014
Gebruikersavatar
XC60silverdawn
2nd Gear member
Berichten: 228
Lid geworden op: 23.11.2021 - 11:12

1250 km gereden op 1 tank benzine. Gemiddeld verbruik 1:22.
Wel veel geladen en relatief veel <50 km ritten.
A6B3CAFD-BC37-4DD3-B0DD-3A46474F1783.jpeg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Volvo XC60 T6 MY2022 Silver Dawn
Volvo XC60 D4 MY2017 / Volvo V70 D4 MY2014
Gebruikersavatar
XC60silverdawn
2nd Gear member
Berichten: 228
Lid geworden op: 23.11.2021 - 11:12

Vraag gerelateerd aan verbruik.
Volgens brochure is de inhoud van de tank 70 liter. Echter bij tank zo goed als leeg krijg ik niet eens 60 liter in.
Hoe is dat bij jullie?
Volvo XC60 T6 MY2022 Silver Dawn
Volvo XC60 D4 MY2017 / Volvo V70 D4 MY2014
Plaats reactie

Terug naar “XC60 vanaf MY 2018”