Verbruikscijfers XC60 T6 Recharge 2022

De Nieuwe XC60
Gebruikersavatar
XC60silverdawn
2nd Gear member
Berichten: 235
Lid geworden op: 23.11.2021 - 11:12

OGA244 schreef: 10.12.2021 - 03:24
XC60silverdawn schreef: 09.12.2021 - 22:44
OGA244 schreef: 09.12.2021 - 19:25 In pure en in de B stand van de automaat moet >40km te doen zijn.
Qua brandstof is minder dan 6 ltr op 100km haalbaar
Waarom kun je in pure verder komen dan in hybrid?
Dat B stand helpt komt door meer regeneratieve stroom ?
probeer het gewoon zelf, dan ervaar je het verschil
Het verschil heb ik al ervaren. Klopt ook. De vraag is alleen waarom?
Volvo XC60 T6 MY2022 Silver Dawn
Volvo XC60 D4 MY2017 / Volvo V70 D4 MY2014
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 12277
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

Van je climate control worden stroomverbruikers uitgeschakeld
Flying Jeroen
3rd Gear member
Berichten: 278
Lid geworden op: 08.09.2011 - 21:08
Locatie: Bathmen

Behalve dat de software van motor anders reageert in Pure stand veranderen er nog al wat zaken.
Ook je gaspedaalresponse is anders. Daarbij gaan allerlei zaken anders werken waaronder grote stroomverbruikers als je climate control, airconditioning en interieurverwarming. Je zal ook zien dat in Pure de autoramen veel sneller beslaan dan in Hybrid. Ook je optionele luchtvering werkt minder fanatiek en geeft iets anders veercomfort. Dus Pure is wellicht zuiniger met brandstof/elektriciteit, niet noodzakelijk een fijnere auto en mogelijk zelfs een minder veilige auto als er met beslagen ramen wordt gereden. Volgens mij daarom ook dat Pure stand niet als default waarde geprogrammeerd kan worden in je profiel. Het moet een bewuste keuze zijn volgens Volvo, als de omstandigheden dat toelaten.
Volvo For Life: nr. 8
XC90 R-Design T8 18.8 kWh, 06.2022 , Onyx Black, 22”, nappa leer, luchtvering, B&W, full LED, etc.[i6
Gebruikersavatar
Spencer
2nd Gear member
Berichten: 135
Lid geworden op: 19.06.2021 - 06:10

Flying Jeroen schreef: 10.12.2021 - 08:28 Behalve dat de software van motor anders reageert in Pure stand veranderen er nog al wat zaken.
Ook je gaspedaalresponse is anders. Daarbij gaan allerlei zaken anders werken waaronder grote stroomverbruikers als je climate control, airconditioning en interieurverwarming. Je zal ook zien dat in Pure de autoramen veel sneller beslaan dan in Hybrid. Ook je optionele luchtvering werkt minder fanatiek en geeft iets anders veercomfort. Dus Pure is wellicht zuiniger met brandstof/elektriciteit, niet noodzakelijk een fijnere auto en mogelijk zelfs een minder veilige auto als er met beslagen ramen wordt gereden. Volgens mij daarom ook dat Pure stand niet als default waarde geprogrammeerd kan worden in je profiel. Het moet een bewuste keuze zijn volgens Volvo, als de omstandigheden dat toelaten.
Dit heb ik de twee laatste dagen helemaal niet ervaren.
Deze ochtend, met 3°C en regen, is er niet één keer beslag op de ramen geweest. De binnenruimte was even snel warm als andere dagen.
In gasrespons of werking van de luchtvering kon ik geen verschil bemerken.
Echter werd voor de rit van deze ochtend de autosnelweg vermeden, wat bijzonder weinig verschil opleverde in het elektrisch verbruik. Straks rij ik de rest van de batterij leeg, zo kan ik het verschil in afstand evalueren.
Het viel mij gisteren toch op dat op de autosnelweg de autonomie minder snel daalde dan op de kleine wegen. Dat zou andersom moeten zijn. Het drukkere verder met af en toe vertragingen geeft wel regeneratie.

Zou het kunnen zijn dat in Pure de batterij werkelijk helemaal leeg gereden wordt en in Hybride er na de 0km toch wat meer reserve gehouden wordt ? Zo voel ik het aan.
Gebruikersavatar
XC60silverdawn
2nd Gear member
Berichten: 235
Lid geworden op: 23.11.2021 - 11:12

Flying Jeroen schreef: 10.12.2021 - 08:28 Behalve dat de software van motor anders reageert in Pure stand veranderen er nog al wat zaken.
Ook je gaspedaalresponse is anders. Daarbij gaan allerlei zaken anders werken waaronder grote stroomverbruikers als je climate control, airconditioning en interieurverwarming. Je zal ook zien dat in Pure de autoramen veel sneller beslaan dan in Hybrid. Ook je optionele luchtvering werkt minder fanatiek en geeft iets anders veercomfort. Dus Pure is wellicht zuiniger met brandstof/elektriciteit, niet noodzakelijk een fijnere auto en mogelijk zelfs een minder veilige auto als er met beslagen ramen wordt gereden. Volgens mij daarom ook dat Pure stand niet als default waarde geprogrammeerd kan worden in je profiel. Het moet een bewuste keuze zijn volgens Volvo, als de omstandigheden dat toelaten.
Helder verhaal. Dank je.

Het schijnt ook zo te zijn dat in hybrid mode in combinatie met een route in maps het systeem berekend op welke stukken van de route het het meest efficiënt is op elektra of benzine te rijden. Het kan gunstiger zijn om accu te sparen voor trajecten verder op de geplande route. Naast het accu symbool op het display zie je dan een weggetje of iets dergelijks.
Volvo XC60 T6 MY2022 Silver Dawn
Volvo XC60 D4 MY2017 / Volvo V70 D4 MY2014
Flying Jeroen
3rd Gear member
Berichten: 278
Lid geworden op: 08.09.2011 - 21:08
Locatie: Bathmen

@ Spencer, zo werkt het in ieder geval in de pre-Google uitvoeringen. De mijne is MJ 2018.
Binnenkort de 202s met grote accu dus, kan dan pas meer over die lichting goed meepraten.
Ik denk dat voorverwarmen grote invloed heeft, net als hoe hoog je je climate control hebt staan. Temp op 18° met stoelverwarming aan geeft in deze tijd wellicht betere actieradius dan alles op 21° zetten. Zeker als je niet hebt voorverwarmt. Doe je dat wel zou ik juist voorverwarmen op 21 en tijdens de rit de temperatuur op 18 zetten of zoiets. Hoeft de auto terwijl deze elektrisch rijdt nauwelijks energie in verwarming stoppen.
Rij je met warme motor op benzine op de snelweg om daarna in de stad elektrisch te gaan rijden kan je beter voordat je de stad in duikt de verwarming wat hoger zetten om zodra je elektrisch gaat rijden deze weer wat naar beneden te zetten.
Is allemaal wel heel marginaal, zeker met die relatief kleine accu’s. Verder helpt in B rijden, maar dat doe je al.

@zilvergrijs Het is inderdaad zo in de hybrid mode dat de auto het elektrische gedeelte optimaliseert voor je route.
Dit is alleen op de auto’s voorzien van Google, dus vanaf MJ2022.
Voorwaarde is dan natuurlijk dat je een bestemming in je navigatie hebt geprogrammeerd.
De software gaat er volgens mij ook vanuit dat je op die bestemming kan laden, hij rijdt de de accu vrijwel leeg mits de afstand natuurlijk lang genoeg is. Of je dat dan wil is iets wat je zelf moet bepalen.
Het kiezen van een Pure modus is daarmee minder noodzakelijk geworden, ik meen dat wellicht ze daarom de mode knop wel dachten te kunnen wegbezuinigen.
Met mijn huidige T8 rij ik bijna altijd Pure en B op kleine ritjes mits omstandigheid het toelaat.
Op langere ritten rij ik Pure en B naar de snelweg om daarna over te gaan op Hybrid en B.
Vaak gebruik ik dan nog de safe optie om het laatste stuk nog elektrisch te rijden tot aan bestemming.
De nieuwe gaat dit allemaal dus zelf regelen in hybrid mode. Ben benieuwd.
Volvo For Life: nr. 8
XC90 R-Design T8 18.8 kWh, 06.2022 , Onyx Black, 22”, nappa leer, luchtvering, B&W, full LED, etc.[i6
Flying Jeroen
3rd Gear member
Berichten: 278
Lid geworden op: 08.09.2011 - 21:08
Locatie: Bathmen

Nog even over het benzine verbruik.
Als ik mijn T8 bekijk vanaf 1 augustus is dat ongeveer 2/3e snelweg ritten van 125 km enkele reis.
Die snelweg ritten beginnen voor ongeveer 2/3e met een gevulde accu, 1/3e als ik niet heb kunnen laden voor de terugreis met een lege accu.
Al het lokale verkeer is vrijwel alles volledig elektrisch.
Over die van ongeveer 5000 km haal ik een gemiddeld benzineverbruik van 4,85l/100 km.
Ik hou me in principe aan de snelheid met de ACC ingesteld op 5 km boven het geldende maximum (meestal dus 105 km/h). Dit is dus een gemiddeld Nederland verbruik zonder caravan (vandaar pas na 1 augustus bekeken).

Caravan ritten en wintersport maken de auto beduidend minder.
Ik heb alle brandstofkosten bijgehouden sinds ik de auto gebruik, nu ruim 31500 km. Thuislanden is niet meegerekend, aangezien ik dat middels een gewoon stopcontact doe middels zonnepanelen.
Van die 31500 is ongeveer 6000 km met caravan en dakbelading gereden (acc op 105) en 850 km naar Oostenrijk op hogere snelheid dan in NL waar dat kon (ACC meestal op 140). Terugweg uit Oostenrijk is per autoambulance geweest.
Over die 31.500 km is het gemiddelde verbruik 6,54l/100km tot nog toe en ik rij met deze auto nog een week of 3-4.
Andere getallen dan wat ik bij Spencer zie, en dat zou ook veel beter moeten kunnen is mijn mening.
Let wel, boven 120 km/h op de teller gaat het verbruik echt heel rap omhoog is mijn bevinding.
Zeker als je ook nog tegenwind hebt, gevolg van de mooie stroomlijn van onze Volvo’s 😉.

Overigens zijn data te volgen op: https://www.spritmonitor.de/en/detail/1072604.html
Volvo For Life: nr. 8
XC90 R-Design T8 18.8 kWh, 06.2022 , Onyx Black, 22”, nappa leer, luchtvering, B&W, full LED, etc.[i6
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4621
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Even mijn ervaring met de T8 (XC90 MY2016). Het verschil tussen Pure en Hybrid wat bereik betreft is dat je met Pure de batterij echt leeg kunt rijden en in hybrid er altijd een restje overblijft. Verder kun je in Pure het gaspedaal dieper intrappen voordat de benzine motor aanslaat en dus elektrisch gewoon beter met het verkeer meekomen. Of Pure in mijn T8 ook instellingen wijzigt aan luchtvering en airco weet ik niet, maar dat Pure minder veilig zou kunnen zijn en Volvo daarom Pure niet als default waarde kiest geloof ik zeker niet. Ik heb mijn persoonlijke rijmodus zo ingesteld dat deze de pure stand gebruikt en de luchtvering / sturing van de polestar modus.
Ik denk dat de hybride stand voor de gemiddelde rijder gewoon het makkelijkste is, maar wat mij betreft zeker niet het zuinigste. Zeker als de accu leeg is gaat in hybrid de benzine motor de accu bijladen. Reken er dan maar op dat je verbruik zo met 40-50% omhoog schiet in die periode. Minder efficiënt dan dat kan niet. Uiteraard werkt in Pure de verwarming niet en gebruik ik zelden de extra verwarming want dat verbruikt toch aardig wat brandstof is mijn ervaring.
Ik zelf rijd altijd zoveel mogelijk in Pure en anders in hold. Ik rijdt echt nooit in hybrid modus. De B-stand gebruik ik ook bijna niet. Het voordeel van de elektro aandrijving is dat je lekker lang kunt uitrollen als je goed anticipeert en eerder gas los levert m.i. meer op dan het extra regenereren in de B-stand (want doet hij sowieso wel bij gas los).
En zo kwam ik dan laatst na 994 km op de teller dat ik 45,5 liter moet tanken. Daarbij wel aangetekend dat ik overal en altijd laad (thuis én onderweg) en dat ik op lange afstanden ook niet beter dan een 1:14 gemiddeld scoor bij een snelheid van 100 km/uur.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Gebruikersavatar
XC60silverdawn
2nd Gear member
Berichten: 235
Lid geworden op: 23.11.2021 - 11:12

Flying Jeroen schreef: 10.12.2021 - 11:40
Let wel, boven 120 km/h op de teller gaat het verbruik echt heel rap omhoog is mijn bevinding.
Zeker als je ook nog tegenwind hebt, gevolg van de mooie stroomlijn van onze Volvo’s 😉.
Kan ik bevestigen. Afgelopen weekend ca 800 km in Duitsland gereden. Verbruik 9,5 l / 100 km 😇
Volvo XC60 T6 MY2022 Silver Dawn
Volvo XC60 D4 MY2017 / Volvo V70 D4 MY2014
Gebruikersavatar
Spencer
2nd Gear member
Berichten: 135
Lid geworden op: 19.06.2021 - 06:10

Vandaag kon ik amper 23,4 km elektrisch rijden in pure, deze keer met 0% autosnelweg en 100% stad en kleine wegen, met een maximum snelheid van 30 en 50km/u. Ik heb wel vaker stilgestaan voor verkeerslichten, en dat verbruikt eveneens.

In elk geval blijf ik rijden zoals ik met de vorige reed, zijnde hoofdzakelijk rustig en op het koppel.
De auto blijft in mijn geval een werktuig. Ik ga nu plots zeker geen integrist van het laagste verbruik worden, zoals hierboven beschreven werd met o.a. speling van de binnentemperatuur.

Het blijft mij enkel ergeren dat spijts de WLTP-norm (die verondersteld wordt het werkelijk verbruik te benaderen), de resultaten mijlenver van het beloofde zit. Veel verder dan de vorige benzine-wagen, die met 6 jaar oud nog met de oude standaard NEDC vergeleken werd.

Soms lees ik dat batterijen van de éné auto tot de andere een heel deel minder presteren. De verschillen die forumgenoten hier vermelden kunnen niet enkel aan mijn rijstijl liggen. Ik vermoed dus dat er iets hapert met de batterijen.
Maar eerst wil ik alles uittesten en vergelijken met jullie ervaring.
Flying Jeroen
3rd Gear member
Berichten: 278
Lid geworden op: 08.09.2011 - 21:08
Locatie: Bathmen

@Spencer
23,4 km is inderdaad heel weinig in Pure.
Zelfs op de snelweg haal ik bij 105 ongeveer 35 km.
Het was fris vanmorgen, had je de auto voorverwarmd? Dat scheelt echt al een km of 8.
Verder speel ik ook niet met temp hoor. Heb dat heel even gedaan met zeer marginaal verschil gewoon om te kijken of dat invloed heeft. En dat heeft het.

@Gouwe ga maar eens met een vochtige jas aan in de auto zitten en rij op Pure stand. Krijg je heel snel beslagen ramen.
Zet hem op hybrid en weg is het. Het heeft dus wel degelijk met veiligheid te maken in welke mode je rijdt.
Of dat de reden is dat Pure niet als default kan is puur giswerk van mijn kant, maar lijkt me niet onwaarschijnlijk.
Kan ook gewoon uit kostenoverweging zijn om de software programmering wat simpeler te houden.
Volvo For Life: nr. 8
XC90 R-Design T8 18.8 kWh, 06.2022 , Onyx Black, 22”, nappa leer, luchtvering, B&W, full LED, etc.[i6
Flying Jeroen
3rd Gear member
Berichten: 278
Lid geworden op: 08.09.2011 - 21:08
Locatie: Bathmen

Uit de manual MJ 2018:

Dankzij de rijmodi kunt u in uiteenlopende rijomstandigheden snel gebruikmaken van de verschillende autosystemen en instellingen. De volgende systemen worden aangepast voor optimale rijeigenschappen in de verschillende rijmodi:

Besturing

Motor/versnellingsbak/vierwielaandrijving

Remmen

Luchtvering en schokdemping

Bestuurdersdisplay

Klimaatinstellingen

Kies de rijmodus die zich het beste leent voor de actuele rijomstandigheden. Let erop dat alle rijmodi niet in alle situaties beschikbaar zijn.

Mogelijke rijmodi
WAARSCHUWING
Let erop dat de auto bij elektrische aandrijving geen motorgeluid produceert, waardoor spelende kinderen, voetgangers, fietsers en huisdieren u mogelijk niet opmerken. Dit geldt in het bijzonder wanneer u op lage snelheden rijdt, zoals op parkeerterreinen.

WAARSCHUWING
Laat de auto niet met geactiveerde rijstand in een ongeventileerde ruimte en uitgeschakelde brandstofmotor staan - de motor start automatisch bij een laag energieniveau in de hybride-accu en de uitlaatgassen kunnen dan ernstig letsel veroorzaken bij mensen en dieren.

Dit is de normale rijmodus van de auto, waarbij de elektromotor en de verbrandingsmotor in combinatie werken.

Bij het starten van de motor staat de auto in de rijmodus Hybrid. De regeling maakt gebruik van de elektromotor en de verbrandingsmotor – ieder afzonderlijk of allebei tegelijk – en berekent de optimale gebruiksfactoren gelet op prestaties, brandstofverbruik en comfort. Op hogere snelheden wordt de bodemvrijheid automatisch afgesteld op een lager niveau om de luchtweerstand te verlagen. Het hangt van de ladingstoestand van de hybride-accu en bijvoorbeeld van de behoefte aan warmte/koeling in het interieur af in hoeverre het mogelijk is alleen de elektromotor te gebruiken.

Met een hoog vermogen is volledig elektrische aandrijving mogelijk. Bij bediening van het gaspedaal wordt tot een bepaalde pedaalstand alleen de elektromotor geactiveerd. De verbrandingsmotor start, wanneer deze gaspedaalstand wordt overschreden en de ladingstoestand van de hybride-accu onvoldoende is om het motorvermogen te realiseren waar de bestuurder via het gaspedaal om vraagt.

Bij een geringe ladingstoestand (hybride-accu bijna leeg) moet de ladingstoestand van de accu worden hersteld, wat betekent dat de verbrandingsmotor vaker aanslaat. Laad de hybride-accu via een laadkabel op aan een 230 V(AC)-stopcontact of activeer Charge op het functiescherm om de mogelijkheid tot volledig elektrische aandrijving te herstellen.

De rijmodus is afgestemd op een laag energieverbruik bij een optimale mix van elektromotor en verbrandingsmotor, zonder afbreuk te doen aan klimaatcomfort of rijervaring. Als een hogere acceleratie gewenst is, wordt het maximaal beschikbare extra vermogen van de elektrische aandrijflijn ingezet. De auto registreert tevens of de rijomstandigheden vierwielaandrijving vereisen en schakelt deze dan automatisch in. Vierwielaandrijving en extra elektrisch vermogen zijn altijd beschikbaar, ongeacht de laadstatus van de accu.

Informatie op het bestuurdersdisplay

Bij ritten in de hybridemodus verschijnt een hybridemeter op het bestuurdersdisplay. De wijzer van de hybridemeter geeft de energie aan die overeenkomt met het vermogen waar u via het gaspedaal om vraagt. De markering tussen de bliksemschicht en de druppel geeft de beschikbare hoeveelheid energie aan.


Bestuurdersdisplay bij aandrijving met elektromotor en verbrandingsmotor.
Wanneer er bij licht afremmen energie voor de accu wordt teruggewonnen (geregenereerd) wordt dat ook op het bestuurdersdisplay aangegeven.

Met de elektromotor rijden voor een minimaal stroomverbruik en een zo laag mogelijke uitstoot van kooldioxide.

De rijmodus maximaliseert het gebruik van de hybride-accu. Dit houdt onder meer in dat de bodemvrijheid geringer is om de luchtweerstand te verlagen en dat het effect van bepaalde klimaatinstellingen wordt beperkt om te zorgen voor een zo groot mogelijke actieradius op uitsluitend accu.

De Pure-stand is alleen mogelijk, wanneer de ladingstoestand van de hybride-accu voldoende is. Ook in de Pure-modus slaat de verbrandingsmotor aan, als de ladingstoestand van de accu te ver mocht dalen. Ook de verbrandingsmotor slaat aan

bij een snelheid hoger dan 125 km/h (78 mph)

als de elektrische aandrijving de door u gewenste aandrijfkracht niet kan leveren

bij systeem-/onderdeelbeperkingen door bijvoorbeeld een lage buitentemperatuur.

De rijmodus is geoptimaliseerd voor een maximale actieradius bij elektrische aandrijving en is primair ontwikkeld voor stadsverkeer. Met Pure is het laagst mogelijke verbruik van toepassing, zelfs als de hybride-accu leeg is. Het klimaat in het interieur wordt afgeregeld op Eco-klimaat en op een glad wegdek kan een enigszins grotere mate van doorslippende wielen zijn toegestaan voordat de vierwielaandrijving automatisch wordt geactiveerd.

Eco-klimaat

In de rijmodus Pure wordt automatisch het Eco-klimaat voor de passagiersruimte geactiveerd om het stroomverbruik te beperken.

N.B.
Bij activering van de rijmodus Pure worden enkele parameters in de instellingen van de klimaatregeling gewijzigd en gelden functiebeperkingen voor bepaalde elektrische verbruikers. Bepaalde instellingen zijn handmatig te herstellen, maar de volledige functionaliteit is alleen te verkrijgen door de rijmodus Pure te verlaten of de rijmodus Individual aan te passen maximale functionaliteit op klimaatregelingsgebied.

Druk bij problemen met beslagen ruiten op de knop voor maximale ontwaseming met normale functionaliteit.
Volvo For Life: nr. 8
XC90 R-Design T8 18.8 kWh, 06.2022 , Onyx Black, 22”, nappa leer, luchtvering, B&W, full LED, etc.[i6
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4621
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Flying Jeroen schreef: 10.12.2021 - 15:29 @Gouwe ga maar eens met een vochtige jas aan in de auto zitten en rij op Pure stand. Krijg je heel snel beslagen ramen.
Een natte hond 2x per dag ook goed :-).
Zonder dollen, ik heb nooit echt beslagen ruiten ook niet met vochtig weer en anders volstaat even de ontwaseming aan te zetten zodat de airco werkt.
Zoals in jouw handleiding al staat: "Bepaalde instellingen zijn handmatig te herstellen, maar de volledige functionaliteit is alleen te verkrijgen door de rijmodus Pure te verlaten of de rijmodus Individual aan te passen maximale functionaliteit op klimaatregelingsgebied."

In mijn handleiding (MY2016) staat dit niet maar staat:
"Als de gereduceerde klimaatinstellingen als negatief worden ervaren, druk dan zo nodig op de AUTO- of de ontwasemingsknop."
Zal eens kijken of ik in mijn 2016 T8 ook klimaat kan aanpassen / heb aangepast in de individuele rijmodus. Volgens de handleiding kan dat bij een 2016 dus niet maar mijn AC staat altijd op AUTO ook in de individuele rijmodus?

Maar goed, duidelijk is dat de normale PURE modus dus eco settings voor het klimaat kent en dat dat bij vochtige omstandigheden zeker tot beslagen ruiten zal kunnen leiden.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4621
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Spencer schreef: 10.12.2021 - 14:04 Het blijft mij enkel ergeren dat spijts de WLTP-norm (die verondersteld wordt het werkelijk verbruik te benaderen), de resultaten mijlenver van het beloofde zit. Veel verder dan de vorige benzine-wagen, die met 6 jaar oud nog met de oude standaard NEDC vergeleken werd.
Elke norm is gekoppeld aan een genormeerde test. Als jij de auto heel anders gebruikt dan de testnorm is het niet heel gek dat je een ander verbruik krijgt, juist met een PIH.
Als Volvo jou accu heeft gecontroleerd geloof ik persoonlijk niet dat daar het probleem zit. Wat wel veel energie kost is optrekken/remmen/optrekken etc. Beter voor de range is het om constant met 80 km/uur te rijden.
Probeer anders een weekje zoals ik hem gebruik en vergelijk het resultaat. Na starten direct op Pure (of individuele rijmodus met Pure ingesteld), binnen de bebouwde kom lekker elektrisch, op de buitenweg "Hold" kiezen en binnen de bebouwde kom of eerder "Hold" weer uitzetten zodat je optimaal de accu gebruikt.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Flying Jeroen
3rd Gear member
Berichten: 278
Lid geworden op: 08.09.2011 - 21:08
Locatie: Bathmen

@ Gouwe natuurlijk is het mogelijk om de ontwasemingsknop te gebruiken. Maar daarmee verlaat je meteen ECO klimaat. En dat is precies de boosdoener. Verder heb ik een hekel aan de ontwasemingsknop. Veell te veel herrie en te tochtig. Zonde van die hele stille auto met B&W geluidsinstallatie…😉. Zeker ook, omdat in de meeste gevallen het verlaten van ECO klimaat (voor mij meestal verlaten van Pure modus) afdoende is.
En ja, ik heb ook regelmatig een natte labrador achterin…😉
Volvo For Life: nr. 8
XC90 R-Design T8 18.8 kWh, 06.2022 , Onyx Black, 22”, nappa leer, luchtvering, B&W, full LED, etc.[i6
Gebruikersavatar
Spencer
2nd Gear member
Berichten: 135
Lid geworden op: 19.06.2021 - 06:10

Gouwe schreef: 10.12.2021 - 16:15
Wat wel veel energie kost is optrekken/remmen/optrekken etc. Beter voor de range is het om constant met 80 km/uur te rijden.
Probeer anders een weekje zoals ik hem gebruik en vergelijk het resultaat. Na starten direct op Pure (of individuele rijmodus met Pure ingesteld), binnen de bebouwde kom lekker elektrisch, op de buitenweg "Hold" kiezen en binnen de bebouwde kom of eerder "Hold" weer uitzetten zodat je optimaal de accu gebruikt.
Ik rij van de gemeentelijke bebouwde kom meteen in de stad, vandaar de Pure-stand bij vertrek tot aankomst.
Gebruikersavatar
Spencer
2nd Gear member
Berichten: 135
Lid geworden op: 19.06.2021 - 06:10

Flying Jeroen schreef: 10.12.2021 - 15:29 @Spencer

Het was fris vanmorgen, had je de auto voorverwarmd? Dat scheelt echt al een km of 8.
Verder speel ik ook niet met temp hoor. Heb dat heel even gedaan met zeer marginaal verschil gewoon om te kijken of dat invloed heeft. En dat heeft het.

Voorverwarming loopt zuiver op de batterij in deze auto. Ik denk niet dat het gebruik ervan de afstand ten goede komt, tenzij de auto aan de laadpaal hangt.
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4621
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Helder, als ik het goed begrijp doe je dus weinig tot niet laden aan de laadpaal én gebruik je de elektrische verwarming ook als je in Pure rijdt? Tot hoever wordt de accu überhaupt opgeladen als je alleen de hybride stand gebruikt?
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Flying Jeroen
3rd Gear member
Berichten: 278
Lid geworden op: 08.09.2011 - 21:08
Locatie: Bathmen

Precies dat Gouwe. De winst in afstand met name in de winter zit hem in voorverwarmen aan de laadpaal.
Zonder actief laden rij je gewoon een slechte hybride met een PHEV.
Je neemt immers onnodig veel gewicht mee in dat geval.
Als ik vanuit mijn dorp boodschappen ga doen in de stad en verwarm de auto voor, staat er vrijwel altijd TA 0,0 l/100km op een afstand van 23 km nadat ik weer thuis ben.
Bij rustig rijden betekent voor mij dat brandstofverbruik = 0 voor lokale ritten.
Auto staat thuis altijd aan de stekker.
Volvo For Life: nr. 8
XC90 R-Design T8 18.8 kWh, 06.2022 , Onyx Black, 22”, nappa leer, luchtvering, B&W, full LED, etc.[i6
Gebruikersavatar
XC60silverdawn
2nd Gear member
Berichten: 235
Lid geworden op: 23.11.2021 - 11:12

Met voorverwarmen aan laadpaal rijdt ik momenteel ca 25-30 km elektrisch in hybrid mode. Genoeg voor rijden in de omgeving.
Maar inderdaad, de efficiëntie van een PHEV is zeer afhankelijk van de ritten die je rijdt.
Voorbeeld van afgelopen week:
Weekend in Duitsland. Rit van 2x 500 km. Gemiddeld verbruik 9,5 l/100km. 😭
Week alleen in omgeving. Ca. 150 km. Gemiddeld verbruik 2,1 l/100km. 😀
Volvo XC60 T6 MY2022 Silver Dawn
Volvo XC60 D4 MY2017 / Volvo V70 D4 MY2014
Plaats reactie

Terug naar “XC60 vanaf MY 2018”