Verbruikscijfers XC60 T6 Recharge 2022

De Nieuwe XC60
Gebruikersavatar
Spencer
2nd Gear member
Berichten: 135
Lid geworden op: 19.06.2021 - 06:10

Gouwe schreef: 11.12.2021 - 08:35 Helder, als ik het goed begrijp doe je dus weinig tot niet laden aan de laadpaal én gebruik je de elektrische verwarming ook als je in Pure rijdt? Tot hoever wordt de accu überhaupt opgeladen als je alleen de hybride stand gebruikt?
Blijkbaar helemaal niet helder.

De auto wordt elke avond aan de laadpaal gezet, maar meteen na volle laadtijd terug thuis gezet. Er zijn nog andere mensen die de laadpaal nodig hebben. En neen, ik heb geen laadpaal aan huis.
Ik vertrek dus 's ochtends met een volgeladen auto.
Neen, er wordt niet voorverwarmd (2 keer geprobeerd, maar weinig voordeel uitgehaald en al zeker geen verbetering van de autonomie). Ook geen stoel of stuurverwarming, tenzij het bijzonder koud is. En als dat gebeurt, op stand 1, staat die 5min later al weer uit.
Ik rij gemiddeld 100km/dag, zonder de mogelijkheid bij te laden.Ik blijf zelden langer dan 20min op dezelfde plaats. Op de werven staan (nog) geen laadpalen.

Het gebruik van de wagen is niet verschillend van de vorige. Ik probeer uit te maken of een hybride een voordeel biedt (anders dan fiscaal).
Met de successieve testen hierboven tracht ik te weten wat de batterijen werkelijk opleveren. Aangezien de talrijke interventies van de batterij eens die op 0 staat, vermoed ik dat zowel in hybride als in puur, er steeds een deel ter beschikking blijft na de 0km melding. Alleen weet ik niet hoeveel km die opbrengt.

Mijn opmerking over WLTP en NEDC is gegrond, gezien ik beide wagens in verbruik vergelijk met elkaar, ifv de testresultaten die bij elke wagen opgegeven wordt. Tenzij je beweert dat de testresultaten anders bekomen wordt bij een hybride ?

Indien ik bij 144gr CO2 een verbruik heb van 8,5L/100km, verwacht ik bij 45 gr CO2 een veel lager verbruik dan 7,8L/100km.
Natuurlijk, indien de resultaten gemeten worden over een dagelijkse afstand van 30km, waarvan er 25 elektrisch gereden worden, zal de hybride natuurlijk veel lager gemeten worden. Alleen, is dat de gemiddelde dagelijkse afstand afgelegd met een voertuig ?
Als ik de gemiddelde jaarlijkse kilometerstand opvraag, kom ik toch op een behoorlijk hoger dagelijks gemiddelde.
WLTP-waarden zijn dus nog altijd niet representatief, al zeker niet voor een hybride.
Gebruikersavatar
XC60silverdawn
2nd Gear member
Berichten: 228
Lid geworden op: 23.11.2021 - 11:12

Dit is verschil NEDC en WLTP:
DFB59DE7-88C9-40E6-A049-715D47EE8336.jpeg
56288C2E-56BF-448B-9CE7-A6D0DB8E8965.jpeg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Volvo XC60 T6 MY2022 Silver Dawn
Volvo XC60 D4 MY2017 / Volvo V70 D4 MY2014
Gebruikersavatar
XC60silverdawn
2nd Gear member
Berichten: 228
Lid geworden op: 23.11.2021 - 11:12

Dus WLTP is 23 km. Verklaard meteen waarom het verbruik van een PHEV met deze norm zo laag is (en de praktijk hoger).
Volvo XC60 T6 MY2022 Silver Dawn
Volvo XC60 D4 MY2017 / Volvo V70 D4 MY2014
Gebruikersavatar
Spencer
2nd Gear member
Berichten: 135
Lid geworden op: 19.06.2021 - 06:10

XC60silverdawn schreef: 11.12.2021 - 15:52 Dus WLTP is 23 km. Verklaard meteen waarom het verbruik van een PHEV met deze norm zo laag is (en de praktijk hoger).
Inderdaad. Dank U.
Flying Jeroen
3rd Gear member
Berichten: 278
Lid geworden op: 08.09.2011 - 21:08
Locatie: Bathmen

@spencer
Duidelijke uiteenzetting van je gebruik van de auto.
Nee voorverwarmen heeft weinig zin anders dan voor comfort als je niet aan de stekker staat.
Wellicht als je toch over die Max range heen gaat de dag beginnen op benzine, zodat je bij warme motor het interieur verwarmt mbv de warmte die vrijkomt op de brandstofmoter. Als de auto dan warm is dan pas elektrisch gaan rijden. Dan gaat er in ieder geval maar weinig energie uit de accu verloren om het interieur op te warmen, hooguit om op temperatuur te houden.
Maar misschien vind je dat te veel gedoe.
Wellicht was een (mild)hybrid een betere keuze geweest bij dit soort gebruik.
PHEV’s zijn vooral rendabel als je constant kan sterkeren en helaas als je aan de stekker kan voorverwarmen.
Geen eigen laadmogelijkheid aan huis geeft dan beperkingen.

In je andere post begrijp ik dat je al met al toch blij bent met je T6. Hopelijk worden er met de OTA updates de kleine onvolkomenheden binnenkort ook opgelost. Succes.
Volvo For Life: nr. 8
XC90 R-Design T8 18.8 kWh, 06.2022 , Onyx Black, 22”, nappa leer, luchtvering, B&W, full LED, etc.[i6
Gebruikersavatar
1zilvergrijs
2nd Gear member
Berichten: 81
Lid geworden op: 06.12.2020 - 15:32

Flying Jeroen schreef: 09.12.2021 - 21:29 Ik begrijp dat op MJ 2022 alleen een standkachel is gemonteerd die werkt op elektriciteit.
Voorverwarmen zonder dat de auto aan een geactiveerde kader staat betekent dan dat dit ten koste gaat van de actieradius. Mocht de auto wel aan een geactiveerde lader staan zou de auto moeten voorverwarmen op de lader en is dit dus ten gunste van de actieradius. Wel weer ten nadele van het verbruik in kWh/100km als je dat meet aan die laadpaal.
Ik krijg begin januari mijn MJ22 binnen met grotere accu. Na een maandje zal ik verslag doen van de actieradius. Doorgaans in de winter ben ik altijd aan het voorverwarmen (ook op mijn huidig mj18) mits aan de laadpaal. Indien niet aan de laadpaal gaat dit op brandstof en doe ik het alleen bij temperaturen dichtbij of onder het vriespunt om zo niet te hoeven krabben.
Dat van de gelijkblijvende actieradius aan een geactiveerde laadpaal bij voorverwarmen, dacht ik dus ook. Toch blijkt dan de elektrische actieradius ook af te nemen; ik heb dit nagevraagd bij een Duitse forum kennis en hij heeft hetzelfde. Benieuwd of je hetzelfde ervaart bij je nieuwe!
XC60 T6 Recharge MY2022, daarvoor XC60 D4 AWD 2015, 2x BMW, V70, 850, 940.
Gebruikersavatar
Spencer
2nd Gear member
Berichten: 135
Lid geworden op: 19.06.2021 - 06:10

Laatste cijfers, op Pure met 9°C, koude start:
Voor de eerste 4,5km gaat de meter van 40km naar 25km, aan 50km/u met één enkel stop voor een verkeerslicht.
Vervolgens 24km afgelegd tot de meter op 0 ging staan, zuiver op autosnelweg tussen 90 à 100km/u.
Het verwarmen van de auto neemt dus heel wat energie af, want de binnenruimte is op temperatuur als ik de autosnelweg bereik.
Gebruikersavatar
1zilvergrijs
2nd Gear member
Berichten: 81
Lid geworden op: 06.12.2020 - 15:32

Zelfde als die van mij. ik maak me er niet druk over, het is altijd nog CO2 vermindering tov benzine en ook met maar 24 km voordeliger. Ik wacht de zomer af, maar ja dan zal de airco weer wat extra stroom nemen.
Nogmaals, de bouwjaren hiervoor of nu die van MY2022 met separate standkachel, hebben duidelijk groter elektrische bereik. Het is zoals het is.
XC60 T6 Recharge MY2022, daarvoor XC60 D4 AWD 2015, 2x BMW, V70, 850, 940.
rcpk
Starter
Berichten: 3
Lid geworden op: 14.12.2021 - 12:38

1zilvergrijs schreef: 13.12.2021 - 21:46 Zelfde als die van mij. ik maak me er niet druk over, het is altijd nog CO2 vermindering tov benzine en ook met maar 24 km voordeliger. Ik wacht de zomer af, maar ja dan zal de airco weer wat extra stroom nemen.
Nogmaals, de bouwjaren hiervoor of nu die van MY2022 met separate standkachel, hebben duidelijk groter elektrische bereik. Het is zoals het is.
Wij zijn momenteel in de markt voor een XC60 T8 Recharge (nieuwe model, extended range). Het is toch wel onze bedoeling om hier dagelijks een 45 à 50 km. woon-werk elektrisch mee te gaan rijden. Volgens de dealer zou dit met de 2022 versie goed haalbaar moeten zijn. Lees ik het nu goed dat dit verhaal niet klopt? Of rij jij nog in de 'niet extended range' versie?

We hebben eigenlijk een beetje afscheid genomen van de XC90 vanwege het toch wel flinke prijsverschil, verschil in bijtelling en het feit dat de XC60 in de stad simpelweg wat praktischer is qua formaat, maar één van de voornaamste redenen dat we voor een plug-in-hybride van Volvo wilden gaan is het volledig elektrisch kunnen rijden van woon-werk. Volgens de dealer haalt de XC90 extended in de praktijk +/- 70 à 75 km. en de XC60 60 à 65 km.
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4537
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Er zijn nog geen modellen met extended range uitgeleverd. Spencer heeft deze in ieder geval niet. De waarden die de dealer jou opgeeft zijn gemiddelde waarden. Reken op 30% minder in de winter en met continu 130 op de snelweg ga je die waardes ook niet halen.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
rcpk
Starter
Berichten: 3
Lid geworden op: 14.12.2021 - 12:38

Gouwe schreef: 14.12.2021 - 14:06 Er zijn nog geen modellen met extended range uitgeleverd. Spencer heeft deze in ieder geval niet. De waarden die de dealer jou opgeeft zijn gemiddelde waarden. Reken op 30% minder in de winter en met continu 130 op de snelweg ga je die waardes ook niet halen.
De WLTP waarden zijn 93km (XC90) en 76km (XC60). Wij zijn uitgegaan van een gemiddelde van 20% minder in de praktijk.
Gebruikersavatar
1zilvergrijs
2nd Gear member
Berichten: 81
Lid geworden op: 06.12.2020 - 15:32

rcpk schreef: 14.12.2021 - 13:41
1zilvergrijs schreef: 13.12.2021 - 21:46 Zelfde als die van mij. ik maak me er niet druk over, het is altijd nog CO2 vermindering tov benzine en ook met maar 24 km voordeliger. Ik wacht de zomer af, maar ja dan zal de airco weer wat extra stroom nemen.
Nogmaals, de bouwjaren hiervoor of nu die van MY2022 met separate standkachel, hebben duidelijk groter elektrische bereik. Het is zoals het is.
Wij zijn momenteel in de markt voor een XC60 T8 Recharge (nieuwe model, extended range). Het is toch wel onze bedoeling om hier dagelijks een 45 à 50 km. woon-werk elektrisch mee te gaan rijden. Volgens de dealer zou dit met de 2022 versie goed haalbaar moeten zijn. Lees ik het nu goed dat dit verhaal niet klopt? Of rij jij nog in de 'niet extended range' versie?

We hebben eigenlijk een beetje afscheid genomen van de XC90 vanwege het toch wel flinke prijsverschil, verschil in bijtelling en het feit dat de XC60 in de stad simpelweg wat praktischer is qua formaat, maar één van de voornaamste redenen dat we voor een plug-in-hybride van Volvo wilden gaan is het volledig elektrisch kunnen rijden van woon-werk. Volgens de dealer haalt de XC90 extended in de praktijk +/- 70 à 75 km. en de XC60 60 à 65 km.
Die van mij is ook nog de niet extended range versie. En wat je dealer zegt, dat het met de huidige ook goed haalbaar moet zijn, klopt niet. (althans met één keer opladen).
Ik verwacht dat het met de extended range versie wel mogelijk is, maar ik zou zeker ook de separate standkachel mee bestellen. Dat had ik in eerste instantie ook gedaan, alleen kwam dat exemplaar zonder BLIS en 360 camera en daarom is het nu deze geworden, die wonder boven wonder wel compleet aan kwam. (maar niet was besteld met standkachel). De BLIS, CTA en 360 camera zou ik niet willen missen. Dan maar zonder standkachel.
En als je dealer blijft volhouden dat het ook met de huidige wel mogelijk is, dan nodig ik hem graag een keer uit. Mijn dealer beweert die getallen zeker niet en ik vind deze mensen buitengewoon capabel.
Overigens krijgen mijn vrouw en ik, via mijn dealer aangeboden, een rijtraining om het fijne/maximale uit de hybride techniek te halen. Juist ook wegens de wat tegenvallende elektrische range. Deze maand nog. Als ik daar bij goede tips krijg, dan zal ik die hier delen.
XC60 T6 Recharge MY2022, daarvoor XC60 D4 AWD 2015, 2x BMW, V70, 850, 940.
jm188
1st Gear member
Berichten: 38
Lid geworden op: 30.11.2021 - 13:51

1zilvergrijs schreef: 14.12.2021 - 15:27
wat je dealer zegt, dat het met de huidige ook goed haalbaar moet zijn, klopt niet. (althans met één keer opladen).
volgens mij bedoelde rcpk de extended range 22 versie, niet de huidige.
xc60 2022.5 inscription expression pine grey
rcpk
Starter
Berichten: 3
Lid geworden op: 14.12.2021 - 12:38

1zilvergrijs schreef: 14.12.2021 - 15:27
rcpk schreef: 14.12.2021 - 13:41
1zilvergrijs schreef: 13.12.2021 - 21:46 Zelfde als die van mij. ik maak me er niet druk over, het is altijd nog CO2 vermindering tov benzine en ook met maar 24 km voordeliger. Ik wacht de zomer af, maar ja dan zal de airco weer wat extra stroom nemen.
Nogmaals, de bouwjaren hiervoor of nu die van MY2022 met separate standkachel, hebben duidelijk groter elektrische bereik. Het is zoals het is.
Wij zijn momenteel in de markt voor een XC60 T8 Recharge (nieuwe model, extended range). Het is toch wel onze bedoeling om hier dagelijks een 45 à 50 km. woon-werk elektrisch mee te gaan rijden. Volgens de dealer zou dit met de 2022 versie goed haalbaar moeten zijn. Lees ik het nu goed dat dit verhaal niet klopt? Of rij jij nog in de 'niet extended range' versie?

We hebben eigenlijk een beetje afscheid genomen van de XC90 vanwege het toch wel flinke prijsverschil, verschil in bijtelling en het feit dat de XC60 in de stad simpelweg wat praktischer is qua formaat, maar één van de voornaamste redenen dat we voor een plug-in-hybride van Volvo wilden gaan is het volledig elektrisch kunnen rijden van woon-werk. Volgens de dealer haalt de XC90 extended in de praktijk +/- 70 à 75 km. en de XC60 60 à 65 km.
Die van mij is ook nog de niet extended range versie. En wat je dealer zegt, dat het met de huidige ook goed haalbaar moet zijn, klopt niet. (althans met één keer opladen).
Ik verwacht dat het met de extended range versie wel mogelijk is, maar ik zou zeker ook de separate standkachel mee bestellen. Dat had ik in eerste instantie ook gedaan, alleen kwam dat exemplaar zonder BLIS en 360 camera en daarom is het nu deze geworden, die wonder boven wonder wel compleet aan kwam. (maar niet was besteld met standkachel). De BLIS, CTA en 360 camera zou ik niet willen missen. Dan maar zonder standkachel.
En als je dealer blijft volhouden dat het ook met de huidige wel mogelijk is, dan nodig ik hem graag een keer uit. Mijn dealer beweert die getallen zeker niet en ik vind deze mensen buitengewoon capabel.
Overigens krijgen mijn vrouw en ik, via mijn dealer aangeboden, een rijtraining om het fijne/maximale uit de hybride techniek te halen. Juist ook wegens de wat tegenvallende elektrische range. Deze maand nog. Als ik daar bij goede tips krijg, dan zal ik die hier delen.
Ik bedoelde inderdaad, zoals hierboven aangegeven de extended range update. Wat ook wel een goede tip is die ik meeneem is een eventuele separate standkachel. Ik kan deze via de configurator op de website overigens niet kiezen.

Ook ga ik even goed navragen of er opties zijn die niet meegeleverd kunnen worden door de huidige chiptekorten. Het wordt onze eerste spiksplinternieuwe auto. We gaan deze weliswaar zakelijk rijden, maar het is geen leasebak dus het moet ook wel 100% aan onze wensen voldoen. We rijden op dit moment in een V70 die niet persé weg hoeft, dus als we allerlei concessies moeten doen in het pakket aan opties rijden we daar desnoods nog een jaartje mee door.

Beetje brutale vraag misschien maar ik ben uitgegaan van een te bedingen korting van zo'n 6 à 8%. Zoals wij de XC60 incl. winterset nu hebben geconfigureerd komen we op een ruim 83k. Is dit percentage anno 2021 realistisch of hebben de huidige productievertragingen ook een effect op deze speelruimte?
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 12219
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

Iedere plug in is netto geprijst en beroerd leverbaar, zou niet op meer dan 2 tot 3% rekene
Gebruikersavatar
XC60silverdawn
2nd Gear member
Berichten: 228
Lid geworden op: 23.11.2021 - 11:12

Vandaag nog eens exact de range gemeten.
Voorverwarmd aan laadpaal. Buitentemperatuur 8 C.
Aangeven range elektrisch bij vertrek was 35 km.
Hybride stand en dusdanig gereden dat benzine motor niet is gebruikt.

Afgelegde afstand 33 km (10 km stad, 50-70 km/uur en 23 km snelweg, 105 km/uur)

Valt niet tegen vind ik. Dus met de18 kW accu moet 50 km zeker haalbaar zijn. Zeker in de zomer.
Volvo XC60 T6 MY2022 Silver Dawn
Volvo XC60 D4 MY2017 / Volvo V70 D4 MY2014
erichendri
3rd Gear member
Berichten: 334
Lid geworden op: 26.07.2017 - 22:25
Locatie: Doorn

Een T8 zou zuiniger moeten rijden dan een hybrid of mild hybrid door de grotere accu die hij daarvoor reserveert.
De T8 rijdt namelijk nooit zijn accu helemaal leeg elektrisch.
Het bms houdt altijd 25-30% achter om de motor te assisteren bij optrekken vanuit stilstand, accelereren etc.
Snelweg ritten kan je beter met de brandstofmotor rijden.
Die is hier meer in zijn element dan de elektromotor.
Wil je los van de paal kunnen voorverwarmen kan je een webasto laten inbouwen, zijn verbruik is ongeveer ½-¾ liter per uur.

Overigens dacht ik dat de nieuwe XC60 en XC90 dezelfde grotere accu krijgen, daarom verbaas ik mij over het verschil in accu reik wijdte.

Eric
Gebruikersavatar
XC60silverdawn
2nd Gear member
Berichten: 228
Lid geworden op: 23.11.2021 - 11:12

erichendri schreef: 14.12.2021 - 22:19 Een T8 zou zuiniger moeten rijden dan een hybrid of mild hybrid door de grotere accu die hij daarvoor reserveert.
Eh. Een T8 is toch een hybrid 😇
Volvo XC60 T6 MY2022 Silver Dawn
Volvo XC60 D4 MY2017 / Volvo V70 D4 MY2014
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4537
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

erichendri schreef: 14.12.2021 - 22:19 Een T8 zou zuiniger moeten rijden dan een hybrid of mild hybrid door de grotere accu die hij daarvoor reserveert.
Dat heeft m.i. niet zo veel met de capaciteit van de accu te maken. Als je de accu alleen laadt tijdens het rijden zou het bij een grotere accu zelfs nog tot een hoger verbruik kunnen leiden, want laden via de brandstofmotor leidt zo maar tot 40% meer verbruik.
Bovendien is een accu massa en hoe groter hoe meer massa en dus meer energie nodig om de boel op gang te krijgen.
Het voordeel van een PIH is dat je de accu kunt laden aan het stroomnet en daar zit de winst van een PIH t.o.v. een normaal (mild)hybrid model.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
erichendri
3rd Gear member
Berichten: 334
Lid geworden op: 26.07.2017 - 22:25
Locatie: Doorn

Een T8 is een PHEV waarvan je de accu thuis kunt opladen.
Wanneer je deze accu leeg (tot +/-25-30%) gereden hebt rijdt deze auto verder als een hybrid.
De elektro motor assisteert dan de ICE bij optrekken en accelereren.
Echter, het deel van de accu die hij hiervoor gebruikt is groter dan van een echte hybrid.
Die heeft vaak maar een accu van 1 tot 2 Kw.
Ja, het klopt dat de accu door het BMS op (25-30%) niveau gehouden wordt, dit gebeurt bij gas los en met remmen.
Wat betreft remmen, daarvoor hoeft hij niet op B te staan, ook met de voetrem genereerd hij stroom, vaak meer dan op B.
Ook de gewone niet hybride auto's laden de accu al een paar jaar enkel bij bij afremmen op de motor, opladen kost
tenslotte meer brandstof en dat zorgt weer voor hogere CO cijfers en hogere prijzen in Nederland.
Natuurlijk zijn de accu's massa en kost dat brandstof als je versnelt of optrekt maar als je eenmaal een constant snelheid rijdt dan is het
maar minimaal en je verbaast je hoeveel meters een EV kan uitrollen bij gas los.
Rijdt voor mijn werk op een elektrische bus van 13 ton en dat rolt enorm ver uit bij gas los.
Durf bijna te zeggen dat je in de stad meer als 50% uitrolt, op provinciale wegen nog steeds meer dan je denkt.


Eric
Plaats reactie

Terug naar “XC60 vanaf MY 2018”