Blijkbaar helemaal niet helder.
De auto wordt elke avond aan de laadpaal gezet, maar meteen na volle laadtijd terug thuis gezet. Er zijn nog andere mensen die de laadpaal nodig hebben. En neen, ik heb geen laadpaal aan huis.
Ik vertrek dus 's ochtends met een volgeladen auto.
Neen, er wordt niet voorverwarmd (2 keer geprobeerd, maar weinig voordeel uitgehaald en al zeker geen verbetering van de autonomie). Ook geen stoel of stuurverwarming, tenzij het bijzonder koud is. En als dat gebeurt, op stand 1, staat die 5min later al weer uit.
Ik rij gemiddeld 100km/dag, zonder de mogelijkheid bij te laden.Ik blijf zelden langer dan 20min op dezelfde plaats. Op de werven staan (nog) geen laadpalen.
Het gebruik van de wagen is niet verschillend van de vorige. Ik probeer uit te maken of een hybride een voordeel biedt (anders dan fiscaal).
Met de successieve testen hierboven tracht ik te weten wat de batterijen werkelijk opleveren. Aangezien de talrijke interventies van de batterij eens die op 0 staat, vermoed ik dat zowel in hybride als in puur, er steeds een deel ter beschikking blijft na de 0km melding. Alleen weet ik niet hoeveel km die opbrengt.
Mijn opmerking over WLTP en NEDC is gegrond, gezien ik beide wagens in verbruik vergelijk met elkaar, ifv de testresultaten die bij elke wagen opgegeven wordt. Tenzij je beweert dat de testresultaten anders bekomen wordt bij een hybride ?
Indien ik bij 144gr CO2 een verbruik heb van 8,5L/100km, verwacht ik bij 45 gr CO2 een veel lager verbruik dan 7,8L/100km.
Natuurlijk, indien de resultaten gemeten worden over een dagelijkse afstand van 30km, waarvan er 25 elektrisch gereden worden, zal de hybride natuurlijk veel lager gemeten worden. Alleen, is dat de gemiddelde dagelijkse afstand afgelegd met een voertuig ?
Als ik de gemiddelde jaarlijkse kilometerstand opvraag, kom ik toch op een behoorlijk hoger dagelijks gemiddelde.
WLTP-waarden zijn dus nog altijd niet representatief, al zeker niet voor een hybride.