Verbruikscijfers XC60 T6 Recharge 2022

De Nieuwe XC60
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Daf88
3rd Gear member
Berichten: 282
Lid geworden op: 09.09.2020 - 15:03

Mijn ervaring is dat je met Pure de accu verder leeg rijdt dan in Hybrid mode. En als de accu onder de laagste waarde van de Hybrid mode zakt, gaat de motor bijladen. Dit kost veel benzine. Dus bij veel korte ritjes met een bijna lege accu wordt er veel bijgeladen. Dan kan je 'm beter in Hybrid mode laten staan.
---
V60 T6 Recharge R-Design (MY21). Eerdere Volvo's: V40 phase III 2.0 Europa Nordic (2004), V40 phase II 2.0 (2000), Volvo 340 1.4 (1990).
Gebruikersavatar
Spencer
2nd Gear member
Berichten: 135
Lid geworden op: 19.06.2021 - 06:10

Als afsluiting van deze korte vergelijkingsperiode kom ik tot de volgende conclusies:

Gemiddeld verbruik met (bijna) dagelijks laden: 7,75 l/100km
Gemiddeld verbruik zonder te laden: 10,38 l/100km
Gemiddelde kostprijs (publieke laadpaal) /km voor benzine + elektriciteit: 0,17 €/km met laden - 0,18 €/km zonder te laden.

Ik ben erg benieuwd wat ik als resultaten zou bekomen indien ik met dezelfde rijstijl de test zou afleggen met een gelijkaardige auto zonder batterijen, dus een goede 350kg lichter ?
Onze (BE) regering heeft die conclusie al getrokken met het schrappen van de fiscale voordelen voor hybriden vanaf 2026.
Als aanvrager van een publieke laadpaal in de omgeving kom je als eigenaar van een hybride eveneens niet in aanmerking (nieuwe regels bij de gemeente).

Natuurlijk variëren die cijfers sterk in functie van het aantal km dat je dagelijks elektrisch kan rijden.
Laatst gewijzigd door Spencer op 25.12.2021 - 18:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Spencer
2nd Gear member
Berichten: 135
Lid geworden op: 19.06.2021 - 06:10

Ik heb een vraagje. Voor de eerste keer volg ik de lading via de applicatie van Volvo en niet via de applicatie Smoov die de publieke laadpaal beheert.
Het lijkt mij vrij raar dat die Volvo applicatie op 83% beschouwd dat de lading volledig is, en een minuutje later plots 100% vermeld.
Hoe zit dat bij jullie ?
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4536
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

De VOC app is niet helemaal vrij van bugjes zo af en toe. Denk dat dat de verklaring is. Zo had ik deze week een melding dat mij rechter achterraam (op een kier) open zou staan. Dat was niet zo. Even raam open en dicht en even later verdween de melding weer.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4536
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Spencer schreef: 25.12.2021 - 17:52 Natuurlijk variëren die cijfers sterk in functie van het aantal km dat je dagelijks elektrisch kan rijden.
Dat is de enige, juiste en algemeen bekende conclusie voor een PIH.

En verder geen idee of jou conclusie over de regeringsmaatregel juist is. In ieder geval resulteert minder beschikbare palen in een hoger verbruik voor een PIH en is dat dan een self-fulfilling prophecy. Ik vrees dat het een beetje een niet al te slimme maatregel is met het oog op de transitie naar EV.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Gebruikersavatar
Spencer
2nd Gear member
Berichten: 135
Lid geworden op: 19.06.2021 - 06:10

Gouwe schreef: 26.12.2021 - 15:41
Spencer schreef: 25.12.2021 - 17:52 Natuurlijk variëren die cijfers sterk in functie van het aantal km dat je dagelijks elektrisch kan rijden.
En verder geen idee of jou conclusie over de regeringsmaatregel juist is. In ieder geval resulteert minder beschikbare palen in een hoger verbruik voor een PIH en is dat dan een self-fulfilling prophecy. Ik vrees dat het een beetje een niet al te slimme maatregel is met het oog op de transitie naar EV.
De nieuwe generatie PIH met zwaardere batterij, indien vervolledigd met een snellere lader, zou mijn inziens perfect zijn.
Vele publieke parkings bieden 11kW laden, wat na een afspraak van een uurtje mij weer behoorlijk zou verderhelpen.
Het beste van 2 werelden...
mark1967
Starter
Berichten: 2
Lid geworden op: 18.11.2021 - 10:49

Hallo,

ik heb een xc60 van mei 2021 . De B5 mildhybrid en daar rij ik gemiddeld gemeten over zo,n 5000 km nu 7,43 l/100km.
Heb eerst ook getweifeld over een t6 of t8 recharge maar met het vooruitzicht van de hoge wegenbelasting na 2023 en aanschaf van een eigen laadpaal kwam ik tot de conclusie dat dit voor mij niet goedkoper zou zijn.
Als ik dan nu de verbruikcijfers zie van de meesten hier op het forum heb ik helemaal de juiste beslissing genomen.

gr Mark
pimsam
3rd Gear member
Berichten: 354
Lid geworden op: 01.02.2007 - 16:15
Locatie: Maastricht
Contacteer:

Spencer schreef: ↑25.12.2021 - 17:52
Natuurlijk variëren die cijfers sterk in functie van het aantal km dat je dagelijks elektrisch kan rijden.
Wat mij opvalt is dat PIV rijders doen alsof elektrisch rijden gratis is. Met zonnenpanelen op je dak en salderen lukt met mss als je genoeg panelen hebt. Maar zonder panelen en/of geen mogelijkheid om te salderen kost een kWh tegenwoordig 40 ct. Of je dan veel of weinig rijdt, financieel wordt het dan niet echt interessant. Zeker in Belgie niet waar je 590 euro per jaar wegenbelasting voor een XC90 D5 betaald.
Volvo XC90 D5 R-design 2016
Porsche 911 Carrera Cabriolet 2002
Volvo XC90 2.4D aut. R-Design 2008
Volvo V50 2.0D aut. R-Design 2009
Saab 900 T16 Aero cabriolet 1990
Volvo XC90 D5 geartronic 2004
Volvo V70 2.5D aut. 1999
Volvo 850 Estate 2.5 20V aut. lpg 1994
Volvo 940 Estate 2.3 16V aut. lpg 1991
Volvo 164 E lpg 1973
Gebruikersavatar
XC60silverdawn
2nd Gear member
Berichten: 228
Lid geworden op: 23.11.2021 - 11:12

pimsam schreef: 27.12.2021 - 11:57
Spencer schreef: ↑25.12.2021 - 17:52
Natuurlijk variëren die cijfers sterk in functie van het aantal km dat je dagelijks elektrisch kan rijden.
Wat mij opvalt is dat PIV rijders doen alsof elektrisch rijden gratis is. Met zonnenpanelen op je dak en salderen lukt met mss als je genoeg panelen hebt. Maar zonder panelen en/of geen mogelijkheid om te salderen kost een kWh tegenwoordig 40 ct. Of je dan veel of weinig rijdt, financieel wordt het dan niet echt interessant. Zeker in Belgie niet waar je 590 euro per jaar wegenbelasting voor een XC90 D5 betaald.
Natuurlijk is electrisch rijden niet gratis. Ik heb geen zonnepanelen.
Maar betaal maar 25 ct per kWh. Benzine momenteel 1,90euro/l.

Stroom (worst case): 30 kWh/100km = 7,50 euro/100km
Benzine(gemiddeld): 8,0l/100km = 15,20 euro/100k

Dus brandstof kosten electrische km’s helft goedkoper.

De relatie met wegenbelasting voor een D5 die je noemt zie ik niet zo.
Volvo XC60 T6 MY2022 Silver Dawn
Volvo XC60 D4 MY2017 / Volvo V70 D4 MY2014
Gebruikersavatar
Spencer
2nd Gear member
Berichten: 135
Lid geworden op: 19.06.2021 - 06:10

Wanneer ik mijn eerste km gereden heb met de XC60, was ik vrij tevreden met het koppel, de indruk met een zwaardere motor te rijden dan een 4-cylinder 2.0L.
Toch rijdt de auto nooit zoals de 6-cylinder 3.0 TD van BMW, die naar efficiëntie en verbruik absolute top geweest is. Die motor was een perfecte match geweest met de XC60.
Ik ben helemaal niet zeker dat ik vandaag ecologischer rij dan voordien.
Ik ben zelfs vrij zeker dat het tegenovergestelde waar is.
pimsam
3rd Gear member
Berichten: 354
Lid geworden op: 01.02.2007 - 16:15
Locatie: Maastricht
Contacteer:

Natuurlijk is electrisch rijden niet gratis. Ik heb geen zonnepanelen.
Maar betaal maar 25 ct per kWh. Benzine momenteel 1,90euro/l.

Stroom (worst case): 30 kWh/100km = 7,50 euro/100km
Benzine(gemiddeld): 8,0l/100km = 15,20 euro/100k

Dus brandstof kosten electrische km’s helft goedkoper.

De relatie met wegenbelasting voor een D5 die je noemt zie ik niet zo.
Stroom voor 25 ct per kWh: dan heb je waarschijnlijk nog een contract met oude prijzen. Ik denk dat bij het afsluiten van een nieuw contract, de prijzen heel anders liggen.

Mijn XC90 D5 verbruikt met 50% stad-50% snelweg 8 liter. Dan zit ik rond de 12,50 per 100 km aan brandstofkosten. Als je nu de "huidige" prijs voor stroom zou betalen zit je op 12 euro/100 km, in een XC90 nog hoger. Dan zie ik de meerwaarde van een T8 niet meer.

Wegenbelasting kaart ik aan omdat dit in Belgie voor een hybride wagen 0 is. Voor mij een niet overtuigend verschil om voor een D5 te kiezen. Maar dat heeft idd in dit draadje weinig toegevoegde waarde.
Volvo XC90 D5 R-design 2016
Porsche 911 Carrera Cabriolet 2002
Volvo XC90 2.4D aut. R-Design 2008
Volvo V50 2.0D aut. R-Design 2009
Saab 900 T16 Aero cabriolet 1990
Volvo XC90 D5 geartronic 2004
Volvo V70 2.5D aut. 1999
Volvo 850 Estate 2.5 20V aut. lpg 1994
Volvo 940 Estate 2.3 16V aut. lpg 1991
Volvo 164 E lpg 1973
Gebruikersavatar
XC60silverdawn
2nd Gear member
Berichten: 228
Lid geworden op: 23.11.2021 - 11:12

pimsam schreef: 27.12.2021 - 18:04
Stroom voor 25 ct per kWh: dan heb je waarschijnlijk nog een contract met oude prijzen. Ik denk dat bij het afsluiten van een nieuw contract, de prijzen heel anders liggen.
Daarom sluit ik geen nieuw contract af. 😀
Volvo XC60 T6 MY2022 Silver Dawn
Volvo XC60 D4 MY2017 / Volvo V70 D4 MY2014
erichendri
3rd Gear member
Berichten: 334
Lid geworden op: 26.07.2017 - 22:25
Locatie: Doorn

Eens loopt je contract af. 😀

Eric
Gebruikersavatar
XC60silverdawn
2nd Gear member
Berichten: 228
Lid geworden op: 23.11.2021 - 11:12

erichendri schreef: 28.12.2021 - 21:30 Eens loopt je contract af. 😀

Eric
Dan zijn de energieprijzen weer op normaal nivaeu. Komt goed 😀
Volvo XC60 T6 MY2022 Silver Dawn
Volvo XC60 D4 MY2017 / Volvo V70 D4 MY2014
EdwardT
Starter
Berichten: 3
Lid geworden op: 15.12.2021 - 12:43

Inmiddels al meer km's gemaakt (totaal 4000)

- verste afstand op PURE 49,5 km (combi stad/autoweg)
- lange afstand van 300km duitse snelweg op HYBRIDE (gestart met zo goed als lege accu) 7,0l per 100 km met gemiddelde snelheid van 120.
XC60 T6 recharge long range - google infected
ordered XC40 Recharge Pure Electric (delivery sept 22)
Gebruikersavatar
Spencer
2nd Gear member
Berichten: 135
Lid geworden op: 19.06.2021 - 06:10

Gisteren rit op een neer naar de kust (240km), 75% aan 120km/u en 25% aan 90km/u. Vertrokken met lege batterij en geladen aan de kust.
95% op cruise control gereden. 7,7L/100km gemiddeld verbruik.
Gebruikersavatar
XC60silverdawn
2nd Gear member
Berichten: 228
Lid geworden op: 23.11.2021 - 11:12

33255502-1CC5-4404-B8E5-FDA57B73D875.jpeg
Best wel zuinig zo’n T6 😀
Bijna 1700 km op een tank benzine. 1 op 25.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Volvo XC60 T6 MY2022 Silver Dawn
Volvo XC60 D4 MY2017 / Volvo V70 D4 MY2014
CamielB
1st Gear member
Berichten: 13
Lid geworden op: 16.03.2021 - 10:43

Ik rij een 2022 XC60 T6 recharge. Heb er net 2000 km op zitten. Bij het wegrijden met volle batterij in hybrid mode (dus elektrisch tot de batterij leeg is) geeft hij een bereik van 60 tot 65 km aan. Bij 7 C buitentemperatuur rij ik er dan 54 km elektrisch mee (90% snelweg @ 100 km/h).
Flying Jeroen
3rd Gear member
Berichten: 278
Lid geworden op: 08.09.2011 - 21:08
Locatie: Bathmen

Ik heb nu mijn XC60 T8 Recharge met extended range ruim een maand en heb er ongeveer 1400 km mee gereden.
De eerste gemeten tankbeurt was na 1249 km nadat ik vlak na aflevering de tank had afgetopt (2,21l).
Deze 1249 km gaf een gemiddeld verbruik van 3,69l/100km. 46,08l met de tankindicatie nog 1/4e vol.
Dat is met zo veel mogelijk opladen aan een laadpaal thuis, maar er zitten ook lange ritten bij waarbij meestal voor de terugweg niet werd opgeladen. De helft van de km zijn gemaakt opritten over langere afstand. Vrijwel al het lokale verkeer is elektrisch. Meer er zit ook een paar acceleratie demo’s bij, dus moet nog beter worden. Verder houd ik me normaliter aan de geldende maximum snelheden plus 5.
Pure mode geeft nauwelijks meer range (2 km) tot nu toe, dan in hybrid mode, waardoor ik meestal in hybrid rij.
De range valt tot nog toe een beetje tegen, 53km (in hybrid) Maar wijt ik aan een paar dingen: kou, 21” wielen en winterbanden. Ik hoop dus dat dit nog wat beter wordt met stijging van de temperaturen in het voorjaar en op zomerbanden (21”).

Wat wel top is is de afstemming van het gebruik van de elektrische capaciteit, verdeeld over de rit afgestemd over de geprogrammeerde route middels het navigatiesysteem van Google. De auto gaat er dan wel van uit dat je op bestemming kan opladen. In mijn geval is dat regelmatig niet zo op langere afstanden. Je komt dan met vrijwel lege accu aan op bestemming.
Wil je dat niet zal je op behouden moeten drukken bij instellingen, zodat je nog capaciteit over hebt voor de terugweg.
Tot nu toe een keer aan een commerciële laadpaal opgeladen, maar dat staat nog niet goed geregistreerd in mijn account ( wel dat auto aangekoppeld is geweest voor langere tijd, maar geen kWh geladen, noch een bedrag. Dit zal nog wel gecorrigeerd worden later vrees ik). Kwam met lege accu aan en ging vol weer weg.

Elektrisch verbruik meet ik niet, aangezien deze thuis gewoon aan een schuko WCD geladen wordt. De stroom wordt geleverd middels zonnepanelen.
Opladen duurt wel erg lang als de accu van leeg naar vol moet laden, maar op zich is dat ook beter voor de accu. Het gaat met zo’n 10A (2,3 kW) heb ik uitgerekend. Zou ik haast hebben, kan ik hem altijd nog aan een 3 fase laadpaal leggen die ik ook nog voor de elektrische Mini heb. Dan zou er met 3,7 kW geladen kunnen worden, 1 fase.
Omdat ik van de Mini het stroomverbruik wel bij houdt gebruik ik die liever niet.

Verbruik van mijn XC60 staat op Spritmonitor, en ivm kosten schrijf ik wel de laadsessies aan commerciële laadpalen.
Die moet ik namelijk ook maandelijks afrekenen. Mits goed geregistreerd natuurlijk.
Binnenkort op wintersport, met skikoffer op het dak zal dat toch aardig hoger verbruik op gaan leveren.
Ik hoop dat het onder de 10l/100km blijft..
Volvo For Life: nr. 8
XC90 R-Design T8 18.8 kWh, 06.2022 , Onyx Black, 22”, nappa leer, luchtvering, B&W, full LED, etc.[i6
Flying Jeroen
3rd Gear member
Berichten: 278
Lid geworden op: 08.09.2011 - 21:08
Locatie: Bathmen

@Silverdawn
Heb je je tank al helemaal leeg gereden, althans zo lijkt het op je foto.
Hoeveel l benzine ging er toen in?
Volvo For Life: nr. 8
XC90 R-Design T8 18.8 kWh, 06.2022 , Onyx Black, 22”, nappa leer, luchtvering, B&W, full LED, etc.[i6
Plaats reactie

Terug naar “XC60 vanaf MY 2018”