Water lekkage via het vaste dakraam

De Nieuwe XC60
Plaats reactie
tommi0027
Starter
Berichten: 1
Lid geworden op: 06.12.2021 - 17:55

Mijn xc60 T8 is 3 jaar en 9 mnd oud. Recent kwam ik erachter dat het vaste deel van mijn panoramadak al maanden lekte. Het rubber waar de ruit in ligt is een cm gekrompen en daardoor liep er steeds meer water naar binnen. Ik kwam erachter omdat de auto opeens massa’s electrische/systeem storingen kreeg. Zijn er mensen die met dit type volvo vergelijkbare problemen hebben(gehad)
Gebruikersavatar
1zilvergrijs
2nd Gear member
Berichten: 81
Lid geworden op: 06.12.2020 - 15:32

Zelf niet, op Duiste fora wordt dit helaas wel genoemd. ik heb hier een stukje voor je gekopieerd:


Mein XC60 MJ.2019 hatte auch ein Schiebedach, genau so wie mein jetziger.

Bei dem 2019er bemerkte ich irgendwann beim Trocknen des Daches (ich wasche den Wagen regelmässig in der Waschbox per Hand), das sich die Dichtung des Schiebedachs zusammengezogen hat, sprich, sie lag nicht mehr an beiden Enden an, sondern es war ein Spalt von ca. 5mm zwischen den Enden (beim Threadsteller ist es wesentlich mehr). Der Wagen kam kurz vor der 2-jährigen Leasingrückgabe zur Wartung beim örtlichen Vertragshändler (top Service) aber die Dichtung hatte hinterher immer noch den Spalt, es sah auch nicht schön aus.
XC60 T6 Recharge MY2022, daarvoor XC60 D4 AWD 2015, 2x BMW, V70, 850, 940.
Medalist
Starter
Berichten: 1
Lid geworden op: 21.01.2022 - 14:02

Ja , ik heb iets vergelijkbaars . MijnXC 60 T8 is ook 3 jaar oud en gaf storingen aan die aandacht vereisten. Eerst de ruitenwisser en later diverse malen het parkeersysteem. Na overleg een afspraak gemaakt. Afgelopen maandag was het zover (17 januari) . Niks kunnen vinden alles gecheckt en “schoongemaakt” . Eenmaal thuis gekomen auto weggezet en een uur later wilde ik gaan rijden maar helaas alles geblokkeerd wilde niet meer voor of achteruit.
Uiteindelijk de auto afgevoerd naar de garage. Daar bleek 6 liter water in de auto te staan . Verklaringen niet helder, dak waarschijnlijk maar ? Alles is droog gemaakt en een aantal dagen nagedroogd, maar nog geen leven in de auto.
Kennelijk na overleg met Volvo is er een kabelboom vervangen en functioneert de auto naar behoren.
Vraag : kan het water hier de oorzaak van zijn?
Vraag: heeft iemand een idee over dit water fenomeen?
joscha
2nd Gear member
Berichten: 63
Lid geworden op: 13.08.2017 - 11:08

Ik heb een soortgelijk probleem gehad met mijn oude XC60 (2009 model) Geheel tegenhouden kan zo een rubber het water nooit. Maar hoe groter de kier des te meer water (en troep) naar een gootje onder het dak loopt. Via slangetjes wordt dit water via de A en C stijlen afgevoerd naar beneden. Als 1 of meer van deze verstopt zitten, dan kan het water zijn weg naar de electronica vinden. Bij mijn XC60 kon de bediening van het dakraam vervangen worden. Door de verstopping linksvoor liep het water ook via een andere weg langs de A stijl en kwam uit bij de mat van de bestuurder. Snapte destijds al niet dat ik regelmatig het raam aan de binnenkant moest krabben.... Dakraam afvoeren zijn bij Volvo helaas geen standaard onderhouds-/aandachtspunt. Zal het binnenkort weer eens controleren bij mijn 3,5 jaar oude XC60
XC60 T6 Ultimate Bright my24 (eigen import)
XC60 T8 inscription my19 2018-2023 (eigen Import)
XC60-2009 2012-2018
XC70-2002 2008-2012
V40 2004-2008
Plaats reactie

Terug naar “XC60 vanaf MY 2018”