Android Automotive Operating System AAOS HET TOPIC

Over Sensus, Sensus Connect, Sensus Connet Touch etc
Gebruikersavatar
XC60silverdawn
2nd Gear member
Berichten: 228
Lid geworden op: 23.11.2021 - 11:12

Sinds mei 2021 is de Volvo XC60 uitgerust met Android Automotve Operating System. Ik weet dat dit systeem al een jaar op de XC40 P8 zit en er mogelijk hiervoor al een topic bestaat. Maar de XC60 is toch anders aangezien het bij de P8 om een volledig electrische auto gaat en bij de XC60 niet. Vandaar dit nieuwe topic om ervaringen uit te wisselen.

Mijn ervaringen:

Google maps werkt goed. Duidelijke kaart en ik ken geen betere navigatie systemen

Google Assistent werkt niet perfect maar wel naar tevredenheid. Navi bestemming gaat vrij goed. Bijvoorbeeld bedrijf of restaurant en plaatsnaam noemen en google vind het vrij makkelijk. Ook bv temp aanpassen via Google assistent of stoel en stuurverwarming aanzetten werkt zeer goed.

Spotify App. Werkt prima. Ook bediening met Google assistent werkt goed.

Wat ik vreemd vind is dat er geen motor temperatuur wordt aangegeven (kan het niet vinden iig).

Ook mis ik het aflezen van actueel verbruik (wel gemiddeld verbruik van benzine maar ook geen verbruik stroom).

Er is geen toerenteller aanwezig.

Regensensor: ik weet niet of het met AAOS te maken heeft maar die blijft aanstaan bij opnieuw contact aan zetten. Met als gevolg dat de wissers meteen over het (eventuele) ijs gaan. Niet goed voor het rubber. Bij mijn vorige Volvo’s was dit niet zo.


Ben benieuwd naar jullie ervaringen.
Volvo XC60 T6 MY2022 Silver Dawn
Volvo XC60 D4 MY2017 / Volvo V70 D4 MY2014
Gebruikersavatar
lancer
6th Gear member
Berichten: 3108
Lid geworden op: 31.05.2006 - 17:06

De punten die je noemt zijn ook allemaal punten voor de P8. Het verschil tussen het zichtbare Android deel bij P8 en XC60 zijn minimaal (alleen het stukje interface voor verbruik) en ze volgen dezelfde ontwikkelpaden. In de P8 hebben we zelfs een bug gehad dat bij de verwarming het interieur van een XC60 werd getoond ipv een XC40.

Mijn advies voor de mods; breng de AAOS topics naar een modelonafhankelijk kanaal, of zelfs een aparte ruimte voor AAOS, waar ook meteen de apps besproken kunnen worden.
Gebruikersavatar
V480-S60
8th Gear member
Berichten: 19426
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

Goed idee Lancer. Topic wordt algemeen geplaatst bij communicatie etc .
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 236.000 kms (6-18 tm ..)
Gebruikersavatar
TonH53
6th Gear member
Berichten: 3116
Lid geworden op: 20.02.2018 - 09:14

XC60silverdawn schreef: 07.12.2021 - 20:00 Sinds mei 2021 is de Volvo XC60 uitgerust met Android Automotve Operating System. Ik weet dat dit systeem al een jaar op de XC40 P8 zit en er mogelijk hiervoor al een topic bestaat. Maar de XC60 is toch anders aangezien het bij de P8 om een volledig electrische auto gaat en bij de XC60 niet. Vandaar dit nieuwe topic om ervaringen uit te wisselen.

Mijn ervaringen:


Ook mis ik het aflezen van actueel verbruik (wel gemiddeld verbruik van benzine maar ook geen verbruik stroom).

Regensensor: ik weet niet of het met AAOS te maken heeft maar die blijft aanstaan bij opnieuw contact aan zetten. Met als gevolg dat de wissers meteen over het (eventuele) ijs gaan. Niet goed voor het rubber. Bij mijn vorige Volvo’s was dit niet zo.
Ik heb een P8; de relevante vragen heb ik hierboven aangehaald.

In een P8 hebben we sinds 1.7 de "actieradiusassistent" (beta versie), waar het momentane stroomverbruik wordt vermeld. Zet je bijvoorbeeld de verwarming vol aan, dat springt deze gelijk in het rood, maar deze kan ook in de min komen, als je meer regenereert dan verbruikt. Die "actieradiusassistent" is een extr app, die met update 1.7 meekwam.

Regensensor "onthouden" aan/uit was een instelling in "Sensus". Volgens mij staat die nu standaard aan, maar heb nog niet gevonden waar ik dat "onthouden" kan uitzetten. Ik woon regio Rijnmond; bij ons vriest het minder dankzij de raffinaderijen in Europoort.
1989 440 XV-87-GX
1992 440 FX-TJ-03
2000 S40 15-GB-LL
2005 S60 69-PX-NH
2013 V40 Cross Country 87-ZXR-5
2018 XC40 T4 Inscription SR-297-G
2019 V40 T3 R-Design Geartronic Polar+ Sport + Parkeerverwarming
2021 XC40 P8 met (bijna) alle opties
Gebruikersavatar
lancer
6th Gear member
Berichten: 3108
Lid geworden op: 31.05.2006 - 17:06

Overigens, vanuit het Tweakers.net forum is er een groep van 7 afgevaardigden die de veel gemelde issues direct met VolvoNL bespreekt. We hebben inmiddels een buglist waar we regelmatig op terug komen en die we aanvullen op basis van de dingen die wij zelf meemaken en zien op het forum. Daar staat bijvoorbeeld ook de knop op het stuur voor de Pilot Assist op (zit niet meer op het stuur bij AAOS), waar de meeste rijders hem weer terug willen. De buglist komt via VolvoNL direct bij de developers terecht die, naar ons verteld is, blij zijn met de feedback.

De groep krijgt van Volvo ook wat meer inzicht in de roadmap en interne organisatie. Helaas kan van die informatie weer niet al te veel gedeeld worden, maar het stelt ons wel in staat de vraag op de juiste manier te stellen aan Volvo.

Twee die zeven personen zijn ook actief op het Volvo forum; @mga1600 en ikzelf.

Ik zal dit topic actief in de gaten houden of er dingen zijn die wij nog niet op de lijst hebben staan en hier de informatie delen die we kunnen delen. Hierbij heb ik wel jullie hulp nodig voor de vertaling naar de andere auto's dan de XC40. (En de XC40 heeft niet alle features van de XC60).

Overigens zag ik gister voor het eerst een app in de appstore die gebruikt kan worden voor het spelen van muziek van een USB apparaat. (AAOS gebaseerde Volvo's hebben daar standaard geen app voor)
Gebruikersavatar
mga1600
6th Gear member
Berichten: 2526
Lid geworden op: 01.12.2007 - 09:22
Locatie: nhn

lancer schreef: 08.12.2021 - 18:09 Overigens, vanuit het Tweakers.net forum is er een groep van 7 afgevaardigden die de veel gemelde issues direct met VolvoNL bespreekt. We hebben inmiddels een buglist waar we regelmatig op terug komen en die we aanvullen op basis van de dingen die wij zelf meemaken en zien op het forum. Daar staat bijvoorbeeld ook de knop op het stuur voor de Pilot Assist op (zit niet meer op het stuur bij AAOS), waar de meeste rijders hem weer terug willen. De buglist komt via VolvoNL direct bij de developers terecht die, naar ons verteld is, blij zijn met de feedback.

De groep krijgt van Volvo ook wat meer inzicht in de roadmap en interne organisatie. Helaas kan van die informatie weer niet al te veel gedeeld worden, maar het stelt ons wel in staat de vraag op de juiste manier te stellen aan Volvo.

Twee die zeven personen zijn ook actief op het Volvo forum; @mga1600 en ikzelf.

Ik zal dit topic actief in de gaten houden of er dingen zijn die wij nog niet op de lijst hebben staan en hier de informatie delen die we kunnen delen. Hierbij heb ik wel jullie hulp nodig voor de vertaling naar de andere auto's dan de XC40. (En de XC40 heeft niet alle features van de XC60).

Overigens zag ik gister voor het eerst een app in de appstore die gebruikt kan worden voor het spelen van muziek van een USB apparaat. (AAOS gebaseerde Volvo's hebben daar standaard geen app voor)
Als beta-tester van die app ( Audio Wagon) heb ik ‘m al een tijdje in gebruik. Aanvankelijk wat kleine issues maar na een aantal wijzigingen en updates is hij perfect voor het afspelen van muziek die niet op spotify te vinden is. Het systeem leest vele soorten files, o.a. FLAC, mp3.
De app gaat (nu) ook prettig om met een wat ik een logische wijze van opnemen op de stick vind: /Artiest/Album/Song en maakt het kiezen van je muziek via ieder van die ingangen simpel.



Ik had nog een aantal usb-a sticks uit mijn vorige auto. Met een usb adaptertje van een paar euro passen die in de usb-c aansluiting van de auto.

Kortom een aanrader!
C40 Ultimate Twin
Gebruikersavatar
XC60silverdawn
2nd Gear member
Berichten: 228
Lid geworden op: 23.11.2021 - 11:12

Zojuist melding op mijn telefoon gekregen dat nieuwe software beschikbaar is. Versie 1.8. Duur 1,5 uur. Een aantal P8 rijders heeft deze ook al begreep ik.
Mijn auto is momenteel niet thuis😀 dus zal later vanavond de update starten.
Volvo XC60 T6 MY2022 Silver Dawn
Volvo XC60 D4 MY2017 / Volvo V70 D4 MY2014
Gebruikersavatar
mga1600
6th Gear member
Berichten: 2526
Lid geworden op: 01.12.2007 - 09:22
Locatie: nhn

XC60silverdawn schreef: 08.12.2021 - 20:42 Zojuist melding op mijn telefoon gekregen dat nieuwe software beschikbaar is. Versie 1.8. Duur 1,5 uur. Een aantal P8 rijders heeft deze ook al begreep ik.
Mijn auto is momenteel niet thuis😀 dus zal later vanavond de update starten.
Voor de P8 is met name de Pilot Assist een heel stuk prettiger geworden. Die was nogal hoekig en onrustig. Ook is er een laadtimer bijgekomen (uitgesteld laden).
C40 Ultimate Twin
Gebruikersavatar
mga1600
6th Gear member
Berichten: 2526
Lid geworden op: 01.12.2007 - 09:22
Locatie: nhn

XC60silverdawn schreef: 07.12.2021 - 20:00 Sinds mei 2021 is de Volvo XC60 uitgerust met Android Automotve Operating System. Ik weet dat dit systeem al een jaar op de XC40 P8 zit en er mogelijk hiervoor al een topic bestaat. Maar de XC60 is toch anders aangezien het bij de P8 om een volledig electrische auto gaat en bij de XC60 niet. Vandaar dit nieuwe topic om ervaringen uit te wisselen.

Mijn ervaringen:

Google maps werkt goed. Duidelijke kaart en ik ken geen betere navigatie systemen

Google Assistent werkt niet perfect maar wel naar tevredenheid. Navi bestemming gaat vrij goed. Bijvoorbeeld bedrijf of restaurant en plaatsnaam noemen en google vind het vrij makkelijk. Ook bv temp aanpassen via Google assistent of stoel en stuurverwarming aanzetten werkt zeer goed.

Spotify App. Werkt prima. Ook bediening met Google assistent werkt goed.

Wat ik vreemd vind is dat er geen motor temperatuur wordt aangegeven (kan het niet vinden iig).

Ook mis ik het aflezen van actueel verbruik (wel gemiddeld verbruik van benzine maar ook geen verbruik stroom).

Er is geen toerenteller aanwezig.

Regensensor: ik weet niet of het met AAOS te maken heeft maar die blijft aanstaan bij opnieuw contact aan zetten. Met als gevolg dat de wissers meteen over het (eventuele) ijs gaan. Niet goed voor het rubber. Bij mijn vorige Volvo’s was dit niet zo.


Ben benieuwd naar jullie ervaringen.
Ik vind de basis navigatie helemaal super in combinatie met de assistent. Ben er een groot fan van. Gewoon roepen waar je heen wilt (naam van een bedrijf) zonder het adres precies te weten. En je krijgt vaak nog extra info zoals bijvoorbeeld “ xxxx sluit om 17.00”. Ook de weergave van de route en de eventuele alternatieven op het grote scherm is prettig. Groot voordeel: de informatie is altijd up-to-date. Hier in de straat werd kortgeleden aan de bestrating gewerkt en dat zie je dan meteen in oranje op het scherm terug.

Wat ik ook handig vind is als je thuis op de bank op je iPad even naar een bestemming googled het adres ook in je auto terecht komt zonder er iets voor te hoeven doen (als je tenminste hetzelfde Google account gebruikt als dat van de auto). Routes met tussenstops maken vergt wel enige gewenning - daar schijnt nog wat voor te komen.

En specifiek voor de P8 was in eerste instantie het vinden van snelladers onderweg ronduit slecht. Inmiddels is dat met allerlei filters (snelheid en soort laadpassen) een stuk beter en wordt door Google een goed voorstel voor een laadpunt gedaan.


In zijn algemeenheid valt de beschikbaarheid van “leuke” Apps voor AAOS me nog wel wat tegen, maar als er “straks” ook andere merken overgaan wordt het voor de appontwikkelaars waarschijnlijk meer de moeite waard.
C40 Ultimate Twin
Gebruikersavatar
XC60silverdawn
2nd Gear member
Berichten: 228
Lid geworden op: 23.11.2021 - 11:12

1.8 is geïnstalleerd. Kreeg eerst een melding over activering van de passagier airbag. Verder weinig veranderingen gemerkt. Maar ik heb niet veel gereden vandaag.
Opvallend is wel dat er nu 3 (!) tegeltjes met Google assistent naast elkaar in de balk van het overzicht scherm staan 😭
Wordt vervolgd.
Volvo XC60 T6 MY2022 Silver Dawn
Volvo XC60 D4 MY2017 / Volvo V70 D4 MY2014
Gebruikersavatar
Peter-V50
4th Gear member
Berichten: 841
Lid geworden op: 10.06.2009 - 15:09
Locatie: Twente

XC60silverdawn schreef: 09.12.2021 - 19:01 1.8 is geïnstalleerd. Kreeg eerst een melding over activering van de passagier airbag. Verder weinig veranderingen gemerkt. Maar ik heb niet veel gereden vandaag.
Opvallend is wel dat er nu 3 (!) tegeltjes met Google assistent naast elkaar in de balk van het overzicht scherm staan 😭
Wordt vervolgd.
Dat van die passagiersairbag heb ik ook gezien bij de update van 1.6 naar 1.7. Ik heb deze week 1.8 geïnstalleerd, en toen zag ik het niet.
Volvo XC40 P8 MY21
Volvo V50 2.0 Edition I MY09

“If you're not smiling, you're doing it wrong.” Dick Strawbridge
Gebruikersavatar
XC60silverdawn
2nd Gear member
Berichten: 228
Lid geworden op: 23.11.2021 - 11:12

Vraagje over de trip/dagtellers in AAOS:

Er zijn 2 tellers die je kunt zien in het display
FAF64994-794C-4C3A-8E65-629018E84ED8.jpeg
Links is TM (manual). Deze kun je handmatig resetten. Zelf doe ik dit na elke tankbeurt.
Rechts is TA (automatisch). Deze zou na 4 uur niet rijden op nul moeten staan. Echter gebeurt dit bij mij niet. Eens in de zoveel dagen staat hij op nul maar zeker niet elke dag.

Iemand daar ervaring mee of een verklaring?

Betr. een XC60 T6.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Volvo XC60 T6 MY2022 Silver Dawn
Volvo XC60 D4 MY2017 / Volvo V70 D4 MY2014
Gebruikersavatar
XC60silverdawn
2nd Gear member
Berichten: 228
Lid geworden op: 23.11.2021 - 11:12

XC60silverdawn schreef: 15.12.2021 - 21:07
Rechts is TA (automatisch). Deze zou na 4 uur niet rijden op nul moeten staan. Echter gebeurt dit bij mij niet. Eens in de zoveel dagen staat hij op nul maar zeker niet elke dag.

Ik ben er inmiddels achter gekomen hoe het werkt. Die 4 uur kloppen alleen als hij niet aan de stekker hangt.
Dus bij aankomen, laadkabel eraan en volgende dag kabel eruit en wegrijden gaat de TA dus niet op nul.
Volvo XC60 T6 MY2022 Silver Dawn
Volvo XC60 D4 MY2017 / Volvo V70 D4 MY2014
Gebruikersavatar
XC60silverdawn
2nd Gear member
Berichten: 228
Lid geworden op: 23.11.2021 - 11:12

XC60silverdawn schreef: 18.12.2021 - 17:06
XC60silverdawn schreef: 15.12.2021 - 21:07
Ik ben er inmiddels achter gekomen hoe het werkt. Die 4 uur kloppen alleen als hij niet aan de stekker hangt.
Dus bij aankomen, laadkabel eraan en volgende dag kabel eruit en wegrijden gaat de TA dus niet op nul.
Dus niet 😭. Vannacht niet aan laadkabel en toch stond de teller TA vanmorgen niet op nul.

Erg vreemd allemaal. Iemand hier ervaring mee?
Volvo XC60 T6 MY2022 Silver Dawn
Volvo XC60 D4 MY2017 / Volvo V70 D4 MY2014
Gebruikersavatar
lancer
6th Gear member
Berichten: 3108
Lid geworden op: 31.05.2006 - 17:06

Niet echt, ik kijk nooit naar die tellers. Als ik achteraf moet weten hoeveel ik gereden heb, kijk ik in een maps app (ook handiger voor declaratie, aangezien de check op het aantal kilometers vaak ook via zo'n app plaatsvindt). Voor mijn gevoel gaat hij na 4 uur op 0; gezien de hoge verbruikscijfers in de eerste kilometers van de dag.

Nadeel van deze manier van weergeven is dat je pas aan het einde van het jaar in de gaten hebt dat je zelfs in een coronajaar 20000 kilometer gereden hebt.
Gebruikersavatar
iDanman
2nd Gear member
Berichten: 164
Lid geworden op: 10.12.2013 - 00:18
Locatie: bij knooppunt Hoevelaken

Hoi, ik ontvang (als het goed is) in februari een V60 B3 MY2022.
Gezien de wijzigingen in de motor en versnellingsbak, zou deze ook voorzien worden van het AAOS? Ik heb hier nog niets over gelezen, misschien wel bekend bij lancer of mgh1600?
Dit omdat ik ook heb ‘vernomen’ dat bij de MY2022 versies de schakelaar voor Pilot Assist/ACC/Speed Limiter niet zou werken?
Gr, Daan
ᐯ60 ᗷ3 ᗰY2022 ᗰOᗰᕮᑎTᑌᗰ ᗩᗪᐯᗩᑎTᗩGᕮ ᗷᖇIGᕼT SIᒪᐯᕮᖇ ᗰᕮTᗩᒪᒪIᑕ
ᐯ60 ᗪ6 ᑭIᕼ ᗰY2014 Sᑌᗰᗰᑌᗰ 477 ᕮᒪᕮᑕTᖇIᑕ SIᒪᐯᕮᖇ
ᐯ70 2.5T ᗰY2009 ᗰOᗰᕮᑎTᑌᗰ 477 ᕮᒪᕮᑕTᖇIᑕ SIᒪᐯᕮᖇ ᗰᕮTᗩᒪᒪIᑕ
Gebruikersavatar
raspaardje
6th Gear member
Berichten: 2724
Lid geworden op: 30.05.2012 - 10:07
Locatie: Regio Utrecht

Nee, bij de S60/V60 is dit (nog) niet doorgevoerd.
2019 Volvo V60 T5 R-Design Polestar - Osmium Grey
2006 Saab 9-3 Cabrio 1.9 TiD Vector 20 Years Edition Hirsch - Electric Blue
johandj
Starter
Berichten: 1
Lid geworden op: 27.11.2021 - 17:00

XC60silverdawn schreef: 07.12.2021 - 20:00 Sinds mei 2021 is de Volvo XC60 uitgerust met Android Automotve Operating System. Ik weet dat dit systeem al een jaar op de XC40 P8 zit en er mogelijk hiervoor al een topic bestaat. Maar de XC60 is toch anders aangezien het bij de P8 om een volledig electrische auto gaat en bij de XC60 niet. Vandaar dit nieuwe topic om ervaringen uit te wisselen.

Mijn ervaringen:

Google maps werkt goed. Duidelijke kaart en ik ken geen betere navigatie systemen

Google Assistent werkt niet perfect maar wel naar tevredenheid. Navi bestemming gaat vrij goed. Bijvoorbeeld bedrijf of restaurant en plaatsnaam noemen en google vind het vrij makkelijk. Ook bv temp aanpassen via Google assistent of stoel en stuurverwarming aanzetten werkt zeer goed.

Spotify App. Werkt prima. Ook bediening met Google assistent werkt goed.

Wat ik vreemd vind is dat er geen motor temperatuur wordt aangegeven (kan het niet vinden iig).

Ook mis ik het aflezen van actueel verbruik (wel gemiddeld verbruik van benzine maar ook geen verbruik stroom).

Er is geen toerenteller aanwezig.

Regensensor: ik weet niet of het met AAOS te maken heeft maar die blijft aanstaan bij opnieuw contact aan zetten. Met als gevolg dat de wissers meteen over het (eventuele) ijs gaan. Niet goed voor het rubber. Bij mijn vorige Volvo’s was dit niet zo.


Ben benieuwd naar jullie ervaringen.
Ik heb sinds een paar weken een C40. het AAOS is wat mij betreft een goed keuze, zeker als het om toekomstige ontwikkelingen gaat. `ik heb wel een paar opmerkingen die ik toch behoorlijk problematisch vind, met name m.b.t het navigatiesysteem. mij voornaamste bezwaren zijn:

- De duidelijkheid van de kaart op het bestuurdersscherm. Ik weet niet of ze bij Volvo wel eens van toegankelijkheidseisen (WCAG) hebben gehoord maar hierr voldoet de interface zeker niet aan. Het contrast tussen de ingestelde route en de 'achtergond' (blauwe route op een grijs-blauwe achtergrond) is veel te laag waardoor de route heel slecht leesbaar is.
- De aanwijzingen die Google geeft bij afslagen e.d. vind ik erg onduidelijk. De ene keer wordt wel een wegvakverdeling gegeven en een andere keer niet. Vaak wordt op het bestuurdersscherm een andere symbool weergegeven dan op het middenscherm (!!?). Routewijzigingen worden vaak gegeven voor afslagen die liggen na een andere belangrijke afslag.

Jammer want ik vind de Google oplossing verder best o.k. Wat ik me overigens wel afvraag is hoe je op een device buiten de auto de route van kunt voorbereiden en 'versturen'. naar de auto.

Iemand anders andere/positieve ervaringen met de hierboven genoemde punten?

Johan
Gebruikersavatar
lancer
6th Gear member
Berichten: 3108
Lid geworden op: 31.05.2006 - 17:06

Je kunt op dit moment de route nog niet buiten de auto voorbereiden. Als de Google maps op computer if telefoon op hetzelfde account is ingelogd, krijg je vaak wel een optie om de laatstgezochte bestemming te bekijken.
Gebruikersavatar
raspaardje
6th Gear member
Berichten: 2724
Lid geworden op: 30.05.2012 - 10:07
Locatie: Regio Utrecht

Kent dit Google Auto systeem ook de mogelijkheid van verschillende bestuurdersprofielen?
Waarbij Google Maps bij bestuurder A aan een ander e-mailadres is gekoppeld dan bij bestuurder B?
2019 Volvo V60 T5 R-Design Polestar - Osmium Grey
2006 Saab 9-3 Cabrio 1.9 TiD Vector 20 Years Edition Hirsch - Electric Blue
Gesloten

Terug naar “Communicatie”