Eerste ervaringen met V60

Sander Peter
2nd Gear member
Berichten: 141
Lid geworden op: 19.12.2008 - 22:00
Locatie: Steenwijk

Een tijdje geleden heb ik mijn V60 base aan jullie voorgesteld. Ondertussen heb ik de auto opgehaald en een dag of vijf in gereden.

Fijne en stille auto die hoewel het maar een basis uitvoering met extra pakketjes is, erg verwend. De stoelen zitten super, het infotainment werk geweldig en de combi motor/bak (d3/aut) is prima. Bak zou iets sneller mogen terugschakelen bij volgas maar goed. Erg tevreden dus.

Toch zijn er ook wel wat opvallende zaken. Ik heb nooit helemaal begrepen waarom de basisuitvoering in Nederland al een elektrisch bedienbare achterklep heeft maar fijn is het. Wat ik (nog) vreemder vind is dat de zonnekleppen geen make-up spiegel hebben. Kom op Volvo moet daar dan op bezuinigd worden? Lijkt misschien een klein dingetje en is het ook maar mijn dochter maakt vanwege sporten regelmatig toilet in de auto.

Al met al, het ziet er goed uit en met een aantal modificaties (trekhaak, achteruitrijcamera) die er nog komen gaan, ben ik er erg blij mee. Als iemand een oplossing heeft voor het spiegeltje issue (plakspiegel zou kunnen maar liever niet) hou ik me aanbevolen.
Volvo v40 18 bi-fuel
Volvo v50 1.6d kinetic met mobility pack
Volvo v70 2.5d automaat met leer, 16inch
Volvo v50 2.0d kinetic, handbak 6v, Parc Assist.
Volvo v50 2.0d edition 2 r-design, leer, afkoppelbare trekhaak, 17";
Volvo s60 d5 manual edition met rti navigatie, etc
Hyundai i30 en i40
Volvo s60 2010, d3 intro edition 17”
Volvo s40 2013, summum met business pack pro
Tijdje geen Volvo's
V60 D3 automaat met businesspack, lederen sportstoelen en losse extra's"
Emmevi
4th Gear member
Berichten: 990
Lid geworden op: 24.10.2009 - 20:19

Mbt de make-up spiegel: kun je niet een losse zonneklep bestellen waar deze spiegel wel in zit?
V60 B3 Pebble Grey '22
V50 2.0 Electric Silver '10
V40 1.8i Lavasvart Metallic '04
Suzuki Baleno 1.6 ‘00
Suzuki Vitara 1.6 Metal Top ‘90
Honda Integra 1.5 ‘86
Sander Peter
2nd Gear member
Berichten: 141
Lid geworden op: 19.12.2008 - 22:00
Locatie: Steenwijk

Emmevi schreef: 04.12.2021 - 09:29 Mbt de make-up spiegel: kun je niet een losse zonneklep bestellen waar deze spiegel wel in zit?
Ga ik zeker proberen, ik had al even gekeken of er al V60 II's op de sloop liggen maar dat is nauwelijks het geval, ik kon eentje vinden. Teveel veiligheidssystemen denk ik.
Volvo v40 18 bi-fuel
Volvo v50 1.6d kinetic met mobility pack
Volvo v70 2.5d automaat met leer, 16inch
Volvo v50 2.0d kinetic, handbak 6v, Parc Assist.
Volvo v50 2.0d edition 2 r-design, leer, afkoppelbare trekhaak, 17";
Volvo s60 d5 manual edition met rti navigatie, etc
Hyundai i30 en i40
Volvo s60 2010, d3 intro edition 17”
Volvo s40 2013, summum met business pack pro
Tijdje geen Volvo's
V60 D3 automaat met businesspack, lederen sportstoelen en losse extra's"
wasbeer2006
4th Gear member
Berichten: 890
Lid geworden op: 23.08.2021 - 20:45

Ik heb proef gereden in deze versie. Vond het echt een value for money auto. Was verbaasd.
Basis vind ik het zeker niet!!

Hij is lease duur anders zou je hem veel vaker zien.
Een golf aankleden met dezelfde opties is duurder qua catalogus prijs, alleen scheelt het lease een 150 tot 200 euro.
-V60 B4 7dct R design wit
Gebruikersavatar
raspaardje
6th Gear member
Berichten: 2728
Lid geworden op: 30.05.2012 - 10:07
Locatie: Regio Utrecht

@Sander Peter
Leuk dat je even je eerste ervaringen gedeeld hebt.
Idd begrijp ik sommige keuzes van Volvo ook niet maar de minderprijs moet natuurlijk ergens vandaan komen.

Zo zullen er nog wel een paar (basale?) zaken missen die wel standaard op een Momentum uitvoering zijn.
Voortaan even goed alle verschillen op een rijtje zetten en zien waarom de nieuwprijs van zo'n "actieuitvoering" tov een reguliere uitvoering een stukje lager ligt?

Veel rijplezier toegewenst.
2019 Volvo V60 T5 R-Design Polestar - Osmium Grey
2006 Saab 9-3 Cabrio 1.9 TiD Vector 20 Years Edition Hirsch - Electric Blue
Sander Peter
2nd Gear member
Berichten: 141
Lid geworden op: 19.12.2008 - 22:00
Locatie: Steenwijk

raspaardje schreef: 06.12.2021 - 13:41 @Sander Peter
Leuk dat je even je eerste ervaringen gedeeld hebt.
Idd begrijp ik sommige keuzes van Volvo ook niet maar de minderprijs moet natuurlijk ergens vandaan komen.

Zo zullen er nog wel een paar (basale?) zaken missen die wel standaard op een Momentum uitvoering zijn.
Voortaan even goed alle verschillen op een rijtje zetten en zien waarom de nieuwprijs van zo'n "actieuitvoering" tov een reguliere uitvoering een stukje lager ligt?

Veel rijplezier toegewenst.
Hoi,

Allereerst dank voor je reactie. Dat rijplezier komt zeker goed.

Het grappige is dat het goed uitzoeken van de verschillen van de base tov de Momentum helemaal zo makkelijk niet is. Die make-up spiegels komen niet voor op de uitrustingslijst, tenminste niet die ik vanuit 2019 kon vinden. Er staat bij de Momentum alleen verlichte make-up spiegels bij het "verlichtingspack 1". In dit geval was er bovendien niet zoveel keus. Ik wilde een diesel, niet al te oud, geen import en een lage kilometerstand. Dan wordt de keus al een stuk minder tegenwoordig. Dit is idd de basisuitvoering met twee pakketten (Business Pack Connect en Moritz lederen sportstoelen) waardoor de auto een heel eind opgekrikt wordt richting Momentum. De vorige berijder heeft hem zo samengesteld maar vraag me niet waarom. Volgens mij zou een Momentum met een pakketje goedkoper geweest zijn.

Ach, gelukkig valt veel later in te bouwen. De spiegel met dimfunctie is onderweg, de zonneklep komt ook wel en de achteruitrijcamera en trekhaak worden volgende week gemonteerd. Ik ben zzp'er en kan de kosten hiervan gelijk als kosten boeken dus dat scheelt me ook weer.

Wellicht weet jij dit wel, kan een verlichtingspakket achteraf gemonteerd worden? Verlichtingspack 2 kost helemaal zoveel niet volgens de prijslijst.
Volvo v40 18 bi-fuel
Volvo v50 1.6d kinetic met mobility pack
Volvo v70 2.5d automaat met leer, 16inch
Volvo v50 2.0d kinetic, handbak 6v, Parc Assist.
Volvo v50 2.0d edition 2 r-design, leer, afkoppelbare trekhaak, 17";
Volvo s60 d5 manual edition met rti navigatie, etc
Hyundai i30 en i40
Volvo s60 2010, d3 intro edition 17”
Volvo s40 2013, summum met business pack pro
Tijdje geen Volvo's
V60 D3 automaat met businesspack, lederen sportstoelen en losse extra's"
Gebruikersavatar
raspaardje
6th Gear member
Berichten: 2728
Lid geworden op: 30.05.2012 - 10:07
Locatie: Regio Utrecht

Dat vergelijken is idd lastig.
Zou dat met opzet zijn gedaan?

Achteraf toevoegen van verlichtingspack 2 lijkt me op een gemakkelijke manier niet mogelijk. Overigens is dat pack waar naar zijn geld: het stelt dus in beide aspecten niet zoveel voor.
2019 Volvo V60 T5 R-Design Polestar - Osmium Grey
2006 Saab 9-3 Cabrio 1.9 TiD Vector 20 Years Edition Hirsch - Electric Blue
Sander Peter
2nd Gear member
Berichten: 141
Lid geworden op: 19.12.2008 - 22:00
Locatie: Steenwijk

raspaardje schreef: 06.12.2021 - 20:55 Dat vergelijken is idd lastig.
Zou dat met opzet zijn gedaan?

Achteraf toevoegen van verlichtingspack 2 lijkt me op een gemakkelijke manier niet mogelijk. Overigens is dat pack waar naar zijn geld: het stelt dus in beide aspecten niet zoveel voor.
Met opzet? Geen idee maar ik ken merken die uitgebreider zijn in hun beschrijvingen.

Verlichtingspack twee stelt niet heel veel voor maar heeft wel verlichting in de portieren die het uitstappen helpen. Echter, ik heb de indruk dat de bekabeling ervoor niet aanwezig is. Ach, we redden ons zo ook wel.
Volvo v40 18 bi-fuel
Volvo v50 1.6d kinetic met mobility pack
Volvo v70 2.5d automaat met leer, 16inch
Volvo v50 2.0d kinetic, handbak 6v, Parc Assist.
Volvo v50 2.0d edition 2 r-design, leer, afkoppelbare trekhaak, 17";
Volvo s60 d5 manual edition met rti navigatie, etc
Hyundai i30 en i40
Volvo s60 2010, d3 intro edition 17”
Volvo s40 2013, summum met business pack pro
Tijdje geen Volvo's
V60 D3 automaat met businesspack, lederen sportstoelen en losse extra's"
Gebruikersavatar
raspaardje
6th Gear member
Berichten: 2728
Lid geworden op: 30.05.2012 - 10:07
Locatie: Regio Utrecht

Met opzet bedoel ik dat er een aparte prijslijst voor de Momentum Advantage bestaat. Terwijl de overige uitvoeringen in één prijslijst genoemd worden en het vergelijken van uitrusting op die manier erg gemakkelijk is. Wat is de reden van het voeren van een aparte prijslijst voor de Momentum Advantage?

Over het wel of niet gemakkelijk toevoegen van een verlichtingspack kun je idd beter de dealer raadplegen; de zichtbare onderdelen stellen niet zo veel voor maar onderhuids kan dat geheel anders zijn.
2019 Volvo V60 T5 R-Design Polestar - Osmium Grey
2006 Saab 9-3 Cabrio 1.9 TiD Vector 20 Years Edition Hirsch - Electric Blue
wasbeer2006
4th Gear member
Berichten: 890
Lid geworden op: 23.08.2021 - 20:45

Zijn toch wel meer merken die dit doen.
VW deed het ook bij mijn passat met de connected plus en peugeot ook met de blue lease modellen.
Vaak heeft dat te maken met bepaalde kortingen die ze ergens be(ver)rekenen of tijdelijk karakter van een uitvoering.

Ik moet toch zeggen dat ik het hele nette auto vind voor het bedrag, Eigenlijk de vraag aan heel veel niet volvo rijders die zo'n 45K uitgeven. Waarom zou je hem niet nemen?
Natuurlijk heeft dat met meer te maken, maar ik denk dat veel mensen het gewoon niet weten. Ik ben redelijk bij met mijn auto kennis en toch viel het mij ook erg mee.
Het wordt pas duur/veel geld met B&O audio en/of geventileerd leer. De rest van de prijzen van opties is goed te doen.
-V60 B4 7dct R design wit
Emmevi
4th Gear member
Berichten: 990
Lid geworden op: 24.10.2009 - 20:19

wasbeer2006 schreef: 07.12.2021 - 11:55 Waarom zou je hem niet nemen
Omdat er op de MA bepaalde opties niet mogelijk zijn die bij ons een vrij harde eis waren (bv power seats met geheugen), en wij geen waarde hechten aan de Sensus Navigatie omdat 95% van de kilometers zonder navigatie wordt gereden. De dealer heeft voor zowel de M als de MA een aanbieding geprobeerd te maken, maar qua configuratie kwamen we er dus niet uit.
Eigenlijk dus een afweging van de voor en nadelen tussen beide modellen, waarbij ik verwachtte dat de M wel een verlichte binnenspiegel heeft en de MA wel een binnenspiegel maar zonder verlichting.....

Volgens mij was er in 2010 een zelfde soort aktie met een V50 Sport o.i.d.
V60 B3 Pebble Grey '22
V50 2.0 Electric Silver '10
V40 1.8i Lavasvart Metallic '04
Suzuki Baleno 1.6 ‘00
Suzuki Vitara 1.6 Metal Top ‘90
Honda Integra 1.5 ‘86
Gebruikersavatar
raspaardje
6th Gear member
Berichten: 2728
Lid geworden op: 30.05.2012 - 10:07
Locatie: Regio Utrecht

wasbeer2006 schreef: 07.12.2021 - 11:55 Zijn toch wel meer merken die dit doen.
VW deed het ook bij mijn passat met de connected plus en peugeot ook met de blue lease modellen.
Vaak heeft dat te maken met bepaalde kortingen die ze ergens be(ver)rekenen of tijdelijk karakter van een uitvoering.

Ik moet toch zeggen dat ik het hele nette auto vind voor het bedrag, Eigenlijk de vraag aan heel veel niet volvo rijders die zo'n 45K uitgeven. Waarom zou je hem niet nemen?
Natuurlijk heeft dat met meer te maken, maar ik denk dat veel mensen het gewoon niet weten. Ik ben redelijk bij met mijn auto kennis en toch viel het mij ook erg mee.
Het wordt pas duur/veel geld met B&O audio en/of geventileerd leer. De rest van de prijzen van opties is goed te doen.
Dat meer merken het zo doen neemt de vraag niet weg waarom het op deze manier gebeurt?
In feite hebben alle uitvoeringen een tijdelijk karakter want per modeljaar vinden er best wat wijzigingen plaats.

Verder denk ik dat de V60 nog steeds een schot in de roos is qua prijsvoering: ik ben nog redelijk veel op de weg te vinden en dan kom ik nauwelijks een nieuwe 3-serie of A4 met nieuw kenteken tegen.
Terwijl de V60 in B3 uitvoering regelmatig in beeld is.
2019 Volvo V60 T5 R-Design Polestar - Osmium Grey
2006 Saab 9-3 Cabrio 1.9 TiD Vector 20 Years Edition Hirsch - Electric Blue
wasbeer2006
4th Gear member
Berichten: 890
Lid geworden op: 23.08.2021 - 20:45

Emmevi schreef: 07.12.2021 - 12:16
wasbeer2006 schreef: 07.12.2021 - 11:55 Waarom zou je hem niet nemen
Omdat er op de MA bepaalde opties niet mogelijk zijn die bij ons een vrij harde eis waren (bv power seats met geheugen), en wij geen waarde hechten aan de Sensus Navigatie omdat 95% van de kilometers zonder navigatie wordt gereden. De dealer heeft voor zowel de M als de MA een aanbieding geprobeerd te maken, maar qua configuratie kwamen we er dus niet uit.
Eigenlijk dus een afweging van de voor en nadelen tussen beide modellen, waarbij ik verwachtte dat de M wel een verlichte binnenspiegel heeft en de MA wel een binnenspiegel maar zonder verlichting.....

Volgens mij was er in 2010 een zelfde soort aktie met een V50 Sport o.i.d.
Ik bedoelde hem anders, waarom zou je als je bv een passat gaat rijden rond de 42 a 43K niet de gelijk of beter aangeklede V60 voor dat geld neemt.
Dat je een R design of inscription neemt als je daar budget voor hebt snap ik.

Maar de Momentun zit op een dusdanig niveau dat kost een gelijk aangeklede Golf ook. De Golfjes die bij ons op het werk voorbij komen zijn steevast boven de 40K en de uitvoeringen vallen me dan tegen.

@raspaardje met de A4 ben ik het eens, die zie je amper. De 3 serie niet, die zie ik hier veel meer dan een V60 hier in de randstad.
De reden dat ik geen 3 serie heb besteld en een V60 is precies die. Voor 58K had ik een net niet 3 serie met 156PK en nu krijg ik voor 54K een mooie V60 B4 r design, al zeg ik het zelf.
Zelfs een gelijk aangeklede arteon kwam op 58K en een passat 52K.

Puur kijkend naar de verkoop zit er niet heel veel tussen een V/S60 en 3 serie, gaat slecht om een paar honderd op het totaal, procentueel een procent of 7 a 8.
Oh grappig dat een relatief dure auto als een XC40 op plaats 3 staat. Maar die zie je ook echt veel!
-V60 B4 7dct R design wit
Gebruikersavatar
raspaardje
6th Gear member
Berichten: 2728
Lid geworden op: 30.05.2012 - 10:07
Locatie: Regio Utrecht

Daarom zie je dat de de Volvo verkoop het goed doet: het heeft niet het prijsniveau van de Duitse 3 resp. je krijgt meer waar voor je geld.
Terwijl ook het Volvo imago nog heel neutraal/niet aanstootgevend is.
All verhoogde auto's zijn in mijn optiek te duur, dus ook een XC40. Kijk eens wat een V60 B3 Momentum biedt tov een bijna gelijk gesprijsde XC40 T2 Momentum.

In de echte Randstad kom ik idd niet veel meer, daar rijden dus alle nieuwe 3-series...:-)
Idd verschillen de verkoopaantallen niet zo veel.
2019 Volvo V60 T5 R-Design Polestar - Osmium Grey
2006 Saab 9-3 Cabrio 1.9 TiD Vector 20 Years Edition Hirsch - Electric Blue
Gebruikersavatar
raspaardje
6th Gear member
Berichten: 2728
Lid geworden op: 30.05.2012 - 10:07
Locatie: Regio Utrecht

raspaardje schreef: 07.12.2021 - 10:29 Met opzet bedoel ik dat er een aparte prijslijst voor de Momentum Advantage bestaat. Terwijl de overige uitvoeringen in één prijslijst genoemd worden en het vergelijken van uitrusting op die manier erg gemakkelijk is. Wat is de reden van het voeren van een aparte prijslijst voor de Momentum Advantage?

Over het wel of niet gemakkelijk toevoegen van een verlichtingspack kun je idd beter de dealer raadplegen; de zichtbare onderdelen stellen niet zo veel voor maar onderhuids kan dat geheel anders zijn.
Ik moet wat van mijn woorden terugnemen. Zie deze link waar verschillen in uitrusting voor wat betreft nieuwe auto's goed in beeld worden gebracht: https://www.volvocars.com/nl/build/v60? ... 1692827121
2019 Volvo V60 T5 R-Design Polestar - Osmium Grey
2006 Saab 9-3 Cabrio 1.9 TiD Vector 20 Years Edition Hirsch - Electric Blue
Gebruikersavatar
EVO500
3rd Gear member
Berichten: 472
Lid geworden op: 20.02.2021 - 17:10
Locatie: België

wasbeer2006 schreef: 07.12.2021 - 11:55 Ik moet toch zeggen dat ik het hele nette auto vind voor het bedrag, Eigenlijk de vraag aan heel veel niet volvo rijders die zo'n 45K uitgeven. Waarom zou je hem niet nemen?
Natuurlijk heeft dat met meer te maken, maar ik denk dat veel mensen het gewoon niet weten. Ik ben redelijk bij met mijn auto kennis en toch viel het mij ook erg mee.
Het wordt pas duur/veel geld met B&O audio en/of geventileerd leer. De rest van de prijzen van opties is goed te doen.
Denk dat het daarom draait. Wat krijg ik voor een bepaald bedrag?

Klein zijstapje,
B/O vond ik ook te duur, achteraf misschien klein beetje spijt.. omdat ik vaak naar praat programma's luister in auto (ja saai..weet het) maar als de dochters in de auto zitten dan kan het niet hard genoeg.
Met HK gaat het redelijk (wel zorgen dat je de subwoofer hoog zet )

Reden was vorig jaar dat ik thuis , laten we zeggen een huis een geluidsinstallatie heb wat niet in een auto te evenaren is (was) denk ik ?
Heeft me meer gekost als de volvo :-) 5Kw Highfidelity, maar kan alleen open als de kinderen en de vrouw uit huis zijn...en is hier gelukkig niet echt een probleem. Dakgoten en rolluiken rammelen wel maar buren hebben geen last.
Gewoon op youtube een mooi concert (Tommorow land :-) ) kijken en luisteren, dat geeft mij meer plezier.
En met een auto rondrijden met een hoop kabaal dat is niks voor mij.
V60 T8 PE Crystal White Pearl (MY2021)
Laguna III GT180 (stage II)
Omega 3000-24V EVO500
Monza 3.0E '78 (handgesch.)
Gebruikersavatar
Bart
8th Gear member
Berichten: 11503
Lid geworden op: 07.11.2006 - 12:50
Locatie: Nijmegen

Heren, het is B&W he, niet B&O 😎.
Volvo: V50 2.0D | 850 2.5 10V | V40 1.8 | V50 D5 | XC70 2.4D | S70 2.5 20V | S80 D5 | S60 D5 | 240 2.0 | XC90 D5 | V90 T4 | V60 D6 | C70 2.4T | V60 T6 Recharge | 240 2.0i Polar

'08 Mini Clubman Cooper S
'22 Audi e-tron 55 Quattro Advanced Edition Plus

"I'll try being nicer if you try being smarter.."
Gebruikersavatar
EVO500
3rd Gear member
Berichten: 472
Lid geworden op: 20.02.2021 - 17:10
Locatie: België

Bart schreef: 09.12.2021 - 21:50 Heren, het is B&W he, niet B&O .
Helemaal gelijk :-) ! Zat er even langs
V60 T8 PE Crystal White Pearl (MY2021)
Laguna III GT180 (stage II)
Omega 3000-24V EVO500
Monza 3.0E '78 (handgesch.)
Sander Peter
2nd Gear member
Berichten: 141
Lid geworden op: 19.12.2008 - 22:00
Locatie: Steenwijk

Volgens mij klopt de value voor money bij Volvo nog steeds. Mooi geprijsd net boven mainstream auto's als opel, ford, renault etc en net een stukje onder Audi, BMW en Mercedes. Vergelijkbaar met VW denk ik maar in mijn beleving mooiere auto's. Imago is altijd een dingetje maar ik ken eigenlijk geen mensen die een hekel aan Volvo hebben.
Volvo v40 18 bi-fuel
Volvo v50 1.6d kinetic met mobility pack
Volvo v70 2.5d automaat met leer, 16inch
Volvo v50 2.0d kinetic, handbak 6v, Parc Assist.
Volvo v50 2.0d edition 2 r-design, leer, afkoppelbare trekhaak, 17";
Volvo s60 d5 manual edition met rti navigatie, etc
Hyundai i30 en i40
Volvo s60 2010, d3 intro edition 17”
Volvo s40 2013, summum met business pack pro
Tijdje geen Volvo's
V60 D3 automaat met businesspack, lederen sportstoelen en losse extra's"
wasbeer2006
4th Gear member
Berichten: 890
Lid geworden op: 23.08.2021 - 20:45

Dat denk ik ook.
En vergis je niet wat het aankleden van bv een 508SW kost! Ik kwam met bijna gelijke uitrusting (maar wel 70pk minder!!!) op 3K minder dan de V60 R design.
En de systemen van de leeuw werken echt minder goed!

Nou die 3K heb je bij het uitrijden van de garage al terug verdient. En de 508 is echt een mooie auto. Maar bv de 225PK komt op ruim 56K
Daar koop je dan weer een V60 T6 voor en dat is dan ook (denk ik) de reden dat van de mainstream merken het D segment slecht loopt.
Mensen kopen dan liever een SUV of premium of gaan besparen met een C segment Focus I30 oid.
-V60 B4 7dct R design wit
Plaats reactie

Terug naar “V60/S60 vanaf MY 2019”