Wanneer is de nov 2021 systeem update beschikbaar?

Gebruikersavatar
BraboFrits
4th Gear member
Berichten: 999
Lid geworden op: 21.04.2014 - 16:39
Locatie: Tilburg

V480-S60 schreef: 02.12.2021 - 11:09 Het lukt niet.
Vreemd hoor, enig idee wat hier vanuit de overheid voor gedachte achter zit?
Zo rigoureus wordt de auto toch niet aangepast?
Voorheen FritsieV70

Volvohistorie:
- Heden: XC90 T8 model 2016 Inscription Magic blue, blond lederen interieur.
- Van 2014 tot 2020: V70 MY2011 D5 model 2012 Momentum
- Lang geleden: Volvo 240 DL station
- Nog langer geleden: Volvo 340 GL
Gebruikersavatar
Ben
Executive Member
Berichten: 40455
Lid geworden op: 09.09.2004 - 16:57
Locatie: Even ten noorden van de Paltz
Contacteer:

BraboFrits schreef: 02.12.2021 - 11:45
V480-S60 schreef: 02.12.2021 - 11:09 Het lukt niet.
Vreemd hoor, enig idee wat hier vanuit de overheid voor gedachte achter zit?
Zo rigoureus wordt de auto toch niet aangepast?
Er zijn wel meer dingen in België anders dan in Nederland
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
Gebruikersavatar
J33Bee
5th Gear member
Berichten: 1229
Lid geworden op: 14.08.2020 - 23:20

BraboFrits schreef: 02.12.2021 - 11:45
V480-S60 schreef: 02.12.2021 - 11:09 Het lukt niet.
Vreemd hoor, enig idee wat hier vanuit de overheid voor gedachte achter zit?
Zo rigoureus wordt de auto toch niet aangepast?
Zover ik weet gaat het om het stukje "aanpassen". In Belgie mag je officieel gewoonweg niets aanpassen aan de configuratie nadien. Ik ken verhalen van oa. velgen/verlaging/bodykits die er tijdelijk op/afgeschroefd worden cq. origneel worden gemaakt om door de keuring te geraken etc. Bij thuiskomst weer aanpassen...
Gebruikersavatar
V480-S60
8th Gear member
Berichten: 19422
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

In België is (motorisch)tunen (om mij onbekende redenen) nu eenmaal verboden.
In de praktijk is daarbij al meerdere keren, o.a. bij BlackcurrantV70. als Belg, en andere (ex)forumleden met hun (geïmporteerde) Belgische wagen, gebleken dat het uploaden van Polestar dus gewoon niet lukt.
Mooier kan ik het niet maken.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 236.000 kms (6-18 tm ..)
Gebruikersavatar
raspaardje
6th Gear member
Berichten: 2724
Lid geworden op: 30.05.2012 - 10:07
Locatie: Regio Utrecht

Wel iets om rekening mee te houden bij toekomstige import.

Volvo heeft het dus dichtgezet, waarom vraag je je af. Waarom gaat Volvo op de stoel van de keuringsinstanties zitten met dit soort situaties als gevolg?
Of wordt dit afgedwongen bij Volvo bij het verkrijgen van een typegoedkeuring (in dit geval in België)?
2019 Volvo V60 T5 R-Design Polestar - Osmium Grey
2006 Saab 9-3 Cabrio 1.9 TiD Vector 20 Years Edition Hirsch - Electric Blue
wasbeer2006
4th Gear member
Berichten: 888
Lid geworden op: 23.08.2021 - 20:45

Dan zou dus elke initieel geleverde auto in belgie niet de tunen zijn. Of Volvo is over ijverig geweest voor de Belgische markt.
Zal wel milieu redenen hebben.

Gezien het software is, lijkt me ook dat weer aan te passen.
Nu zie ik dat de begrensde topsnelheid verwijderen ook bij een tuner best wat geld kost.
Als dat heel makkelijk zou zijn, dan zou ik verwachten dat het een stuk goedkoper wordt aangeboden.

Tegenwoordig zijn overigens ook heel veel VW producten voor de NL markt begrenst op 210. Dit weer vanwege Co2 en type banden wat je dan kan leveren met die index.
-V60 B4 7dct R design wit
Gebruikersavatar
raspaardje
6th Gear member
Berichten: 2724
Lid geworden op: 30.05.2012 - 10:07
Locatie: Regio Utrecht

Indien het aan fabrikanten is opgelegd: mijn andere auto komt oorspronkelijk uit België maar was wel te tunen. Maar goed, dan praten we over 15 jaar geleden. Er zal in de tussentijd wel wat veranderd kunnen zijn...:-)
2019 Volvo V60 T5 R-Design Polestar - Osmium Grey
2006 Saab 9-3 Cabrio 1.9 TiD Vector 20 Years Edition Hirsch - Electric Blue
Gebruikersavatar
V480-S60
8th Gear member
Berichten: 19422
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

Geen enkele in België geleverde Volvo is met origineel Polestar te tunen. Dat "pikt" de auto niet. (bedrijfspolicy icm met strafbaarheid? omdat het na te gaan is?)

Mensen die toch hun in België geleverde Volvo willen tunen moeten naar andere tuners. Het is wel mogelijk. Maar NIET met Polestar.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 236.000 kms (6-18 tm ..)
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4536
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

raspaardje schreef: 02.12.2021 - 12:16 ....Volvo heeft het dus dichtgezet, waarom vraag je je af. Waarom gaat Volvo op de stoel van de keuringsinstanties zitten met dit soort situaties als gevolg?
Of wordt dit afgedwongen bij Volvo bij het verkrijgen van een typegoedkeuring (in dit geval in België)?
Volvo dient gewoon aan de wetgeving van een land te voldoen, of dat nu leuk is of niet. Je kunt van Volvo niet verlangen om tegen de wet van een land in te gaan met alle gevolgen voor Volvo van dien.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4536
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

raspaardje schreef: 02.12.2021 - 15:01 Indien het aan fabrikanten is opgelegd: mijn andere auto komt oorspronkelijk uit België maar was wel te tunen. Maar goed, dan praten we over 15 jaar geleden. Er zal in de tussentijd wel wat veranderd kunnen zijn...:-)
Als je de auto Vernederlandst bij de dealer kan dat ook nu nog gewoon. De auto is voor Volvo dan geen Belg meer en dus gelden die restricties niet langer.
Hoe de Belgische dealers / Volvo Belux aankijkt tegen een Vernederlandste Volvo op Belgisch kenteken van een ingezetene van België? Geen idee, maar denk dat bij eventuele garantie en terugroepacties e.e.a. wel uitdagingen geeft.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Gebruikersavatar
V480-S60
8th Gear member
Berichten: 19422
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

Ook vernederlandste Volvo's vanuit België zijn NIET met Polestar uit te rusten. Het VIN-nummer is leidend. Het is ook al meermaals geprobeerd en mislukt!
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 236.000 kms (6-18 tm ..)
Gebruikersavatar
raspaardje
6th Gear member
Berichten: 2724
Lid geworden op: 30.05.2012 - 10:07
Locatie: Regio Utrecht

Gouwe schreef: 02.12.2021 - 15:09 Volvo dient gewoon aan de wetgeving van een land te voldoen, of dat nu leuk is of niet. Je kunt van Volvo niet verlangen om tegen de wet van een land in te gaan met alle gevolgen voor Volvo van dien.
Natuurlijk. Het wordt dus afgedwongen.

Zijn er verder nog autofabrikanten met fabrieksondersteunde tuning eigenlijk?
Voor wie hetzelfde zou gelden mbt tuning in iig België?
2019 Volvo V60 T5 R-Design Polestar - Osmium Grey
2006 Saab 9-3 Cabrio 1.9 TiD Vector 20 Years Edition Hirsch - Electric Blue
Gebruikersavatar
V480-S60
8th Gear member
Berichten: 19422
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

Er wordt NIETS afgedwongen. Volvo en Polestar tuning houden zich gewoon aan de Belgische Wet, dat is geen afdwingen. Ik weet niet hoe het bij Mercedes zit met AMG tuning. Ik heb daar geen ervaring mee maar het zou me niet verwonderen als daar hetzelfde voor geldt.

Weet je, België is een heel vreemd land wat dat betreft. Aan de ene kant zo makkelijk als wat. Aan de andere kant zijn er regels waarvan je denkt: Huh hoe dan?
Vraag mij/ons niet naar het waarom. Wij zijn wat dat betreft slechts de boodschappers. De achterliggende gedachten van de Belgische wet- en regelgeving zijn wat dat betreft niet te doorgronden.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 236.000 kms (6-18 tm ..)
Gebruikersavatar
raspaardje
6th Gear member
Berichten: 2724
Lid geworden op: 30.05.2012 - 10:07
Locatie: Regio Utrecht

Ik bedoel ook te zeggen dat de Belgische wet Volvo in deze geen keus laat.

AMG lijkt me een ander verhaal: een Benz AMG (of hoe dat ook officieel heet...:-) ) kent zijn eigen homologatie.
2019 Volvo V60 T5 R-Design Polestar - Osmium Grey
2006 Saab 9-3 Cabrio 1.9 TiD Vector 20 Years Edition Hirsch - Electric Blue
Gebruikersavatar
Mickyman
4th Gear member
Berichten: 798
Lid geworden op: 05.09.2011 - 19:37

J33Bee schreef: 02.12.2021 - 08:50
BlackcurrantV70 schreef: 02.12.2021 - 08:37
raspaardje schreef: 01.12.2021 - 17:03 Het is maar wat je gewend bent natuurlijk en of jouw rijgedrag de "slechte" eigenschappen van de bak naar boven brengt.
En of je überhaupt nadenkt over mogelijke verbeteringen.
Zoveel mensen doen dat iig niet. Die kopen/krijgen een Volvo en accepteren de auto zoals deze is.
Nou ik heb al meerdere Volvo’s gehad met de 6 traps GT en was daar best tevreden over, nu de 8 traps in de S90 en ik erger me er elke rit aan. Kom je aanrijden bij een rotonde, gas los, dan gas er weer op en de bak twijfelt enkele tellen welk verzet hij nu moet kiezen.
Komt daar nog bij dat Polestar in Belgie verboden is, dus ik kan er zelfs niks aan laten verbeteren.
Ik hoop bij elke beurt dat Volvo de bak eindelijk sneller laat werken maar tot nu toe geen succes.

Verder is de S90 een sublieme auto maar qua bak had ik veel liever mijn oude 6 traps..
Zeer herkenbaar, de bak is alles behalve bij de les. Ook de verhoudingen zijn bagger. Ik kan sowieso niets met Polestar want B-reeks, maar van de zotte dat je een bak moet optimaliseren met Polestar tuning...
Oh, hier ook, vind de auto nog steeds prachtig, maar die bak is gewoon schandalig slecht en er is niemand die me kan overtuigen dat het aan mijzelf ligt, het is echt bagger, continu dat wippen in de versnellingen, ik betrap mezelf erop dat ik zelfs in Duitsland bijna continu met de hand schakel op de snelweg, daar heb je dan het volgende probleem, opschakelen naar rechts, terugschakelen naar links WHY???? vandaag weer 600km gereden 500 door Duitsland, als je het gas maar aanraakt bij bijv. 130 gaat hij 2 terug met een bult lawaai, tik ik hem in de handstand en geef ik gas gaat hij echt snel genoeg vooruit zonder te schakelen
Volvo V60 R-Design B3, Inscription Bursting Blue metallic
Gebruikersavatar
EVO500
3rd Gear member
Berichten: 471
Lid geworden op: 20.02.2021 - 17:10
Locatie: België

Ik heb de mijne wel laten tunen met polestar hier in België. Maar er zat op dat moment nog geen kenteken op en is deze naar Nederland gegaan en heeft men daar dit vervolgens gedaan.
Met Twin Engine heb ik eigenlijk geen last met de 8 bak (weet niet of dit dezelfde is die jullie hebben?) Misschien omdat ook icm de elektromotor de schakelmomenten beter op vult tsm polestar?
Denk dat de compressor vooral in lage toeren gebied veel koppel geeft dat terug 2x schakelen helemaal vaak niet nodig is.
V60 T8 PE Crystal White Pearl (MY2021)
Laguna III GT180 (stage II)
Omega 3000-24V EVO500
Monza 3.0E '78 (handgesch.)
Gebruikersavatar
J33Bee
5th Gear member
Berichten: 1229
Lid geworden op: 14.08.2020 - 23:20

@EVO500 er is genoeg koppel inderdaad. Dit is gewoon CO2 ellende. Jammere is dat de andere drive modi ook niets fatsoenlijks in hun mars hebben. De Dynamic stand is nog kanslozer/nerveuzer qua toeren en schakelen. De Eco stand, komt in de buurt maar deze remt niet op de motor. Erg irritant.
Gebruikersavatar
BlackcurrantV70
7th Gear member
Berichten: 8103
Lid geworden op: 06.05.2008 - 13:13
Locatie: Tussen EBBR en EBAW

De reden dat Polestar in België verboden is heeft belastingtechnische redenen.
Motorbelasting en verzekering in België zijn gelinkt aan het motor vermogen.
Als je dus een D3 koopt met 150pk en je zou die achteraf tunen naar een D4 misloopt de fiscus inkomsten en de verzekering dekt niet meer omdat het extra vermogen meer risico inhoudt.

Als je een nieuwe Volvo bestelt met Polestar kan het wel want dan komt het aangepaste vermogen op de homologatie.
Nu:
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder, professional business pack, etc...

Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum + enkele opties Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum + Xenium pack Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 6cyl diesel 300.000km
Gebruikersavatar
raspaardje
6th Gear member
Berichten: 2724
Lid geworden op: 30.05.2012 - 10:07
Locatie: Regio Utrecht

Dank voor de verheldering, Blackcurrant!
2019 Volvo V60 T5 R-Design Polestar - Osmium Grey
2006 Saab 9-3 Cabrio 1.9 TiD Vector 20 Years Edition Hirsch - Electric Blue
Gebruikersavatar
Ab S
4th Gear member
Berichten: 954
Lid geworden op: 12.01.2011 - 18:24
Locatie: Utrecht omgeving

J33Bee schreef: 03.12.2021 - 11:29 @EVO500 er is genoeg koppel inderdaad. Dit is gewoon CO2 ellende. Jammere is dat de andere drive modi ook niets fatsoenlijks in hun mars hebben. De Dynamic stand is nog kanslozer/nerveuzer qua toeren en schakelen. De Eco stand, komt in de buurt maar deze remt niet op de motor. Erg irritant.
Ik merk daar eigenlijk niet veel van; onlangs eens geprobeerd in Dynamic en als ik het gaspedaal - zeg tot de helft - indruk, dan gaat de wagen er als een raket vandoor (ja wel hoge toeren - tot iets van 4000) en schakelt vrijwel schokloos op. In Comfort gaat dat allemaal aanzienlijk trager en nerveuzer maar voor normaal rijden heb ik geen probleem met de Comfort stand.
V60 T5 (2019 - heden)
S60 2.4 (2001 - 2019)
360i (1988 - 2001)
343 (1979, vanaf 1983 - 1988)
Plaats reactie

Terug naar “V60/S60 vanaf MY 2019”