Foutmeldingen standkachel

Technische onderwerpen die niet specifiek op een model betrekking hebben vindt je in dit hoofdstuk
Gebruikersavatar
BraboFrits
5th Gear member
Berichten: 1002
Lid geworden op: 21.04.2014 - 16:39
Locatie: Tilburg

Eerder al in een ander bericht geplaatst maar wellicht hier beter op zijn plaats.

Sinds kort heb ik een probleem met de standkachel van mijn XC90. Gisteren is de auto uitgelezen en daarbij kwamen er 3 meldingen tevoorschijn:
Knipsel.PNG
Iemand een idee? Ontstekingsgedeelte van de SK?
Ik heb al ge-Googled op deze foutcodes maar niets kunnen vinden...
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Voorheen FritsieV70

Volvohistorie:
- Heden: XC90 T8 model 2016 Inscription Magic blue, blond lederen interieur.
- Van 2014 tot 2020: V70 MY2011 D5 model 2012 Momentum
- Lang geleden: Volvo 240 DL station
- Nog langer geleden: Volvo 340 GL
e_knook
2nd Gear member
Berichten: 73
Lid geworden op: 02.06.2008 - 14:52
Locatie: Rotterdam

Ik heb ook zoiets gehad, bij mij was het de gloeiboegie, de draadjes daarvan waren afgebroken. Ik heb een revisie setje besteld op internet en zelf de gloeiboegie incl brander kop vervangen.

Dit was overigens wel bij de D6, ik weet niet hoe t bij de benzine werkt.
Volvo S60 2.4 2001
Audi A6 4.2 2005
Volvo V60 2.0 d4 2013
Volvo V60 D6 2013
Gebruikersavatar
Bover
8th Gear member
Berichten: 13805
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne France

Frites heeft Webasto geen oplossing?
https://www.webasto-comfort.com/nl-nl/v ... brandstof/
Franse (auto)verhalen en XC70 viewtopic.php?t=83680&start=33960

Dieselpower France nog een echte 5 cilinder : XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
ObbeTuning motor modificatie aan boord! EURO 5b.
Driving Volvo anno1995. Eerste Volvo 245 GLT
Gebruikersavatar
BraboFrits
5th Gear member
Berichten: 1002
Lid geworden op: 21.04.2014 - 16:39
Locatie: Tilburg

e_knook schreef: 01.12.2021 - 17:35 Ik heb ook zoiets gehad, bij mij was het de gloeiboegie, de draadjes daarvan waren afgebroken. Ik heb een revisie setje besteld op internet en zelf de gloeiboegie incl brander kop vervangen.

Dit was overigens wel bij de D6, ik weet niet hoe t bij de benzine werkt.
We zullen zien. Op het collega-forum (V70 forum) heb ik al contact met een plaatsgenoot die met Vida mijn auto waarschijnlijk kan uitlezen. De codes in het plaatje hierboven zijn te algemeen.
Ik betwijfel of ik een reparatie zelfstandig kan doen, daarvoor heb ik toch te weinig kennis en ervaring
Bover schreef: 01.12.2021 - 17:59 Frites heeft Webasto geen oplossing?
https://www.webasto-comfort.com/nl-nl/v ... brandstof/
Bob, da's wel een heel rigoreuze oplossing. Mooi als je geen standkachel hebt maar ik ga toch eerst voor reparatie.
Voorheen FritsieV70

Volvohistorie:
- Heden: XC90 T8 model 2016 Inscription Magic blue, blond lederen interieur.
- Van 2014 tot 2020: V70 MY2011 D5 model 2012 Momentum
- Lang geleden: Volvo 240 DL station
- Nog langer geleden: Volvo 340 GL
Gebruikersavatar
Bover
8th Gear member
Berichten: 13805
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne France

Ik bedoelde de reparatie afdeling. Ik weet dat in Enschede Hek goede herstellers zijn is mijn ervaring met verschillende volvo s. Die standkachel hebben ook onderhoud nodig en dan ging ik naar Firma Hek.
Franse (auto)verhalen en XC70 viewtopic.php?t=83680&start=33960

Dieselpower France nog een echte 5 cilinder : XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
ObbeTuning motor modificatie aan boord! EURO 5b.
Driving Volvo anno1995. Eerste Volvo 245 GLT
Gebruikersavatar
BraboFrits
5th Gear member
Berichten: 1002
Lid geworden op: 21.04.2014 - 16:39
Locatie: Tilburg

Bover schreef: 01.12.2021 - 19:09 Ik bedoelde de reparatie afdeling. Ik weet dat in Enschede Hek goede herstellers zijn is mijn ervaring met verschillende volvo s. Die standkachel hebben ook onderhoud nodig en dan ging ik naar Firma Hek.
Ah, op die manier. Maar da's wel een aardig stukje rijden vanuit Tilburg. Ik ben niet zo'n kilometervreter als jij :-D
En ik heb niet zo veel tijd. Enfin, eerst de auto uit laten lezen, meten is weten!
Voorheen FritsieV70

Volvohistorie:
- Heden: XC90 T8 model 2016 Inscription Magic blue, blond lederen interieur.
- Van 2014 tot 2020: V70 MY2011 D5 model 2012 Momentum
- Lang geleden: Volvo 240 DL station
- Nog langer geleden: Volvo 340 GL
Bart53
2nd Gear member
Berichten: 55
Lid geworden op: 24.05.2021 - 16:11
Locatie: Noord Brabant

Mijn Volvo gaf aan service nodig voor standkachel.
Eerst bij volvo dealer uitgelezen, maar die had pas over een maand tijd voor reparatie.
Nu gerepareerd bij volvo specialist die kon eerder de reparatie doen.
Na onderzoek bleek dat er een nieuwe accu in moest.
Volvo XC 90 T5 inscription 2019
Gebruikersavatar
Bover
8th Gear member
Berichten: 13805
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne France

tja die december en half januari maand is top drukte bij de garages i.v.m. afleveringen. Het is best lang een maand wachten, hadden toch op `n minst kunnen uitlezen?
Franse (auto)verhalen en XC70 viewtopic.php?t=83680&start=33960

Dieselpower France nog een echte 5 cilinder : XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
ObbeTuning motor modificatie aan boord! EURO 5b.
Driving Volvo anno1995. Eerste Volvo 245 GLT
Gebruikersavatar
BraboFrits
5th Gear member
Berichten: 1002
Lid geworden op: 21.04.2014 - 16:39
Locatie: Tilburg

Tja, het zat me toch niet lekker allemaal. Kennen jullie ongetwijfeld, dat nare gevoel in de achtergrond als er iets in de auto niet helemaal in orde is.
Gelukkig is de standkachel geen noodzakelijk onderdeel, ik mis nu alleen een stukje comfort. Ik kan gewoon zonder beperkingen rijden maar toch blijft dat gevoel knagen.

Enfin, eergisteren naar een Volvo specialist hier in de buurt geweest, die kregen 'm ook niet uitgelezen. De lokale dealer had deze week ook al geen tijd voor uitlezen, laat staan voor reparatie.
Lang verhaal kort, op het collega-Volvoforum heb ik contact met 1-Wiel, dat is een standkachelspecialist. Hij deed me een aantal suggesties aan de hand m.b.t. de oorzaak van het probleem.Een van de opties was de zekering in een kast in de motorruimte. Toch maar eens opgezocht en zo te zien issie doorgebrand. Geen gewone zekering dus moest besteld worden.
Ik verwacht vandaag die zekering te hebben, dan kan ik de kachel weer proberen. Met wat geluk is het probleem daarmee verholpen, het kan natuurlijk ook dat de nieuwe zekering er direct ook uitklapt als de oorzaak elders ligt. In dat geval ga ik kijken wie de XC90 goed kan uitlezen, misschien zaterdag toch maar de rit naar onze sponsor in Elst maken...

Wordt vervolgd!
Voorheen FritsieV70

Volvohistorie:
- Heden: XC90 T8 model 2016 Inscription Magic blue, blond lederen interieur.
- Van 2014 tot 2020: V70 MY2011 D5 model 2012 Momentum
- Lang geleden: Volvo 240 DL station
- Nog langer geleden: Volvo 340 GL
Gebruikersavatar
Bover
8th Gear member
Berichten: 13805
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne France

Aha , mag ik het adres van die specialist Wiel ,
Als ik in Nederland kom kan ik eens vragen wat een vervangende tweedehandse standkachel kost..
Succes zaterdag in Elst de drukste dag van de week....
Franse (auto)verhalen en XC70 viewtopic.php?t=83680&start=33960

Dieselpower France nog een echte 5 cilinder : XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
ObbeTuning motor modificatie aan boord! EURO 5b.
Driving Volvo anno1995. Eerste Volvo 245 GLT
Gebruikersavatar
BraboFrits
5th Gear member
Berichten: 1002
Lid geworden op: 21.04.2014 - 16:39
Locatie: Tilburg

Bover schreef: 08.12.2021 - 12:08 Aha , mag ik het adres van die specialist Wiel ,
Als ik in Nederland kom kan ik eens vragen wat een vervangende tweedehandse standkachel kost..
Succes zaterdag in Elst de drukste dag van de week....
Bob, je hebt een PM. Voor 1-wiel moet je op het foum volvov70forum.com zijn. Ik denk dat ik dat conculega-forum in dit geval wel mag noemen.
Voorheen FritsieV70

Volvohistorie:
- Heden: XC90 T8 model 2016 Inscription Magic blue, blond lederen interieur.
- Van 2014 tot 2020: V70 MY2011 D5 model 2012 Momentum
- Lang geleden: Volvo 240 DL station
- Nog langer geleden: Volvo 340 GL
Gebruikersavatar
Bover
8th Gear member
Berichten: 13805
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne France

BraboFrits schreef: 08.12.2021 - 15:37
Bover schreef: 08.12.2021 - 12:08 Aha , mag ik het adres van die specialist Wiel ,
Als ik in Nederland kom kan ik eens vragen wat een vervangende tweedehandse standkachel kost..
Succes zaterdag in Elst de drukste dag van de week....
Bob, je hebt een PM. Voor 1-wiel moet je op het foum volvov70forum.com zijn. Ik denk dat ik dat conculega-forum in dit geval wel mag noemen.
Niets mis mee met het andere Volvo forum van Big Dog of Hans. . De Engelse Volvo sites zijn ook aantrekkelijk om te volgen...,/ Ik ga er wel ff kijken ook een tijdje niet geweest..
Franse (auto)verhalen en XC70 viewtopic.php?t=83680&start=33960

Dieselpower France nog een echte 5 cilinder : XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
ObbeTuning motor modificatie aan boord! EURO 5b.
Driving Volvo anno1995. Eerste Volvo 245 GLT
Gebruikersavatar
flevodirk
3rd Gear member
Berichten: 475
Lid geworden op: 17.08.2015 - 16:53
Locatie: Flevoland

Klopt hoor, Emiel (1-wiel) heeft erg veel verstand van standkachels, hij maakt ze/ verkoopt ze etc. Ik app je zo even :-)

Succes met uitlezen Frits. Ik ben bezig komende weken om mijn Vida zo aan te passen dat ie misschien wel mijn 2016 uitleest.. (Op swedespeed staat een beschrijving hiervan.. ) ben benieuwd.
Mocht dat lukken dan lees ik hem graag voor je uit :-)
Volvo S60 2.0T Drivers Edition 2007 sept 2015 - maart 2021 @348.000 km (bijna 6 jaar gehad)
V70 T4 2016 GT Inscription edition +Rica update
Actueel verbruik: Afbeelding
Vorige auto-S60 verbruik
Gebruikersavatar
Bover
8th Gear member
Berichten: 13805
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne France

hier het adres waar je ook Vdash kunt abonneren bij Obbe Tuning.

https://www.obbetuning.nl/vdash/
Franse (auto)verhalen en XC70 viewtopic.php?t=83680&start=33960

Dieselpower France nog een echte 5 cilinder : XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
ObbeTuning motor modificatie aan boord! EURO 5b.
Driving Volvo anno1995. Eerste Volvo 245 GLT
Gebruikersavatar
BraboFrits
5th Gear member
Berichten: 1002
Lid geworden op: 21.04.2014 - 16:39
Locatie: Tilburg

flevodirk schreef: 08.12.2021 - 20:14 Succes met uitlezen Frits. Ik ben bezig komende weken om mijn Vida zo aan te passen dat ie misschien wel mijn 2016 uitleest.. (Op swedespeed staat een beschrijving hiervan.. ) ben benieuwd.
Mocht dat lukken dan lees ik hem graag voor je uit :-)
Kijk, dat klinkt goed. Succes, ik wil in de nabije toekomst misschien ook nog wel eens dergelijke tools aanschaffen, een laptop heb ik nog wel over.

Bij deze weer een update. Net de zekeringen opgehaald en een nieuwe geplaatst. De optie Parkeerverwarming om te standkachel te starten was weer geactiveerd in het middendisplay. Helaas gebeurde er niets als ik 'm koos en na een paar keer proberen doofde de optie weer en krijg ik opnieuw de melding 'service vereist'. Het lijkt er wel op dat de zekering ditmaal heel is gebleven. Het was te proberen maar ik had dit eigenlijk wel verwacht.

Enfin, inmiddels contact opgenomen met Volvo Service te Elst, hopelijk hebben ze zaterdag even tijd voor uitlezen. Misschien kunnen zij al constateren wat het probleem is, anders schakel ik wel met Emiel (1-wiel).
Repareren zal dan de volgende stap zijn. We gaan het zien, telkens een stapje verder, net zolang tot het probleem is opgelost. Want de Volvo moet en zal in topconditie blijven, dat hoef ik jullie niet te vertellen ;-)
Voorheen FritsieV70

Volvohistorie:
- Heden: XC90 T8 model 2016 Inscription Magic blue, blond lederen interieur.
- Van 2014 tot 2020: V70 MY2011 D5 model 2012 Momentum
- Lang geleden: Volvo 240 DL station
- Nog langer geleden: Volvo 340 GL
Gebruikersavatar
Bover
8th Gear member
Berichten: 13805
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne France

ff uitlezen en foutmeldingen sissen inclusief in en uit de garage rijden is 15min werk. Zou toch moeten lukken....:)
Franse (auto)verhalen en XC70 viewtopic.php?t=83680&start=33960

Dieselpower France nog een echte 5 cilinder : XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
ObbeTuning motor modificatie aan boord! EURO 5b.
Driving Volvo anno1995. Eerste Volvo 245 GLT
Gebruikersavatar
BraboFrits
5th Gear member
Berichten: 1002
Lid geworden op: 21.04.2014 - 16:39
Locatie: Tilburg

Bover schreef: 09.12.2021 - 16:35 ff uitlezen en foutmeldingen sissen inclusief in en uit de garage rijden is 15min werk. Zou toch moeten lukken....:)
Ja, ik ben veel meer tijd kwijt met heen- en weer rijden. Maar dat is geen straf, ik rij al te weinig naar mijn zin ;-)
Voorheen FritsieV70

Volvohistorie:
- Heden: XC90 T8 model 2016 Inscription Magic blue, blond lederen interieur.
- Van 2014 tot 2020: V70 MY2011 D5 model 2012 Momentum
- Lang geleden: Volvo 240 DL station
- Nog langer geleden: Volvo 340 GL
-KJ-
4th Gear member
Berichten: 955
Lid geworden op: 01.03.2016 - 20:22

De standkachel wordt sowieso na een aantal valse starts geblokkeerd en zal pas weer werken na een reset met Vida.
Gebruikersavatar
BraboFrits
5th Gear member
Berichten: 1002
Lid geworden op: 21.04.2014 - 16:39
Locatie: Tilburg

-KJ- schreef: 09.12.2021 - 16:51 De standkachel wordt sowieso na een aantal valse starts geblokkeerd en zal pas weer werken na een reset met Vida.
Zou zomaar kunnen, zie de foutmeldingen in mijn eerste post. Deze komen uit een universele uitlezer. Helaas is Vida niet in staat om mijn XC90 uit te lezen...
Oke, dan hoop ik meer te weten na een nauwkeurige uitlezing. Het blijft nu gissen...
Voorheen FritsieV70

Volvohistorie:
- Heden: XC90 T8 model 2016 Inscription Magic blue, blond lederen interieur.
- Van 2014 tot 2020: V70 MY2011 D5 model 2012 Momentum
- Lang geleden: Volvo 240 DL station
- Nog langer geleden: Volvo 340 GL
Gebruikersavatar
BraboFrits
5th Gear member
Berichten: 1002
Lid geworden op: 21.04.2014 - 16:39
Locatie: Tilburg

Goed, weer een update m.b.t. de standkachel.

Afgelopen zaterdag bij Volvo Service in Elst geweest. Kubba (en Obbe) hebben geprobeerd de standkachel uit te lezen maar deze communiceert niet met Vdash.
Kan dan ook betekenen dat de kachel volledig naar z'n grootje is. Omdat uitlezen dus niet kan is er nog maar 1 oplossing en dat is dat de standkachel eruit wordt gehaald om 'm na te kijken en te repareren dan wel vervangen.

Heeft me aan het denken gezet. Toen ik de auto net had hoopte ik dat ik een elektrische versie zou hebben maar al snel werd duidelijk dat er een brandstofversie in zit. Schijnt nu eenmaal zo te worden geleverd in NL.
Er vanuit gaande dat de kachel helemaal naar de gallemiezen is vraag ik me af of deze dan te vervangen is door een elektrische versie. Volvo of een ander merk (Webasto o.i.d.). En dan liefst een gebruikt en/of gereviseerd exemplaar. Zijn er hier mede-forummers die hier ervaring mee hebben? Uiteraard ook van belang wat dat dan zou moeten kosten.
Natuurlijk is het voordeel van een brandstof aangedreven kachel dat 'ie overal gebruikt kan worden maar voor mij is een elektrische versie prima want de XC90 hangt hier thuis met de laadkabel aan een buitenstopcontact.
Een elektrische versie zou dan ook mijn voorkeur hebben.

Niet repareren/vervangen is geen optie maar omdat het een luxe optie is en ik gewoon kan rijden heb ik de tijd om e.e.a. eens te overwegen.
Ik heb al uitgebreid gezocht op het forum. Er staat veel over standkachels maar niet het antwoord op mijn vragen dus ik hoop dat er forummers zijn die hier meer over kunnen zeggen.

Ben heel erg benieuwd!
Voorheen FritsieV70

Volvohistorie:
- Heden: XC90 T8 model 2016 Inscription Magic blue, blond lederen interieur.
- Van 2014 tot 2020: V70 MY2011 D5 model 2012 Momentum
- Lang geleden: Volvo 240 DL station
- Nog langer geleden: Volvo 340 GL
Plaats reactie

Terug naar “Techniek niet modelgebonden”