Autoklimaat doet niets meer

Gebruikersavatar
Kick
4th Gear member
Berichten: 670
Lid geworden op: 23.01.2011 - 15:43
Locatie: Amsterdam

HansEindhovenV70 schreef: 30.03.2022 - 21:00
Kick schreef: 30.03.2022 - 16:22 @volvo440special: Het is zeker weten de ECM en dat is vervangen op aanraden door Volvo NL omdat de dealer er niet uitkwam. Op verzoek van Volvo NL hebben ze nog wel wat extra tests gedaan en screenshot naar hen verzonden en op basis daarvan is de ECM vervangen en zo staat het ook in de offerte.
Inderdaad merkwaardig als de ECM vervangen is.... deze heeft zoals hierboven ook aangegeven alleen te maken met motor management.... ECM staat voor Engine Control Module.

Is dit gedaan door een echte Volvo dealer? Heel merkwaardig....
Ja, door Volvo Van Vloten in Amsterdam Noord.
Ik wil hier niet doorgaan over wat ik van deze dealer vind behalve dat ik nadat dit is opgelost, ik er niet meer naar toe ga.

Helaas ben ik getroffen door Covid dus ik mag in quarantaine. Ik kan dus niet testen met de auto, jammer...
XC60 2017 T5 Luminous Sand Polar+ Luxury Edition Automaat
V70 2016 Seashell Metallic T4 Dynamic Edition Automaat
V70 2006 Magic Pearl Blue 170pk Sport Edition II Automaat
S70 2.5 105 pk LPG/G3 Automaat
940 2.4 LPG/G3 Automaat
740 GL 2.5 diesel
244 LPG Automaat
240 GL 2.4 Automaat
240 superauto! Saved my life!
volvo440special
4th Gear member
Berichten: 658
Lid geworden op: 12.08.2009 - 19:34

Das minder.. Beterschap!
Gebruikersavatar
Kick
4th Gear member
Berichten: 670
Lid geworden op: 23.01.2011 - 15:43
Locatie: Amsterdam

Update: de ECM is dus vervangen en nadat ik me wat beter voelde kon ik het toch niet laten om een stuk te gaan rijden en kijken of de auto nu weer warm zou worden met de Autoklimaat aan.
In eerste instantie leek iets warmer te worden maar om nou te zeggen dat het een échte verbetering was kon ik niet waarnemen. Een paar dagen later ben ik toch naar de dealer gereden en daar samen met de eigenaar in de auto gezeten en gekeken hoe nu de situatie was en of deze net zo zijn als in een vergelijkbare auto. Nou, nadat we van alles hadden geprobeerd, beluisterd en gevoeld begon ook hij te twijfelen en zou later in een andere V70 gaan uitzoeken hoe daar in werkte en hij zou mij terugbellen....

Niks gehoord dus ik ben zelf maar weer gaan bellen. Opnieuw de belofte gekregen dat ik teruggebeld zou worden. Niet gebeurd dus...
Nu reed ik vanmorgen naar m'n werk en wat constateer ik; de auto blaast nu, in welke stand dan ook, alleen maar koude lucht. Dus óók in de manuele stand met benen, lijf en hoofd. Ik ben vergeten te testen of er wel warmte de auto in komt als ik de temperatuur op HI zet maar dat ga ik morgen nog testen. Als dat zo is dan ben ik terug bij af en heeft dus niets geholpen. Maandag sta ik weer bij ze op de stoep maar ik ben er nu wel klaar mee....
XC60 2017 T5 Luminous Sand Polar+ Luxury Edition Automaat
V70 2016 Seashell Metallic T4 Dynamic Edition Automaat
V70 2006 Magic Pearl Blue 170pk Sport Edition II Automaat
S70 2.5 105 pk LPG/G3 Automaat
940 2.4 LPG/G3 Automaat
740 GL 2.5 diesel
244 LPG Automaat
240 GL 2.4 Automaat
240 superauto! Saved my life!
volvo440special
4th Gear member
Berichten: 658
Lid geworden op: 12.08.2009 - 19:34

ECM is echt de foute module! Dit is alsof je hoofdpijn hebt en de huisarts je 'n tube eczeemcreme voorschrijft.
Gebruikersavatar
Kick
4th Gear member
Berichten: 670
Lid geworden op: 23.01.2011 - 15:43
Locatie: Amsterdam

volvo440special schreef: 08.04.2022 - 17:31 ECM is echt de foute module! Dit is alsof je hoofdpijn hebt en de huisarts je 'n tube eczeemcreme voorschrijft.
Dat gevoel heb ik dus nu ook...
XC60 2017 T5 Luminous Sand Polar+ Luxury Edition Automaat
V70 2016 Seashell Metallic T4 Dynamic Edition Automaat
V70 2006 Magic Pearl Blue 170pk Sport Edition II Automaat
S70 2.5 105 pk LPG/G3 Automaat
940 2.4 LPG/G3 Automaat
740 GL 2.5 diesel
244 LPG Automaat
240 GL 2.4 Automaat
240 superauto! Saved my life!
Gebruikersavatar
Kick
4th Gear member
Berichten: 670
Lid geworden op: 23.01.2011 - 15:43
Locatie: Amsterdam

Update; na weer wat bezoeken aan de dealer is men daar tot de conclusie gekomen dat alles werkt zoals het zou moeten werken want er zijn geen foutmelding meer. Echter, vrijdagmorgen reed ik naar m’n werk om 06:00 met een buitentemperatuur van 7 graden. Aangekomen was de motor helemaal op temperatuur en de Autoklimaat stond op 23 graden. De kachel maakt een hoop geblaas maar er kwam alleen maar een koude tot licht lauwe lucht bij de benen en nog minder uit de blaaspoortjes voor de zijruiten.
Wat ik nu zelf ook merkte, en dat maakt het nog vervelender, is dat ik dezelfde koude tot lauwe luchtstroom houd als ik overga naar handmatige verwarming (benen en lijf). Uiteindelijk wordt het wel wat warmer in de auto maar ten eerste duurt dat veel te lang en ten tweede met een hele hoop herrie en geblaas wat ergens in/onder het dashboard is te horen. Ik weet zeker dat ik hiermee in de koudere maanden problemen mee ga krijgen.

Zaterdagochtend heb ik een rit moeten maken naar Goirle en toen hebben we een thermometer meegenomen in de auto om de binnentemperatuur te meten en deze kwam gedurende de hele rit niet boven de 15 graden. De motor was op het moment van meten op normale temperatuur en de Autoklimaat stond aan en ingesteld op 23 graden. Bij mijn voeten bleef hij maar koude lucht inblazen. Toen we de temperatuur op 26 graden zette begon er wat lauwe lucht te stromen.

De dealer doet er niets meer aan en ik heb de factuur al ontvangen.

Komende maandag ga ik naar het bedrijf waar we de auto hebben gekocht (een Volvo/Saab specialist in Leeuwarden) voor een second opinion. Na telefonisch contact met hen en na de uitleg van het probleem, vermoedden zij toch een (of meerdere) kleppen die niet goed functioneren. We gaan het zien maandag...
XC60 2017 T5 Luminous Sand Polar+ Luxury Edition Automaat
V70 2016 Seashell Metallic T4 Dynamic Edition Automaat
V70 2006 Magic Pearl Blue 170pk Sport Edition II Automaat
S70 2.5 105 pk LPG/G3 Automaat
940 2.4 LPG/G3 Automaat
740 GL 2.5 diesel
244 LPG Automaat
240 GL 2.4 Automaat
240 superauto! Saved my life!
Gebruikersavatar
Frits V70
5th Gear member
Berichten: 1219
Lid geworden op: 15.08.2014 - 19:49
Locatie: Groningen

Ten eerste een rare zaak dat jouw dealer niet echt met het probleem bezig is. Ze lezen wat uit, vervangen zaken, sturen rekeningen (Vooral het laatste kan men goed), maar even checken of de gedachte oplossingen werken en het probleem daadwerkelijk opgelost is, kunnen ze dus niet. Die dealer zou ik ook gauw in de prullenbak dumpen.

De technische man in Leeuwarden is een vakman, tenminste als ik denk te weten wie het is. Voormalig Saab dealer, volgens mij. Gaat vast goedkomen.
Laatst gewijzigd door Frits V70 op 02.05.2022 - 14:49, 2 keer totaal gewijzigd.
Van:
Saab 9-3 Tid Estate,
Saab 9-3 TTid Estate,
V70 2.4 D5 (2008),
XC60 D3 (2011)
naar:
XC70 D4 (5 cil 400 >>> 480Nm) (2014)
en:
Saab 9-3 Cabriolet 1.8t Hirsch
redracer
4th Gear member
Berichten: 555
Lid geworden op: 13.04.2010 - 20:33

Mag toch aannemen dat alle temp input van sensoren zowel binnen en buiten etc gecheckt is door die dealer en evt opnieuw gecalibreert ?
Zelfde voor de kachelkleppen even resetten ?

Volgens mij stroomt de kvs tegenwoordig altijd binnen langs en niet meer via aftakking adhv kachel instellingen . Vind de waterpomp ( met paar schoepen eraf ) of koppakking vanwege de 1e klachten met laag kvs peil en luchtbellen ( druk ) ook nog een verdachte.
Jelmer de Jong
6th Gear member
Berichten: 3158
Lid geworden op: 20.03.2009 - 16:04

Kick schreef: 08.04.2022 - 16:22 Update: de ECM is dus vervangen en nadat ik me wat beter voelde kon ik het toch niet laten om een stuk te gaan rijden en kijken of de auto nu weer warm zou worden met de Autoklimaat aan.
In eerste instantie leek iets warmer te worden maar om nou te zeggen dat het een échte verbetering was kon ik niet waarnemen. Een paar dagen later ben ik toch naar de dealer gereden en daar samen met de eigenaar in de auto gezeten en gekeken hoe nu de situatie was en of deze net zo zijn als in een vergelijkbare auto. Nou, nadat we van alles hadden geprobeerd, beluisterd en gevoeld begon ook hij te twijfelen en zou later in een andere V70 gaan uitzoeken hoe daar in werkte en hij zou mij terugbellen....
Laat ze ook even het reservewiel, de uitlaat en linker koplamp vervangen.

Het hele probleem klinkt als een elektronische fout in de caibratie of uitlezing van sensoren. Kan zomaar veroorzaakt worden door een draadje waar 3Volt op staat in plaats van de bedoelde 5Volt. Hele ding van slag omdat de referentie 40% af wijkt.
redracer
4th Gear member
Berichten: 555
Lid geworden op: 13.04.2010 - 20:33

Jelmer de Jong schreef: 02.05.2022 - 17:58
Laat ze ook even het reservewiel, de uitlaat en linker koplamp vervangen
Precies dit , wat een verschrikking !

Het woordje ' dealeronderhouden ' daalt in waarde
Jelmer de Jong
6th Gear member
Berichten: 3158
Lid geworden op: 20.03.2009 - 16:04

Alle geintjes terzijde, bedoelen we niet de CEM? Dat ding wat alle elektronica buiten de motorruimte aanstuurt. Dat zou prima kunnen, al is het wel een paardenmiddel.
Gebruikersavatar
Kick
4th Gear member
Berichten: 670
Lid geworden op: 23.01.2011 - 15:43
Locatie: Amsterdam

@Jelmer de Jong: Nee, het gaat echt om de ECM (althans, zo staat het op de factuur). Ik lees jouw andere opmerking over dat 3V en 5V en ik zal dat meenemen naar de garage komende maandag.
@Redracer: de kvs klacht heb ik al een tijdje niet meer gehad maar dat kan ook aan de buitentemperatuur liggen.
@Frits V70: je slaat de spijker op z'n kop met je opmerking :-) En ik ben blij met je opmerking over die technische man. Het gaat om Autobedrijf Wassenaar ;-) Ik hoop dat jij daar ook aan denkt.
XC60 2017 T5 Luminous Sand Polar+ Luxury Edition Automaat
V70 2016 Seashell Metallic T4 Dynamic Edition Automaat
V70 2006 Magic Pearl Blue 170pk Sport Edition II Automaat
S70 2.5 105 pk LPG/G3 Automaat
940 2.4 LPG/G3 Automaat
740 GL 2.5 diesel
244 LPG Automaat
240 GL 2.4 Automaat
240 superauto! Saved my life!
Gebruikersavatar
Frits V70
5th Gear member
Berichten: 1219
Lid geworden op: 15.08.2014 - 19:49
Locatie: Groningen

Kick schreef: 03.05.2022 - 19:07 @Frits V70: je slaat de spijker op z'n kop met je opmerking :-) En ik ben blij met je opmerking over die technische man. Het gaat om Autobedrijf Wassenaar ;-) Ik hoop dat jij daar ook aan denkt.
Yep! Doe Rene de groeten.
Van:
Saab 9-3 Tid Estate,
Saab 9-3 TTid Estate,
V70 2.4 D5 (2008),
XC60 D3 (2011)
naar:
XC70 D4 (5 cil 400 >>> 480Nm) (2014)
en:
Saab 9-3 Cabriolet 1.8t Hirsch
Jelmer de Jong
6th Gear member
Berichten: 3158
Lid geworden op: 20.03.2009 - 16:04

Kick schreef: 03.05.2022 - 19:07 @Jelmer de Jong: Nee, het gaat echt om de ECM (althans, zo staat het op de factuur). Ik lees jouw andere opmerking over dat 3V en 5V en ik zal dat meenemen naar de garage komende maandag.
Die 3 en 5 volt roep ik lukraak, geen idee wat het in de praktijk moet zijn. Spanning is niets meer dan een verschil tussen twee draden. Sluit jij een lampje aan op een 12v en een 5v draadje, dan is dat hetzelfde als een lampje op een 7v en een 0v draad, of een 209v en een 202v draad.
Temperatuursensoren zijn in de basis weerstandjes. Je stopt er 12v in en er komt 10v uit bij 20 graden. Bij 30 graden gaat er 12v in en komt er nog maar 7v uit. Stel dat de uitgang van de sensor in kortsluiting staat met de originele 12v, dan gaat er 12v in en komt er bij elke temperatuur 12v uit. Dus de kachel staan dan altijd aan, zelfs als het in de auto 84 graden is. :D
Omgekeerd is ook goed mogelijk, sluiting naar de massa waardoor de uitgang altijd 0v meet en het ding blijft koelen. In jouw geval lijkt het een beetje half om half te zijn.
Dit zijn behoorlijke complexe problemen met vaak een hele simpele oorzaak als je het eenmaal weet. Je komt er achter door elke stekker en draad door te meten, maar dan moet je wel weten wat de goede waarde is. In VIDA (werkplaatssoftware) is voor elke stekker een lijst te vinden met wat de functie van elke pin in die stekker is. Maar ook wat voor soort signaal het is (analoog/digitaal) en het eventuele voltage bij contact uit, contact aan en motor aan.
Met goede kennis, voorbereiding en een degelijke multimeter kan je zo een gerichte diagnose uitvoeren.

De ECM staat voor engine control module. Die doet weinig met klimaat in de cabine, behalve meer gas geven wanneer de airco pomp aan slaat bij een auto met mechanische aircopomp. De ECM kan storing veroorzaken op de rest van de elektronica, maar dan had ik wel van de dealer een uitgebreide uitleg verwacht over hoe dat kon gebeuren.
Wat hebben ze je verteld m.b.t. de ECM?
Gebruikersavatar
Kick
4th Gear member
Berichten: 670
Lid geworden op: 23.01.2011 - 15:43
Locatie: Amsterdam

@Frits V70: Top, zal ik doen!
@Jelmer de Jong: Wat ze mij hebben verteld is eigenlijk wat jij ook al zegt. Dus dat de ECM een storing kan veroorzaken en dat ze in overleg met Volvo Nederland deze hebben vervangen. Daarna hebben ze de software opnieuw geïnstalleerd en de kleppen gekalibreerd. Daarna waren de fouten in VIDA weg en is het volgens hen dus opgelost.

Het is overigens wel een rotfout want gisteren blies de kachel met de autoklimaat aan op 23 graden wél wat warme lucht. Niet zoals voorheen en wat me ook opviel was dat het geluid van het geblaas achter het dashboard telkens anders is.
Afijn, goed is het dus nog niet en het feit dat we dus laatst hadden dat er aan de passagierskant wel warme lucht kwam uit het blaasmond naast de alarmknipperlichtknop en aan de bestuurderskant koude lucht uit de blaasmond. Dat móet een kleppenkwestie zijn.
XC60 2017 T5 Luminous Sand Polar+ Luxury Edition Automaat
V70 2016 Seashell Metallic T4 Dynamic Edition Automaat
V70 2006 Magic Pearl Blue 170pk Sport Edition II Automaat
S70 2.5 105 pk LPG/G3 Automaat
940 2.4 LPG/G3 Automaat
740 GL 2.5 diesel
244 LPG Automaat
240 GL 2.4 Automaat
240 superauto! Saved my life!
Jelmer de Jong
6th Gear member
Berichten: 3158
Lid geworden op: 20.03.2009 - 16:04

Gebeurd ook nog wel eens dat je met het verhelpen van de eerste fout twee nieuwe creëert, ben ik zelf ook heel goed in. :D
Gebruikersavatar
Kick
4th Gear member
Berichten: 670
Lid geworden op: 23.01.2011 - 15:43
Locatie: Amsterdam

Haha, nou mijn hoop is gevestigd op die meneer René in Leeuwarden 8)
XC60 2017 T5 Luminous Sand Polar+ Luxury Edition Automaat
V70 2016 Seashell Metallic T4 Dynamic Edition Automaat
V70 2006 Magic Pearl Blue 170pk Sport Edition II Automaat
S70 2.5 105 pk LPG/G3 Automaat
940 2.4 LPG/G3 Automaat
740 GL 2.5 diesel
244 LPG Automaat
240 GL 2.4 Automaat
240 superauto! Saved my life!
Gebruikersavatar
Kick
4th Gear member
Berichten: 670
Lid geworden op: 23.01.2011 - 15:43
Locatie: Amsterdam

We zijn vandaag naar Leeuwarden gereden en we hadden de Autoklimaat op 23 graden ingesteld en het werd niet warmer dan 14 graden, Koukleumen dus... Daar aangekomen zijn ze meteen aan de slag gegaan.

Ik ben nog steeds een beetje flabbergasted maar wat blijkt; de sensor die in de middenconsole zit was verstopt.... Als die niet goed kan meten wat de temperatuur is dan slaat de boel op hol.
Ik ga morgenochtend natuurlijk kijken hoe de verwarming werkt en ik hoop dat ik goed nieuws kan melden.
XC60 2017 T5 Luminous Sand Polar+ Luxury Edition Automaat
V70 2016 Seashell Metallic T4 Dynamic Edition Automaat
V70 2006 Magic Pearl Blue 170pk Sport Edition II Automaat
S70 2.5 105 pk LPG/G3 Automaat
940 2.4 LPG/G3 Automaat
740 GL 2.5 diesel
244 LPG Automaat
240 GL 2.4 Automaat
240 superauto! Saved my life!
Jelmer de Jong
6th Gear member
Berichten: 3158
Lid geworden op: 20.03.2009 - 16:04

Ik zou de vlag nog niet uit hangen.
Gebruikersavatar
Hans Eilander
7th Gear member
Berichten: 5323
Lid geworden op: 01.08.2020 - 12:23
Locatie: G - O

Kick schreef: 09.05.2022 - 20:07De sensor die in de middenconsole zit, was verstopt.... Als die niet goed kan meten wat de temperatuur is dan slaat de boel op hol.
Dus als die sensor goed kan meten, heb jij binnen geen problemen meer met afwijking van temperatuur, lijkt me. ;)
Volvo XC40 T2 Business Pro automaat. (8 okt 2020)
Plaats reactie

Terug naar “V70/XC70 vanaf MY2008”