S40 2.4i vervangen/schoonmaken vvt solenoid

Geleverd vanaf 2003
Plaats reactie
MGS402005
1st Gear member
Berichten: 15
Lid geworden op: 29.06.2021 - 00:18
Locatie: Haarlem

Hoi,

Ik had beloofd een nieuwe post te maken als ik de vvt solenoid ging aanpakken van mijn S40 2.4i. Afgelopen zomer heb ik de brandstofdrukmeter, bougies en filters vervangen en daarna bij de dealer de distributie en multi riem, waterpomp en olie laten vervangen. Bijna 2 ton op de teller, maar leek bijna een nieuwe auto.

Ondertussen heb ik weer de OBD2 scanner P0026 code of via Vida de ECM-640A foutmelding. Verbaast mij niets, had ik ook eerder, maar had gehoopt dat de nieuwe distributieriem en olie het hadden opgelost. Als ik kijk naar de optredende fouten per rit, dan is het maar af en toe.

Hieronder afbeelding van de Vida melding:

vida-vvt-solenoid-S40.jpg

Ik vraag mij af wat handiger is; vervangen of schoonmaken. Hebben jullie ervaring of advies?

Vervangen: aanschafprijs van een vvt solenoid onderdeelnummer 36002687 van het merk INA (waarschijnlijk de originele fabrikant) is rond de 125 euro. After market merken kosten de helft. Heeft iemand ervaring met een bepaalde fabrikant of juist een negatieve ervaring?

Schoonmaken: ik heb daar een lichte voorkeur voor, omdat ik denk dat een vvt solenoid mechanisch vrij simpel werkt. (Vida geeft wel een erg goede design en function omschrijvingen :-) )
Ik begrijp dat het werkt op basis van een elektronische signaal waarmee de vvt solenoid/reset valve/magnetisch onderdeel, heen en weer beweegt. Dit zorgt ervoor dat er via geopende of gesloten kanaaltjes meer of minder olie vloeit naar de nokkenas versteller en daarmee de timing verandert. De elektronica, een magnetische spoel en PWM naar voltage lijkt mij ofwel werkend of volledig defect.
Heeft iemand ervaring met het schoonmaken van de vvt solenoid, op welke manier en hoelang dat bleef werken?

Ik hoor graag jullie reactie!
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Volvo S40 2.4i manual 2005 sunroof
volvo440special
4th Gear member
Berichten: 649
Lid geworden op: 12.08.2009 - 19:34

Ik heb geen ervaring met schoonmaken. Maar in theorie zou je het kunnen proberen.

Zelf heb ik na precies dezelfde foutcode op R&D de solenoid besteld. Was dacht ik iets van 94 euro. Daarna nooit meer de foutcode gehad. Is trouwens een INA idd die je dan krijgt.

Let trouwens wel op het onderste O-ringetje bij demontage, die blijft vrijwel altijd in het kanaaltje plakken. 😉
MGS402005
1st Gear member
Berichten: 15
Lid geworden op: 29.06.2021 - 00:18
Locatie: Haarlem

Ik heb de vvt solenoid een paar weken terug gedemonteerd. Bij mij ging het volledig eenvoudig met aan beide kanten een schroevendraaier. Lostrekken of alleen maar aan 1 kant omhoog duwen ging lastig.

Ik heb daarna de solenoid gecontroleerd en vooral de rubber afdichting schoongemaakt. De solenoid zelf ( part nr 36002687 ) kon ik niet eenvoudig uit elkaar halen. Binnenin schuift een huls\bus en in mijn geval zonder merkbare frictie of blokkades. Dus weer terug geplaatst.

Ondertussen al weken geen error code meer. Vervangen zoals volvo440special schreef blijft een optie, maar ik denk dat het loshalen en terugplaatsen heeft geholpen.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Volvo S40 2.4i manual 2005 sunroof
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V50 series”