Winterwielen monteren + vet

Plaats reactie
quickstep
2nd Gear member
Berichten: 195
Lid geworden op: 23.09.2014 - 10:08

Goedemorgen,

Ik moet deze week weer mijn winterwielen monteren onder mn V70.
Van andere autoliefhebbers hoor ik dat ze de bouten insmeren met (koper?) vet, wat is jullie ervaring hiermee.
Gebruikersavatar
raspaardje
6th Gear member
Berichten: 2792
Lid geworden op: 30.05.2012 - 10:07
Locatie: Regio Utrecht

Kopervet kan maar keramisch vet is beter.
2019 Volvo V60 T5 R-Design Polestar - Osmium Grey
2006 Saab 9-3 Cabrio 1.9 TiD Vector 20 Years Edition Hirsch - Electric Blue
Gebruikersavatar
diesel01
8th Gear member
Berichten: 19847
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

Ik wissel zonder vet, zijn de uiteinden heel vies dan maak ik ze schoon met een beetje WD40.
De naaf en de schijf maak ik altijd wel even schoon met een staaltol op de boormachine en dan gaan de banden er weer op.
Trek ze na op 140nm en heb nooit problemen met vast zittende bouten.
V90 D5 AWD Inscription Polestar.
V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
Urbexpeditie
7th Gear member
Berichten: 5646
Lid geworden op: 07.04.2021 - 12:53

Afgelopen week ook gedaan. Wielbouten even gereinigd met WD40. Nagetrokken met momentsleutel.
Member Overland Bound
https://www.overlandbound.com/

The real Diesel Power XC70 D5 AWD 2003 - Powered by OptiTuning Sverige AB -
Subaru Outback Touring 2023
Dodge Ram 1500 4x4 Crew Cab, Black Edition 2022
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4633
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Mijn mening: wielbouten hoor je niet in te vetten met welke pasta dan ook. Gewoon zorgen dat e.e.a. goed schoon is en droog erop en aandraaien op moment volgens opgave Volvo.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Kees Jan
2nd Gear member
Berichten: 236
Lid geworden op: 07.11.2016 - 21:24
Locatie: Zandvoort

ik borstel alles schoon, de schroefdraad smeer ik niet in met vet want dan klopt het aandraaimoment niet meer. Wel de naaf met een dun laagje keramisch vet. Ik smeer dat erop met een kwastje en veeg dan het overtollige vet weg met een doekje anders slingert dat op de velg
V70 2.5 FT, handgeschakeld, sportonderstel, 18", Obbetuning
Gebruikersavatar
raspaardje
6th Gear member
Berichten: 2792
Lid geworden op: 30.05.2012 - 10:07
Locatie: Regio Utrecht

Ik draai al jaren mijn wielbouten op gevoel aan. Inclusief het gebruik van een beetje vet. Vroeger was dat kopervet, nu keramisch vet.
En dat gaat al jaren goed.

Gisteren merkte ik op dat sommige nog geheel vetloze bouten niet heel vast zaten. Terwijl andere echt even veel kracht nodig hadden om vervolgens met zo'n harde "kraak" los te komen. Met een beetje vet heb ik het idee dat dat laatste iig nooit gebeurt.
Kan iemand mij uitleggen welk verschijnsel dat "inritieel loskomen/kraken" is?
2019 Volvo V60 T5 R-Design Polestar - Osmium Grey
2006 Saab 9-3 Cabrio 1.9 TiD Vector 20 Years Edition Hirsch - Electric Blue
Urbexpeditie
7th Gear member
Berichten: 5646
Lid geworden op: 07.04.2021 - 12:53

Kraken/piepen bij het loshalen van wielbouten komt deels door twee verschillende materialen (rvs wielbouten / gietstalen naaf) welk strak met elkaar verbonden zijn en waarbij een hoge spanning aanwezig is.
Ook wordt dit mede veroorzaakt doordat de wielbouten te vast zijn aangedraaid voor een fijne draad.
Er wordt niet voor niets aangeraden een moment van 140 Nm te gebruiken.
Wanneer je ze zomaar vast draait, zet je ze al gauw te vast.
Member Overland Bound
https://www.overlandbound.com/

The real Diesel Power XC70 D5 AWD 2003 - Powered by OptiTuning Sverige AB -
Subaru Outback Touring 2023
Dodge Ram 1500 4x4 Crew Cab, Black Edition 2022
Gebruikersavatar
Ferrari
5th Gear member
Berichten: 1145
Lid geworden op: 12.10.2019 - 10:49
Locatie: Antwerpen

Ook hier een beetje kopervet om te voorkomen dat ze met een knal/kraak loskomen bij het losdraaien. Worden ook altijd met de momentsleutel kruiselings vastgedraaid.
Droge bouten, maar wel vastgezet op het juiste moment hebben de neiging om vaak erg vast te zitten en met een knal/kraak los te komen, was mijn ervaring.
Henry

Huidig wagen- en motorpark:
Volvo C70 D3 Geartronic Summum 2011
Volvo 850 GLT 2.5 20V 1992
Mazda CX-30 2020 (leaseauto, alleen zakelijk)
Harley-Davidson Softail Heritage Classic 1999
Emmevi
5th Gear member
Berichten: 1022
Lid geworden op: 24.10.2009 - 20:19

Heb nog nooit vet gebruikt op de wielbouten van de auto of motor, dit omdat anders de moer te soepel over de bout loopt en de momentsleutel te laat ingrijpt waardoor het aanhaalmoment te hoog wordt.
Bij ons op het werk gaan de moeren ook droog (maar wel schoon) op de bout, tenzij specifiek in de werkinstructie is aangegeven dat hij ingevet moet worden.

De afgelopen 28 jaar nog nooit last gehad van wielbouten die los lopen, juist te vast zitten, of die met een vervelende kraak los komen.
V60 B3 Pebble Grey '22
V50 2.0 Electric Silver '10
V40 1.8i Lavasvart Metallic '04
Suzuki Baleno 1.6 ‘00
Suzuki Vitara 1.6 Metal Top ‘90
Honda Integra 1.5 ‘86
Gebruikersavatar
diesel01
8th Gear member
Berichten: 19847
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

Zoveel mensen, zoveel verschillende werkwijze..
De doet het graag met, de ander wil uitsluitend zonder…😳😎
Doe gewoon wat je goeddunkt en vooral prettig vind.
Het lijkt wel de Viva😂😂
V90 D5 AWD Inscription Polestar.
V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
Gebruikersavatar
didsbiak
1st Gear member
Berichten: 41
Lid geworden op: 26.09.2018 - 13:14

Wielbouten nooit met vet op het draad gedeelte insmeren, tenzij anders vermeld is. Maar onze VOLVO's is dit niet het geval Dit beinvloed namenlijk de torque waarde op de bouten. Door gebruik van vet op het draad heb je minder weerstand waardoor de torque waarde veel hoger wordt dan de voorgeschreven is. En een te grote spanning op de bouten kan er toe leiden dat het draad sneller slijt en of de bout haarscheurtjes gaat vertonen en uiteindelijk afbreekt. Hooguit een heel klein beetje (koper/keramisch)vet op het conische vlak van de bout/washer. Belangrijker is dat de bouten en draadgaten droog en schoon zijn. De conische vlakken zorgen immers voor voldoende afdichting.
2008 VOLVO XC70 3.2 AWD SUMMUM Full options Oister Grey
2004 VOLVO V40 2.0 GREY
1973 Rover P6 2000 TC Brazilian Brown
1972 VOLVO 145DL B20 Bordeau Red
1972 VOLVO 164 E B30 Automatic Green Metallic
Gebruikersavatar
Ferrari
5th Gear member
Berichten: 1145
Lid geworden op: 12.10.2019 - 10:49
Locatie: Antwerpen

Interessant om te lezen m.b.t. de vraag van de TS: https://duursma.nl/blog/89-wat-is-het-a ... n-een-bout

Zo leer je, in mijn geval dan, elke keer weer bij!
Henry

Huidig wagen- en motorpark:
Volvo C70 D3 Geartronic Summum 2011
Volvo 850 GLT 2.5 20V 1992
Mazda CX-30 2020 (leaseauto, alleen zakelijk)
Harley-Davidson Softail Heritage Classic 1999
Plaats reactie

Terug naar “V70/XC70 vanaf MY2008”