Accu wordt geladen --> Gepauzeerd

Het board om te praten over zaken die exclusief voor de Plug In Hybrid Volvo's van toepassing zijn
Plaats reactie
beer128
Starter
Berichten: 4
Lid geworden op: 02.03.2007 - 21:32

Beste forum-lezers,

Graag advies/hulp over onderstaande.

Voor mijn Volvo (XC60, T8 inscription model 2020) hebben we sinds vorige week in ons appartementen complex een laadpaal geïnstalleerd. Dit betreft een Webasto Pure 11 Kw.
Voor dat we deze walbox hadden werd mijn auto bijna dagelijks en op mijn werk en hier in de buurt aan een openbare laadpaal opgeladen. Dit verliep altijd vlekkeloos en binnen 3 uren was de accu weer helemaal vol.

Dit weekend voor het eerst de Volvo aangesloten aan de Webasto (officieel geïnstalleerd en getest door Engie). De led-kleuren geven aan dat deze oplaad. Echter in de VOC app krijg ik de melding "Accu wordt opgeladen" met daaronder in dikke letters "Gepauzeerd". Daar weer onder staat de optie om opnieuw "Start opladen" in te toetsen.

Wat opvalt is dat de accu wel volledig is opgeladen. Dat bij het inpluggen van de kabel de led bij het laadpunt van de auto groen brand (laden). En als gezegd dat de Webasto aan de hand van kleur en vorm van de Led ook aangeeft dat hij laad.

Kan iemand mogelijk vertellen dat deze melding is gebaseerd op het feit dat de accu reeds vol is, maar de kabel nog zit aangesloten en dat daarom de VOC de melding geeft dat het laden is gepauzeerd. Of kan ik deze hele melding van de VOC app negeren, omdat ik lees dat veel mensen last hebben van de betrouwbaarheid van de VOC app. En misschien tot slot of het mogelijk kan liggen aan de Webasto walbox (welke staat ingesteld op max 16 ampere) en dat daar iets mis mee is (ondanks dat deze geen foutmelding geeft).

Bij voorbaat dank voor evt. reacties en hulp!
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
dik999
5th Gear member
Berichten: 1172
Lid geworden op: 16.08.2007 - 12:46

ik heb hier hetzelfde probleem. Ik laad thuis aan een aparte groep met een normale contactdoos.
Ik denk dat de app niet zo goed werkt, en verkeerde info geeft. Ik loop regelmatig naar buiten om te zien of er geladen wordt.
V60 MY 2020 R-design met panoramadak
V70 2011 modeljaar 2012 limited edition D3 ingeruild met 467.070
van 2007 tot 2013 V70 10-2000 2.4T geartronic verkocht 5 juni 2014 424150 Kilometerstand
van 2000 tot 2007 850 GL op LPG verkocht met 545.000 op teller
van 1995 tot 2000 Volvo 164 op LPG verkocht met 535.000 op teller
van 1990 tot 1995 Volvo 440 GL VIP uitvoering LPG
van 1980 tot en met 1990 diverse Volvo's . Allen op LPG.
van 1974 tot en met 1980 diverse auto's )
V60Driver
3rd Gear member
Berichten: 364
Lid geworden op: 28.05.2018 - 20:47

Ik laad altijd bij openbare laadpalen en heb nog nooit problemen met de VOC app gehad. Omdat je zelf al zegt dat het aleen gebeurt bij je thuis, kan het (lijkt mij) dus alleen maar liggen aan de communicatie tussen auto/VOC en de laadpaal thuis???
beer128
Starter
Berichten: 4
Lid geworden op: 02.03.2007 - 21:32

Dank voor jullie reacties. Ik heb vanochtend de VOC app van mijn iPhone verwijderd en opnieuw geïnstalleerd. En wat blijkt: de actuele laadstatus klopt weer. De status nu is als onderstaand. En dat klopt helemaal. Wat me verder is opgevallen was dat net als ik veel mensen problemen hebben met de VOC app. Doorsturen van tijden voor de standkachel wat niet lukt etc. Daarop heb ik vorige week mijn iPhone helemaal opnieuw geïnstalleerd (harde reset met wissen complete instellingen). En dat heeft voor mij geholpen. De communicatie tussen app en auto is nu veel sneller, accuraat en standkachel tijden worden binnen 15 seconden bevestigd.

Tot slot nog een vraag: weet iemand of het “slecht” is om de laadkabel in de auto aangesloten te laten terwijl de accu weer helemaal is opgeladen? Nu met een persoonlijke wallbox ga ik niet na circa 3 uur terug zoals ik wel deed bij laden aan publieke laadpaal.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
V60Driver
3rd Gear member
Berichten: 364
Lid geworden op: 28.05.2018 - 20:47

beer128 schreef: 22.11.2021 - 08:36 Nu met een persoonlijke wallbox ga ik niet na circa 3 uur terug zoals ik wel deed bij laden aan publieke laadpaal.
Dat zouden meer bestuurders eens moeten doen. Ik zie dat hier in Amsterdam veeeel te weinig gedaan worden. Vooral die pipo’s die van vrijdag avond tot maandag ochtend hun zakelijke PIH aan de laadpaal hangen is echt een probleem. Voor mij (tot op heden) dé reden om geen volledige elektrische auto te rijden.
Gebruikersavatar
RoaldH
6th Gear member
Berichten: 3919
Lid geworden op: 15.06.2013 - 17:03
Locatie: Utrecht

beer128 schreef: 22.11.2021 - 08:36 Dank voor jullie reacties. Ik heb vanochtend de VOC app van mijn iPhone verwijderd en opnieuw geïnstalleerd. En wat blijkt: de actuele laadstatus klopt weer. De status nu is als onderstaand. En dat klopt helemaal. Wat me verder is opgevallen was dat net als ik veel mensen problemen hebben met de VOC app. Doorsturen van tijden voor de standkachel wat niet lukt etc. Daarop heb ik vorige week mijn iPhone helemaal opnieuw geïnstalleerd (harde reset met wissen complete instellingen). En dat heeft voor mij geholpen. De communicatie tussen app en auto is nu veel sneller, accuraat en standkachel tijden worden binnen 15 seconden bevestigd.

Tot slot nog een vraag: weet iemand of het “slecht” is om de laadkabel in de auto aangesloten te laten terwijl de accu weer helemaal is opgeladen? Nu met een persoonlijke wallbox ga ik niet na circa 3 uur terug zoals ik wel deed bij laden aan publieke laadpaal.
Je kan de auto gewoon aangesloten houden op je "prive" laadpaal. De auto gaat immers niet meer laden. Maar de laadpaal is wel beschikbaar om voor voeding te zorgen tijdens
Gammabeer
Starter
Berichten: 5
Lid geworden op: 31.08.2021 - 21:30

De Melding gepauzeerd krijg ik als ik de auto inplug terwijl de timer staat ingesteld op uitgesteld laden. Druk ik op start laden dan begint de auto alsnog gelijk te laden.
Gebruikersavatar
RoaldH
6th Gear member
Berichten: 3919
Lid geworden op: 15.06.2013 - 17:03
Locatie: Utrecht

Gammabeer schreef: 25.11.2021 - 20:01 De Melding gepauzeerd krijg ik als ik de auto inplug terwijl de timer staat ingesteld op uitgesteld laden. Druk ik op start laden dan begint de auto alsnog gelijk te laden.
Precies. Timers weghalen en dan heb je niet dat probleem.
2024 Polestar 2 BST 230 Nebula MY24 (in bestelling)
2023 Volvo XC40 Recharge T5 Dark Onyx Black MY24
2013 Volvo V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Polestar
Dentista
1st Gear member
Berichten: 31
Lid geworden op: 16.07.2023 - 12:13

Ik heb nu al een aantal keer aan een publieke laadpaal gehad dat het laden stopt of heel langzaam gaat.
Had net maar 1.6kw in 1h op een 22 laadpaal. Terwijl ik 2 dagen daarvoor aan een laadpaal daarnaast 3,7kw per uur haalde. Wat is dit voor probleem. Ligt dat aan de laadpaal?
Gebruikersavatar
adderoos
2nd Gear member
Berichten: 115
Lid geworden op: 28.04.2023 - 20:44
Locatie: Gorinchem

De app is niet helemaal duidelijk wat betreft het opladen, op vakantie was het opladen in 2 uur gereed, maar was er niets zichtbaar qua voortgang.
Thuis duurt het veel langer daar ik maar op 6A aan het laden bent, kan wel sneller laden, maar dat heeft op de kosten geen positief effect.
Zodra de accu weer vol is zegt de app dat de accu 100% is, tussendoor is er geen informatie wat betreft het opladen.
Volvo XC60 T8
Dentista
1st Gear member
Berichten: 31
Lid geworden op: 16.07.2023 - 12:13

adderoos schreef: 24.07.2023 - 21:04 De app is niet helemaal duidelijk wat betreft het opladen, op vakantie was het opladen in 2 uur gereed, maar was er niets zichtbaar qua voortgang.
Thuis duurt het veel langer daar ik maar op 6A aan het laden bent, kan wel sneller laden, maar dat heeft op de kosten geen positief effect.
Zodra de accu weer vol is zegt de app dat de accu 100% is, tussendoor is er geen informatie wat betreft het opladen.
Ik ervaar precies hetzelfde, je hebt weinig aan de app om de voortgang van het laden te zien, bij mij zegt hij zelfs dat de batterij 0% is en schuift alleen de eind tijd steeds op
Plaats reactie

Terug naar “Plug In Hybrid Volvo's”