Hallo Allemaal.
Sinds kort maakt mijn V50 1.8 benzine (MY2005) een vreemd tikkend/schrapend geluid. Het komt bij de multiriem vandaan. Als de motor een tijdje loopt word het minder. Airco aan/uit maakt geen verschil. Ik weet niet of het ermee te maken kan hebben maar de auto is het laatste jaar weinig gebruikt. Enig idee wat het zou kunnen zijn en of het kwaad kan om ermee door te rijden.
Zo klinkt het dus (na koude start, stationair met airco uit): https://www.youtube.com/watch?v=lYyx467PIjw
Alvast bedankt.
Geluid bij Multiriem
-
- 7th Gear member
- Berichten: 5561
- Lid geworden op: 07.04.2021 - 12:53
Spanrol of spanrollager?
Member Overland Bound
https://www.overlandbound.com/
The real Diesel Power XC70 D5 AWD - Powered by OptiTuning Sverige AB
Subaru Outback Touring 2023
https://www.overlandbound.com/
The real Diesel Power XC70 D5 AWD - Powered by OptiTuning Sverige AB
Subaru Outback Touring 2023
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 83
- Lid geworden op: 30.06.2021 - 21:49
- Locatie: Borger-Odoorn
Ik sluit me aan bij Urbeexpeditie.
Draaide bij mij uit op vervangen van de gehele unit.
Draaide bij mij uit op vervangen van de gehele unit.
V50 Sport I, B4204S3 + MTX75
- flevodirk
- 3rd Gear member
- Berichten: 475
- Lid geworden op: 17.08.2015 - 16:53
- Locatie: Flevoland
Een versleten poelie kan het ook zijn, naast genoemde zaken. Dat kost je niet de kop trouwens. Als de oorzaak lastig is te vinden gaat de teller in euro’s wat harder lopen helaas..
Gewoon een goede garage met een vriendelijk uurtarief naar laten kijken, veel meer kan je niet doen.
Gewoon een goede garage met een vriendelijk uurtarief naar laten kijken, veel meer kan je niet doen.
Volvo S60 2.0T Drivers Edition 2007 sept 2015 - maart 2021 @348.000 km (bijna 6 jaar gehad)
V70 T4 2016 GT Inscription edition +Rica update
Actueel verbruik:
Vorige auto-S60 verbruik
V70 T4 2016 GT Inscription edition +Rica update
Actueel verbruik:
Vorige auto-S60 verbruik
- Ferrari
- 5th Gear member
- Berichten: 1145
- Lid geworden op: 12.10.2019 - 10:49
- Locatie: Antwerpen
Even (kan soms tegenvallen) de multiriem(en) eraf, starten en kijken (of beter, luisteren) of het geluid weg is. Dan kun je ook de onderdelen beter controleren op speling en slijtage.
Ben zelf altijd een beetje huiverig bij geluiden die ergens van de distributie komen.
Hoe lang zit alles er al op? Multiriemspul is niet zo duur en relatief makkelijk te vervangen, dus kosten vallen wel mee.
Ben zelf altijd een beetje huiverig bij geluiden die ergens van de distributie komen.
Hoe lang zit alles er al op? Multiriemspul is niet zo duur en relatief makkelijk te vervangen, dus kosten vallen wel mee.
Henry
Huidig wagen- en motorpark:
Volvo C70 D3 Geartronic Summum 2011
Volvo 850 GLT 2.5 20V 1992
Mazda CX-30 2020 (leaseauto, alleen zakelijk)
Harley-Davidson Softail Heritage Classic 1999
Huidig wagen- en motorpark:
Volvo C70 D3 Geartronic Summum 2011
Volvo 850 GLT 2.5 20V 1992
Mazda CX-30 2020 (leaseauto, alleen zakelijk)
Harley-Davidson Softail Heritage Classic 1999
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 83
- Lid geworden op: 30.06.2021 - 21:49
- Locatie: Borger-Odoorn
-
- 7th Gear member
- Berichten: 5561
- Lid geworden op: 07.04.2021 - 12:53
Even voor de duidelijkheid:
Een multiriem is wat anders dan een distributieriem.
Een multiriem kan verbonden zijn met de dynamo, koelfan, aircopomp, waterpomp. Hierbij geldt geen "timing"
Een distributieriem zorgt voor een juiste timing van de krukas tenopzichte van de nokkenas en oliepomp.
De spanrol is ten behoeve van de distributieriem!
Wat is duur? Voor de één is €200 een smak geld...
Een multiriem is wat anders dan een distributieriem.
Een multiriem kan verbonden zijn met de dynamo, koelfan, aircopomp, waterpomp. Hierbij geldt geen "timing"
Een distributieriem zorgt voor een juiste timing van de krukas tenopzichte van de nokkenas en oliepomp.
De spanrol is ten behoeve van de distributieriem!
Sowieso zou ik de gok niet wagen om er mee te blijven rijden. Zou eerst naar een garagist gaan om zeker te zijn van het euvel.
Wat is duur? Voor de één is €200 een smak geld...
Member Overland Bound
https://www.overlandbound.com/
The real Diesel Power XC70 D5 AWD - Powered by OptiTuning Sverige AB
Subaru Outback Touring 2023
https://www.overlandbound.com/
The real Diesel Power XC70 D5 AWD - Powered by OptiTuning Sverige AB
Subaru Outback Touring 2023
-
- 4th Gear member
- Berichten: 652
- Lid geworden op: 12.08.2009 - 19:34
Niet helemaal waar. De multiriem heeft (bijna) altijd ook een spanrol.
Gewoon even naar een garage in de buurt rijden zoals men al zegt. Dan kan er een goede diagnose gesteld worden.
Gewoon even naar een garage in de buurt rijden zoals men al zegt. Dan kan er een goede diagnose gesteld worden.
- Ferrari
- 5th Gear member
- Berichten: 1145
- Lid geworden op: 12.10.2019 - 10:49
- Locatie: Antwerpen
Inderdaad is een multiriem iets anders dan een distributieriem, maar ik denk niet dat hier onduidelijkheid over was. Echter, waar de multiriem zit, zit ook de distributieriem en je weet niet precies waar het geluid vandaan komt zonder de multiriem te verwijderen. Een kapotte distributieriem kost sowieso goud geld, maar ook een multiriem die eraf loopt kan zo maar tussen de distributieriem komen (bij de krukaspoelie) en dus ernstige vervolgschade opleveren (weet ik helaas uit ervaring).Urbexpeditie schreef: ↑23.11.2021 - 12:41 Even voor de duidelijkheid:
Een multiriem is wat anders dan een distributieriem.
Een multiriem kan verbonden zijn met de dynamo, koelfan, aircopomp, waterpomp. Hierbij geldt geen "timing"
Een distributieriem zorgt voor een juiste timing van de krukas tenopzichte van de nokkenas en oliepomp.
De spanrol is ten behoeve van de distributieriem!
Sowieso zou ik de gok niet wagen om er mee te blijven rijden. Zou eerst naar een garagist gaan om zeker te zijn van het euvel.
Wat is duur? Voor de één is €200 een smak geld...
Daarom ben ik huiverig als er rare geluiden van ergens bij de distributie vandaan komen. En ja, ook een multiriem heeft een spanrol, zoals al gemeld.
Henry
Huidig wagen- en motorpark:
Volvo C70 D3 Geartronic Summum 2011
Volvo 850 GLT 2.5 20V 1992
Mazda CX-30 2020 (leaseauto, alleen zakelijk)
Harley-Davidson Softail Heritage Classic 1999
Huidig wagen- en motorpark:
Volvo C70 D3 Geartronic Summum 2011
Volvo 850 GLT 2.5 20V 1992
Mazda CX-30 2020 (leaseauto, alleen zakelijk)
Harley-Davidson Softail Heritage Classic 1999
-
- 4th Gear member
- Berichten: 652
- Lid geworden op: 12.08.2009 - 19:34
Zat nog even te denken, er stond me iets bij van een distributieketting bij de 1.8, volgens vida is dit ook zo. Kettingen willen nog weleens gaan rammelen.
-
- 1st Gear member
- Berichten: 13
- Lid geworden op: 09.03.2008 - 18:38
- Locatie: Regio Eindhoven
Mijn 1.8 heeft inderdaad een distributieketting (gelukkig ). Ik ben er vrij zeker van dat het geluid van de multiriem komt. Ik lees ook dat de spanner bij dit type motor nogal eens de geest geeft. Ik zal dan toch maar eens naar de garage gaan.
- corsa_gsi
- 4th Gear member
- Berichten: 691
- Lid geworden op: 03.01.2020 - 10:47
- Locatie: Regio Rotterdam
- Contacteer:
Spanners en rollen inspuiten met een wd40 of zoiets en dan kijken of het weg is?
Dan weet je of dat het is.
Dan weet je of dat het is.
----------
Cars:
Volvo V50 T5 Kinetic 2011 Zilver
Opel Astra F Sedan CDX 1.6 16v Nautilus Blauw uit 1997 op LPG
Opel Corsa B GSi C20LET Sunrise Orange uit 1996 met 575pk.
Opel Vectra B Caravan Sport Edition 3.0 V6 Automaat uit 2000 op LPG (Verkocht)
Cars:
Volvo V50 T5 Kinetic 2011 Zilver
Opel Astra F Sedan CDX 1.6 16v Nautilus Blauw uit 1997 op LPG
Opel Corsa B GSi C20LET Sunrise Orange uit 1996 met 575pk.
Opel Vectra B Caravan Sport Edition 3.0 V6 Automaat uit 2000 op LPG (Verkocht)
- Easterboy
- 2nd Gear member
- Berichten: 136
- Lid geworden op: 16.05.2011 - 23:05
- Locatie: Steenwijk
Bovenstaande kan een mogelijk idee zijn om het geluid goed te traceren.
Wij hadden onlangs met onze V50 een schurend geluid waarvan we eerst de multiriem vermoedde. De hele rataplan vervangen (T5 schijnt 2 riemen te hebben?) voor een eurootje of 300 bij de dealert. Bleek daarna het geluid helaas niet weg. Wat teflon op de distributieriem gespoten en toen was het geluid wel ineens weg... De boosdoener dus. Dus die ook maar gelijk laten vervangen, overigens voor een schappelijke prijs van 200 euro uit mijn hoofd. En ja, dat is inclusief de span- en looprol. Hele nette oplossing.
En ja,.. wat heet duur. De één vindt 200 euro duur, de ander niet. Feit is, het is altijd een hoop geld voor een auto.
Wij hadden onlangs met onze V50 een schurend geluid waarvan we eerst de multiriem vermoedde. De hele rataplan vervangen (T5 schijnt 2 riemen te hebben?) voor een eurootje of 300 bij de dealert. Bleek daarna het geluid helaas niet weg. Wat teflon op de distributieriem gespoten en toen was het geluid wel ineens weg... De boosdoener dus. Dus die ook maar gelijk laten vervangen, overigens voor een schappelijke prijs van 200 euro uit mijn hoofd. En ja, dat is inclusief de span- en looprol. Hele nette oplossing.
En ja,.. wat heet duur. De één vindt 200 euro duur, de ander niet. Feit is, het is altijd een hoop geld voor een auto.
- corsa_gsi
- 4th Gear member
- Berichten: 691
- Lid geworden op: 03.01.2020 - 10:47
- Locatie: Regio Rotterdam
- Contacteer:
IK was bij een Volvo specialist uit Dordrecht € 585 kwijt voor mijn T5 en dat was inclusief complete distributie set en beide multiriemen met spanners etc..
----------
Cars:
Volvo V50 T5 Kinetic 2011 Zilver
Opel Astra F Sedan CDX 1.6 16v Nautilus Blauw uit 1997 op LPG
Opel Corsa B GSi C20LET Sunrise Orange uit 1996 met 575pk.
Opel Vectra B Caravan Sport Edition 3.0 V6 Automaat uit 2000 op LPG (Verkocht)
Cars:
Volvo V50 T5 Kinetic 2011 Zilver
Opel Astra F Sedan CDX 1.6 16v Nautilus Blauw uit 1997 op LPG
Opel Corsa B GSi C20LET Sunrise Orange uit 1996 met 575pk.
Opel Vectra B Caravan Sport Edition 3.0 V6 Automaat uit 2000 op LPG (Verkocht)
-
- 4th Gear member
- Berichten: 652
- Lid geworden op: 12.08.2009 - 19:34