Startproblemen die maar niet overgaan en nu op zoek naar een andere auto

Geleverd vanaf 2003
Jesse_Volvo
1st Gear member
Berichten: 34
Lid geworden op: 20.11.2021 - 14:17

Beste allen,

Ik heb sinds 2018 een Volvo V50 2008 1.6 turbo diesel. Vanaf 2020 begonnen zich problemen voor te doen met vermogensverlies (melding: anti-skid service vereist) en startproblemen. Het vermogensverlies is inmiddels verholpen, maar de startproblemen blijven.

De startmotor draait wel snel rond, maar de motor pakt het niet over. Soms slaat de motor heel kort aan om vervolgens meteen weer af te slaan. Ben denk ik nu 5 keer weggesleept door de ANWB, ze starten ‘m dan door een brandbaar goedje in de luchtinlaat te spuiten. Naast al het standaard onderhoud, apk’s en dergelijke al veel laten vervangen en reviseren.
  • Professioneel schoonbranden van het roetfilter (22-08-2018)
  • Nieuwe Bosch accu (24-12-2018)
Vanaf 2020 begonnen problemen met inhouden motor en startproblemen:
  • Nieuwe Luchtmassameter & EGR-klep (07-03-2020)
  • Brandstoffilter vervangen (26-03-2020)
  • Injectoren/ verstuivers deels gereviseerd, deels vervangen (16-09-2021)
  • Nieuwe gloeibougies (16-09-2021)
  • Turboslang goed vastgezet (16-09-2021)
  • Nieuwe gereviseerde APS turbo geplaatst + alle slangen vervangen + turbo modificatie doorgevoerd + verse olie + nieuwe oliefilter + nieuwe pakkingen + nieuwe olie aanzuigzeef (26-10-2021)
Inmiddels zijn we redelijk wat maanden en duizenden euro’s verder, maar de V50 start nog steeds regelmatig niet. De garage heeft niet zoveel ideeën meer wat het kan zijn. Uitlezen geeft geen enkele foutcode. Er zit ook geen lucht in de leidingen, dat is meermaals gecontroleerd.


Hebben jullie nog ideeën wat het kan zijn?
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 20411
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Wanneer een dieselmotor niet start of goed ronddraait is er toch een probleem met de verhouding lucht brandstof? Dat is de kracht van een dieselmotor: spontane ontbranding indien de lucht brandstofverhouding goed is.

Als ik de opsomming bekijk met reparaties dan mis ik een controle van de brandstofpomp, er vanuit gaande dat het brandstoffilter nog goed en niet vervuild is. Is de aanzuiging in orde? Wat is de brandstofdruk? Zitten de retourleidingen niet verstopt?
Mark


Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying.

Arthur C. Clarke

Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/werken-bij-wouda/
Urbexpeditie
7th Gear member
Berichten: 5388
Lid geworden op: 07.04.2021 - 12:53

Msuidgeest schreef: 21.11.2021 - 16:10 Wanneer een dieselmotor niet start of goed ronddraait is er toch een probleem met de verhouding lucht brandstof? Dat is de kracht van een dieselmotor: spontane ontbranding indien de lucht brandstofverhouding goed is.

Als ik de opsomming bekijk met reparaties dan mis ik een controle van de brandstofpomp, er vanuit gaande dat het brandstoffilter nog goed en niet vervuild is. Is de aanzuiging in orde? Wat is de brandstofdruk? Zitten de retourleidingen niet verstopt?
Eerste wat in mij op kwam: brandstofdruk...
Member Overland Bound
https://www.overlandbound.com/

The real Diesel Power XC70 D5 AWD - Powered by OptiTuning Sverige AB
Subaru Outback Touring 2023
Jesse_Volvo
1st Gear member
Berichten: 34
Lid geworden op: 20.11.2021 - 14:17

Msuidgeest schreef: 21.11.2021 - 16:10 Wanneer een dieselmotor niet start of goed ronddraait is er toch een probleem met de verhouding lucht brandstof? Dat is de kracht van een dieselmotor: spontane ontbranding indien de lucht brandstofverhouding goed is.

Als ik de opsomming bekijk met reparaties dan mis ik een controle van de brandstofpomp, er vanuit gaande dat het brandstoffilter nog goed en niet vervuild is. Is de aanzuiging in orde? Wat is de brandstofdruk? Zitten de retourleidingen niet verstopt?

Goede tip om nog een keer goed naar de brandstofdruk te kijken en ook de retourleidingen. Het brandstoffilter is wel vervangen, dat is 26 maart 2020 gebeurd.
mindstrip
1st Gear member
Berichten: 30
Lid geworden op: 18.09.2018 - 18:25

Ik heb wel eens het zelfde gehad met een v50 1.6d na dat ik zonder brandstof was komen te staan.
Dus vermoed ik dat je last hebt van lucht in het brandstof systeem.
EX30 SMER Ultra 2024 Onyx Black
Jesse_Volvo
1st Gear member
Berichten: 34
Lid geworden op: 20.11.2021 - 14:17

mindstrip schreef: 21.11.2021 - 19:25 Ik heb wel eens het zelfde gehad met een v50 1.6d na dat ik zonder brandstof was komen te staan.
Dus vermoed ik dat je last hebt van lucht in het brandstof systeem.
Zal dat nog een keer laten controleren, maar twee keer eerder werd er geen lucht gevonden in het brandstofsysteem.
Gebruikersavatar
Ferrari
5th Gear member
Berichten: 1145
Lid geworden op: 12.10.2019 - 10:49
Locatie: Antwerpen

Ooit ook een diesel gehad die wat moeilijk startte en na het starten eventjes erg bonkig liep. Na een seconde of 10 liep de motor wel zoals het moest. De vorige eigenaar had al de startmotor vervangen en ik heb een nieuwe accu en nieuwe gloeibougies gezet; allemaal zonder resultaat. De oplossing was twee flesjes Forté Dieselsysteemreiniger op een volle tank met BP Ultimate Diesel. Na een halve tank leegrijden was het probleem opgelost. Ik kieper nu bij elke oliewissel (20 dkm) preventief een flesje dieselreiniger in de tank van de C70 (tegenwoordig van Liqui Moly). Ook tank ik af en toe een "premium"' diesel.
Henry

Huidig wagen- en motorpark:
Volvo C70 D3 Geartronic Summum 2011
Volvo 850 GLT 2.5 20V 1992
Mazda CX-30 2020 (leaseauto, alleen zakelijk)
Harley-Davidson Softail Heritage Classic 1999
Urbexpeditie
7th Gear member
Berichten: 5388
Lid geworden op: 07.04.2021 - 12:53

Ferrari schreef: 22.11.2021 - 09:16 Ooit ook een diesel gehad die wat moeilijk startte en na het starten eventjes erg bonkig liep. Na een seconde of 10 liep de motor wel zoals het moest. De vorige eigenaar had al de startmotor vervangen en ik heb een nieuwe accu en nieuwe gloeibougies gezet; allemaal zonder resultaat. De oplossing was twee flesjes Forté Dieselsysteemreiniger op een volle tank met BP Ultimate Diesel. Na een halve tank leegrijden was het probleem opgelost. Ik kieper nu bij elke oliewissel (20 dkm) preventief een flesje dieselreiniger in de tank van de C70 (tegenwoordig van Liqui Moly). Ook tank ik af en toe een "premium"' diesel.
Die flesjes reiniger veroorzaakt bij mijn D5 juist storingen. Iedere keer "beperkt motorvermogen"
Bij garage laten uitlezen. EGR klep en sensor turbodruk.
Garagist vond het te toevallig. Dus de D5 rustig aan naar de 200 km/u getrapt en even blijven rijden. Daarna geen melding meer gehad.
Na 20k weer eens gereinigd. Zelfde melding, in de noodloop. Na starten was het even weg. Maar melding bleef terugkomen. Weer laten uitlezen. Zelfde melding. EGR +turbodruk. Weer een tijdje rond de 200 km/u gereden. Melding niet meer terug.
Volvo raad het zelfs af om dieselcleaners te gebruiken. Foutieve additieven zoals deze genoemd worden, tasten nl ook de inwendige rubbers en seals aan.
Member Overland Bound
https://www.overlandbound.com/

The real Diesel Power XC70 D5 AWD - Powered by OptiTuning Sverige AB
Subaru Outback Touring 2023
volvo440special
4th Gear member
Berichten: 641
Lid geworden op: 12.08.2009 - 19:34

Dat laatste betwijfel ik eerlijk gezegd. Is het niet juist Volvo (dealers) die diesel cleaners gebruikt bij een beurt.
Urbexpeditie
7th Gear member
Berichten: 5388
Lid geworden op: 07.04.2021 - 12:53

volvo440special schreef: 22.11.2021 - 10:29 Dat laatste betwijfel ik eerlijk gezegd. Is het niet juist Volvo (dealers) die diesel cleaners gebruikt bij een beurt.
Staat zelfs in het instructieboekje:
Maak geen gebruik van speciale toevoegingen. (blabla...)
Dergelijke stoffen voldoen niet aan de kwaliteitsnormen welk Volvo stelt en geven aanleiding tot verhoogde vormen van slijtage en motorschade die niet worden gedekt door de garanties van Volvo.
Member Overland Bound
https://www.overlandbound.com/

The real Diesel Power XC70 D5 AWD - Powered by OptiTuning Sverige AB
Subaru Outback Touring 2023
Urbexpeditie
7th Gear member
Berichten: 5388
Lid geworden op: 07.04.2021 - 12:53

Geldt tevens ook voor de motorolie...
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Member Overland Bound
https://www.overlandbound.com/

The real Diesel Power XC70 D5 AWD - Powered by OptiTuning Sverige AB
Subaru Outback Touring 2023
volvo440special
4th Gear member
Berichten: 641
Lid geworden op: 12.08.2009 - 19:34

Ja in de boekjes wordt dat vermeldt. Maar in werkelijkheid breng je je diesel Volvo naar de dealer voor een beurt en dan wordt daar wel een additief gebruikt. Niet alleen dealers hoor, ook specialisten doen dit. Ook bij benzine. Ik meen zelfs dat hier laatst op het forum een foto van een factuur stond. Op dat factuur stond een heel verhaal dat ze een diesel additief hadden gebruikt en dat ze dit ook aanraden.
Gebruikersavatar
Ferrari
5th Gear member
Berichten: 1145
Lid geworden op: 12.10.2019 - 10:49
Locatie: Antwerpen

Inderdaad wel apart. Veel discussies gelezen over de zin en onzin van additieven, maar dat het tot problemen zou kunnen leiden hoor je niet vaak.

Bij mij was het probleem in combinatie met de premium diesel in ieder geval opgelost en ik gebruik het nu al jaren preventief zonder problemen. En nee, ik heb nergens aandelen in.

Het is voor de TS relatief goedkoop om uit te proberen, goedkoper dan weer dure onderdelen vervangen.
Henry

Huidig wagen- en motorpark:
Volvo C70 D3 Geartronic Summum 2011
Volvo 850 GLT 2.5 20V 1992
Mazda CX-30 2020 (leaseauto, alleen zakelijk)
Harley-Davidson Softail Heritage Classic 1999
Urbexpeditie
7th Gear member
Berichten: 5388
Lid geworden op: 07.04.2021 - 12:53

Ferrari schreef: 22.11.2021 - 13:40 Het is voor de TS relatief goedkoop om uit te proberen, goedkoper dan weer dure onderdelen vervangen.
Absoluut mee eens. Je weet wel of dit dan deel uitmaakt van het startprobleem.
Member Overland Bound
https://www.overlandbound.com/

The real Diesel Power XC70 D5 AWD - Powered by OptiTuning Sverige AB
Subaru Outback Touring 2023
Jesse_Volvo
1st Gear member
Berichten: 34
Lid geworden op: 20.11.2021 - 14:17

Dank voor jullie feedback, kan dat additief voor bij de diesel inderdaad testen. Of je langere tijd 200 kunt rijden met zo’n gammele 1.6turbo weet ik niet, heb wel ongeveer 40 min in derde versnelling auto hoog in de toeren gehouden. Op advies van de ANWB om eea schoon te branden. Dat heeft niet echt geholpen.
Jesse_Volvo
1st Gear member
Berichten: 34
Lid geworden op: 20.11.2021 - 14:17

Vandaag bij de garage startte de v50 gewoon (zul je altijd zien 😅). Er treedt nu wel een fout op in de brandstofdruk, dus dat gaan ze morgen verder onderzoeken. Ben benieuwd!

Moet je die druk perse fysiek meten, of is elektronisch voldoende? Man vd garage moest even kijken of hij een fysieke meter had voor op de common rail oid.
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27071
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Ik zou mooi analoog naast digitaal houden.
Kan je direct zien of er een eventuele afwijking in de sensor zit die het probleem veroorzaakt
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Jesse_Volvo
1st Gear member
Berichten: 34
Lid geworden op: 20.11.2021 - 14:17

Hij staat nog bij de garage, ze zouden brandstofdruk meten. Maar heb nog geen reactie wat de uitkomst is,
Jesse_Volvo
1st Gear member
Berichten: 34
Lid geworden op: 20.11.2021 - 14:17

Vandaag garage gesproken, diverse keren uitgelezen alleen een keer fout gemeten op brandstofdruk die na starten weer weg is.
Gek genoeg start de auto daar elke test, soms moeten ze flink doorstarten om ‘m aan te laten slaan.

Brandstofdruk is zowel fysiek als elektronisch gemeten binnen de bandbreedtes.

Ze denken nu dat de brandstofdruk sensor kapot is, waardoor hele common rail vervangen moet worden. Dit doen we eerst met een tweedehands geteste sensor/rail, om de checken of dat het probleem oplost. Ben benieuwd…
Urbexpeditie
7th Gear member
Berichten: 5388
Lid geworden op: 07.04.2021 - 12:53

Is dat dan geen losse sensor?
Member Overland Bound
https://www.overlandbound.com/

The real Diesel Power XC70 D5 AWD - Powered by OptiTuning Sverige AB
Subaru Outback Touring 2023
Gesloten

Terug naar “S40 - V50 series”