Volvo S60 Gen 1 - Welke motor adviseren jullie

Er werden er vanaf 2000 meer dan 500.000 van gebouwd in het Belgische Gent.
Plaats reactie
Proelle
Starter
Berichten: 2
Lid geworden op: 22.03.2021 - 12:27

Goedemorgen,

Na opgegroeid te zijn met een Volvo waar mijn vader extreem zuinig op was is het bij mij toch ook gaan kietelen en ben ik me nu aan het oriënteren op een Volvo S60. Momenteel rijd ik een Seat Ibiza uit 2006 met 101 PK.
Allemaal leuk en aardig, maar ik ben opzoek naar een auto waarin ik toch even wat sneller kan rijden en ook soms makkelijk een aanhanger kan trekken. Zelf kwam ik eigenlijk uit bij de T5 of 2.5T, maar van iemand hoorde ik dat de T3 misschien een andere goede optie is. Wat ik had vernomen is dat deze weer in de R-editie word gezet met een aantal upgrades. Uiteraard wil ik er geen trapbak van maken met pops and bangs o.i.d. maar het zware Volvo geluid vind ik zeker erg mooi. Na het doorlezen van wat oude forums uit 2012 werd duidelijk dat daar weer de voorkeur werd gegeven aan de 2.5T ten opzichte van de T5, maar dit kwam doordat de degene die op het forum zat ook met de caravan wou rijden.

Goed om te weten is dat ik het erg leuk vind om lange tochten te rijden naar bijvoorbeeld: Oostenrijk, Duitsland, Zwitserland en België. Ik maak me verder nog niet zo druk om de kosten qua benzine aangezien een hobby geld mag kosten (toch? :P) Mochten jullie wat meer willen weten dan hoor ik het graag.

Met vriendelijke groet,
Proelle
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27072
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Welkom!

Een T3 van de eerste generatie ga je niet vinden, die is er simpelweg niet.

Je hebt de 2.4 (al dan niet met de i achter de cijfers) met 140 of 170 pk.
Simpeler en betrouwbaarder wordt het niet qua motoren.
Dan de 2.0T, 2.4T en de 2.5T gevolgd door de T5 en de laatste echte R modellen.

Heb zelf aardig wat kilometers gereden met de 140 pk 5 cilinder. Niet vlot, wel comfortabel.
Ik zou persoonlijk voor een 2.4 of 2.5T gaan.
Deze hebben een aardig fijne motor karakteristiek en zijn ook flink betrouwbaar.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 12219
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

de 2.4 140pk is een motor voor de eeuwigheid
Proelle
Starter
Berichten: 2
Lid geworden op: 22.03.2021 - 12:27

Dank voor jullie reacties. Ik heb zelf het gevoel dat de 2.4 qua vermogen te laag is naar mijn wens. Ik houd namelijk wel van sportief rijden. Dus een beetje de stoel in gedrukt worden is zeker geen probleem.
volvo440special
4th Gear member
Berichten: 641
Lid geworden op: 12.08.2009 - 19:34

Denk dat je dan moet gaan kijken voor een 2.0t, 2.4t of 2.5t.

Een 2.4 kan je dan wel wat tegen gaan vallen qua sportiviteit. Niet dat je niet goed met 't verkeer meekomt. Maar het zijn ook geen strepentrekkers. Zo'n atmosferisch blok moet je toch een beetje wakker houden. Maar qua betrouwbaarheid zit je wel het beste.
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27072
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Met wat andere software houdt het bij de atmosferische blokken op rond de 180 pk.
De 2.0T (ook 5 cilinder blok) heeft uit mijn hoofd hetzelfde vermogen, alleen door de turbo bij veel lagere toerentallen en wat meer koppel waardoor ie een stukje vlotter is.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
redikim
2nd Gear member
Berichten: 241
Lid geworden op: 08.09.2007 - 23:14
Locatie: Noord Brabant

Heb zelf 13 jaar in een S70 gereden met de 2.4 140pk 5 cylinder.
Was daar heel tevreden mee, aangezien ik op dat moment uit een Nissan Primera 2.0 kwam.
Om de caravan makkelijker te trekken EN omdat het verbruik zou verbeteren heb ik na 1 jaar besloten om te tunen naar 170pk.
Het werd dus een 2.4i met 170 pk, en daar heb ik nog geen seconde spijt van gehad.
Een probleemloze motor, een heerlijke souplesse, mooi geluid en geen druppel olieverbruik.
Maar alles valt of staat met deugdelijk onderhoud.
Rijd nu een V60 2.0T, maar kan heel eerlijk zeggen dat ik die 5 cylinder nog elke dag mis.
Volvo V60 2.0T, POLESTAR ENGINEERED, , 6Speed Manual, Momentum, Business Pack Pro, Driver Support Line, Flamingo Red.


S70-2.4i-140pk-20v Mrt-2000 met Perfo/Aluminium inleg, Heldere koplampen en aftermarked Xenon, RICA TUNED 170PK
Nissan Primera 2.0
Nissan Almera 1.4
Mazda 323 Sedan 1.6 LPG
Mazda 323 1.3 Red Ltd Edition LPG
Mazda 323 GLX 1.7Diesel
Renault 11 TD Diesel
Fiat 127 1050
DAF 11OO Marathon Coupé

Life is better lived together
Gebruikersavatar
V480-S60
8th Gear member
Berichten: 19427
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

Ik heb heel veel genot gehad van de 2.5T 209 pk versie in de V70N . Trok de caravan als een malle en door de 4-wiel drive op nat zonder bijbedoelingen ook een sportief golfje "er uitgetrokken" met die caravan erachter. (ik trek ook met caravan erachter standaard vlot op.)

Mijn keus zou dus een 2.5T vanaf 2005 zijn met 4wd.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 236.000 kms (6-18 tm ..)
Plaats reactie

Terug naar “S60 my 2000 t/m 2009”