V40 D2 2014 chippen

Alles over motortuning van je Volvo. Houd er rekening mee dat door tuning van je Volvo elke aanspraak op garantie van de dealer of Volvo AB vervalt. Richtlijnen van Volvo zijn hier zeer strikt over.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
corsa_gsi
4th Gear member
Berichten: 681
Lid geworden op: 03.01.2020 - 10:47
Locatie: Regio Rotterdam
Contacteer:

Een vriend me heeft sinds kort een V40 D2 uit 2014, maar zou iets meer vermogen willen hebben.
Hij woont in de regio Den Bosch, misschien dat jullie daar in de buurt een goed bedrijf weten?
Het liefste een afstelling op een rollenbank.

Type motor: D4162T
84 kw / 114 pk
Versnellingsbak: MPS6

Weet iemand de D3 / 4 / 5 dezelfde motor hebben?
En wat de vermogens daarvan zijn?
----------
Cars:
Volvo V50 T5 Kinetic 2011 Zilver
Opel Astra F Sedan CDX 1.6 16v Nautilus Blauw uit 1997 op LPG
Opel Corsa B GSi C20LET Sunrise Orange uit 1996 met 575pk.
Opel Vectra B Caravan Sport Edition 3.0 V6 Automaat uit 2000 op LPG (Verkocht)
Gebruikersavatar
Ferrari
5th Gear member
Berichten: 1145
Lid geworden op: 12.10.2019 - 10:49
Locatie: Antwerpen

De D2-motor (D4162T) is het befaamde/beruchte 1.6 PSA-blok en volgens mij zijn de D3/D4 (volgens mij is er geen V40 D5) of de 2.0 5-cilinder (150 en 177pk) of de 2.0 VEA 4-cilinder (150 en 190pk). Even op de site van Obbe kijken wat de mogelijkheden en verschillen zijn.

Ik zie dat er ook een 2.0 D2 is van 120 pk; dat is dan waarschijnlijk een VEA-blok.
Henry

Huidig wagen- en motorpark:
Volvo C70 D3 Geartronic Summum 2011
Volvo 850 GLT 2.5 20V 1992
Mazda CX-30 2020 (leaseauto, alleen zakelijk)
Harley-Davidson Softail Heritage Classic 1999
redracer
4th Gear member
Berichten: 549
Lid geworden op: 13.04.2010 - 20:33

De 1.6 is de 'oudere D2' de chip van obbe is prima geschikt van 115pk 270nm naar ~140pk 320nm
Daarmee kan je ook nog rustig (warm) rijden omdat ie pas boven 50% gaspedaal intrappen de tuning activeert.

De eerste D3 en D4 hadden 5 cilinders met 150 en 177 pk
De rest zijn de nieuwere VEA 2.0 4 cil.blokken.
D2 120pk
D3 150 pk
D4 190 pk
redracer
4th Gear member
Berichten: 549
Lid geworden op: 13.04.2010 - 20:33

Ferrari schreef: 15.11.2021 - 12:24 De D2-motor (D4162T) is het befaamde/beruchte 1.6 PSA-blok
Nee dat is de 1.6D daarvoor en dit is de D2 2010-2014 welke de meeste problemen verholpen zijn ( dpf oliepeil etc. )
Gebruikersavatar
Ferrari
5th Gear member
Berichten: 1145
Lid geworden op: 12.10.2019 - 10:49
Locatie: Antwerpen

redracer schreef: 15.11.2021 - 12:44
Ferrari schreef: 15.11.2021 - 12:24 De D2-motor (D4162T) is het befaamde/beruchte 1.6 PSA-blok
Nee dat is de 1.6D daarvoor en dit is de D2 2010-2014 welke de meeste problemen verholpen zijn ( dpf oliepeil etc. )
Ah, dit is dan het iets minder befaamde/beruchte 1.6 PSA-blok. Deze lag ook in onze Peug 207 CC. Afgezien van een loszittende en dus lekkende verstuiver inderdaad weinig problemen gehad met de motor. Wel elke 20 dkm verse olie i.p.v. de voorgeschreven 30 dkm.
Henry

Huidig wagen- en motorpark:
Volvo C70 D3 Geartronic Summum 2011
Volvo 850 GLT 2.5 20V 1992
Mazda CX-30 2020 (leaseauto, alleen zakelijk)
Harley-Davidson Softail Heritage Classic 1999
redracer
4th Gear member
Berichten: 549
Lid geworden op: 13.04.2010 - 20:33

de 1.6d was ook een prima blok alleen dr zaten wat ongelukkige milieu attributen op met rare constructies die niet foolproof waren voor iemand die nergens naar keek of geen verstand van had . Egr dicht en dpf eruit (chippie erin) en geen gedoe meer .

voor de D2 is dat dpf regenereer en olie verhaal opgelost , de injectoren zijn idd nog wel een zwakpunt ( brandplaatjes ) . Als je dat af zet tegen al het andere egr en olieverbruik gedoe van de dikkere ( vea ) motoren wat aardig in de papieren €€€ kan lopen valt het reuze mee met t 1.6je .
Gebruikersavatar
corsa_gsi
4th Gear member
Berichten: 681
Lid geworden op: 03.01.2020 - 10:47
Locatie: Regio Rotterdam
Contacteer:

Heeft er iemand hier ervaring met deze motor (of die van een V50 T5) en Obbetuning?

Ik kan namelijk niet zien of hij hem ook op een rollenbank afstelt op jouw auto.
Of doet hij het rijdend op de weg afstellen?
----------
Cars:
Volvo V50 T5 Kinetic 2011 Zilver
Opel Astra F Sedan CDX 1.6 16v Nautilus Blauw uit 1997 op LPG
Opel Corsa B GSi C20LET Sunrise Orange uit 1996 met 575pk.
Opel Vectra B Caravan Sport Edition 3.0 V6 Automaat uit 2000 op LPG (Verkocht)
Gebruikersavatar
Ferrari
5th Gear member
Berichten: 1145
Lid geworden op: 12.10.2019 - 10:49
Locatie: Antwerpen

Mijn ervaring met Obbe met een C70 D3 (5 cilinder, 2 jaar geleden): Geen rollenbank, auto wordt van te voren uitgelezen en gecontroleerd op storingen en deze worden indien nodig en mogelijk eerst verholpen. Voor het tunen wordt er een unit uitgebouwd en daarmee verdwijnt Obbe in zijn kantoortje. Daarna wordt de aangepaste unit teruggeplaatst en mag je zelf een proefrit doen. Er wordt dus ook rijdend op de weg niets afgesteld.

Lijkt me dus een "standaard" tuning, waarbij bepaalde parameters in de software aangepast worden en dit zou bij iedere goed onderhouden en storingsvrije motor probleemloos moeten werken. Bij onze C70 is dat ook zo, al ruim 2 jaar en bijna 60 dkm veel plezier van gehad.

Wellicht biedt Obbe ook "op maat" tuning aan waarbij in detail wel naar (sub-)optimilisaties gekeken wordt, maar dat weet ik niet. Zou je even na kunnen vragen bij hem.
Henry

Huidig wagen- en motorpark:
Volvo C70 D3 Geartronic Summum 2011
Volvo 850 GLT 2.5 20V 1992
Mazda CX-30 2020 (leaseauto, alleen zakelijk)
Harley-Davidson Softail Heritage Classic 1999
Jelmer de Jong
6th Gear member
Berichten: 3158
Lid geworden op: 20.03.2009 - 16:04

Alle tuners kunnen software uploaden, de betere kunnen die ook aanpassen en de echt goede maken die software zelf.
Gebruikersavatar
corsa_gsi
4th Gear member
Berichten: 681
Lid geworden op: 03.01.2020 - 10:47
Locatie: Regio Rotterdam
Contacteer:

Dat weet ik ook Jelmer, maar ik ben niet thuis in Volvo tuners en al helemaal niet met diesels. ;-)

Ik ken R&N Engineering in Pannerden (die heeft al een paar auto's van me gedaan, maar heeft een stop) en Fasttech uit Haaksbergen (heeft ook een auto van mezelf gedaan).
----------
Cars:
Volvo V50 T5 Kinetic 2011 Zilver
Opel Astra F Sedan CDX 1.6 16v Nautilus Blauw uit 1997 op LPG
Opel Corsa B GSi C20LET Sunrise Orange uit 1996 met 575pk.
Opel Vectra B Caravan Sport Edition 3.0 V6 Automaat uit 2000 op LPG (Verkocht)
Gebruikersavatar
Ferrari
5th Gear member
Berichten: 1145
Lid geworden op: 12.10.2019 - 10:49
Locatie: Antwerpen

Het is maar wat je wilt/zoekt. Wil je je verder standaard wagen iets meer oepf geven om daarmee en fijner rijdende wagen te hebben en verder weinig of geen risico's lopen dan is een standaard tuning (is dit stage 1?) bij de goede/betere tuner helemaal prima. Wil je uit je al aangepaste wagen (sportuitlaat, grotere turbo, sportluchtfilter, remmen, koppeling, .....) de laatste pk's en Nm's peuteren dan moet je op de rollenbank en/of op de weg met de software spelen om op het juiste/gewenste eindresultaat te komen.

Voor een D2 zou ik het bij het eerste houden, want daar is volgens mij niet zoveel winst te behalen. Als je een echt snelle diesel wil is dit niet de juiste keuze geweest. Voor een T5 is het natuurlijk een ander verhaal, maar daar is op het forum vast wel het e.e.a. over te vinden.
Henry

Huidig wagen- en motorpark:
Volvo C70 D3 Geartronic Summum 2011
Volvo 850 GLT 2.5 20V 1992
Mazda CX-30 2020 (leaseauto, alleen zakelijk)
Harley-Davidson Softail Heritage Classic 1999
Gebruikersavatar
corsa_gsi
4th Gear member
Berichten: 681
Lid geworden op: 03.01.2020 - 10:47
Locatie: Regio Rotterdam
Contacteer:

Die D2 is een hele luxe uitvoering met zeer weinig km-ers die voor een sch..tprijs van zijn zus kon overnemen (hij had toen een Peugeot 206 SW 1.6 HDI met 400.000 km op de teller, dus keuze was snel gemaakt).
Dus daarom heeft hij een D2 en geen snellere, vandaar dat hij nu zoekt naar iets meer kracht.

Die T5 is van mezelf en die krijgt nog wat updates voordat hij gechipped mag worden.
----------
Cars:
Volvo V50 T5 Kinetic 2011 Zilver
Opel Astra F Sedan CDX 1.6 16v Nautilus Blauw uit 1997 op LPG
Opel Corsa B GSi C20LET Sunrise Orange uit 1996 met 575pk.
Opel Vectra B Caravan Sport Edition 3.0 V6 Automaat uit 2000 op LPG (Verkocht)
redracer
4th Gear member
Berichten: 549
Lid geworden op: 13.04.2010 - 20:33

heb de obbe chip op de '10 v50 1.6d gehad , die 1.6d voelt standaard nogal geknepen na 2200rpm en bouwt daarboven geen snelheid/kracht meer op.
Na chippen heb je wel de doorlopende opbouw tot zeg 3000rpm en weet je amper wat je mee maakt ( wielspin in 3 ) alsof je 100pk dr bij hebt
( jaja nog steeds geen D5 ) terwijl je 30pk en
80!! nm erbij krijgt.
Dat het afgeknepen stukje weg was maakt het zoals t hoorde en vergrootte de bruikbare powerband enorm.

De D2 is standaard al heel anders ( 270nm van 1750-2500 rpm ) en 115pk bij 3500rpm ipv 109pk bij 4000rpm dus dat zal niet zo spectaculair zijn .

Moet wel zeggen de 1.6d had een lange 5 bak waarmee je grotere stappen zet dan de 6 bak met kortere slagen ( zelfde toerental bij 120km in hoogste ) .

Verder geen gedoe mee gehad en hij is vrij goedkoop ( €275 ex. ? )
Gebruikersavatar
wobbut
2nd Gear member
Berichten: 67
Lid geworden op: 18.11.2018 - 13:16
Locatie: 's-Hertogenbosch

Ik heb de chip van Obbe in mijn V50 D2 uit 2012, en eerlijk gezegd herken je de auto bijna niet meer terug. Ik rijd nog steeds rustig, maar als je even wat sneller wilt optrekken of inhalen, gebeurt er nu ook wat en dat is erg prettig.
'08 Volvo V70 2.5FT Geartronic (Obbetuning)
'10 Alfa Romeo MiTo 1.4 TCT

Actueel verbruik V70 | Afbeelding

-----
'12 Volvo V50 D2 Limited Edition (Obbetuning)
Plaats reactie

Terug naar “Tuning (niet optisch)”