d4 of d5 advies ?

De nieuwe generatie S en V90
Plaats reactie
ingka
2nd Gear member
Berichten: 91
Lid geworden op: 24.08.2008 - 22:10
Locatie: Loshult - Killeberg

Hej!

ik ben woonachtig in Zuid-Zweden en ben mij aan het oriënteren op een V90/S90, beide modellen spreken mij aan, wellicht de V90 wat meer praktisch, we reizen meestal met 3 volwassen, geen honden/kinderen. De S90 meestal net iets beter geprijsd.
Diesel of benzine maakt niet zoveel uit wat mij betreft en ook qua verzekering/wegenbelasting niet. Ik rijd ca 15,000 km per jaar. 70% provinciaal, 20% snelweg en 10% in de stad (als het echt niet anders kan). Comfort en een verbruik beter dan 7l/100 km is wenselijk. Liefst luchtvering.

Mijn vraag
- D4 vs D5 ?
of toch maar een benzine versie?

Qua duurzaamheid, verbruik, event. onderhoud ?
Valt op dat D5's langer te koop staan, dus ik vermoed dat daar minder animo voor is.

Wat is jullie advies? Tack så mycket
Laatst gewijzigd door ingka op 13.11.2021 - 22:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Groeten,
Erik
__________________________________________________________

Volvo XC70 D4 FWD Geartronic Summum (2016)
Volvo V60 D4 Geartronic Momentum (2017)
Volvo V60 D4 Momentum (2015)
Volvo V50 1.6d drivE Business Pro Edition (2011)
Volvo XC70 2.5T AWD Momentum (2005) - automaat
Volvo 244 GL automaat 1976
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 12219
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

D5 is AWD, best lekker in Zweden
Gebruikersavatar
DB200
6th Gear member
Berichten: 3382
Lid geworden op: 29.12.2016 - 13:00

Dat is een absolute no-brainer: D5 met Polestar kuurtje.
XC70 2.4 D4 AWD Polestar 2016, 190D 2.5 1991, 200D /8 1973 ‘Bauern Benz’
#dieseldrammer

“Niet het vele is goed, maar het goede is veel”.

"What we do in life, echoes in eternity"
Urbexpeditie
7th Gear member
Berichten: 5387
Lid geworden op: 07.04.2021 - 12:53

Inkoppertje, D5. Liefst een AWD.
Brandstofprijzen liggen niet ver uit elkaar en ik betaal hier 442 SEK aan wegenbelasting voor onze XC70 D5 AWD.
Member Overland Bound
https://www.overlandbound.com/

The real Diesel Power XC70 D5 AWD - Powered by OptiTuning Sverige AB
Subaru Outback Touring 2023
ingka
2nd Gear member
Berichten: 91
Lid geworden op: 24.08.2008 - 22:10
Locatie: Loshult - Killeberg

Thanks, duidelijk .. maar nog niet echt waarom?
is de D5 de fijnere motor, hoe zit het met onderhoud, wat zijn de gekende problemen?
AWD is zeker een pluspunt, polestar ook. Maar beiden zijn ook leverbaarop een D4 ?
ik rijd nu trouwens een BMW X3 30d dus ik houd wel van koppel, rust in de wagen en trekkracht.

Zoals gezegd financieel weinig verschil, iets in het voordeel van de D4
D5: wegenbelasting 1937SEK, verzekering (helförs.) 1029SEK p/m
D4: wegenbelasting 1731SEK, verzekering (idem) , 834SEK p/m
De T6 heeft niet mijn voorkeur, lijkt meer te verbruiken is ook veel duurder in de maandelijkse verzekering.
Groeten,
Erik
__________________________________________________________

Volvo XC70 D4 FWD Geartronic Summum (2016)
Volvo V60 D4 Geartronic Momentum (2017)
Volvo V60 D4 Momentum (2015)
Volvo V50 1.6d drivE Business Pro Edition (2011)
Volvo XC70 2.5T AWD Momentum (2005) - automaat
Volvo 244 GL automaat 1976
Gebruikersavatar
Frits V70
5th Gear member
Berichten: 1202
Lid geworden op: 15.08.2014 - 19:49
Locatie: Groningen

De D4 VEA kent olie problemen, dacht ik. En gescheurde motorblokken komt ook voor bij bepaalde bouwjaren. De kenners hier kunnen daar meer over vertellen.

De 5 cilinder is een hele fijne en degelijke motor.
Van:
Saab 9-3 Tid Estate,
Saab 9-3 TTid Estate,
V70 2.4 D5 (2008),
XC60 D3 (2011)
naar:
XC70 D4 (5 cil 400 >>> 480Nm) (2014)
en:
Saab 9-3 Cabriolet 1.8t Hirsch
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 26990
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

D5 is een fijne en betrouwbare motor.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
V40 T3 Polar+ Sport 2019
BMW Z4 2007
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4536
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Frits V70 schreef: 14.11.2021 - 12:25 De 5 cilinder is een hele fijne en degelijke motor.
En V90 is niet geleverd met een vijfcilinder....
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Gebruikersavatar
PGV90
6th Gear member
Berichten: 3039
Lid geworden op: 18.03.2012 - 12:29
Locatie: Zuid Holland - groene hart

Met 15,000 km per jaar is een T4 of T5 ook zeker te overwegen.
En ja, AWD aan te raden en standkachel.

En denk ook eens aan een V90CC. Meer aan de prijs maar meeste wat je zoek zit er op.

Succes met zoeken!.
Van XC70 naar V90 CC
V90 Cross Country AWD T5 Pro Polestar 2018 - Crystal White Pearl + zwart Nappa leer en een hele lijst extra's
XC70 T5 GT8 Polar+ my 2016 - Inscription Electric Silver + Chesnut leer
V70 T4 Limited Edition Saville Grey - 2012
Gebruikersavatar
DB200
6th Gear member
Berichten: 3382
Lid geworden op: 29.12.2016 - 13:00

D4 en D5 is in dit geval het zelfde 4 cilinder VEA blok. Dus dezelfde motor. Zowel D4 als D5 kunnen door Polestar worden getuned. En misschien is er ook wel een V90 D4 AWD maar die is in Nederland niet geleverd (de V90CC D4 AWD is hier wel geleverd). Het verschil tussen D4 en D5 is de powerpulse. Dit systeem wordt uitgelegd in dit filmpje:



De powerpulse slang was in het begin niet goed en wilde wel eens scheuren. Hier is een recall voor geweest. Onderhoud is in principe hetzelfde, alleen bij de AWD zul je eens in de zoveel tijd de olie van moeten wisselen, zoals bij elke AWD.

Dit is het persoonlijk blog van een V90 D5 rijder: https://volvo-forum.nl/viewtopic.php?f=85&t=80076

Er was ook een V90 D3 AWD maar die is niet in Nederland geleverd. Dit is wederom hetzelfde VEA blok en gaat om een D4 die in pk’s is teruggebracht. Maar middels tuning valt dit te corrigeren (niet via Polestar). Een “echte” D3 heeft 1 turbo, een D4 heeft 2 turbo’s.

Meer te lezen over dit model V90 D3 AWD via dit topic: https://volvo-forum.nl/viewtopic.php?f=178&t=76587
XC70 2.4 D4 AWD Polestar 2016, 190D 2.5 1991, 200D /8 1973 ‘Bauern Benz’
#dieseldrammer

“Niet het vele is goed, maar het goede is veel”.

"What we do in life, echoes in eternity"
steven.vuylsteke
5th Gear member
Berichten: 1705
Lid geworden op: 05.02.2015 - 11:27

Ik was altijd een geliefde D5 rijder en had hem ook zo graag in de v90 cc gehad, maar bij occasie moet je soms keuzes maken. Daar die nieuwe blokken toch dezelfde zijn is het dan een D4 geworden met polestar (zat er blijkbaar al op bij aankoop) bevalt me zeer goed. Meer dan genoeg vermogen etc. Is standaard al krachtiger of mijn vorig D5 blok. Online had ik voordien ook wat gezocht en de mening ging vaak naar, neem de D4 en stop het geld in enkele andere zaken.
Zover mijn toevoeging. Succes met de zoektocht
V70 - 2001 D5 163pk verkocht met 145k aan een vriend - terug gekregen met 285K klaar voor nog een ton
V70 - 2008 2.0D verkocht = PSA motor is geen Volvo! / XC70 - 2002 D5 - automaat- 275K van de vrouw. / XC70 -2008 D5 185pk : 276K MY2008
V90 CC - 2017 D4 -* Polestar * - Close to all inclusive
John Deere 2140 - 1982 + Belarus LTZ 55 - 1993
Jelmer de Jong
6th Gear member
Berichten: 3158
Lid geworden op: 20.03.2009 - 16:04

Wat DB200 zegt, alle blokken zijn bijna hetzelfde.
D2/D3: enkele variabele turbo
D4: dubbele sequentiële turbo
D5: dubbele sequentiële variabele turbo met een drukvat voor de echt lage toerentallen.
Gebruikersavatar
Bover
8th Gear member
Berichten: 13716
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne France

het auto gevoel is natuurlijk de D5. Echter gezien het te verwachten milieu klimaat beleid Europees aangaande diesels ......dat zou mij aan het twijfelen brengen als ik een nieuwe Volvo zou kopen....Je rijdt ook niet de wereld rond per jaar dus benzine waarom niet, tenzij in het noorden de jacht op diesels nog niet is los gebarsten. Zelfs in FRAnkrijk wil men op termijn minder gaan dieselen en wordt vol ingezet op electrisch rijden?

Maar qua rijden is dieselen AWD D5 de fijnste auto gevoel keuze meen ik.
Franse (auto)verhalen en XC70 viewtopic.php?t=83680&start=33960

Dieselpower France nog een echte 5 cilinder : XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
ObbeTuning motor modificatie aan boord! EURO 5b.
Driving Volvo anno1995. Eerste Volvo 245 GLT
Urbexpeditie
7th Gear member
Berichten: 5387
Lid geworden op: 07.04.2021 - 12:53

Ik denk dat het ook wel uitmaakt waar je woont. Wij wonen in het noorden van Zweden. Hier rijden weinig benzine auto's. Laat staan elektrische... Meeste wat hier rijdt zijn dikke diesels. En vooral veel pick-ups. Mitsubishi, Toyota en af en toe een verdwaalde VW Amarok. En natuurlijk heel veel Volvo's.
Als je hier het gesprek aangaat mbt elektrische auto's wordt je aangekeken alsof je niet goed in je bovenkamer bent 😂
Member Overland Bound
https://www.overlandbound.com/

The real Diesel Power XC70 D5 AWD - Powered by OptiTuning Sverige AB
Subaru Outback Touring 2023
Gebruikersavatar
Bover
8th Gear member
Berichten: 13716
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne France

ja die locatie is van belang. Frankrijk kent de stedelijke gebieden en buitengebieden. Echt twee verschillende landen...Ik woon in een buitengebied ver van de grote steden ( twee uur rijden) en daar is "de diesel" het voertuig. Zonder auto ben je letterlijk verleren, geen boodschappen en geen openbaar vervoer. Nadeel bij ambulance oproep kan het net wel ff te lang duren.....dus zelf wel de reanimatie beheersen zeg maar 8)

Bij de twee jaarlijkse keuring 'Technique Controle" vertelde de keurmeester dat als er in de buitengebieden de diesel wordt aangepakt Frankrijk plat gaat. Volgens hem rij ik met de volvo euro 4 nog wel de komende 10 jaar technisch door met de staat van onderhoud.
Alleen dan hoop ik wel een andere Volvo te rijden.....:)
Geef mij maar diesel, mis alleen de awd
Franse (auto)verhalen en XC70 viewtopic.php?t=83680&start=33960

Dieselpower France nog een echte 5 cilinder : XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
ObbeTuning motor modificatie aan boord! EURO 5b.
Driving Volvo anno1995. Eerste Volvo 245 GLT
Gebruikersavatar
diesel01
8th Gear member
Berichten: 19843
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

Hier een D5 V90 rijder die een zwaar eerste 1.5jaar heeft gekend als lease/verhuur auto in Dld.
Dat was de auto niet aan te rekenen maar meer de bestuurder, remmerij laten vervangen bij 24k rondom en onder coulance ook de naven voor(wellicht heeft hij wat stoeprandjes gezien in het eerste 1.5jaar.
Daarna Polestar er op laten zetten en nu heeft hij dus 240pk en 500nm koppel, samen met AWD is dit toch wel een heule snelle Volvo, altijd grip en tractie.
Met een aanhanger van 2200kg rijdt ik gewoon het natte gras in om het houthok vol te gooien en je hoeft je geen zorgen te maken of je er weer uit komt, dat gaat zonder problemen.
Op de autobahn kun je erg goed meekomen met de Duitse 3 en blijft het tot een mooie eindje boven de 200 mooi stabiel en voorspelbaar.
De powerpulse slang is bij mij meerdere keren geknapt, die kon de 19 bar slecht aan en geeft een knal als een geweerschot, sta je met fietsers voor het verkeerslicht dan schrikken de muurbloempjes zich een rolberoerte.
Daar is al enige tijd een gemodificeerde voor en deze zit er al weer een jaar of 2 op zonder problemen.
Verder een lekke kleppendekselpakking, spoortje olie liep over de achterzijde van het blok.
Voor reparatie moet het kleppendeksel eraf, verstuivers moeten eruit wat dus een reparatienota geeft van €580.
Dit is de meeste lekker rijdende Volvo die wij gehad hebben waar we best wel een hoop geouwehoer mee gehad hebben maar dat was niet altijd de auto aan te rekenen maar meer de onderhoudende partij en wat ongedierte die kabels stuk vraten.
Heerlijk op de PA met het verkeer mee rijdend en wanneer het nodig is ben je in een zucht trekkers, vrachtwagens en Opel Agila's voorbij, helemaal wanneer je de juiste versnelling even klaar zet.
V90 D5 AWD Inscription Polestar.
V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
Plaats reactie

Terug naar “S90 / V90 vanaf MY 2016”