VEA Diesel koelvloeistof verversen

De plaats om te praten over de voor- en nadelen van benzine, diesel en gas als brandstof.
"Gas is om op te koken" en "Diesel is voor tractoren"
Maar ook over alle andere noodzakelijke olieën voor de auto. Voor bi-fuelrijders is er een aparte rubriek.
Plaats reactie
Jelmer de Jong
6th Gear member
Berichten: 3158
Lid geworden op: 20.03.2009 - 16:04

Is dit systeem nog steeds zelf ontluchtend of moet je er inmiddels een strikte procedure met regendans bij doen? Met al die terugroepacties omtrent EGR koeler en een ontluchtingsslang wil ik het ff zeker weten.
-KJ-
4th Gear member
Berichten: 950
Lid geworden op: 01.03.2016 - 20:22

VEA-motoren vereisen een speciale ontluchtingsprocedure onder druk omdat er anders luchtbellen in het systeem blijven zitten (met name rond de EGR-koeler) die de koeler om zeep kunnen helpen. Een gescheurde koeler en daarop volgende lekkage kunnen verder motorschade veroorzaken.
Jelmer de Jong
6th Gear member
Berichten: 3158
Lid geworden op: 20.03.2009 - 16:04

-KJ- schreef: 14.11.2021 - 18:23 VEA-motoren vereisen een speciale ontluchtingsprocedure onder druk omdat er anders luchtbellen in het systeem blijven zitten (met name rond de EGR-koeler) die de koeler om zeep kunnen helpen. Een gescheurde koeler en daarop volgende lekkage kunnen verder motorschade veroorzaken.
Daar kan ik zo weinig over vinden online, behalve van jimmy57 die zegt dat je ook andersom kan vullen door het rechtstreeks in een slang te gieten.
you take upper hose, the one NOT going to thermostat housing, and fill it with 50/50 coolant/pure water mix to get the block filled up. The coolant often does not get into block due to the upper hose routing and can’t go through closed thermostat.
Frans_XC60_D4-Aut8
1st Gear member
Berichten: 22
Lid geworden op: 18.12.2018 - 18:57

Onder XC60 op het forum heb ik even geleden ook een topic gestart met mijn situatie. Mijn D4 verliest koelvloeistof na het vervangen distributie inclusief waterpomp. De extra ontluchtingslang was toen niet geplaatst en ik heb een paar weken rond gereden met een luchtbel in het systeem.
Na het plaatsen van die extra slang blijf ik KV bijvullen. Volgens de dealer moet de Kop worden gedemonteerd om verder te controleren.$$
Ik heb een Co2 test gekocht om te controleren of er een lekkage is aan de kop naar KV, deze geeft een negatieve uitslag dus GEEN Co2 in de KV!!

Ben sindsdien 3 weken verder, gisteren motor lampje aan en verminderd vermogen. ANWB er bij gehad; EGR storing. Na wissen melding weer normaal kunnen rijden.
Nu lees ik hier over een gescheurde EGR koeler als gevolg van die luchtbel, zou dat de oorzaak kunnen zijn van mijn KV verlies? Maar zou er dan ook geen Co2 in de KV moeten voorkomen?
Ik was eigenlijk aan het uitzoeken of EGR reinigen dmv waterstof een goed idee was of om een egr reiniger door de brandstof te mengen, maar misschien toch beter om die EGR cooler zelf maar eens te demonteren..
Jelmer de Jong
6th Gear member
Berichten: 3158
Lid geworden op: 20.03.2009 - 16:04

Ik ben ook voornemens die ERG koeler in een afwasteiltje te gooien, maar dan moet het daarna wel weer netjes in elkaar gaan.
Gebruikersavatar
Bover
8th Gear member
Berichten: 13718
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne France

echt wel gedoe met ff koelvloeistof bijvullen of verversen... :sick:
Franse (auto)verhalen en XC70 viewtopic.php?t=83680&start=33960

Dieselpower France nog een echte 5 cilinder : XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
ObbeTuning motor modificatie aan boord! EURO 5b.
Driving Volvo anno1995. Eerste Volvo 245 GLT
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27070
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Met dit soort complexe motoren wel.

Ik ben heel benieuwd of je met die omschrijving van het vullen in de slang kan voorkomen dat er nog ergens lucht achter blijft.
Sleutel zelf vooralsnog alleen maar aan de "ouderwetse" motoren. Ergens verbaasd het me ook wel dat het VEA blok kennelijk niet zelfs ontluchtend is.

Je hebt ook systemen waarmee je je hele koelvloeistof circuit onder druk kan zetten en zo lucht vrij kan maken. Wellicht dat het nog de moeite is om daar verder naar te zoeken
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Jelmer de Jong
6th Gear member
Berichten: 3158
Lid geworden op: 20.03.2009 - 16:04

Yes, die drukmethode wordt in de oude vida ook ingezet, maar zonder verdere context waar de letterlijke knelpunten zitten. Misschien is er in de laatste versie van vida wat meer informatie, ook vanwege wat terugroepacties.
Jammer dat de waterpomp in dit geval niet elektrisch aangedreven wordt, dan was doorspoelen een fluitje van een batterij.
Plaats reactie

Terug naar “Over alle vloeistoffen”