De Accu Temperatuur Sensor

Geleverd vanaf 2003
Gebruikersavatar
DerkVeld
1st Gear member
Berichten: 33
Lid geworden op: 28.07.2021 - 18:01
Locatie: Baarn

Waarde mede leden, een leuk onderwerp! Bij de V50 en S40 modellen zit in de accu bak een sensor. Deze zit verbonden met een tweepolige stekker. Nou ben ik achter iets gekomen. Deze sensor zit op de canbus en meet de temperatuur van de accu. Waardoor deze de dynamo aanstuurt. Om verder te graven in dit diepe elektronische zooitje ben ik erachter gekomen dat alle belangrijke modules. BCM. CEM. ECU. Verbonden zitten aan de dynamo en daar hun spanning vanaf halen.

Nou komt het! Ik heb al maaanden gezeik met mijn auto. Anti skid. Immobi. Minder motor vermogen. Etc etc.

Trom geroffel. Als je die accu temperatuur sensor ontkoppelt, dan , je raad het al, werkt je dynamo niet goed, waardoor alle #%#+£>£%*$!!! Modules niet meer werken… dus. Anti skid melding. Gevolgd door minder motorvermogen. Door inmobilizer.

Nou heb ik een vraag? Is er een vrijwilliger die wellicht zijn S40 of V50 zou willen testen door die stekker los te koppelen van die sensor in de accubak (lees accubak even los schroeven en je vind hem direct). Om te testen of dit ook het geval is bij jullie? Zoals beschreven? Of begin ik lichtelijk gestoord te worden en zie ik ze vliegen?

Alvast dank!

Derk

Ps: Zie foto’s voor de sensor zoals ik die bedoel.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
S40 T5 350hp😈
volvo440special
4th Gear member
Berichten: 641
Lid geworden op: 12.08.2009 - 19:34

Dat is zeker een interessant stukje techniek bij onze auto's. Toevallig ben ik daar destijds helemaal ingedoken. Vanaf 2006 is men trouwens van deze hele sensor afgestapt en wordt de laadspanning bepaald door de CEM adhv. buitentemperatuur, snelheid en nog wat factoren.

Maar om op je vraag terug te komen: Sensor kapot of los, begrensd de CEM de laadspanning op (ik dacht) 13,5v.
Gebruikersavatar
DerkVeld
1st Gear member
Berichten: 33
Lid geworden op: 28.07.2021 - 18:01
Locatie: Baarn

volvo440special schreef: 09.11.2021 - 16:06 Dat is zeker een interessant stukje techniek bij onze auto's. Toevallig ben ik daar destijds helemaal ingedoken. Vanaf 2006 is men trouwens van deze hele sensor afgestapt en wordt de laadspanning bepaald door de CEM adhv. buitentemperatuur, snelheid en nog wat factoren.

Maar om op je vraag terug te komen: Sensor kapot of los, begrensd de CEM de laadspanning op (ik dacht) 13,5v.
Hmmm dus als deze sensor niet goed is, dan kan het kloppen dat er een boel ellende van komt?
S40 T5 350hp😈
volvo440special
4th Gear member
Berichten: 641
Lid geworden op: 12.08.2009 - 19:34

13.5v is echt het absolute minimum. Maar in principe zou alles wel moeten werken. Alleen het is niet optimaal en je accu laadt nooit 100% op.

Heb je de laadspanning gemeten voor en nadat je de sensor losgehaald hebt?

Wat je eventueel kan proberen, als je vida hebt, is de low battery voltage counter resetten. Wellicht heeft de auto ooit een lage batterijspanning gehad, om wat voor reden dan ook. Dan gaat de CEM batterijlading proberen te besparen door componenten uit te schakelen. Zelf schakelt hij ze met een nieuwe accu/opgeladen accu namelijk niet meer in. Ik zeg niet dat het gaat werken, maar wie weet.. 😉
Gebruikersavatar
The Mechanic
5th Gear member
Berichten: 1436
Lid geworden op: 16.04.2018 - 19:53

Mag hopen dat er al een nieuwe accu in zit als ik die accubak zo zie?

Ff een gieter heet water er overheen gooien.
Gebruikersavatar
DerkVeld
1st Gear member
Berichten: 33
Lid geworden op: 28.07.2021 - 18:01
Locatie: Baarn

The Mechanic schreef: 11.11.2021 - 12:35 Mag hopen dat er al een nieuwe accu in zit als ik die accubak zo zie?

Ff een gieter heet water er overheen gooien.
Jazeker! Zit een nieuwe accu in, na een uur draaien kom ik 2weken later terug. Accu plat…. Lijkt indd iets richting opladen van accu. Ik heb een nieuwe sensor besteld en zal deze er morgen in zetten. Overigens zie ik dat er ook geklooit is met die sensor ooit. Originele stekker zit er niet
Meer op. Is door gesoleerd op 2 kabeltjes en in de sensor gedrukt en afgekit….. denk dat ik hier eens mee gaan beginnen.



volvo440special schreef: 11.11.2021 - 08:29 13.5v is echt het absolute minimum. Maar in principe zou alles wel moeten werken. Alleen het is niet optimaal en je accu laadt nooit 100% op.

Heb je de laadspanning gemeten voor en nadat je de sensor losgehaald hebt?

Wat je eventueel kan proberen, als je vida hebt, is de low battery voltage counter resetten. Wellicht heeft de auto ooit een lage batterijspanning gehad, om wat voor reden dan ook. Dan gaat de CEM batterijlading proberen te besparen door componenten uit te schakelen. Zelf schakelt hij ze met een nieuwe accu/opgeladen accu namelijk niet meer in. Ik zeg niet dat het gaat werken, maar wie weet.. 😉
Hmm strak plan! Ik heb Autel, daar zou het hopelijk ook mee moeten kunnen. En anders een bezoekje aan de dealer! Dank!!!
S40 T5 350hp😈
Gebruikersavatar
DerkVeld
1st Gear member
Berichten: 33
Lid geworden op: 28.07.2021 - 18:01
Locatie: Baarn

Toevallig al iemand geweest die die sensor heeft afgekoppelt en gekeken wat auto deed? Hahahahaha #durftevragen.
S40 T5 350hp😈
Nick V50 Sport I
2nd Gear member
Berichten: 83
Lid geworden op: 30.06.2021 - 21:49
Locatie: Borger-Odoorn

Hoi, leerzaam!
Wat ik mis en voor alle zekerheid maar even vraag. Nadat bij mijn auto een nieuwe accu werd geplaatst moest dit volgens de dealer worden aangemeld
in de auto-electronica. Zijn verhaal: bij zwakker wordende accu e.a. worden componenten via de programmatuur zodanig op elkaar afgestemd dat
het 'optimaal' blijft presteren.
Wanneer je nieuwe accu zo snel 'dood valt', vraag ik mij af of hij was aangemeld bij de electronica?
Sla ik de plank mis? Heb ik ook weer wat geleerd ;-)
V50 Sport I, B4204S3 + MTX75
Gebruikersavatar
V480-S60
8th Gear member
Berichten: 19429
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

Voor een V50 hoeft dat niet. Voor latere wagens is dat inderdaad het geval.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 236.000 kms (6-18 tm ..)
volvo440special
4th Gear member
Berichten: 641
Lid geworden op: 12.08.2009 - 19:34

Als je een >2010 V50 (P1) hebt, heb je ook BMS.
Gebruikersavatar
DerkVeld
1st Gear member
Berichten: 33
Lid geworden op: 28.07.2021 - 18:01
Locatie: Baarn

Nick V50 Sport I schreef: 12.11.2021 - 10:32 Hoi, leerzaam!
Wat ik mis en voor alle zekerheid maar even vraag. Nadat bij mijn auto een nieuwe accu werd geplaatst moest dit volgens de dealer worden aangemeld
in de auto-electronica. Zijn verhaal: bij zwakker wordende accu e.a. worden componenten via de programmatuur zodanig op elkaar afgestemd dat
het 'optimaal' blijft presteren.
Wanneer je nieuwe accu zo snel 'dood valt', vraag ik mij af of hij was aangemeld bij de electronica?
Sla ik de plank mis? Heb ik ook weer wat geleerd ;-)
Sterk punt! Hier heb ik de kennis niet van maar goed, ik ga het meenemen!
S40 T5 350hp😈
Gebruikersavatar
DerkVeld
1st Gear member
Berichten: 33
Lid geworden op: 28.07.2021 - 18:01
Locatie: Baarn

Goed. Update! Sensor vervangen. Dynamo laad netjes bij. Auto start. Draait. Maar na 15minuten draaien stationair weer anti skid melding. Toerenteller op 0 en watertemp teller op 0. En wat ik ineens zag is dat er waterdamp bij radiateur vandaan komt… en daarboven zit luchtfilter en ecu. Is het gek als ik zeg dat door die waterdamp de ecu vochtig word en alles er mee ophoud en die in storing gaat? En waar kan die damp vandaan komen🤔🤔. Zie foto’s/filmpje (als filmpje lukt). Filmpje lukt niet. Ik maak er een wetransfer van.

https://we.tl/t-KtHQZMTYHy


Hopelijk kan iemand mij hier advies in geven? Alvast dank
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
S40 T5 350hp😈
Gebruikersavatar
DerkVeld
1st Gear member
Berichten: 33
Lid geworden op: 28.07.2021 - 18:01
Locatie: Baarn

volvo440special schreef: 12.11.2021 - 13:15 Als je een >2010 V50 (P1) hebt, heb je ook BMS.
Bms? Wat bedoel je daar mee? Ik heb een S40 T5 uit 2004
S40 T5 350hp😈
Gebruikersavatar
V480-S60
8th Gear member
Berichten: 19429
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

S40 en V50 zijn technisch identiek.
En een S40 heeft dus ook geen "reset" nodig na accu vervanging (iig van voor 2010)
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 236.000 kms (6-18 tm ..)
volvo440special
4th Gear member
Berichten: 641
Lid geworden op: 12.08.2009 - 19:34

Ja daarom zette ik al ''(P1)'' aangezien al die modellen (S40 V50 C30 C70) vrijwel uit hetzelfde ei komen en het zelfde laadsysteem hebben. Tot 2010 hoef je je over een reset idd geen zorgen te maken. Al heb je wel die low voltage counter die nog weleens iets vreemds kan veroorzaken. Maar dat is totaal wat anders dan BMS. ;-)

Battery Management System is het moderne laadsysteem. Er wordt gewerkt met een uitgebreide batterij monitoring en opladen bij remmen.

Lekkage aan je radiateur of intercooler wellicht?
Jelmer de Jong
6th Gear member
Berichten: 3158
Lid geworden op: 20.03.2009 - 16:04

DerkVeld schreef: 12.11.2021 - 14:18 Goed. Update! Sensor vervangen. Dynamo laad netjes bij. Auto start. Draait. Maar na 15minuten draaien stationair weer anti skid melding. Toerenteller op 0 en watertemp teller op 0. En wat ik ineens zag is dat er waterdamp bij radiateur vandaan komt… en daarboven zit luchtfilter en ecu. Is het gek als ik zeg dat door die waterdamp de ecu vochtig word en alles er mee ophoud en die in storing gaat? En waar kan die damp vandaan komen🤔🤔. Zie foto’s/filmpje (als filmpje lukt). Filmpje lukt niet. Ik maak er een wetransfer van.

https://we.tl/t-KtHQZMTYHy


Hopelijk kan iemand mij hier advies in geven? Alvast dank
Hoewel je verhaaltje erg plausibel klinkt zou ik sowieso wat doen aan die waterdamp, dat hoort niet.
Nick V50 Sport I
2nd Gear member
Berichten: 83
Lid geworden op: 30.06.2021 - 21:49
Locatie: Borger-Odoorn

V480-S60 schreef: 12.11.2021 - 11:44 Voor een V50 hoeft dat niet. Voor latere wagens is dat inderdaad het geval.
Dank je wel. Heb ik inderdaad weer bijgeleerd! Ook dat mijn vertrouwde garage dus blijkbaar doodleuk mij onzin verkoopt. Dat is dan weer minder leuk ;-(
V50 Sport I, B4204S3 + MTX75
Gebruikersavatar
V480-S60
8th Gear member
Berichten: 19429
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

Een V50/S40 vanaf medio 2010 heeft wel een BMS, dus wel reset nodig.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 236.000 kms (6-18 tm ..)
Gebruikersavatar
gose91
3rd Gear member
Berichten: 449
Lid geworden op: 18.01.2016 - 14:18

De damp herken ik van mn vorige S40! Maar die kwam uit dat roostertje rechts naast het motorkapslot.
Het leek mij altijd volstrekt logisch dat de afwatering hier niet goed was en dat regen van de motorkap door dit roostertje op de radiateur kwam.
Het gebeurde ook alleen als de auto nat was, na droogrijden niet meer.
Heb er nooit naar gekeken, vond het volstrekt normaal en ik denk dat de dealer het een producteigenschap zou noemen.

Bij jou lijkt die damp wel echt veel en moet bijna wel ergens ontstaan door een defect. Misschien een rotte kvs-leiding, waardoor het op de radiateur nevelt?
Astra F 1995 X1.6SZ | S40 2005 2.4i Momentum
V50 2008 2.4i Edition II Season Line
Gebruikersavatar
DerkVeld
1st Gear member
Berichten: 33
Lid geworden op: 28.07.2021 - 18:01
Locatie: Baarn

Jelmer de Jong schreef: 12.11.2021 - 18:24
DerkVeld schreef: 12.11.2021 - 14:18 Goed. Update! Sensor vervangen. Dynamo laad netjes bij. Auto start. Draait. Maar na 15minuten draaien stationair weer anti skid melding. Toerenteller op 0 en watertemp teller op 0. En wat ik ineens zag is dat er waterdamp bij radiateur vandaan komt… en daarboven zit luchtfilter en ecu. Is het gek als ik zeg dat door die waterdamp de ecu vochtig word en alles er mee ophoud en die in storing gaat? En waar kan die damp vandaan komen🤔🤔. Zie foto’s/filmpje (als filmpje lukt). Filmpje lukt niet. Ik maak er een wetransfer van.

https://we.tl/t-KtHQZMTYHy


Hopelijk kan iemand mij hier advies in geven? Alvast dank
Hoewel je verhaaltje erg plausibel klinkt zou ik sowieso wat doen aan die waterdamp, dat hoort niet.
Ben ik met je eens! Die gaan we eerst maar eens onderzoeken!

gose91 schreef: 13.11.2021 - 15:50 De damp herken ik van mn vorige S40! Maar die kwam uit dat roostertje rechts naast het motorkapslot.
Het leek mij altijd volstrekt logisch dat de afwatering hier niet goed was en dat regen van de motorkap door dit roostertje op de radiateur kwam.
Het gebeurde ook alleen als de auto nat was, na droogrijden niet meer.
Heb er nooit naar gekeken, vond het volstrekt normaal en ik denk dat de dealer het een producteigenschap zou noemen.

Bij jou lijkt die damp wel echt veel en moet bijna wel ergens ontstaan door een defect. Misschien een rotte kvs-leiding, waardoor het op de radiateur nevelt?

Ik vermoed ook een kvs leiding ergens bij intercooler in de buurt. Dank!
S40 T5 350hp😈
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V50 series”