V40 D4 vervangen voor V60 D6 twin engine

Plaats reactie
jorendg
Starter
Berichten: 2
Lid geworden op: 29.01.2020 - 19:22

Hallo mede volvo-rijders.

Sinds juli 2019 rijdt ik een V40 D4 R-design, vrij kaal en niet zo spannend kwa opties. Vrij snel al bij Obbe laten tunen naar ong 235 pk en 470nm, dus ik moet zeggen dat ik kwa vermogen redelijk weinig te klagen heb. 1 op 19 doet ze ook netjes. Ook kwa onderhoud -wat ik voornamelijk zelf doe- geen gekkigheden met de V40 gehad op een defect stuurhuis van ruim 2000 dealer-euro's na.

De V40 heeft afgelopen maand de 200.000 aangetikt en sinds ik de auto al ruim 2 jaar heb ben ik toch rustig aan het kijken na wat anders, zoals ze zeggen; niet omdat het moet, maar omdat het kan.

Een collega van mij rijdt sinds halverwege dit jaar met een 2015 V60 D6 summum, en omdat wij op werk (nog) gratis kunnen laden lijkt mij de D6 toch een interessante auto.

Buiten alle gebruikerservaringen die ik heb gelezen ben ik toch wel nieuwsgierig naar wat de 2013-2018 D6 rijders hier over de auto te melden hebben, zijn er bijvoorbeeld mensen die van een V40 naar een V60 D6 overgestapt zijn?

Mijn woon werk afstand is 35 km, voornamelijk 100 km/h wegen, ik werk in ploegen, dat houdt in dat ik gemiddeld 18 keer per maand die afstand rij en dat heen en terug volledig elektrisch zou moeten kunnen met de D6(ruim 60 km), waarbij ik ook dus (nog wel) gratis kan (vol)laden op werk.
Daarnaast rij ik ongeveer 10 a 15 keer per maand naar de sportschool wat gemiddeld(ivm meerijden) 25 km enkele reis of 50 km heen en terug is. De auto kan niet laden bij de sportschool dus dit worden zeker ritten waarbij de 5-cilinder aangesproken word.

Totaal maakt dat ik dus per maand, inclusief wat extra privéritjes zo'n 2000 km maak.

Mijn D4 levert bij inruil denk ik nog een flinke 7000 euro op. Het bedrag wat ik bij kan leggen is om en nabij 10.000 euro, dat zou totaal dus 16 á 18 euro zijn. In die prijscategorie zijn wel war D6'jes te vinden van bouwjaar 2013-2016.
Kwa opties zou ik het fijn vinden om het meeste toch wel te hebben, dat de D6 een automaat is is al erg fjn, maar dus ook BLIS, dakraam, Adaptive CC, lane keep assist. Maar het is duidelijk dat je hier zeker extra voor betaald. En werkt dit ook allemaal zo fijn? (Acc/lane keep assist)

Kwa interieur ga ik natuurlijk geen grote stappen zetten, het lijkt allemaal veel op elkaar t.o.v. de V40.

Wat zouden jullie, met de ervaringen in de V60, in mijn situatie doen? De V40 blijven rijden tot deze totaal waardeloos is en ondertussen sparen voor heel iets anders? (Bmw oid) of zou het een interessante stap zijn om een V60 D6 te halen? De korting op het motorrijtuigenbelasting is tot en met 2025 nog 50%, 2026 is 25% en daarna de volle bak @ goed 180 euro per maand(noorden). Wat zou de restwaarde zijn van de D6 als deze fiscale voordelen wegvallen over 4 jaar?

In principe zijn we maar met z'n tweeën, de ruimte is lekker maar niet noodzakelijk, verder zie ik weinig opties om de maandelijkse autokosten wat te drukken, echter moet wel een hele smak aan spaargeld ingelegd worden mocht er een D6 aangeschaft worden.

Ik snap dat het meeste van deze vragen te wijten valt aan; "wat je er voor over hebt" maar dat zijn niet de antwoorden die ik zoek, ik hoop dat jullie mij wat kunnen helpen en ondersteunen om de overweging te maken.

Ik hoor graag julie opinie en ervaringen!

Groeten Joren.
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4536
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Vooropgesteld: de D6 is naar mijn ervaring een top auto! Snel als het kan, stil als het moet, vol luxe en met die heerlijke 5 cilinder D5 onder de kap (die mijn T8 nog mooier had gemaakt). De opties die jij noemt heb ik in mijn D6 altijd erg gewaardeerd, zeker BLIS, CTA en de adaptieve CC en zonder automaat koop ik geen auto meer.
Als ik jou rijgedrag zo lees dan moet 1:25 a 30 zeker haalbaar zijn (deed ik ook). Het maximale aantal km's wat je haalt op een accu is in de zomer rond de 40 a 45 km en in de winter krap 30, zeker bij 100 km/uur maar het wordt een sport om zo zuinig mogelijk te rijden. Echter voor het drukken van de kosten zou ik niet direct doen, om de beleving t.o.v. de V40 zeker wel. Mijn advies is wel om altijd een aankoopkeuring vooraf bij een dealer te doen en alleen een dealeronderhouden auto te kopen. Controleer het keyless systeem vooal of het werkt op alle deuren. Reparatie kost ca. 300 euro per deur, maar ga er vanuit dat de meeste deuren al gedaan zijn.
Reserveer dus wel geld voor achterstallige zaken en houd er ook rekening mee dat de geadverteerde prijzen excl. BTW kunnen zijn.
Veel succes en ik zeg vooral doen die D6!
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Armoderos
2nd Gear member
Berichten: 102
Lid geworden op: 23.08.2018 - 10:15
Locatie: Enschede

Ik rij nou sinds mei in een V60 D6 uit december 2013. Gekocht met 200.270km op de teller. Inmiddels staat er 212.279km op de teller.
Mijn werk is 32km 1 richting en ik kan helaas sinds januari van dit jaar niet meer gratis laden op het werk.

Thuis laad ik hem dagelijks op de oprit.

Heeuul lang verhaal samengevat wat een geweldige auto. Idd wat Gouwe zegt, snel als het nodig is (bij de stoplichten kan je gewoon met de grote jongens mee) en zuinig als je normaal rijdt. Doordat ik stekker en overcapaciteit heb met zonnepanelen reken ik de stroom welke ik verbruik als €0.00 en dan is het verbruik idd 2,96l per 100km

Overal is mijn gem verbruik nou 4,1l gerekend over deze 12.000 kilometers en ben er super blij mee. Wat wegenbelasting betreft is dit heerlijk nou. En zodra het voordeel er af is schrik ik er niet van want ik kom van een XC70 D5 (woog ook al wel wat).

Voor jouw budget kun je een hele goede en mooie kopen. Zorg wel dat je er gewoon een goed gevoel bij hebt en zou zeker een aankoopkeuring doen. Houd gewoon je ogen goed open want je kunt de centjes immers 1x uitgeven.

Succes alvast.
S60 2.4d MY2004 Chiptuned 220.000km >>> 417.000km
XC70 D5 AWD MY2008 GT Chiptuned 269.000km >>> 332.000km
V60 D6 MY2013 200.271km >>>
jorendg
Starter
Berichten: 2
Lid geworden op: 29.01.2020 - 19:22

dank voor de reacties.

gemiddeld verbruik over 12000 km van 4.1 L is zeker netjes. ik doe met mij 2015 D4 nu ongeveer 1 op 19. dus 5,2L/100km. dan zal ik met een 2000 km per maand een goeie 30 euro kunnen besparen, al dan niet dat kwijt zijn aan wat stroom, ik heb eind dit jaar wel 2700 kwh/jaar zonnepanelen op het dak.
hoe is het verbruik na 30/40 km volledig elektrisch, dus als de accu minimaal geladen is? dan gaat ze zeker wel snel richting de 1 op 15 lijkt me? (cruise snelheid snelweg 105 overdag of 135 in de avond)

mijn D4 heeft zoals ik aangaf net de 200.000 aangetikt, in principe word ik altijd een beetje nerveus als een auto deze stand aantikt. wiellagers, draagarmen, dualmassa vliegwiel etc die flink op hun donder hebben gehad. ik ben een mierenneuker en word knettergek van kraakjes, rateltjes of trillingen.
ik kan een auto vaak niet langer dan 2 á 3 jaar rijden, mits hij mij heel erg bevalt. ik ben reeds de 28 gepasseerd en wel elke 2 jaar een andere auto gehad, deze D4 heb ik nu al best lang voor mijn doen. maar met 235 pk en 470nm ben ik altijd wel vlot weg als het nodig is, ook op de snelweg even ergens tussenschuiven is a peace of cake. de D6 zal geen wereld van verschil zijn in pk/kg.
zou de restwaarde van de V60 D6 na 2025 nog wat opleveren of ga ik wel veel afschrijven als dat het plan is? ( dus tegen 2025 er weer vanaf zijn)

buiten gebruikelijke kosten lost volvo volgens mij veel op omtrent(terugkerende) problemen. aircopomp welke bij veel mensen elk jaar vervangen dient te worden omdat deze veel op zn kloten krijgt lees ik bij elke review. mijn ervaring met de volvo dealer, en dan voornamelijk Broekhuis Groningen, is zeer zeer slecht. die rekenen al bijna kosten als je ze belt met een vraag en hebben mij zeer slecht geholpen buiten de 2500 euro die ze buit gemaakt hebben om.
tevens is 200.000 niet een beetje veel? ik ben altijd erg sceptisch over auto's boven de 200.000 zoals ik aangaf, moet voor de D6 niet zo'n probleem zijn? ik vind 16 a 18k een hele smak geld voor een auto met 150/170k

het is nog een beetje spannend wat mijn D4 oplevert, particulier tussen de 8 a 9500 euro, dus inruil zou wel 7000 moeten opleveren.
ik vind de V60 niet de meest mooie auto, maar je zult me nooit in een 120 pk 1.2 zien rijden, wil hem voornamelijk zodat ik veel elektrisch kan rijden en vermogen heb als het moet. elektrisch is erg fijn als je even snel naar de winkel moet 6 km verderop en niet met een koude diesel heen en weer hoeft te gaan. heb meerdere opties overwogen ( een GTE bv.) maar dat is me iets te simpel voor het zelfde geld.

dus rekening houden met:
- aircopomp
- of keyless alles goed werkt
- dealer onderhouden ( distributie @ 170k?)
- tip van collega; of de originele mennekes kabels er bijzitten.

waar ben ik dus nog onzeker over;
- of het wel allemaal uit kan of voordeliger is dan mijn snelle fijne D4 (onderhoud, aantal km elektrisch)
- of ik wel voor 16 a 18 eentje vind met alles er op en aan de gestelde eisen voldoet.
- of ik er echt gelukkiger van word of moet doorsparen waar mijn hart ligt; een benzine F-serie 320i/330e M-perfomance) die zeker ook maandelijks geld blijft kosten.
Laatst gewijzigd door jorendg op 04.11.2021 - 17:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Markh
2nd Gear member
Berichten: 125
Lid geworden op: 11.05.2012 - 11:33

Hoi Jorendg, V60 d6 heerlijke auto. Ik heb hem nu 1,5 jaar. Ik kon mijn v50 d2 (290.000 km) goed inruilen voor de huidige d6. Ik kocht hem prive met (BJ 2015, EUR. 18.000,00) 105000 km en staat nu op 178000 km. Airco en startmotor zijn kapot gegaan, maar keurig onder volvo garantie vervangen. Mijn woon - werk (laden) verkeer is maar 8 km. Dus dat gaat vrijwel altijd elektrisch. Als ik met die auto aan het werk ga is die 5 cilinder heerlijk. In NL met 100kmh keurig rond de 4 tot 5 L per 100 km. Maar als je het gas opentrekt dan wordt het verbruik wat minder gunstig. 130 kmh ongeveer tussen de 6 en 7 l per 100 km, maar daar zal je in NL geen last van hebben. Maar als je gaat dieselen, die motor is wel gebouwd voor afstanden. Het grootste probleem is dat eenmaal een d6 in bezit, je niet meer terug wilt naar een auto zonder AWD en minimaal 230 PK, maar ach dat is een luxe probleem. Inderdaad, dealer onderhouden is een goede tip. Veel plezier met de voorpret en ga eens proefrijden.
Volvo v60 D6 | BJ 2015 early.
Gebruikersavatar
raspaardje
6th Gear member
Berichten: 2724
Lid geworden op: 30.05.2012 - 10:07
Locatie: Regio Utrecht

Jeetje.... Ik denk dat een V60 D6 in alles een duurdere auto dan een V40 D4 is met uitzondering misschien op een beetje brandstof.
Het is gewoon een veel complexere auto; 1 grote reparatie extra en al je voordeel is meer dan weg. En je berekeningen kloppen totaal niet meer.

Je probeert zekerheid te krijgen die het forum je niet kan geven.
Ga met een zo goed mogelijk exemplaar binnen budget proefrijden en kijk of het wat voor je is.
Om daarna te accepteren dat het simpelweg duurder autorijden is dan in een V40 D4.
Daar krijg je natuurlijk wel wat voor terug maar het is aan jou om te bepalen of dat het je waard is.
2019 Volvo V60 T5 R-Design Polestar - Osmium Grey
2006 Saab 9-3 Cabrio 1.9 TiD Vector 20 Years Edition Hirsch - Electric Blue
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4536
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Eens met raspaardje, een D6 koop je niet om geld te besparen t.o.v. een V40 D4. Als dat je doel is en je de V60 niet mooi vind zou ik heel snel stoppen met erover nadenken en lekker voor die BMW gaan. Airco pompen gingen kapot door verkeerde vervangingsmethode. Dit is inmiddels opgelost en een defecte pomp is daarna een zeldzaamheid. Mijn dealer deed er 10 in de week en heeft nu nog geen 1 nadien terug gehad. 2 ton op de teller zegt niet zo veel voor een D6, belangrijker is het onderhoud. Er zijn D6'en met ruim 3 ton op de teller, en de D5 haalt de 5 ton echt wel, tenzij jij direct gaat trappen met een koude motor als de accu leeg is. Ik heb mijn D6 verkocht met net geen 2 ton op de teller (heeft inmiddels 250K+) en op de ISG en aircopomp na alles nog origineel, dus ook remschijven en blokken, draagarmen etc. In 2026 levert een D6 echt nog wel een 5000 euro op. Maar verkoop je hem voor die tijd dan schrijf je veel af ben ik bang.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Gebruikersavatar
romanski
2nd Gear member
Berichten: 174
Lid geworden op: 17.10.2014 - 13:14
Locatie: Velserbroek

Tsja, ik kan alleen maar zeggen dat na bijna een jaar een V60 D6 MY14 Summum rijden nog niks tegenvalt. Ik heb hem bij Obbe laten kietelen tot een koppel van iets meer dan 700 geloof ik. Echt krankzinnig snel wanneer het "moet" Het leuke vind ik dat bijna niemand verwacht dat de auto snel is. Het slaat nergens meer op maar is wel leuk als je naast een petje staat. Wat betreft luxe, meer heb ik niet nodig, misschien stoel verkoeling? Pure rijden doe ik alleen in de stad en zonder eigen lader ook niet aan de lopende band. Verbruik ben ik eerlijk gezegd niet mee bezig, maar een stuk zuiniger dan de V70 2.4t uit 2000 die ik hiervoor had is hij wel.

Als ik jou was zou ik zeker voor een D6 gaan, spijt ga je zeker niet krijgen!
440 1.8 DL '93
v40 1.8 '03
v70 2.4t 200pk '00
v60 D6 PIH AWD '14 SUMMUM (Volvotune)

Volvo for life
Armoderos
2nd Gear member
Berichten: 102
Lid geworden op: 23.08.2018 - 10:15
Locatie: Enschede

Dat het een geweldige auto is zullen weinig mensen ontkrachten.
Je moet wel reëel blijven idd mbt de kosten. Kijk, de V40 zal misschien goedkoper zijn in onderhoud dan een D6. Dus wat hierboven al geschetst is, het kan zomaar met 1x een pechverhaal een duurder verhaal worden in zijn geheel ook al is de theoretische uitleg dat een D6 goedkoper is dat is de "happy flow" hé.

Verder lees ik dat je de V40 mooier vindt dan een V60. Dat is ook een kwestie van smaak bijvoorbeeld, dan vraag ik me af of je wel happy zult zijn in een V60 als je bij voorbaat al weet dat je hem niet mooier vind.

Ff een tip van mij hoe ik vaststel "vind ik het een mooie auto of niet". Mijn broertje rijdt een BMW 530D GrandTour van bj 2018 (volgens mij) stuk kostbaarder dan mijn D6. En als hij zegt ik wil ruilen met je voor je D6 van 2013 zonder bijbetaling van jouw kant zou ik weigeren. Mits ik de BMW mag verkopen om vervolgens weer een V60 D6 te kopen. Wat vertelt dit kort verhaaltje nou, dat ik het model V60 prachtig vind en dat het blok D6 volgens en voor mij geweldig is.

Als je bij voorbaat al twijfelt dan weet ik niet of ik het zou doen. Maar it's up to you. Bedenk alleen dat je 1 euro enkel 1x kunt uitgeven ;-)

Hoe dan ook succes met je keuze en zoektocht.
S60 2.4d MY2004 Chiptuned 220.000km >>> 417.000km
XC70 D5 AWD MY2008 GT Chiptuned 269.000km >>> 332.000km
V60 D6 MY2013 200.271km >>>
Gebruikersavatar
Gerardf
6th Gear member
Berichten: 2525
Lid geworden op: 30.12.2010 - 21:40
Locatie: Gooi

Tot 2024 krijg je 50% korting op je wegenbelasting, in 2025 krijg je 25% korting., dus dat bespaar je ook.
Volvo V60 D6 PHEV 2013
Volvo V70 2.4 D Edition II 2005
Gebruikersavatar
romanski
2nd Gear member
Berichten: 174
Lid geworden op: 17.10.2014 - 13:14
Locatie: Velserbroek

Alleen inruilen voor een schappelijke prijs kun je na 2025 dus wel vergeten ben ik bang.... Ik hoor de verkopers nu al op zo'n typische verkopers manier zeggen "jahhh uhh meneertje, mooie auto hoor, maar NIEMAND wil die nu i.v.m. de ongunstige mrb, hoger dan 1000 euro kan ik echt niet gaan" Inruilen voor 2024 dus...liefst voor 2023. Vraag is dus echter of je nu 10-15k moet stuk slaan voor een auto die over een paar jaar gewoon moeilijk in te ruilen is en die qua mrb kosten niet heel gunstig zal zijn. Die vraag heb ik begin vorig jaar zelf beantwoord met "Ja" :D
440 1.8 DL '93
v40 1.8 '03
v70 2.4t 200pk '00
v60 D6 PIH AWD '14 SUMMUM (Volvotune)

Volvo for life
Gebruikersavatar
360Degreez
5th Gear member
Berichten: 1519
Lid geworden op: 20.10.2004 - 19:02
Locatie: Poortugaal

Ik heb dezelfde ruil gedaan. Nog geen moment spijt van gehad al moet ik wél toegeven dat mijn oude D4 met 8GT veel mooier liep dan de vijfpitter in mijn D6. Vooral in koud weer is het weer ouderwetsch nagelen. Als de D6 lekker warm is blijft het gewoon genieten. Vooral het "spelen" met rijmodi en het elektrisch rijden zijn fantastisch, en de acceleratie blijft een glimlach op je gezicht toveren.

Keerzijde is dat het een eerste generatie hybride is die de complexiteit en foutgevoeligheid van zowel een EV als Diesel combineert. Hier moet je, vooral met een wat hogere kilometerstand, rekening mee houden en niet schrikken als je moet investeren om 'm op de weg te houden. Zo heb ik zelf net de bak mogen flushen en zit er een bakrevisie aan te komen vanwege een gierende zesde versnelling.

Succes met je keus/koop!
Plaats reactie

Terug naar “S60 / V60 vanaf MY2010 t/m MY2018”