Volvo Cars roept op meer te investeren in schone energie

In dit board het officiële nieuws over Volvo van verschillende bronnen uit de hele wereld
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Ben
Executive Member
Berichten: 40460
Lid geworden op: 09.09.2004 - 16:57
Locatie: Even ten noorden van de Paltz
Contacteer:

Volvo Cars roept op meer te investeren in schone energie om volledig klimaatpotentieel van elektrische auto's te realiseren

Volvo Cars roept vandaag regerings- en industrieleiders op de investeringen in schone energie aanzienlijk op te voeren, zodat zowel de volledig elektrische modellen van Volvo als andere elektrische automerken hun echte potentieel op het gebied van klimaatwinst kunnen waarmaken.



De oproep valt samen met het onlangs gepubliceerde rapport over de totale levenscyclus van de CO2-emissies van de nieuwe Volvo C40 Recharge, waaruit de enorme potentiële CO2-reducties blijken als een auto wordt gebouwd en opgeladen met behulp van schone energiebronnen.

Het rapport verschijnt ook op het moment dat regerings- en industrieleiders bijeenkomen op de VN-klimaattop COP26 in Glasgow om herziene plannen voor de vermindering van de CO2-uitstoot in de strijd tegen de klimaatverandering te bespreken en aan te kondigen.

Volvo Cars wil tegen 2030 een volledig elektrische autofabrikant zijn en is van plan om de komende jaren een hele nieuwe range van volledig elektrische auto's op de markt te brengen, een van de meest ambitieuze elektrificatieplannen van de branche. Dit maakt deel uit van de ambitie om tegen 2040 een klimaatneutraal bedrijf te worden, dat de CO2-uitstoot in al zijn activiteiten consequent wil terugdringen.

Het bedrijf zal echter de hulp van regeringen en de energiesector nodig hebben om ervoor te zorgen dat zijn auto's hun volledige CO2-reductiepotentieel kunnen realiseren. Zoals het nieuwe LCA-rapport (Life Cycle Assessment) voor de Volvo C40 Recharge aantoont, maakt de beschikbaarheid van schone energie voor zowel de productie als het opladen van een elektrische Volvo een enorm verschil wat de CO2-impact betreft.

Wanneer men bijvoorbeeld een C40 Recharge oplaadt met schone energie, zoals windenergie, is de CO2-impact van de levenscyclus van de auto minder dan de helft van die van een traditionele Volvo XC40 met verbrandingsmotor. Bij het opladen met elektriciteit die is opgewekt met fossiele brandstoffen, wordt dat verschil nog veel kleiner.

"We hebben een bewuste strategische keuze gemaakt om een volledig elektrische autofabrikant en marktleider te worden, maar we kunnen de overgang naar klimaatneutraliteit niet alleen maken", zegt Håkan Samuelsson, Chief Executive. "We hebben overheden en energiebedrijven over de hele wereld nodig om hun investeringen in schone energiecapaciteit en de bijbehorende laadinfrastructuur op te voeren, zodat volledig elektrische auto's hun belofte van schonere mobiliteit echt kunnen waarmaken."

De opvattingen van het bedrijf worden weerspiegeld in het World Energy Investment Report 2021 van het Internationaal Energieagentschap (IEA), dat erop wijst dat investeringen in schone energie weliswaar "een gematigde opleving" vertonen, maar dat die geplande investeringen "ver achterblijven bij wat nodig is om ernstige gevolgen van klimaatverandering te voorkomen".

Volgens het IEA-rapport moeten de wereldwijde investeringen in schone energie in 2020 zijn verdubbeld om de temperatuurstijging onder de 2°C te houden, en meer dan verdrievoudigd om de deur open te houden voor een stabilisatie van de wereldwijde temperatuurstijging op 1,5°C.

Vanaf de XC40 Recharge, de eerste elektrische Volvo die in 2019 op de markt kwam, brengt Volvo Cars voor elk volledig elektrisch model een LCA-rapport uit. Deze rapporten bieden volledige transparantie over de CO2-impact van de auto in verschillende scenario's en geven klanten waardevolle informatie over de totale CO2-voetafdruk van de auto.

Uit het LCA-rapport voor de C40 Recharge blijkt dat wanneer de auto wordt opgeladen met elektriciteit uit schone bronnen, zijn CO2-voetafdruk over de hele levenscyclus daalt tot ongeveer 27 ton CO2, vergeleken met 59 ton voor een compacte SUV van het type XC40 die wordt aangedreven door een verbrandingsmotor.

Wanneer bestuurders hun C40 Recharge echter opladen met een gemiddelde wereldwijde energiemix (die voor ongeveer 60 procent wordt opgewekt met fossiele brandstoffen), kan het CO2-gewicht van de auto over de hele levenscyclus oplopen tot wel 50 ton, waardoor de milieuwinst ten opzichte van een traditioneel aangedreven auto aanzienlijk kleiner wordt.

Schone energie is ook een belangrijke factor bij het verkleinen van de CO2-voetafdruk die met de productie van een elektrische auto gepaard gaat. Uit de LCA blijkt dat de productie-emissies van een C40 Recharge 70 procent hoger liggen dan die van een XC40 met benzinemotor. Dit is voornamelijk te wijten aan de CO2-intensiteit van de batterij- en staalproductie, alsook aan het grotere aandeel aluminium in de auto.

Volvo Cars onderneemt actieve stappen om deze emissies aan te pakken, onder meer via geplande samenwerkingen met SSAB om fossielvrij staal te ontwikkelen en met zijn batterijleveranciers om batterijen te produceren op basis van 100 procent duurzame energie.

De onderneming streeft ernaar de CO2-voetafdruk tijdens de levenscyclus van een gemiddelde auto tussen 2018 en 2025 met 40 procent te verminderen, onder meer door de CO2-uitstoot in de toeleveringsketen tegen 2025 met 25 procent terug te dringen.

Wat de eigen activiteiten betreft, streeft de onderneming naar een klimaatneutrale productie tegen 2025. Nu al draaien alle Europese fabrieken van Volvo Cars op 100 procent schone elektriciteit, terwijl de fabrieken in Torslanda en Skövde in Zweden volledig klimaatneutraal zijn. Elders in de wereld worden de vestigingen van Chengdu en Luqiao in China ook voorzien van klimaatneutrale elektriciteit.
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
Gebruikersavatar
diesel01
8th Gear member
Berichten: 19843
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

Tjonge 70% meer CO2 voor een elektrische C40 dan zijn broer met een verbrandingsmotor....das best veel.
V90 D5 AWD Inscription Polestar.
V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
Gebruikersavatar
Peter-V50
4th Gear member
Berichten: 841
Lid geworden op: 10.06.2009 - 15:09
Locatie: Twente

diesel01 schreef: 02.11.2021 - 12:16 Tjonge 70% meer CO2 voor een elektrische C40 dan zijn broer met een verbrandingsmotor....das best veel.
Bij de productie van de auto inderdaad. Als er schone energie gebruikt wordt, dan verdien je het verschil tijdens het gebruik van de auto weer terug.
Volvo XC40 P8 MY21
Volvo V50 2.0 Edition I MY09

“If you're not smiling, you're doing it wrong.” Dick Strawbridge
Gebruikersavatar
diesel01
8th Gear member
Berichten: 19843
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

Ik noem het best onthutsende cijfers, laat het even op je inwerken.
70%....., dan moet de overheid wel gaan meewerken..
Het zou mij niet verbazen dat het over een paar jaar een gevalletje word, met de wetenschap die we nu hebben hadden we het toen anders moeten doen.
V90 D5 AWD Inscription Polestar.
V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
Gebruikersavatar
V480-S60
8th Gear member
Berichten: 19427
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

Het is inderdaad (voor de leek) onthutsend te lezen hoeveel extra CO2 het fabriceren van een volledige BEV oplevert. Dit was echter al een behoorlijke tijd bekend. Dit wordt echter volledig gecompenseerd tijdens de verdere lifecycle, zeker als gebruik gemaakt wordt van hernieuwbare (groene) stroom. Echter ook al bij gebruik van "grijze" stroom is het al beter om een BEV te rijden dan een ICE.
Omdat bekend is dat vooral de accuproductie een enorme bron van CO2 uitstoot is, is onder ander Volvo al bezig met de ontwikkeling van 1 "schoner" te produceren en 2. krachtiger accu's. Ook door gebruik te maken van andere grondstoffen. Men schijnt hier al behoorlijk ver mee te zijn.
Neemt niet weg dat er nog een lange weg te gaan is. Op welke manier dan ook.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 236.000 kms (6-18 tm ..)
Gebruikersavatar
diesel01
8th Gear member
Berichten: 19843
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

Er is geen goed of fout maar wanneer we nu allemaal aan de elektriciteit gaan en de grondstoffen pakken die we nodig hebben om de transitie te maken, dan heb ik het over zonnepanelen, isolatie, "groene" auto's ed dan plegen we imo past roofbouw toe.
V90 D5 AWD Inscription Polestar.
V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
Gebruikersavatar
Hans Eilander
7th Gear member
Berichten: 5323
Lid geworden op: 01.08.2020 - 12:23
Locatie: G - O

diesel01 schreef: 02.11.2021 - 12:16 Tjonge 70% meer CO2 voor een elektrische C40 dan zijn broer met een verbrandingsmotor....das best veel.
En daarom zie je ook in de statistieken, (al willen velen dat niet waar hebben) dat de benzine auto, het nog altijd wint van de elektrische. Want het word eenzijdig voorgesteld. Het klopt dat de uitstoot van een EV nul is. Maar de daarvoor opgewekte stroom in de centrale, is niet niks. En het eind van de regel bewijst, dat een EV zelfs nog vervuilender is, dan een zuinige benzine auto, als je tenminste de uitstoot van de centrale meetelt. ;)
Volvo XC40 T2 Business Pro automaat. (8 okt 2020)
Gebruikersavatar
V480-S60
8th Gear member
Berichten: 19427
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

Hans je lult enorme onzin. Die statistieken bestaan namelijk niet!

Wat wel bestaat is dit staatje van Polestar. Daaruit blijkt gewoon wat ik hierboven al aangeef.
staatje Polestar EV.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 236.000 kms (6-18 tm ..)
Gebruikersavatar
Hans Eilander
7th Gear member
Berichten: 5323
Lid geworden op: 01.08.2020 - 12:23
Locatie: G - O

V480-S60 schreef: 02.11.2021 - 14:58 Hans je .......enorme onzin. Die statistieken bestaan namelijk niet.
Theo, spoel eerst ff je mond, voor je wat schrijft ?! Het is overbekend dat bij de productie van deze grote accu,s, veel energie nodig is, en ook veel uitstoot vrijkomt. Daarbij komt nog de uitstoot van alle centrales, bij het opwekken van de nodige stroom voor alle EV voertuigen. En de rekensom is compleet. Ik ben zelf niet deskundig op dit gebied. Ik praat gewoon maar na, wat insiders beweren.(Tweakers, Autovisie, Autoweek, enz. Het word allemaal veel mooier voorgespiegeld, dan het in werkelijkheid is. Maar jij mag deze discussie winnen hoor... :-P
Volvo XC40 T2 Business Pro automaat. (8 okt 2020)
Gebruikersavatar
V480-S60
8th Gear member
Berichten: 19427
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

Ik spoel mijn mond niet. Je noemt zeer onbetrouwbare in de basis anti elektra bronnen. Ik hoef daaraast niet te winnen. Maar praat deze "bronnen" niet na aub.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 236.000 kms (6-18 tm ..)
Gebruikersavatar
Hans Eilander
7th Gear member
Berichten: 5323
Lid geworden op: 01.08.2020 - 12:23
Locatie: G - O

Okee dan, kijk dit grafiekje maar eens ff na... ;) . Ik heb de laatste 16 jaar geen auto gereden langer dan 3 jaar en dan pakweg 30.000 km... :)
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Volvo XC40 T2 Business Pro automaat. (8 okt 2020)
Gebruikersavatar
V480-S60
8th Gear member
Berichten: 19427
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

Kijk nou eens naar het "grote" verband en de lifecycle. Niet alleen naar jou situatie. Dan zie je, zelfs in jou grafiek, dat een elektrische auto over zijn gehele lifecycle minder CO2 veroorzaakt
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 236.000 kms (6-18 tm ..)
Gebruikersavatar
Hans Eilander
7th Gear member
Berichten: 5323
Lid geworden op: 01.08.2020 - 12:23
Locatie: G - O

Klopt, na een 39.000 km komt het kantelpunt. Dan gaat de EV langzaam terrein winnen. Zitten we nog wél met de moeilijkheid van het blussen van eventueel brandende EV,s. En wat te doen met al die kapotte accu-pakketten? Maar goed, dat is weer even andere discussie.... :) Belangrijke factor is, dat nog voor veel gewone mensen, de EV te duur is, en een oplaadmogelijkheid voor de deur, in veel gevallen niet voorhanden, of niet te realiseren is.
Volvo XC40 T2 Business Pro automaat. (8 okt 2020)
Gebruikersavatar
teebee
7th Gear member
Berichten: 6865
Lid geworden op: 16.06.2016 - 22:02

V480-S60 schreef: 02.11.2021 - 14:58 Wat wel bestaat is dit staatje van Polestar. Daaruit blijkt gewoon wat ik hierboven al aangeef.
Zonder eens/oneens te roepen, maar een staatje van Polestar riekt naar een slager die zn eigen vlees keurt.
(En met het ‘mond spoelen’ ben ik het eens)
“de voorruit is groter dan de achteruitkijkspiegel”

Hij: V60 T5 Momentum MY19 / Birch Light Metallic, Maroon Brown Moritz leder en heel veel lekkers ! :-)
Zij: XC40 T2 MY23, Silver Dawn, Momentum Core Aut. met veel lekkers (V40 CC MY18, Denim Blue)
Volvo V60, VOR, D3 163pk, Ocean Blue & Beige leder, bodykit, MY12
Vroeger oa Mini, VW, Honda, Alfa Romeo (10x) oa Guilietta/33/33SW/155/156SW, Renault Scenic/Laguna Estate/Espace, Fiat Barchetta, Volvo V40 1.8 en V50 2.0D, Peugeot 208
steven.vuylsteke
5th Gear member
Berichten: 1705
Lid geworden op: 05.02.2015 - 11:27

Ik was de topic al even aan het meelezen en zag vandaag een artikel in destandaard, opinie stuk
Klein citaat dat bij de discussie wat aansluit. Maar misschien wel afdwaalt van de topic zelf

Ten eerste is een elektrische wagen nog steeds een pak duurder bij aankoop dan een benzineauto: het gaat om zo’n 5.000 tot 10.000 euro. Op termijn zullen de meerkosten wel verminderen, maar hoe sterk, dat ­weten alleen de ­autofabrikanten. Ten tweede levert een elektrische auto geen ­accijnzen op – dat betekent dat tegenover een benzineauto, die 0,7 euro belastingen opbrengt per ­liter, 6 liter per 100 km verbruikt en 15.000 km rijdt, er jaarlijks 630 euro minder ontvangsten zijn. Een benzineauto vervangen door een elektrische bespaart bijna twee ton CO2 per jaar. Wanneer je de ­investering en het verlies aan accijnzen uitzet over tien jaar, betaal je dus 5.000 à 10.000 euro plus 6.300 euro voor 20 ton CO2, wat betekent dat je 565 euro tot meer dan 800 euro betaalt per ton CO2 die je minder uitstoot. Er zijn veel goedkopere manieren om CO2 te reduceren – al was het maar CO2-rechten van de industrie opkopen tegen 60 euro per ton en die vernietigen.
Einde citaat

Het kan dus goedkoper dan iedereen op batterijen te zetten,met 'dezelfde' impact.
Zelf heb ik het geluk gehad een paar parcelen bos gekocht te hebben samen met ons huis, wat Google speurwerk leerde me dan ook hoeveel co2 ik in " privé " opkuis. Citaat:
In Europa staan er per hectare 300 tot 500 bomen. Als conclusie voor de berekening voor de cijfers op de website van Encon wordt er gerekend met 24 kg CO2/boom en gemiddeld 500 bomen per hectare. Dat betekent dat 1 hectare bos: 500 bomen x 24 kg CO2/boom = 12.000 kg CO2 compenseert oftewel 12 ton CO2/hectare. Einde citaat
Wij hebben ongeveer 1 hectare, dus ik mag best wat kilometers rijden, zelfs in mijn oude V70 om aan die 12ton te komen. Bos kost hier 20-50cent/vierkante meter.
Dan denk ik, koop bos in privé en compenseer zelf je uitstoot. Dat is rechtstreeks investeren in schonere... Lucht.
V70 - 2001 D5 163pk verkocht met 145k aan een vriend - terug gekregen met 285K klaar voor nog een ton
V70 - 2008 2.0D verkocht = PSA motor is geen Volvo! / XC70 - 2002 D5 - automaat- 275K van de vrouw. / XC70 -2008 D5 185pk : 276K MY2008
V90 CC - 2017 D4 -* Polestar * - Close to all inclusive
John Deere 2140 - 1982 + Belarus LTZ 55 - 1993
Gebruikersavatar
JeroenSpock
7th Gear member
Berichten: 8171
Lid geworden op: 20.11.2009 - 13:22
Locatie: Veendam
Contacteer:

Ik blijf wel even lpg fikken in de auto en diesel bij de baas. Bomen leven nou eenmaal van co2 dus knallen maar met die bolides! Zo draag ik ook mijn steentje bij aan het milieu
Je hebt pas een Mercedes als er 40 mensen in kunnen
Afbeelding Volvo S60 D5 2003 - 019 Zwart - 502.000km - Volvotune 212pk - Nebula/Ursa - VCE - bixenon - verstralers - HU803/Premium sound - MII
Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 360.000 km - Vialle LPi
Gebruikersavatar
Johan s60
6th Gear member
Berichten: 2766
Lid geworden op: 23.12.2006 - 16:36

JeroenSpock schreef: 04.11.2021 - 22:40 Ik blijf wel even lpg fikken in de auto en diesel bij de baas. Bomen leven nou eenmaal van co2 dus knallen maar met die bolides! Zo draag ik ook mijn steentje bij aan het milieu
Me too
S60 2.4 Drivers Edition AT + standkachel
Plaats reactie

Terug naar “Volvo Nieuws”