Versnellingsbak m47 of m46

De laatste serie achterwielaangedreven Volvo's
Plaats reactie
wutru
Starter
Berichten: 5
Lid geworden op: 14.01.2019 - 20:11

Hallo,

Weet iemand hoe je het verschil kan zien tussen een m46 en m47 versnellingsbak? Ik heb een motor met bak op het oog alleen is het niet meer leeabaar welk nummer er op de versnellingsbak zit. De bak zit achter een 940 turbo blok.

Alvast bedankt!
Jelmer de Jong
6th Gear member
Berichten: 3158
Lid geworden op: 20.03.2009 - 16:04

Volgens de plaatjes van Google is de M46 gedeeltelijk rond en gedeelte vierkant en de M47 geheel vierkant.
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 20623
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Dat kun je ook zien aan je VIN-nummer. Maar welk cijfer weet ik niet meer.
Mark


Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying.

Arthur C. Clarke

Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/werken-bij-wouda/
Kogelman
2nd Gear member
Berichten: 220
Lid geworden op: 20.06.2016 - 20:42

De M47 is nooit op een turbo blok geleverd, de vijfde versnelling kon dat niet hebben. De turbo-loze 940's zijn in de beginjaren wel met de M47 geleverd. De M46 is een vierbak met een overdrive(knopje) en van gietijzer gemaakt en een stuk degelijker gebouwd. De M47 is een echte vijfbak en de behuizing is van aluminium. De M46 is weliswaar ouder, maar sterker dan de M47. De turbo blokken zijn wel met de M46 geleverd (begon al met de Volvo 240 turbo in de jaren '80) en later zijn de 940 turbo's met de M90 5 bak geleverd.. Maar de fijnste en vlotste optie is een 940 turbo met AW71 automaat, daar kan geen handbak tegenop schakelen, zo vlot aan de honderd km/uur.
groet,
Kogelman
740 GL (1985) zilvergrijs metallic, 155.000 km
V50 T5 (2004) Saphire Black ,220 PK, 360.500 km. (sold)
P122 Amazon (1969), Mellanbla (=hemelsblauw, Volvo lakkleur 99), tweedeurs, B20 , M40+overdrive, Weber 32-36, LPG G2 (verkocht)
940 (1998) Nautic Blue Pearl, LPT+MBC 165 pk automaat, Vialle LPG, 356.500 km
940 (1998) Black Berry Pearl, LPT+MBC 165 pk, LPG, 354.000 km
P122 Amazon (1967), Ruby Red (verkocht)
Volvo 244 GL (1983) Moerkbla metallic 196.000 km, B23, M47
wutru
Starter
Berichten: 5
Lid geworden op: 14.01.2019 - 20:11

Kogelman schreef: 02.11.2021 - 19:06 De M47 is nooit op een turbo blok geleverd, de vijfde versnelling kon dat niet hebben. De turbo-loze 940's zijn in de beginjaren wel met de M47 geleverd. De M46 is een vierbak met een overdrive(knopje) en van gietijzer gemaakt en een stuk degelijker gebouwd. De M47 is een echte vijfbak en de behuizing is van aluminium. De M46 is weliswaar ouder, maar sterker dan de M47. De turbo blokken zijn wel met de M46 geleverd (begon al met de Volvo 240 turbo in de jaren '80) en later zijn de 940 turbo's met de M90 5 bak geleverd.. Maar de fijnste en vlotste optie is een 940 turbo met AW71 automaat, daar kan geen handbak tegenop schakelen, zo vlot aan de honderd km/uur.
groet,
Kogelman
Als de 5e versnelling dan kapot gaat, kun je dan nog wel met de eerste 4 versnellingen rijden? Want daan probeer ik het gewoon met mijn m47 bak
Kogelman
2nd Gear member
Berichten: 220
Lid geworden op: 20.06.2016 - 20:42

Ik vermoed van wel, maar weet het niet zeker. De vijfde versnelling vd M47 is er later tegenaan gebouwd , oorspronkelijk was het een M46 4 bak.
groet,
Kogelman
740 GL (1985) zilvergrijs metallic, 155.000 km
V50 T5 (2004) Saphire Black ,220 PK, 360.500 km. (sold)
P122 Amazon (1969), Mellanbla (=hemelsblauw, Volvo lakkleur 99), tweedeurs, B20 , M40+overdrive, Weber 32-36, LPG G2 (verkocht)
940 (1998) Nautic Blue Pearl, LPT+MBC 165 pk automaat, Vialle LPG, 356.500 km
940 (1998) Black Berry Pearl, LPT+MBC 165 pk, LPG, 354.000 km
P122 Amazon (1967), Ruby Red (verkocht)
Volvo 244 GL (1983) Moerkbla metallic 196.000 km, B23, M47
Plaats reactie

Terug naar “De 740 - 760 - 780 / 940-960 en S/V90”