V60 D4 remmen upgrade van 300 naar 320

Gebruikersavatar
Bover
8th Gear member
Berichten: 13720
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne France

ik heb ze met momentum sleutel vast gezet op 35nwt en volgens volvo werkplaats boek was 30 aanbevolen.
Franse (auto)verhalen en XC70 viewtopic.php?t=83680&start=33960

Dieselpower France nog een echte 5 cilinder : XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
ObbeTuning motor modificatie aan boord! EURO 5b.
Driving Volvo anno1995. Eerste Volvo 245 GLT
Jelmer de Jong
6th Gear member
Berichten: 3158
Lid geworden op: 20.03.2009 - 16:04

Invetten voorkomt roest, maar vuil blijft weer hangen. Weet nou niet wat het ergste is.
Gebruikersavatar
Ferrari
5th Gear member
Berichten: 1145
Lid geworden op: 12.10.2019 - 10:49
Locatie: Antwerpen

Ik heb een paar weken geleden de blokken en schijven van de C70 vervangen. Deze zijn (standaard) ook 320mm, dus een soort van zelfde klus geweest. Als ik de foto zo zie dan lijkt het of een van de remblokken niet vlak tegen de schijf zit. Weet je zeker dat het blokje goed in de klauw geklikt zit en/of dat er geen vuil tussen zit?

De geleidepennetjes moet je goed schoonmaken voordat je ze terugplaatst, want er kan vuil/roest op zitten. Ik heb ze ingesmeerd met dun lithiumvet voor het terugplaatsen, puur om er een beschermend en glad laagje op te krijgen (dus geen natte, vettige bende). De geleidingen van de blokjes heb ik ingesmeerd met kopervet; wel uitkijken dat dit niet op de schijven komt.

Hier nog wat filmpjes die ik ook gebruikt heb om vooraf te zien wat er allemaal bij komt kijken:



Wat ik wel vreemd vind is dat er geen borging op de schijf zit; deze zit in principe los op de naaf. Bij het losdraaien van het wiel kan de schijf dus loskomen en er vuiligheid tussen komen. Er zit op de nieuwe ATE-schijf wel een verzonken gat voor een borgbout, maar op de naaf zit geen bevestigingsmogelijkheid.
Henry

Huidig wagen- en motorpark:
Volvo C70 D3 Geartronic Summum 2011
Volvo 850 GLT 2.5 20V 1992
Mazda CX-30 2020 (leaseauto, alleen zakelijk)
Harley-Davidson Softail Heritage Classic 1999
Blueone
2nd Gear member
Berichten: 96
Lid geworden op: 04.12.2019 - 13:49

Bedankt voor de tips, bij de schijven die ik had zat wel de borgings schroef, misschien dat het bij de c70 anders zit?
Het voorste blok lijkt inderdaad op de één of andere manier wat te kantelen, aan de achterkant van de schijf slijt het wel regelmatig. Ik heb de achterkant van de blokken nog eens goed ingevet en ook de pennen nogmaals goed schoon gemaakt en tevens de rubbers vervangen waar de gelijde pennen doorheen gaan (die had ik nog liggen). Het probleem blijft echter bestaan. Het zijn Brembo xtra line blokken, zou het nog kunnen dat het blok zelf niet helemaal goed is of is dat eigenlijk onmogelijk? De rem zuiger kan ik ook gewoon vrij eenvoudig weer indrukken dus die lijkt ook wel gewoon goed te lopen.

Ik vond online nog een afbeelding van de betreffende auto waar de remklauw vandaan komt:

Afbeelding

Heel klein maar wel duidelijk zichtbaar dat de schade ook precies links voor is geweest, het zou dus ook zomaar kunnen dat de klauw een tik heeft gehad. Ik had net even zitten meten, de klauw zit aan de bovenkant iets dichter bij de schijf dan aan de onderkant (op de verticale as). Ik ga nu toch maar even voor een nieuwe klauw en beugel. Gelukkig heb ik wel flink kunnen beparen met de klauw aan de andere kant :). Alleen jammer dat ik hem nu weer opnieuw moet spuiten. Dat blijft een beetje met demontage auto onderdelen, de ene keer heb je geluk en de andere keer pech :).
Jelmer de Jong
6th Gear member
Berichten: 3158
Lid geworden op: 20.03.2009 - 16:04

Het lijkt er inderdaad op dat de klauw niet helemaal recht meer is aan de buitenzijde en daarmee het blok niet gelijkmatig tegen de schijf drukt.
Gebruikersavatar
eta76
4th Gear member
Berichten: 532
Lid geworden op: 08.04.2016 - 20:27
Locatie: Zuid-Holland

Blueone schreef: 14.11.2021 - 20:19 Overigens hier nog even het verschil van een 300mm schijf tov van een 336 schijf in een 18"wiel, ziet er toch allemaal wat voller uit
Mooi resultaat. Ik vind vooral de remklauw aanzienlijk gegroeid. Had je toevallig nog een foto gemaakt, voordat de velg er op ging? Dus met enkel remschijven en klauw?
Volvo XC70 MY'08 D5 (185pk ++) Summun AWD Geartronic Electric Silver Afbeelding Foto's
Volvo V90 '18 D3 R-Design RICA Stage 2 / EGR / StartStop / Gearbox / iSoftloaderOnyx black Afbeelding Foto's
Blueone
2nd Gear member
Berichten: 96
Lid geworden op: 04.12.2019 - 13:49

Ik heb nog even teruggekeken maar ik had er helaas geen foto van gemaakt, alleen met velg er op, binnenkort ga ik de wielen weer wisselen voor de zomerwielen dus ik zal er dan even aan proberen te denken.

Sinds de remmen er op zitten heb ik nog weel probleem dat het wiel/rem rechts voor wat geluid maakt als ik begin met achteruitrijden (bijv een parkeervak insteken of iets dergelijks). Ik weet niet of die dan aanloopt of iets dergelijks, het is een wat vage omschrijving maar misschien herkent iemand dit fenomeen.
Jelmer de Jong
6th Gear member
Berichten: 3158
Lid geworden op: 20.03.2009 - 16:04

Metalen plaat achter schijf loopt aan?
Gebruikersavatar
eta76
4th Gear member
Berichten: 532
Lid geworden op: 08.04.2016 - 20:27
Locatie: Zuid-Holland

Bij mijn XC70 zaten de remblokken iets te los in de klauw , leek het. Daarom schoten de blokjes dus iets naar voor, danwel naar achter als je wisselde van rijrichting. Volgens mij hebben ze toen een andere tang geplaats.
Is het geluid continue of heel even?
Volvo XC70 MY'08 D5 (185pk ++) Summun AWD Geartronic Electric Silver Afbeelding Foto's
Volvo V90 '18 D3 R-Design RICA Stage 2 / EGR / StartStop / Gearbox / iSoftloaderOnyx black Afbeelding Foto's
myalexx
2nd Gear member
Berichten: 156
Lid geworden op: 10.03.2008 - 18:19

Wil je je remkracht in alle omstandigheden stabiel houden, gebruik dan ook motul remvloeistof.

Gebruik het al jaren, ik merk iig verbetering tegenover normale vloeistof ( ik gebruik de auto alleen op de weg )

https://www.motul.com/be/nl/products/rb ... ctory-line
myalexx
2nd Gear member
Berichten: 156
Lid geworden op: 10.03.2008 - 18:19

Is het uiteindelijk nog goed gekomen met de remmen wissel ? Ben wel benieuwd
Blueone
2nd Gear member
Berichten: 96
Lid geworden op: 04.12.2019 - 13:49

De upgrade is prima gegaan en het remt ook een stuk beter. Af en toe heb ik nog het geluid met achteruit rijden maar daar moet ik nog een keer wat tijd voor vinden om het na te kijken, ik vermoed dat de remblokken wat kantelen zoals hierboven ergens een keer was aangehaald.
myalexx
2nd Gear member
Berichten: 156
Lid geworden op: 10.03.2008 - 18:19

De blokken bij plaatsing wel gecontroleerd dat ze vrij lopen?

Bij plaatsing meestal met vijltje even beetje te dikke verf eraf veilen en beetje keramisch / kopervet erop.
J.B.
1st Gear member
Berichten: 32
Lid geworden op: 08.08.2011 - 19:39

Blueone schreef: 12.11.2021 - 12:36 Ze zien er weer netjes uit :)

Tijdens in de primer
primer - Copy.jpg

Resultaat
20211112_122753 - Copy.jpg

20211112_122743 - Copy.jpg

20211112_122844 - Copy.jpg

Dit ziet er echt heel netjes uit, wat voor verf heb je hiervoor gebruikt? Ben momenteel bezig met eenzelfde soort project, moet ze ook nog verven.
Volvo V70 2010 2.5FT R-Design Geartronic met Polestar tuning (258 pk)
Volvo C30 2007 T5 R-Design Geartronic (230 pk)

Volvo C30 2007 2.0 Momentum (145 pk)
Plaats reactie

Terug naar “S60 / V60 vanaf MY2010 t/m MY2018”