Diagnose Nieuwe motor Volvo v50 2.0d 2006

Geleverd vanaf 2003
Plaats reactie
Robert van Schaijik
Starter
Berichten: 7
Lid geworden op: 30.10.2021 - 13:17

Goedenmorgen

Wie heeft er een goed adres in de buurt van Schijndel om een diagnose te laten stellen?

Alvast bedankt voor de reacties.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Cavanta
2nd Gear member
Berichten: 173
Lid geworden op: 06.08.2020 - 11:51
Locatie: Mill - Noord Brabant

Heb je toevallig wat meer informatie?
Een nieuwe motor diagnose met een paar foutcodes geeft weinig beeld.
S40 2.4(i) Edition 1 bj2007, mj 2008 135.000KM
V40 2.0 2001 Phase 2 270.000KM
Robert van Schaijik
Starter
Berichten: 7
Lid geworden op: 30.10.2021 - 13:17

De nieuwe motor draait rond en loopt op startvloeistof.
Brandstofsysteem is ontlucht en er is brandstof aanwezig tot aan de injectoren.
De oude motor is lopend uitgebouwd, de kabelboom was intact.
De foutcodes zijn eerst gewist en dit zijn ‘verse’ codes.
Het lijkt erop dat de brandstof niet ingespoten wordt.
ODP is uitgewisseld en de zekeringen zijn gecontroleerd.

Wat is de volgende stap.

Extra info, commenrail kost 300,- en de luchtmassa meter ook 300,- +.
Die wil ik liever vervangen als ik zeker weet dat ze defect zijn.

Externe hulp heeft t volgende geschreven.

De foutcodes geven een indicatie van een voedingsprobleem. Als de zekering ok is zul je verder moeten controleren of de sensoren zoals MAF een goede voeding heeft. Met het demonteren en monteren van de motor kan de kabelboom intern ergens beschadigd zijn. Hetzelfde geldt ook voor de krukassensor. Met een scope moet er gecontroleerd worden of de ECM een goed signaal binnen krijgt. Zoniet,zoeken naar een oorzaak. Zonder schema’s en juiste apparatuur nauwelijks te doen.

Voor t moment voldoende informatie om een tip te kunnen geven wie dit probleem opgelost krijgt zonder dat het een fortuin kost?
Robert van Schaijik
Starter
Berichten: 7
Lid geworden op: 30.10.2021 - 13:17

Gisterenavond de sensoren gecontroleerd. En de brandstofpomp, bleek geen druk te leveren.
Pomp wordt op t moment gereviseerd.
Nadat deze gemonteerd is zal ik een update schrijven.

In onderstaande link
https://www.volvov70forum.com/topic.php?t=22139&page=2
staat precies het probleem beschreven dat ik ook heb.
Echter de oplossing van het probleem staat er niet bij.

Kent iemandgebruiker EgbertV70 op t volvov70 forum?
Wie kan me in contact brengen met hem?

Groet Robert.
Thijs_Rallye
2nd Gear member
Berichten: 60
Lid geworden op: 29.10.2020 - 19:24

Wat betekent high input als fout? Kortsluiting naar +?

Waarschijnlijk krijgen die allemaal dezelfde +5V referentievoeding. Meet eens de spanning tussen beide pennen bij een sensor waar je redelijk bijkomt of je daar ook 5V meet. Meet eens tussen de min van de accu en de plus pen in die connector, ook 5V? Controleer ook meteen of je niet ergens een massakabel bent vergeten aan te sluiten.

Wat bedoel je nu met een nieuwe motor? Een _andere_ motor of een nieuwe ruilmotor?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Robert van Schaijik
Starter
Berichten: 7
Lid geworden op: 30.10.2021 - 13:17

High input als fout, ik heb geen uitgebreide diagnose apparatuur en moet je het antwoord schuldig blijven.

Vanavond bouwen we de brandstofpomp in.

Met nieuwe motor wordt bedoeld een motor die alleen op de testbank heeft gedraaid.
Moet nog ingereden worden.

Bedankt voor de tip.
Robert van Schaijik
Starter
Berichten: 7
Lid geworden op: 30.10.2021 - 13:17

De motor loopt! Auto staat op de oprit.
Uiteindelijk zat t probleem in een ring die op de krukas gemonteerd is tussen het distributie-tandwiel en de multi v-riem poellie.
De ODP sensor ‘kijkt’ hiernaar. De ring is voorzien van een magnetische laag onderverdeeld in secties, waar de sensor z’n pulsen door krijgt om de RPM te bepalen.
De poellie en die ring die op de ‘Ford’ motor gemonteerd waren hebben dezelfde diameter als die op de Volvo motor en hebben we niet vervangen door die van de Volvo.

Wss heeft de Ford ring een andere sectie verdeling dan die van Volvo, waardoor t motor management denkt dat er een probleem is met de ODP.
Foutcode P061c.
Robert van Schaijik
Starter
Berichten: 7
Lid geworden op: 30.10.2021 - 13:17

Probleem opgelost!

Mag gesloten worden.
Gebruikersavatar
The Mechanic
5th Gear member
Berichten: 1441
Lid geworden op: 16.04.2018 - 19:53

Waarom is de motor eigenlijk vervangen?
Gebruikersavatar
Ferrari
5th Gear member
Berichten: 1145
Lid geworden op: 12.10.2019 - 10:49
Locatie: Antwerpen

Mooi dat het opgelost is!
Henry

Huidig wagen- en motorpark:
Volvo C70 D3 Geartronic Summum 2011
Volvo 850 GLT 2.5 20V 1992
Mazda CX-30 2020 (leaseauto, alleen zakelijk)
Harley-Davidson Softail Heritage Classic 1999
Robert van Schaijik
Starter
Berichten: 7
Lid geworden op: 30.10.2021 - 13:17

The Mechanic schreef: 07.11.2021 - 14:31 Waarom is de motor eigenlijk vervangen?
De motor is vervangen om dat er overdruk in het koelsysteem aanwezig was. Niet door de gebruikelijke overdruk door stijging in temperatuur van het koelmedium, maar via de EGR, kop of onderblok.
De kop is gedemonteerd, vervolgens eens verder gekeken wat er allemaal vervangen moest worden.
Overweging is geweest om de bestaande motor met 300.000 km her te gebruiken, echter de km stand en de mogelijkheid dat het onderblok de oorzaak zou zijn heeft de keuze laten doorslaan naar een nieuwe motor.
Alle werkzaamheden bij elkaar opgeteld kwam het erop neer dat voor 700,- euro meer er een nieuwe motor ingezet kon worden.
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V50 series”