V60 D6 met de hik

Plaats reactie
Elbarto
Starter
Berichten: 7
Lid geworden op: 11.05.2021 - 18:30

Een vraag of iemand dit herkent:

Ik rijd al een tijdje met een hikje in mijn D6. Ik ben al meermaals terug geweest bij de dealer, maar het probleem vinden lukt hen tot op heden niet. Een korte beschrijving:
Bij het rijden op diesel hikt de auto als hij warm is. Het is geen harde stoot, maar wel merkbaar door de hele auto. Een hikje, of kuchje is de beste omschrijving. Ik rijd dan op de cc met 100 of 130. De auto gaat dan ook 1:10 verbruiken, dit loopt dan weer terug naar 1:20 om vervolgens weer een schokje te geven en naar 1:10 te stijgen. Dit komt bijna elke dieselrit voor als de motor goed warm is. Hybride accu vol of leeg geeft geen verschil, gebeurd ook in zowel save, hybrid als power modus. Ik heb nog niet meegemaakt dat hij uit zichzelf weer normaal ging rijden, na een tijd stilstaan is het probleem in eerste instantie weg.

Wie herkent dit, of heeft een idee waar het aan zou kunnen liggen. De Volvo dealer service is super, de koffie is er goed, maar ik probeer er toch wat minder vaak te komen. En ze dus wellicht op weg te helpen naar de oplossing.
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4536
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Ik heb zelf een D6 gehad, maar herken niet wat je beschrijft, dus kan je niet op basis van ervaring helpen. Er zijn twee redenen waarom een D6 rond de 1:10 gaat verbruiken (los van 200 km/uur planken natuurlijk): regenereren van het roetfilter of de accu wordt door de dieselmotor bijgeladen. In beide gevallen geeft dat normaal overigens geen schok.
Een andere optie zou kunnen zijn de airco hoewel minder logisch want die wordt elektrisch aangedreven (maar kan zeker bij zwaar lopen van de compressor wel veel stroom gebruiken en dus tot extra brandstof verbruik). Je zou eens kunnen proberen zonder ingeschakelde AC te rijden (knop AC uitzetten).
Wat je verder kan doen is eens bij een andere dealer langs rijden en daar het probleem eens voorleggen of Volvo Nederland bellen. Hoop voor je dat het snel wordt gevonden wat de oorzaak is.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Elbarto
Starter
Berichten: 7
Lid geworden op: 11.05.2021 - 18:30

De AC compressor is laatst vervangen, dit bleek helaas niet de juiste oplossing. Er is ook een turbodruk sensor vervangen wat geen verbetering opleverde.
Voor wat betreft de regeneratie van het roetfilter, dat zou toch niet zo vaak moeten? Ik rijd eigenlijk altijd pure, tenzij een langere rit, dan gebruik ik de diesel voor het constante snelweg werk.

Het blijft een lastig dingetje omdat het niet te reproduceren is/ik er nog niet achter ben hoe te reproduceren.
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4536
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Elbarto schreef: 28.10.2021 - 21:21 .....Voor wat betreft de regeneratie van het roetfilter, dat zou toch niet zo vaak moeten?..........
Nee dat zou inderdaad niet elke rit moeten, maar dat betekent niet dat het niet kan.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Elbarto
Starter
Berichten: 7
Lid geworden op: 11.05.2021 - 18:30

Fair enough, maar vaak regenereren duidt in mijn ogen dan op een overmatig vervuild systeem, dan wel op een overmatig vervuilend systeem. Ik zal de dealer hier eens mee op weg helpen. Zijn er nog andere “verdachten”, iemand nog een andere suggestie?
Elbarto
Starter
Berichten: 7
Lid geworden op: 11.05.2021 - 18:30

Nog even terug komend op dit issue, voor als iemand met gelijke problemen op dit topic uitkomt. (Ik heb er zelf zo’n hekel aan als je op een dood topic uitkomt zonder antwoord)

De v60 heeft een weekje bij de dealer gelogeerd, waar ze m uitgebreid zelf bereden hebben. Na uitlezen op moment suprême bleek niet zozeer het roetfilter overvol te zitten of de motor overmatig te vervuilen, maar de roetfilter sensor gedroeg zich niet correct en gaf sterk variërende waarden. Deze is vervangen en de afgelopen 1000km heeft het probleem zich niet voorgedaan. Ik blijf het in de gaten houden, maar voorlopig lijkt het probleem dus opgelost.
Gebruikersavatar
RoaldH
6th Gear member
Berichten: 3919
Lid geworden op: 15.06.2013 - 17:03
Locatie: Utrecht

Elbarto schreef: 14.12.2021 - 21:26 Nog even terug komend op dit issue, voor als iemand met gelijke problemen op dit topic uitkomt. (Ik heb er zelf zo’n hekel aan als je op een dood topic uitkomt zonder antwoord)

De v60 heeft een weekje bij de dealer gelogeerd, waar ze m uitgebreid zelf bereden hebben. Na uitlezen op moment suprême bleek niet zozeer het roetfilter overvol te zitten of de motor overmatig te vervuilen, maar de roetfilter sensor gedroeg zich niet correct en gaf sterk variërende waarden. Deze is vervangen en de afgelopen 1000km heeft het probleem zich niet voorgedaan. Ik blijf het in de gaten houden, maar voorlopig lijkt het probleem dus opgelost.
Fijn dat ze een oorzaak hebben vastgesteld. Hou ons op de hoogte!
2024 Polestar 2 BST 230 Nebula MY24 (in bestelling)
2023 Volvo XC40 Recharge T5 Dark Onyx Black MY24
2013 Volvo V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Polestar
Armoderos
2nd Gear member
Berichten: 102
Lid geworden op: 23.08.2018 - 10:15
Locatie: Enschede

Mooi dat je weer kunt genieten van je auto.

En klasse werk dat je jouw post update. Zo helpen we elkaar mocht het nodig zijn.

Top
S60 2.4d MY2004 Chiptuned 220.000km >>> 417.000km
XC70 D5 AWD MY2008 GT Chiptuned 269.000km >>> 332.000km
V60 D6 MY2013 200.271km >>>
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4536
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Top en weer genieten van die D6!
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Plaats reactie

Terug naar “S60 / V60 vanaf MY2010 t/m MY2018”