Grootlicht Assistent

Gebruikersavatar
Mickyman
4th Gear member
Berichten: 798
Lid geworden op: 05.09.2011 - 19:37

teebee schreef: 12.11.2021 - 09:49
raspaardje schreef: 12.11.2021 - 09:30
teebee schreef: 12.11.2021 - 01:43 Heeft met het ‘zichtveld’ van de camera te maken, staat in handleiding ook ergens verklaard.
Er staat niets in de handleiding waarom borden die ernstig reflecteren niet van grootlicht worden voorzien (bij koplampen met adaptief vermogen dus).
Alleen dat reflecties ervoor kunnen zorgen dat automatisch grootlicht niet goed werkt. En dat medeweggebruikers daardoor verblind kunnen worden.

Ik ervaar het tot nu toe anders: medeweggebruikers worden niet verblind (op standje "snel") maar ik verblind mezelf omdat grote verkeersborden ernstig reflecteren. En dus niet uitgesloten worden in het adaptieve vermogen.
Er staat verklaard dat de camera beperkingen kent qua ‘gezichtveld’; borden bevinden zich over het algemeen buiten dat veld. Dat wij die reflectie wel waarnemen ligt aan ons vermogen dat wel te zien; ons gezichtsveld is namelijk vele malen groter.
een bord recht voor je op de rotonde verblind je ook en die wordt gezien door de systemen, een fietser op de rotonde aan de zijkant wordt ook gewoon waargenomen, ik ben van mening dat die systemen slimmer zijn dan je denkt. bij adaptief licht worden de borden niet verlicht (althans bij de Passat die ik had niet), ik heb nu gewoon statisch grootlicht en dan kun je dat idd niet voorkomen
Volvo V60 R-Design B3, Inscription Bursting Blue metallic
Gebruikersavatar
diesel01
8th Gear member
Berichten: 19847
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

Mickyman schreef: 12.11.2021 - 10:05
teebee schreef: 12.11.2021 - 09:49
raspaardje schreef: 12.11.2021 - 09:30

Er staat niets in de handleiding waarom borden die ernstig reflecteren niet van grootlicht worden voorzien (bij koplampen met adaptief vermogen dus).
Alleen dat reflecties ervoor kunnen zorgen dat automatisch grootlicht niet goed werkt. En dat medeweggebruikers daardoor verblind kunnen worden.

Ik ervaar het tot nu toe anders: medeweggebruikers worden niet verblind (op standje "snel") maar ik verblind mezelf omdat grote verkeersborden ernstig reflecteren. En dus niet uitgesloten worden in het adaptieve vermogen.
Er staat verklaard dat de camera beperkingen kent qua ‘gezichtveld’; borden bevinden zich over het algemeen buiten dat veld. Dat wij die reflectie wel waarnemen ligt aan ons vermogen dat wel te zien; ons gezichtsveld is namelijk vele malen groter.
een bord recht voor je op de rotonde verblind je ook en die wordt gezien door de systemen, een fietser op de rotonde aan de zijkant wordt ook gewoon waargenomen, ik ben van mening dat die systemen slimmer zijn dan je denkt. bij adaptief licht worden de borden niet verlicht (althans bij de Passat die ik had niet), ik heb nu gewoon statisch grootlicht en dan kun je dat idd niet voorkomen
Bij Volvo heb je gewoon volle bak licht bij adaptief en verkeersborden, wanneer fietsers geen licht aan hebben of een gewone fietslamp die niet heel fel is dan hebben ze pech(ik zet hem dan zelf uit) tenzij ze zonder licht fietsen dan doe je gewoon niet mee.
Bij racefietsen die gebruik maken van fel licht of headset ziet de camera ze wel en filtert hij ze eruit..
Er zijn merken die dat beter voor elkaar hebben, reed laatst achter een E klasse binnendoor met adaptief led die fellere led heeft, meer verlicht, sneller dempt en vanwege de vele leds echt per object dingen filtert.
Maar daar zal het budget ook wel anders wezen, mijn adaptief led doet bijv ook niets op de snelweg en dat is bij Mercedes anders.
V90 D5 AWD Inscription Polestar.
V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
Gebruikersavatar
Bart
8th Gear member
Berichten: 11517
Lid geworden op: 07.11.2006 - 12:50
Locatie: Nijmegen

Mickyman schreef: 12.11.2021 - 10:05bij adaptief licht worden de borden niet verlicht (althans bij de Passat die ik had niet), ik heb nu gewoon statisch grootlicht en dan kun je dat idd niet voorkomen
Ik moet eerlijk zeggen dat ik niet weet he het is met de kleinere borden langs de weg, maar de grote wegwijzers langs de snelweg worden volop meegepakt door de Passat. Wel vind ik het dynamisch grootlicht van de Passat een wereldse optie: je ziet de lichtbundel zich continu aanpassen, waardoor je tegenliggers en andere verkeersgebruikers niet verblindt maar zelf wel bakken met licht hebt.
Volvo: V50 2.0D | 850 2.5 10V | V40 1.8 | V50 D5 | XC70 2.4D | S70 2.5 20V | S80 D5 | S60 D5 | 240 2.0 | XC90 D5 | V90 T4 | V60 D6 | C70 2.4T | V60 T6 Recharge | 240 2.0i Polar

'08 Mini Clubman Cooper S
'22 Audi e-tron 55 Quattro Advanced Edition Plus

"I'll try being nicer if you try being smarter.."
Gebruikersavatar
raspaardje
6th Gear member
Berichten: 2788
Lid geworden op: 30.05.2012 - 10:07
Locatie: Regio Utrecht

Volgens mij is er wel wat onderscheid te maken hoe goed de werking van automatisch grootlicht eigenlijk is. Met die verschillen ervaart iedereen de werking nl. op een andere manier...:-)

Onderscheid:
1. bouwjaar/type Volvo -> zou Volvo de werking niet "in de loop der jaren" verbeteren waardoor het dus kan voorkomen dat bijv. een MY2017 V90 een minder goed werkend automatisch grootlicht heeft dan een MY2021 V60?
2. wel of geen adaptief vermogen -> geheel aan of uit vs. adaptief vermogen, ik kan me voorstellen dat het adaptief vermogen veel vaker het automatische grootlicht triggert. Maar op zo'n manier dat medeweggebruikers er geen last van hebben. Of geheel aan of uit vergroot wellicht de kans dat er iets door de camera/sensor over het hoofd gezien wordt met verblinding tot gevolg?

Hoe meer LED's je hebt hoe specifieker je objecten kan filteren natuurlijk. Bij Volvo lijkt die filtering vrij grof te zijn omdat het aantal LED's beperkter is in vergelijking met duurdere systemen van Mercedes, Audi of BMW.
Bij de V60 heb je voor 910 euro de optie "Full-LED Active High Beam koplampen met adaptieve bochtverlichting, extra hoge lichtopbrengst en koplampreinigingsinstallatie".
Die extra hoge lichtopbrengst zorgt ervoor dat je grootlicht nauwelijks nodig hebt en dat je dus alleen automatisch grootlicht aanzet in de omstandigheden waarin de automatisch grootlicht werking voor jou optimaal is.
2019 Volvo V60 T5 R-Design Polestar - Osmium Grey
2006 Saab 9-3 Cabrio 1.9 TiD Vector 20 Years Edition Hirsch - Electric Blue
Gebruikersavatar
diesel01
8th Gear member
Berichten: 19847
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

Wanneer ik hier het dorp uit rijdt dan is onderstaand de regio.
Regelmatig, door slechte omheining, paarden die uitbreken, de wolf resideert hier, afgelopen week op 2km kalveren doodgebeten waarbij het lijkt dat het borretje is geweest.
En daarnaast reeën, fietsers zonder licht en heel soms een jeugdige die in slaap valt na een schuurfeest.
Ben blij dat er gewoon grootlicht op zit en gebruik het ook zodra het kan.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
V90 D5 AWD Inscription Polestar.
V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
Gebruikersavatar
raspaardje
6th Gear member
Berichten: 2788
Lid geworden op: 30.05.2012 - 10:07
Locatie: Regio Utrecht

Dat is een lekkere bak licht..:-)
En volgens mij ook precies de omgeving waarin je dat licht wilt; niet te druk, soms weinig overzicht, kans op verrassingen.
2019 Volvo V60 T5 R-Design Polestar - Osmium Grey
2006 Saab 9-3 Cabrio 1.9 TiD Vector 20 Years Edition Hirsch - Electric Blue
Gebruikersavatar
J33Bee
5th Gear member
Berichten: 1264
Lid geworden op: 14.08.2020 - 23:20

Zweden is er niks bij!
Gebruikersavatar
EVO500
3rd Gear member
Berichten: 472
Lid geworden op: 20.02.2021 - 17:10
Locatie: België

Misschien dat je bij voetbal wedstrijden de auto op de bovenste tribunen kunt zetten :-)
Maar volgens mij heb je meer last van "nachtblindheid" No offence hoor mijn vrouw durft daardoor ook s'avonds bijna niet te rijden.
Ik heb er geen problemen mee Ik gebruik eigenlijk zeer zelden groot licht. Volgens mij heb ik het op de Volvo nog nooit gebruikt haahahah
V60 T8 PE Crystal White Pearl (MY2021)
Laguna III GT180 (stage II)
Omega 3000-24V EVO500
Monza 3.0E '78 (handgesch.)
Gebruikersavatar
J33Bee
5th Gear member
Berichten: 1264
Lid geworden op: 14.08.2020 - 23:20

EVO500 schreef: 12.11.2021 - 22:46 Misschien dat je bij voetbal wedstrijden de auto op de bovenste tribunen kunt zetten :-)
Maar volgens mij heb je meer last van "nachtblindheid" No offence hoor mijn vrouw durft daardoor ook s'avonds bijna niet te rijden.
Ik heb er geen problemen mee Ik gebruik eigenlijk zeer zelden groot licht. Volgens mij heb ik het op de Volvo nog nooit gebruikt haahahah
Op dergelijke wegen gebruik ik het ook, maar gewoon handmatig. Nu met "langzaam" weer een tijdje uitproberen maar ook op de snelweg springt dit te pas en te onpas aan omdat de lampen van tegenliggers net achter de vangrail zitten. Vrachtwagens gaan vervolgens seinen omdat zij hoger zitten.
Gebruikersavatar
diesel01
8th Gear member
Berichten: 19847
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

EVO500 schreef: 12.11.2021 - 22:46 Misschien dat je bij voetbal wedstrijden de auto op de bovenste tribunen kunt zetten :-)
Maar volgens mij heb je meer last van "nachtblindheid" No offence hoor mijn vrouw durft daardoor ook s'avonds bijna niet te rijden.
Ik heb er geen problemen mee Ik gebruik eigenlijk zeer zelden groot licht. Volgens mij heb ik het op de Volvo nog nooit gebruikt haahahah
Zeker gaan nachtblindheid, rijdt graag in de avond en nacht naar de vakantie maar wil dan wel graag goed licht en wanneer het kan gaat dat ook gewoon aan.
Dit was gisteravond op mijn dagelijkse route, wederom 9 schapen dood gebeten, ik snap ook niet hoe mensen op afgevallen lading kunnen botsen in het donker wanneer je grootlicht kunt gebruiken.
Ik zie hem liever op tijd aankomen net als losgebroken paarden of ander onheil en zeg nu eerlijk, best lekker toch een puist licht.
https://www.rtvdrenthe.nl/nieuws/175499 ... McDonald-s
https://www.rtvdrenthe.nl/nieuws/175442 ... en-de-wolf
V90 D5 AWD Inscription Polestar.
V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
Gebruikersavatar
EVO500
3rd Gear member
Berichten: 472
Lid geworden op: 20.02.2021 - 17:10
Locatie: België

Ik ben alleen bang dat ik mensen verblind, gezien ik zelf ook niet prettig vindt. Maar dat ligt uiteraard aan de locatie waar je rijdt!
Weet alleen dat dieren door het licht verstijven en stil gaan staan (zal misschien ook bij mensen zijn) als iemand met 1000W verlichting op je schijnt en je eigen oriëntatie volledig weg is!

Dat ondervond ik helaas (dan praat ik over 25jaar terug...) met mijn monza (ex ELE rally auto) toen ik in minder dan 10 seconden 3 konijnen een egel en een haas dood heb gereden :-(
Ik reed die zondagochtend rond 4uur in de ochtend naar mijn maat om te vissen in Eersel.
Niemand op de N weg en gewoon ergens rond de 180km/uur met groot licht naar de visplek...
Beestjes wisten niet wat hun overkwam waarschijnlijk. Ik had hier wel een rot gevoel over.
Vond dit wel erg zielig voor de beestjes.

Toen had ik wel zoiets, ik kan ook wat rustiger rijden, ook al denk je dat er niemand op de weg is.

Maar denk dat daar gevaar zit, dat je denkt dat je je snelheid hoger kunt brengen als het donker is.
Ik wil niet zeggen dat dit voor jou geldt hè!
V60 T8 PE Crystal White Pearl (MY2021)
Laguna III GT180 (stage II)
Omega 3000-24V EVO500
Monza 3.0E '78 (handgesch.)
Gebruikersavatar
Frits V70
5th Gear member
Berichten: 1219
Lid geworden op: 15.08.2014 - 19:49
Locatie: Groningen

Ik heb ontdekt dat ik het systeem ook op mijn XC heb en het werkt ook. Ik kwam reflecterende borden tegen bij een T splitsing en toen ging mijn groot licht vanzelf uit. Heb bij groot licht ook het A teken erbij.

Ik heb echter geen draaischakelaar, kan alleen de linker handel naar mij toetrekken. Vond het bij waarschuwend knipperen al wat raar werken. Zal eens kijken in MyCar of daar ook instellingen zitten.
Van:
Saab 9-3 Tid Estate,
Saab 9-3 TTid Estate,
V70 2.4 D5 (2008),
XC60 D3 (2011)
naar:
XC70 D4 (5 cil 400 >>> 480Nm) (2014)
en:
Saab 9-3 Cabriolet 1.8t Hirsch
Plaats reactie

Terug naar “V60/S60 vanaf MY 2019”