V50 stilgevallen, start met moeite, loopt niet stationair

Geleverd vanaf 2003
Plaats reactie
ic3d
1st Gear member
Berichten: 19
Lid geworden op: 25.03.2020 - 21:19

Tijdens een korte vakantie is onze Volvo V50 1.8 benzine uit 2005 met 217K op de teller stil gevallen. Tijdens het rijden binnen de bebouwde kom begon de auto te schokken, kregen we een melding "verminderd motor vermogen" en viel de auto uit. Daarna kreeg ik hem niet meer gestart. De auto is gesleept naar een garage en de monteur daar heeft hem weer aan de praat gekregen door een gescheurde slang (geen idee welke) te vervangen. Dat wil zeggen, hij start nu (niet direct) door veel gas bij te geven. Zonder extra gas start hij niet en met gas duurt het ook wel een seconde of 5. Het rijden daarna gaat best prima, maar niet 100% stationair. Sta je stil voor een stoplicht, dan moet je wederom gas bijgeven, want anders valt ie uit. De monteur verdenkt de gasklep, maar weet het niet zeker. Een nieuwe gasklep + toebehoren en montage is +/- 600 euro (grofweg gerekend). De monteur schat de kansen op 50/50 in. De computer gaf bij de pechhulp 0 problemen, bij de monteur gaf hij een hele rits aan problemen, velen bleken echter niet te kloppen aldus de monteur. De gasklep was overigens 1 van die problemen.

Ik, geheel a-technisch op auto-gebied, twijfel heel erg wat te doen. Of 600 euro betalen met het risico dit weg te gooien en vervolgens in een eindeloze dure puzzel terecht te komen, of de auto gewoon afschrijven.

Op basis van bovenstaande dacht ik dat jullie, als Volvo experts, wellicht nog suggesties zouden kunnen hebben. De auto rijdt in principe (normaliter) prima. Met 3 kanttekeningen die hier wellicht mee te maken hebben?

1. Soms moet je 2x starten. Dit komt soms een paar weken of maanden niet voor. Als je start valt ie vrijwel direct uit en moet je opnieuw starten en dan doet ie het.

2. Hij verbruikt erg veel olie. Ik ben overgestapt van 5w30 naar 10w40. Dat helpt iets, maar niet veel. Ik denk dat hij rond de liter per 1000KM verbruikt. Tijdens echte koude dagen is dit een stuk minder.

3. Eens in de paar maanden krijg ik wel eens een computerstoring. Hij geeft dan random meldingen. Zegt dat je moet stoppen. Als je de sleutel er in en er uit haalt ben je er vaak weer voor maanden vanaf.

Bij voorbaat dank voor het meedenken!
Nick V50 Sport I
2nd Gear member
Berichten: 83
Lid geworden op: 30.06.2021 - 21:49
Locatie: Borger-Odoorn

Hoi ic3d,
Dat klinkt allemaal erg vervelend, maar wellicht gaat een en ander meevallen. Misschien dat wat extra informatie ook de lezers hier verder helpt.
1. Is de 'noodreparatie' uitgevoerd bij een Volvo garage ?
2. Heb je wellicht een eigen volvo-garage in de buurt?
3. Is het uitlezen van een en ander gebeurt via min of meer standaard OBD II normen of met een Device waarmee hij ook volvo-codes kon uitlezen of is hij uitgelezen met een Vida (Volvo dealer)?

Lastig met storingen in de standaard OBD II range (die identiek zijn bij alle auto's na 19XX) is dat bij een mankement een code gegenereert wordt. Maar die staat dan 'pending'.
En is nog niet 'echt een storing'. Wanneer je die laat staan en men gaat repareren dan kunnen alsnog die storingen omgezet worden 'confirmed'.
Dus eerst een keer alle storingen deleten en daarna nog eens zien wat er op komt, is al een eerste filter (die OBD II lezertjes zijn goed verkrijgbaar, goedkoop en werken met verschillende apps, daar kan je je geen buil aan vallen).


Omdat je meldt dat er al maanden hick-up's zijn is het wellicht een goed idee om hem een keer uit te laten lezen bij een dealer met Vida,
of bij een forumlid met Vida in de buurt.
Dan weet je weer meer.

Het olieverbruik wat je meldt is echt buiten proportioneel. Alsof het zo weg stroomt.
Wat je eens kan proberen is controleren of je bougies niet in de olie staan vanwege een lekkende klepdekselpakking (dat is NIET je koppakking).
Dekplaat van de motor pakken, dan zie je vier bobines met M6-jes meen ik. De middelste twee eens los draaien, bobine van de bougie trekken
en kijken wat je daar aantreft. Wanneer zo'n bobine nat is van de olie weet je waar een deel heengaat.
Klepdekselpakking vervangen zou je zelf kunnen. Maar je zegt dat je niet technisch bent dus ik verwacht niet dat je een momentsleuteltje in huis
hebt, die zou je nodig hebben. Wanneer zoiets zich voordoet gaat de motor ook slecht lopen (slechte ontsteking) / kan een bougie loskomen (ook niet handig).
Klepdekselpakking vervangen zijn de kosten niet (pakkingset €35 -€40) daar zullen ze een uurtje werk voor rekenen.

Wellicht dat punt 1 en 3 met elkaar te maken hebben, long shot mogelijk is je contactslot in de terminale fase belandt.
Maar ik laat me op dat punt graag corrigeren en bijscholen.

Even tot zover.
Suc6
V50 Sport I, B4204S3 + MTX75
ic3d
1st Gear member
Berichten: 19
Lid geworden op: 25.03.2020 - 21:19

Dank voor je uitgebreide reactie Nick! Ik kan je vragen niet volledig beantwoorden vrees ik. De noodreparatie is in ieder geval niet uigevoerd bij een Volvo garage, maar bij een universele garage. Ik heb wel een Volvo garage in de buurt, echter ben ik daar nog nooit geweest en de auto staat op 150KM van huis.
Ik gok dat de codes uitgelezen zijn met een standaard device. Het was wel iets uitgebreider dan de pechhulp had, want daar kwamen geen enkele foutcodes tevoorschijn. Uitlezen met Vida zal ik meenemen in de overweging. Het nadeel is dus echter dat de auto op afstand staat en dat het verslepen naar een Volvo garage in die buurt + onderzoekskosten waarschijnlijk al snel oplopen. Dat is een aanname op basis van het feit dat ik voorheen altijd heel trouw was aan de merkdealer (ander merk) maar achteraf daar veel- en veel te veel betaald heb. Nu zal ik niet generaliseren, maar door goede ervaringen met een lokale universele garage ben ik daar gebleven.

Klepdekselpakking zal ik laten controleren. Bedankt voor de suggestie. Ik heb een momentsleutel, maar door de afstand vraag ik of de monteur dat wil doen. Ik vind wel dat de auto soms stinkt naar olie, dus ben bang dat het daadwerkelijk verbruikt wordt. Ik zie overiges nooit olievlekken liggen. Contactslot geef ik ook door, ook daarvoor dank!
volvo440special
4th Gear member
Berichten: 660
Lid geworden op: 12.08.2009 - 19:34

Welke regio staat de auto? Wellicht dat er een lid met vida naar de auto kan komen.. Vaak gewoon gratis en je weet meteen van de hoed en de rand. ;-) Universele systemen worden steeds beter, maar toch blijft de omschrijving vaak een beetje algemeen of zelfs onjuist. De omschrijving klinkt wel een beetje als een gasklep die z'n stationair niet meer voor elkaar krijgt. Maar goed zonder echte codes is dat puur speculaas.

Weet je toevallig of de carterventilatie recent vervangen is? Daar gaat een blok ook extra olie van zuipen. De 1.8 op zichzelf staat volgens mij sowieso al wel bekend als een flinke olieverbruiker (op leeftijd), door vastkoekende zuigerveren.
ic3d
1st Gear member
Berichten: 19
Lid geworden op: 25.03.2020 - 21:19

Dank voor je reactie!

Hij staat nu in Deventer-oost. Mocht er iemand inderdaad Vida in die buurt hebben, dan hoor ik het graag. Tegen vergoeding is geen enkel probleem natuurlijk, echter wil ik buitenproportionele kosten voorkomen (en ik ben bang dat dit het geval zou zijn met slepen naar een Volvo dealer).

De carterventilatie is zover ik weet niet recentelijk (of zelfs de afgelopen jaren) vervangen. Het olievebruik is voor mijn gevoel "ineens" ontstaan. Twee jaar geleden hoefde ik de olie nooit te controleren of bij te vullen, want hij was gewoon altijd vol. Tot 'ie van de ene op de andere dag niet meer wilde starten. Er bleek (zonder enige melding) geen druppel meer in te zitten.
Gebruikersavatar
corsa_gsi
4th Gear member
Berichten: 691
Lid geworden op: 03.01.2020 - 10:47
Locatie: Regio Rotterdam
Contacteer:

Als de auto rijdt, dan kan je hem toch ook naar je eigen garage rijden?

Daarnaast is het rijden zonder olie in een motor ook niet echt goed.

En als een auto olie verbrand dan zou je dat moeten zien aan je uitlaatgassen en ook ruiken als je er achter staat of rijdt.

Maar goed eerst het niet stationair lopen / starten probleem oplossen.
En daarna mogelijk een (paar keer) motorflush doen om te kijken of dat het olieverbruik oplost als er geen lekkages in dat systeem zitten.

Een dicht zittende carterventilatie moet je ook aanpakken, want dat veroorzaakt ook olieverbruik.
----------
Cars:
Volvo V50 T5 Kinetic 2011 Zilver
Opel Astra F Sedan CDX 1.6 16v Nautilus Blauw uit 1997 op LPG
Opel Corsa B GSi C20LET Sunrise Orange uit 1996 met 575pk.
Opel Vectra B Caravan Sport Edition 3.0 V6 Automaat uit 2000 op LPG (Verkocht)
ic3d
1st Gear member
Berichten: 19
Lid geworden op: 25.03.2020 - 21:19

@Corsa

Was ook mijn gedachte, alleen de monteur durfde niet te garanderen dat we met de auto thuis zouden komen omdat ie ook niet 100% loopt als ie rijdt. Ik twijfelde, maar heb het uiteindelijk niet gedaan uit angst met vrouw en kinderen te stranden op de snelweg.
Gebruikersavatar
corsa_gsi
4th Gear member
Berichten: 691
Lid geworden op: 03.01.2020 - 10:47
Locatie: Regio Rotterdam
Contacteer:

Dan auto met OV naar de auto en deze ophalen.
Mocht die stil vallen op de snelweg, de ANWB bellen en laten afslepen naar je reguliere garage.
Zo deed ik het de vorige keer dat mijn auto stuk ging langs de snelweg en hij afgesleept werd naar een andere niet gewenste garage.
----------
Cars:
Volvo V50 T5 Kinetic 2011 Zilver
Opel Astra F Sedan CDX 1.6 16v Nautilus Blauw uit 1997 op LPG
Opel Corsa B GSi C20LET Sunrise Orange uit 1996 met 575pk.
Opel Vectra B Caravan Sport Edition 3.0 V6 Automaat uit 2000 op LPG (Verkocht)
Nick V50 Sport I
2nd Gear member
Berichten: 83
Lid geworden op: 30.06.2021 - 21:49
Locatie: Borger-Odoorn

Hoi,
Op zo'n afstand van huis is niet handig. Ikzelf heb geen ervaring met volledig olie-loze auto's. Ik denk dat het handig is het probleem in kleine
stukjes te knippen.
Met een bevriende techneut naar de auto voor nadere inspectie en kijken of je thuis kan komen?
Of kijk eens rond in de buurt naar een garagist/beun/handelaar die hem voor jou naar je huis kan brengen om aldaar verder te puzzelen. 150 km is te overzien.
Kan je daarna altijd nog zien hoe en welke garage. Zonder dat je je meteen laat binnenslepen bij een adres waarbij je nog overzicht van defecten en eventuele kosten hebt.
Kleine stapjes voorwaarts zeg maar. Dan houd je ook overzicht over de centjes.
V50 Sport I, B4204S3 + MTX75
ic3d
1st Gear member
Berichten: 19
Lid geworden op: 25.03.2020 - 21:19

Excuses voor de trage reactie, het was er bij ingeschoten.

Uiteindelijk heb ik de auto op laten halen door de garage waar hij normaliter in onderhoud is. Daar hadden ze in het systeem staan dat het gasklephuis inderdaad op den duur vervangen moest worden. Dat hadden ze ook tegen mij gezegd, met de kanttekening dat ik er waarschijnlijk nog jaren mee kon rijden. Zij rekende minder dan de helft voor ht vervangen dan de garagist in Deventer. Kortom, de moeite (de kosten) van het ophalen waard.

De garage heeft de gasklep vervangen en deze opnieuw ingeleerd. Daarnaast was de auto verzopen en zijn alle bougies vervangen. Vervolgens rijdt hij nu al weer een paar weken als een zonnetje! Het olieverbruik is helaas niet verminderd. Ik heb de suggesties die jullie hier gedaan hebben doorgegeven, maar daar was allemaal al naar gekeken. Voor nu doen we het er maar mee. Hij rijdt weer goed gelukkig, dus tot dusver scheelt me dat een nieuwe auto.
Gebruikersavatar
corsa_gsi
4th Gear member
Berichten: 691
Lid geworden op: 03.01.2020 - 10:47
Locatie: Regio Rotterdam
Contacteer:

Trouwens ik weet niet wat voor olie je gebruikt, maar bij dit soort hoog verbruik (1 liter op 1000km) zou ik hem lekker afvullen met Action olie.

Overigens lees ik hier vaker dat de 1.8 last heeft van olieverbruik, nu ben ik niet heel bekend met Volvo, maar ik heb een Astra 1.6 16v uit 1997 die ook zoveel olie verbruikte.
Die heb ik geheel laten reviseren (boren, honen en 1e overmaat zuigers erin, kop ook laten doen) en sindsdien verbruikt hij helemaal geen olie meer.
Het kost natuurlijk wel wat (ongeveer 2000 euro, exclusief in- en uitbouw), maar dan ben je wel van het probleem af.

Maar mogelijk hebben de kenners hier een top tip om het olieverbruik te verminderen.
----------
Cars:
Volvo V50 T5 Kinetic 2011 Zilver
Opel Astra F Sedan CDX 1.6 16v Nautilus Blauw uit 1997 op LPG
Opel Corsa B GSi C20LET Sunrise Orange uit 1996 met 575pk.
Opel Vectra B Caravan Sport Edition 3.0 V6 Automaat uit 2000 op LPG (Verkocht)
WYD
3rd Gear member
Berichten: 344
Lid geworden op: 23.06.2007 - 20:58

Olieverbruik bij dit type motor is een bekende kwaal en is volgens mij te wijten aan versleten olieschraapveren.
Volvoless, nu Golf VII
Nick V50 Sport I
2nd Gear member
Berichten: 83
Lid geworden op: 30.06.2021 - 21:49
Locatie: Borger-Odoorn

Excuses voor de trage reactie, het was er bij ingeschoten.

Uiteindelijk heb ik de auto op laten halen door de garage waar hij normaliter in onderhoud is. Daar hadden ze in het systeem staan dat het gasklephuis inderdaad op den duur vervangen moest worden. Dat hadden ze ook tegen mij gezegd, met de kanttekening dat ik er waarschijnlijk nog jaren mee kon rijden. Zij rekende minder dan de helft voor ht vervangen dan de garagist in Deventer. Kortom, de moeite (de kosten) van het ophalen waard.


Top, dat je weer een tijdje verder kan!
Tsja, met de nood op je schouder in een vreemde garage is de gemiddeld mensch vaak niet de beste inkoper van diensten. Fijn dat je eigen garagist je van dienst kon zijn!
Veilige kilometers toegewenst (op Action olie ;-) )
V50 Sport I, B4204S3 + MTX75
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V50 series”