Luchtfilter, LMM en code P1171

Er werden er vanaf 2000 meer dan 500.000 van gebouwd in het Belgische Gent.
Plaats reactie
Reknoj
Starter
Berichten: 7
Lid geworden op: 13.10.2021 - 09:47

Beste mede Volvo rijders,

Sinds twee weken ben ik de trotse eigenaar van een oude volvo S60 2.4 T. De wagen is oud en heeft wat butsen, krassen en ontbrekende interieurdelen maar lijkt daadwerkelijk slechts 109000km te hebben gelopen. Technisch is alles in goede staat, en alle onderdelen hebben volvo logo's. De auto voelt zeer strak, zeker in vergelijking met andere volvo S60's waar ik in heb proefgereden.

Eén zaak stoorde me echter bijzonder, na enige tientallen kilometers sprong het motormanagement lampje aan. De leverende garaga zei: "Ach, bij zo'n auto springen wel eens lampjes aan en die gaan ook wel weer uit". Ik had het lampje echter al bij de proefrit waargenomen, en de garage zou in de twee weken voor de levering de storing verhelpen. Dit is niet echt gebeurd, toen ik navroeg wat hij dan precies gerepareerd had zei de garagist dat hij de codes gewist had, grr.

Ook ontbrak het binnenverlichtingslampje in het midden, het rechter kickpanel bij de passagier, de linker koplampverstelling werkt niet (APK afkeur!) en het reservewiel hangt leeg om de velg. Allemaal zaken die me eerst niet waren opgevallen. De garagist zou de onderdelen zoeken, de storing fixen en bellen als alles binnen was voor een reparatieafspraak. Dat is ruim twee weken geleden en ik wacht nog steeds op een belletje.

Maar dat motorlampje zat me écht niet lekker, dus een OBD tool gekocht om zelf de code te kunnen lezen. Grappige apparaatjes, voor twintig Euro kun je de codes lezen, de freeze-frame data zien en eventueel de code resetten. Aangesloten, en code P1171 was zichtbaar. Een korte zoektocht op internet wees richting luchtmassameter (LMM), en de gerapporteerde verschijnselen zoals stotteren, moeilijker starten en niet het maximale toerental kunnen bereiken kwamen overeen met de verschijnselen die ik ook waarnam. Code resetten, een paar kilometer verslikken wanneer je teveel gas geeft en redelijk normaal rijden zodra het engine lampje aangaat.

Visuele controle van het luchtfilter leverde een schokkend beeld. Wel een vrij schoon en nieuw ogend filter, maar wel gebroken en gescheurd. Waarschijnlijk een bruut van een monteur die het erin geflanst heeft. Nieuw luchtfilter gekocht en gemonteerd. Dit had een beetje effect op de storing, die kwam na het resetten na 100km terug ipv na 20km.
20211008_154532.jpg

Hierna het freezeframe eens goed bekeken, deze gaf SHRTFTl 3.1% en LONGFTl 24.2% aan. Voor zover ik het begrepen heb is dit een brandstof correctiewaarde waarvan de SHRTFTl wat meer kan varieren (-7% tot _7%) en waarvan de LONGFTl rond de 0% zou moeten zitten. De gemeten 24.2% waarde is zo'n beetje de grenswaarde, waarna het motormanagement schijnt in te grijpen om b.v. schade aan de katalysator te voorkomen en het noodprogramma verder rijden mogelijk maakt met een hoger verbruik en soepeler loop als verschijnselen.


Defect luchtfilter + kwetsbare draadjes in LMM maakt de LMM de volgende hoofdverdachte. Helaas een vrij prijzige test van de hypothese, nieuwe LMM monteren. Als je even zoekt op internet, dan zie dat de thuisknutselaars dit eenvoudig kunnen vervangen. Dus een nieuwe gekocht van Bosch (advies van alle knutselaars om hierop niet te bezuiningen), en dat levert dan een hierzien volvo onderdeelnummer op. Mocht je dit zelf willen doen, de slang die naar de torbo loopt vanaf de LMM is vrij stug, ik heb deze eerst verwarmd met de fohn van mijn vrouw (die ontstemd was over het gebruik als gereedschap ;-)). Daarna kon ik de slang gemakkelijk loswrikken, uiteraard nadat de slangklem was losgeschroefd.

LMM vervangen, P1171 code gewist en daarna herkende ik de auto niet meer. Nooit geweten dat zo'n oude volvo als een lier moeiteloos doortrekt naar 5000 toeren (uiteraard met warme motor). De code is niet meer teruggekomen en het gemiddelde verbruik is gedaald van 8.6 liter naar 6.7 liter per 100 km.
Hier het oude exemplaar:


Samenvatting:
Alleen P1171 code met vuil of gebroken luchtfilter --> LMM vervangen

Resultaat:
Ik heb nog overwogen om de LMM te reinigen, maar dit wordt afgeraden door de knutselaars op internet omdat de storing daarna waarschijnlijk na korte tijd terugkomt. Ik heb inmiddels 1500km gereden met de nieuwe LMM en het motorstoringslampje blijft uit en de wagen loopt fantastisch.

Binnenkort ga ik zelf de olie + oliefilter vervangen. Daarna gaat de wagen naar Nordic Car voor een check-up, nieuwe remschijven + blokken en een nieuw brandstoffilter. Ik hoop dat er uit de check-up geen nieuwe grote zaken naar voren komen, maar ik heb goede hoop van niet.

Het enige wat me nu nog een beetje stoort is regelmatig geratel van wat de kachelventilator lijkt. Ik heb al een beetje gezocht op internet, en dat lijkt een pittig knutselkwarweitje te worden.

Met vriendelijke groet,

Een nieuw Volvo Forum lid
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
S60 2.4 T 2003
Reknoj
Starter
Berichten: 7
Lid geworden op: 13.10.2021 - 09:47

Hier nog het freeze frame
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
S60 2.4 T 2003
Gebruikersavatar
Ferrari
5th Gear member
Berichten: 1145
Lid geworden op: 12.10.2019 - 10:49
Locatie: Antwerpen

Lekker bezig! Leuk werk om zelf storingen op te lossen en en een oude Volvo wat TLC te geven, zeker als het duidelijk resultaat geeft.
Henry

Huidig wagen- en motorpark:
Volvo C70 D3 Geartronic Summum 2011
Volvo 850 GLT 2.5 20V 1992
Mazda CX-30 2020 (leaseauto, alleen zakelijk)
Harley-Davidson Softail Heritage Classic 1999
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27503
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Dat zijn de leukere klusjes en ook een hoop voldoening na je werk!
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Plaats reactie

Terug naar “S60 my 2000 t/m 2009”