nieuwe accu voor v70 classic

Voor kenners: de "Roffel"
Plaats reactie
gvz
2nd Gear member
Berichten: 118
Lid geworden op: 27.02.2012 - 17:52

beste mensen,


heel af en toe, brandt mijn laadstroomlampje, meer een soort aan en uit oplichten, of er een draad los ligt of zo.
mijn huidige accu, in 2013 door anwb, in mijn auto gezet, na startproblemen, geeft nu nog maar 12.01 volt [ motor uit, en koud].

dat is volgens mij te weinig, dat moet toch ca.12.6 v zijn , dacht ik.
dynamo geeft met motor aan etc, gewoon 14.2 en blijft boven de 14. v met alles aan, dus de dynamo is in orde lijkt me.

de anwb accu is 70A, en dus volgens mij nu aan vervanging toe.

mijn vraag is, kán er wel een 70A in de ze auto [ v70 2.5, 10v lpg g3, motorcode B5252fs]

op de diverse site kom ik na zoeken naar accus, steeds op een 60 of 62 A, en 540a koudestartstroom uit.

ik zag n.l een voordelige bosch met 74A, en koudestart 680A, maar die wordt voor de modellen 875 en 876 V70 1, met dieselmotoren gedadviseerd, en
niet bestemd voor mijn type motor.
maar je mag toch wel een accu met wat meer power installeren, als ie er in past [maten].
hoe zit dat nou eigenlijk.heeft dat met de koudestartstroom te maken.

er zijn ook sites die zeggen dat een zwaardere accu altijd mag, mits de maten kloppen.

wie kan me hier meer over vertellen.

ik wil namelijk snel een andere accu kopen.

groet gvz
gvz
2nd Gear member
Berichten: 118
Lid geworden op: 27.02.2012 - 17:52

even een aanvulling, ik vergat het bouwjaar van de v70 , = 1999.

en nog een punt, bij zoeken op kenteken naar accus, krijg ik wel als geschikt de duurdere varta AGM start en stop accus, van wél 70 A., en dik 760A koudestart, dat schijnt dan weer
wel te kunnen !?
gvz
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 20610
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Een start-stop-accu zou ik niet doen: dat zit niet in je autoconfiguratie. Naar mijn idee kan maatje grotere accu geen kwaad, mits de nieuwe inderdaad past in de accubak. Dat heb ik zelf ook wel eens gedaan met een S90: 72 Ah ipv 60 Ah.

Kijk toch eens bij de dealer om de hoek: die heeft soms nog verrassende prijzen voor een accu die niet of nauwelijks hoger zijn dan de accu via internet.
Mark


Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying.

Arthur C. Clarke

Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/werken-bij-wouda/
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 27429
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Ik heb een paar maanden geleden een 70Ah accu in de C70 geplaatst. Past prima. Een C70 uit 2004 heeft dezelfde motorruimte als de V70 Classic dus moet ook passen. Ik heb de accu bij de Volvo dealer gekocht, prijs was marktconform.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
V40 T3 Polar+ Sport 2019
BMW Z4 2007
volvo440special
4th Gear member
Berichten: 649
Lid geworden op: 12.08.2009 - 19:34

Past zeker 70ah in. Dat is een mooie maat.

Nog zwaarder is nutteloos. Je hebt net dat beetje meer headroom. Maar verder heb je er weinig meerwaarde aan. 😉
Gebruikersavatar
Bover
8th Gear member
Berichten: 13797
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne France

in principe kun je een gewone lodaccu zo groot als je krijgen kunt in je accubak plaatsen. Dat maakt niet uit, je hebt meer over capaciteit.
Ik heb in mijn V70 ook een 95AMP en 840A start. De vorige ook en heb er 8 jaar mee gedaan.
Franse (auto)verhalen en XC70 viewtopic.php?t=83680&start=33960

Dieselpower France nog een echte 5 cilinder : XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
ObbeTuning motor modificatie aan boord! EURO 5b.
Driving Volvo anno1995. Eerste Volvo 245 GLT
Gebruikersavatar
gero
2nd Gear member
Berichten: 62
Lid geworden op: 04.03.2011 - 17:52

gvz schreef: 24.10.2021 - 13:27 beste mensen,


heel af en toe, brandt mijn laadstroomlampje, meer een soort aan en uit oplichten, of er een draad los ligt of zo.
mijn huidige accu, in 2013 door anwb, in mijn auto gezet, na startproblemen, geeft nu nog maar 12.01 volt [ motor uit, en koud].

dat is volgens mij te weinig, dat moet toch ca.12.6 v zijn , dacht ik.
dynamo geeft met motor aan etc, gewoon 14.2 en blijft boven de 14. v met alles aan, dus de dynamo is in orde lijkt me.

de anwb accu is 70A, en dus volgens mij nu aan vervanging toe.

mijn vraag is, kán er wel een 70A in de ze auto [ v70 2.5, 10v lpg g3, motorcode B5252fs]

op de diverse site kom ik na zoeken naar accus, steeds op een 60 of 62 A, en 540a koudestartstroom uit.

ik zag n.l een voordelige bosch met 74A, en koudestart 680A, maar die wordt voor de modellen 875 en 876 V70 1, met dieselmotoren gedadviseerd, en
niet bestemd voor mijn type motor.
maar je mag toch wel een accu met wat meer power installeren, als ie er in past [maten].
hoe zit dat nou eigenlijk.heeft dat met de koudestartstroom te maken.

er zijn ook sites die zeggen dat een zwaardere accu altijd mag, mits de maten kloppen.

wie kan me hier meer over vertellen.

ik wil namelijk snel een andere accu kopen.

groet gvz
Hoi
Ik heb dezelfde motor als jij , alleen het type 850, een 2.5 10-klepper op Vialle LPI G3, ik heb mijn accu op internet besteld, een Varta uit de silver dynamic line, een 60 AH is voldoende, het gaat om de CCA (startcapaciteit), je kan wel een accu hebben van 70 AH , maar dat wil niet zeggen dat deze krachtiger is , hierbij een link van de accu die ik ooit besteld heb
Varta D52 60Ah AGM Start-stop accu Silver Dynamic, 680A, 12V - Accudeal
https://www.accudeal.nl/p/varta-d52-60a ... 560901068/

mijn accu zit er al jaren in, ik heb net gekeken, accu gekocht op 14-02-2015 bij 312.000 km,
kilometerstand is nu 430.000km , ik heb dus +- 118.000 km al mee gereden,
Gero & Lara -Volvo V70R 2007
volvo440special
4th Gear member
Berichten: 649
Lid geworden op: 12.08.2009 - 19:34

AGM is een stuk duurder dan een normale zuur accu. Zonder start/stop en de juiste laadspanning, is het dat extra geld niet waard.
gvz
2nd Gear member
Berichten: 118
Lid geworden op: 27.02.2012 - 17:52

beste mensen,
heb uiteindelijk een accu online gekocht, bij accu-online. een varta blue dynamic 74 A voor 85 E
pastte allemaal perfect.
de oude accu gaf nog maar 11.9 v, koud gemeten.

de motor loopt nu mooi gelijkmatig qua toerental, ook als b.v. de radiatorfan aanslaat, of van alles aangezet wordt., daarvoor zakte het toerental altijd een beetje..
laadt ook prima, geeft 14.4 direkt gemeten op de dynamo, en iets minder direkt op de accu gemeten met draaiende motor uiteraard., en van alles aan.
ik wil de massakabel nog eens doormeten., en de eventuele z.g. parasitic draw.

oude accu naar de oudijzerman, kreeg nog 6 euro, dus de varta kwam uiteindelijk incl verz etc. op 79 E

de oude accu [ van de anwb] zat er al sinds begin 2014 in., dus het werd wel tijd.

groet, gvz
volvo440special
4th Gear member
Berichten: 649
Lid geworden op: 12.08.2009 - 19:34

Ook weer opgelost 😁👍
Gebruikersavatar
gero
2nd Gear member
Berichten: 62
Lid geworden op: 04.03.2011 - 17:52

gvz schreef: 07.11.2021 - 21:28 beste mensen,
heb uiteindelijk een accu online gekocht, bij accu-online. een varta blue dynamic 74 A voor 85 E
pastte allemaal perfect.
de oude accu gaf nog maar 11.9 v, koud gemeten.

de motor loopt nu mooi gelijkmatig qua toerental, ook als b.v. de radiatorfan aanslaat, of van alles aangezet wordt., daarvoor zakte het toerental altijd een beetje..
laadt ook prima, geeft 14.4 direkt gemeten op de dynamo, en iets minder direkt op de accu gemeten met draaiende motor uiteraard., en van alles aan.
ik wil de massakabel nog eens doormeten., en de eventuele z.g. parasitic draw.

oude accu naar de oudijzerman, kreeg nog 6 euro, dus de varta kwam uiteindelijk incl verz etc. op 79 E

de oude accu [ van de anwb] zat er al sinds begin 2014 in., dus het werd wel tijd.

groet, gvz
ANWB accu"s zijn veel te duur, ze vroegen er 150,00 euro voor, goed dat je het op het net heb besteld, weer wat geld bespaard.
Gero & Lara -Volvo V70R 2007
Plaats reactie

Terug naar “De 850 - S70 - C70 - V70 en V70XCClassic”