XC90 D5 2006 Youngtimer: waar specifiek op te letten bij aankoop?

RudolphJ
1st Gear member
Berichten: 34
Lid geworden op: 10.06.2016 - 16:22

Hallo allemaal,

Na bijna 500.000 km. met veel plezier met mijn V70 D5 2009 gereden te hebben, orienteer ik mij nu op een XC90 D5 7-zitter Youngtimer; bouwjaar 2006 (mj 2007 dus). Omdat ik van de XC90 uitvoeringen en model-updates geen kaas heb gegeten en ik allerlei verschillende uitvoeringen tegenkom (bijv. dubbele uitlaat links, dubbele uitlaat links + rechts, brede enkele uitlaat links, brede enkele uitlaat links + rechts, houtinleg in interieur, aluminium inleg in interieur etc. etc.) vraag ik mij waar ik kan achterhalen waar de verschillen nou daadwerkelijk zitten. Zo kwam ik al enkele keren een XC90 D5 2006 Executive tegen, een mooie uitvoering is dat. Maar wie helpt mij vooruit met tips waar (technisch) op te letten bij aankoop van een 2006 (2007 model). Alvast bedankt voor het meedenken!
Met genoegen rijdend in:
XC90 D5 2006 Executive 263.000 km
V70 D5 2009 Momentum Geartronic, 491.000 km.
V50 D5 2007 Sport Edition II Geartronic, 615.000 km. (overleden)
Marc Apeldoorn
5th Gear member
Berichten: 1933
Lid geworden op: 17.07.2009 - 10:11

AWD (Haldex) testen in nat gras. Schokdempers testen. Uiteraard moet de geartronic zijdezacht schakelen (m.n. van R naar D testen), snel optrekken etc dan merk je wel of de koppeling nog goed is. Let op dat koelwater geen smurrie bevat, geen olie lekt. Aankoopkeuring bij Volvo uitvoeren, zo kom je er direct achter of er met de KM teller is gekneid of niet. Ingevuld onderhoudsboekje is mooi, maar historie met facturen is veel beter
S80 V8
XC90 V8
C70 2006
V70 R 2004
V70 T5 2005
S80 D5 GT 2012
V70 T4 LE 2012
XC90 Summum 2006
V70 D5 AWD 2006
S60 D5 2002
850 2.5
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4611
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Mocht je het nog niet gedaan hebben: heel goed uitrekenen of een XC90D5 als youngtimer financieel nou echt wel zo interessant is.
En hier kun je op je gemak de oude prijslijsten / specs er op nalezen: https://www.volvocars.com/nl/modellen/p ... -bouwjaren
Succes met zoeken.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
redracer
4th Gear member
Berichten: 554
Lid geworden op: 13.04.2010 - 20:33

Een diesel van 15 jaar zou toch inmiddels wel een hoge kmstand moeten hebben van minimaal 3ton (15×20k per jaar ) om t motorisch gezond te houden.
In 2006 lag t omslagpunt waarschijnlijk hoger waar je eerder 30/35k p jaar verwacht .
Wil daarmee zeggen dat je dus niet voor de laagste ( dichtgeslibte duitse of belgische import ) km-stand moet gaan maar eentje waarvan reeds enige dure slijtage delen vervangen zijn.

suc-7 met de zoektocht
Gebruikersavatar
Frits V70
5th Gear member
Berichten: 1219
Lid geworden op: 15.08.2014 - 19:49
Locatie: Groningen

Van:
Saab 9-3 Tid Estate,
Saab 9-3 TTid Estate,
V70 2.4 D5 (2008),
XC60 D3 (2011)
naar:
XC70 D4 (5 cil 400 >>> 480Nm) (2014)
en:
Saab 9-3 Cabriolet 1.8t Hirsch
RudolphJ
1st Gear member
Berichten: 34
Lid geworden op: 10.06.2016 - 16:22

Marc Apeldoorn, Dank voor de aandachtspunten! Ik ga er op letten!

Gouwe, Een Youngtimer met een dagwaarde van € 10.000,- is in mijn optiek altijd gunstiger in de bijtelling dan mijn V70 uit 2009 met een nieuwprijs van € 66.000,-. En bedankt voor de link naar de prijslijsten.

redracer, In het buitenland ligt het omslagpunt voor een diesel bijna altijd (aanzienlijk) lager dan in Nederland. Dus voor een Belgische diesel uit 2006 met verifieerbaar 250.000 km. op de klok ben ik niet direct huiverig.

Frits V70, Jammer dat de link achter een betaalmuur zit. 🙁

Ik houd jullie op de hoogte van mijn XC90
Met genoegen rijdend in:
XC90 D5 2006 Executive 263.000 km
V70 D5 2009 Momentum Geartronic, 491.000 km.
V50 D5 2007 Sport Edition II Geartronic, 615.000 km. (overleden)
RudolphJ
1st Gear member
Berichten: 34
Lid geworden op: 10.06.2016 - 16:22

Marc Apeldoorn schreef: 21.10.2021 - 17:57 AWD (Haldex) testen in nat gras. Schokdempers testen. Uiteraard moet de geartronic zijdezacht schakelen (m.n. van R naar D testen), snel optrekken etc dan merk je wel of de koppeling nog goed is. Let op dat koelwater geen smurrie bevat, geen olie lekt. Aankoopkeuring bij Volvo uitvoeren, zo kom je er direct achter of er met de KM teller is gekneid of niet. Ingevuld onderhoudsboekje is mooi, maar historie met facturen is veel beter
Aanvullende vraag: hoe test ik de AWD/Haldex dan precies?
Met genoegen rijdend in:
XC90 D5 2006 Executive 263.000 km
V70 D5 2009 Momentum Geartronic, 491.000 km.
V50 D5 2007 Sport Edition II Geartronic, 615.000 km. (overleden)
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4611
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

RudolphJ schreef: 23.10.2021 - 19:53
Gouwe, Een Youngtimer met een dagwaarde van € 10.000,- is in mijn optiek altijd gunstiger in de bijtelling dan mijn V70 uit 2009 met een nieuwprijs van € 66.000,-. En bedankt voor de link naar de prijslijsten.
En daar gaat het dus mis. Assumption is the mother of all fuck ups zegt men wel eens. Of meten is weten, gissen is missen en gokken is dokken.
Ik heb mijn auto voor de IB privé en voor de BTW op de zaak. 0,0 euro bijtelling, 19 cent per zakelijke km declareren aan de zaak en 100% BTW aftrek. Dat kun jij met een 2009 V70 (of XC90) dan toch ook? Er is niet 1 universele goedkoopste (youngtimer) manier. Ik adviseer je om eens met je accountant te gaan praten als je wil weten wat in jou situatie de beste keuze is. Teveel belasting betalen we toch al, dus als het minder kan :-)
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Gebruikersavatar
Frits V70
5th Gear member
Berichten: 1219
Lid geworden op: 15.08.2014 - 19:49
Locatie: Groningen

RudolphJ schreef: 23.10.2021 - 19:53
Frits V70, Jammer dat de link achter een betaalmuur zit. 🙁
Ik heb niks betaald en kan het filmpje gewoon zien, hoor.
Van:
Saab 9-3 Tid Estate,
Saab 9-3 TTid Estate,
V70 2.4 D5 (2008),
XC60 D3 (2011)
naar:
XC70 D4 (5 cil 400 >>> 480Nm) (2014)
en:
Saab 9-3 Cabriolet 1.8t Hirsch
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 20620
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Hier ook. Maar alle filmpjes van Autoweek staan gewoon op Youtube ...
Mark


Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying.

Arthur C. Clarke

Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/werken-bij-wouda/
Marc Apeldoorn
5th Gear member
Berichten: 1933
Lid geworden op: 17.07.2009 - 10:11

Flink gas geven als je optrekt in nat gras, zowel voor als achterwielen zouden moeten slippen...
S80 V8
XC90 V8
C70 2006
V70 R 2004
V70 T5 2005
S80 D5 GT 2012
V70 T4 LE 2012
XC90 Summum 2006
V70 D5 AWD 2006
S60 D5 2002
850 2.5
RudolphJ
1st Gear member
Berichten: 34
Lid geworden op: 10.06.2016 - 16:22

Frits V70 schreef: 23.10.2021 - 21:31
RudolphJ schreef: 23.10.2021 - 19:53
Frits V70, Jammer dat de link achter een betaalmuur zit. 🙁
Ik heb niks betaald en kan het filmpje gewoon zien, hoor.
Frits V70,

Klopt, het filmpje is zichtbaar, sorry.
Met genoegen rijdend in:
XC90 D5 2006 Executive 263.000 km
V70 D5 2009 Momentum Geartronic, 491.000 km.
V50 D5 2007 Sport Edition II Geartronic, 615.000 km. (overleden)
RudolphJ
1st Gear member
Berichten: 34
Lid geworden op: 10.06.2016 - 16:22

Gouwe,

Dankjewel voor de tip, ik leg het hem voor!
Met genoegen rijdend in:
XC90 D5 2006 Executive 263.000 km
V70 D5 2009 Momentum Geartronic, 491.000 km.
V50 D5 2007 Sport Edition II Geartronic, 615.000 km. (overleden)
Gebruikersavatar
DB200
6th Gear member
Berichten: 3384
Lid geworden op: 29.12.2016 - 13:00

RudolphJ schreef: 21.10.2021 - 16:10 Na bijna 500.000 km. met veel plezier met mijn V70 D5 2009 gereden te hebben, orienteer ik mij nu op een XC90 D5 7-zitter Youngtimer; bouwjaar 2006 (mj 2007 dus).
Zou je dit wel doen? Allereerst is de V70 veel betrouwbaarder dan de XC90, dus je zult veel meer uitgeven aan onderhoud. Maar als je dat op voorhand weet en budgetteert is dat niet zo erg.

Echter je kiest voor een Euro4 diesel en ik heb mijn twijfels over de houdbaarheid. Het zou mij niet verbazen als Euro4 binnen niet afzienbare tijd ook een roettax om de oren krijgt. Ik weet, het is koffiedik kijken maar ik zou in jouw geval op zijn minst even wachten totdat er een nieuw kabinet is gevormd.
XC70 2.4 D4 AWD Polestar 2016, 190D 2.5 1991, 200D /8 1973 ‘Bauern Benz’
#dieseldrammer

“Niet het vele is goed, maar het goede is veel”.

"What we do in life, echoes in eternity"
Gebruikersavatar
Bover
8th Gear member
Berichten: 13805
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne France

DB200 schreef: 24.10.2021 - 18:10
RudolphJ schreef: 21.10.2021 - 16:10 Na bijna 500.000 km. met veel plezier met mijn V70 D5 2009 gereden te hebben, orienteer ik mij nu op een XC90 D5 7-zitter Youngtimer; bouwjaar 2006 (mj 2007 dus).
Zou je dit wel doen? Allereerst is de V70 veel betrouwbaarder dan de XC90, dus je zult veel meer uitgeven aan onderhoud. Maar als je dat op voorhand weet en budgetteert is dat niet zo erg.

Echter je kiest voor een Euro4 diesel en ik heb mijn twijfels over de houdbaarheid. Het zou mij niet verbazen als Euro4 binnen niet afzienbare tijd ook een roettax om de oren krijgt. Ik weet, het is koffiedik kijken maar ik zou in jouw geval op zijn minst even wachten totdat er een nieuw kabinet is gevormd.
IK heb mijn bijdrage geskipt want DB 200 verwoord wat ik wilde opschrijven. Ik zou zeggen Niet doen een euro 4 motor. Ook in de buitenlanden zijn binnen paar jaar strengere emissie normen van kracht voor het betreden met de Euro 4 van binnensteden. Dier ring wordt alleen maar groter.
Jouw V70 gaat nog jaren langer mee zonder gehannes en gedoe met de emissie normen en of extra financiële overheid belasting.

In Frankrijk kan ik geen euro 4 meer invoeren tenzij ik een boete betaal die kan oplopen tot meer dan 20.000- Euro 4 diesels gaan binnenkort heel erg minder waard zijn vermoed ik.
m.a.w. ik sluit me aan bij DB200 zijn reactie. Succes en plezier met je keuzes maken!
Franse (auto)verhalen en XC70 viewtopic.php?t=83680&start=33960

Dieselpower France nog een echte 5 cilinder : XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
ObbeTuning motor modificatie aan boord! EURO 5b.
Driving Volvo anno1995. Eerste Volvo 245 GLT
RudolphJ
1st Gear member
Berichten: 34
Lid geworden op: 10.06.2016 - 16:22

Ik begrijp de scepsis over de houdbaarheid van de Euro4 diesel. Dat geldt natuurlijk ook voor mijn huidige V70 D5 en is voor mij geen bezwaar. Qua milieuspecificaties ga ik er niet op vooruit en ik accepteer dat dat in de toekomst een (groter) obstakel zal worden.

Is er overigens een manier om aan de hand van het chassisnummer te achterhalen wat de exacte uitvoeringsspecificaties zijn van een Volvo?
Met genoegen rijdend in:
XC90 D5 2006 Executive 263.000 km
V70 D5 2009 Momentum Geartronic, 491.000 km.
V50 D5 2007 Sport Edition II Geartronic, 615.000 km. (overleden)
Gebruikersavatar
Bover
8th Gear member
Berichten: 13805
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne France

In Vida kun je dat precies goed zien. Vraag ff bij de garage.
Franse (auto)verhalen en XC70 viewtopic.php?t=83680&start=33960

Dieselpower France nog een echte 5 cilinder : XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
ObbeTuning motor modificatie aan boord! EURO 5b.
Driving Volvo anno1995. Eerste Volvo 245 GLT
bouwsky
1st Gear member
Berichten: 30
Lid geworden op: 23.12.2016 - 12:44

RudolphJ schreef: 23.10.2021 - 19:56
Marc Apeldoorn schreef: 21.10.2021 - 17:57 AWD (Haldex) testen in nat gras. Schokdempers testen. Uiteraard moet de geartronic zijdezacht schakelen (m.n. van R naar D testen), snel optrekken etc dan merk je wel of de koppeling nog goed is. Let op dat koelwater geen smurrie bevat, geen olie lekt. Aankoopkeuring bij Volvo uitvoeren, zo kom je er direct achter of er met de KM teller is gekneid of niet. Ingevuld onderhoudsboekje is mooi, maar historie met facturen is veel beter
Aanvullende vraag: hoe test ik de AWD/Haldex dan precies?
Snelle test is als je de aandrijfas onder de auto met de hand rond kan draaien dan is je AWD zeker stuk. Hiermee test je niet je Haldex maar dat is bijna niet de 1ste reden dat de AWD niet werkt.
De meeneem flens tussen de automaat/versnellingsbak en de tussenbak is verreweg het zwakste gedeelte en echt heel vaak stuk of anders met ingevreten tanden.

Als je geen 4wd nodig hebt dan zal je er relatief weinig last van hebben. Het valt voorgoed te repareren. Kost je ongeveer tussen de 300 - 1000 euro.
Afhankelijk of je het zelf kunt en wilt doen.

Wij hebben zelf vorig jaar een 2003 xc90 diesel uit Duitsland gehaald met 139.000 op de klok. De AWD was overigens stuk. Haldex prima.

En dan de discussie, het is ergens misschien niet heel erg goed voor een diesel om gemiddeld maar 8000 per jaar te rijden maar de hele auto is optisch van binnen en van buiten wel fris
in vergelijking met een auto met al 300-350.000 km/s en dan heeft is sowieso waarschijnlijk ook nog maar 100.000 te gaan.

25% bijtelling van de catalogus waarde van een geen Youngtimer in hetzelfde grote premium segment is denk ik een veel duurdere hobby.
Tenminste als ik het voor mijzelf uit reken.
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4611
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

bouwsky schreef: 30.10.2021 - 07:15 ......25% bijtelling van de catalogus waarde van een geen Youngtimer in hetzelfde grote premium segment is denk ik een veel duurdere hobby.
Tenminste als ik het voor mijzelf uit reken.
Ik ben wel benieuwd naar je berekening dan. Bijtelling is maar 1 van de vele variabelen/factoren waar je mee moet rekenen en waar vergelijk je dan precies mee? Mijn stelling is dat je het moet (laten) berekenen in plaats van het aan te nemen als een feit dat een youngtimer zo lekker goedkoop rijden is. Kijk alleen al naar de absurde prijzen die voor youngtimers worden gevraagd: 15K voor een 15 jaar oude XC90 diesel met 150K op de teller is geen uitzondering. Wat denk je dat je daar nog voor terug krijgt na 5 jaar of als je na 1 jaar totall loss rijdt, hoeveel geld heb je dan verbrand? En stel dat je netto 100 euro per maand goedkoper uit bent, is het je dat dan het waard om in een 2003 XC90 te rijden of reed je dan liever in een geleasde Polestar 2?
Even een snelle rekensom o.b.v. een XC90 diesel, 5 jaar en 30K km per jaar, ex BTW en aanschafprijs 10K (verzekering even buiten beschouwing gelaten): Afschrijving per jaar 2750. Onderhoud per jaar 1850 Wegenbelasting 2400. Brandstof 3500. Bijtelling 3500. Bruto: 14.000 euro. Een Polestar 2 lease je voor rond de 800 euro ex BTW per maand (30K per jaar 60 maanden) ex laadkosten (ca. 200 euro per maand) ex bijtelling (ca. 200 euro per maand). Bruto per jaar: 14.400.
Berekening van mijn XC90T8 (IB privé en BTW zakelijk): Afschrijving per jaar 3500, onderhoud 1500, MRB 1100, Brandstof 2500, bijtelling 0, kilometer vergoeding -2500. Netto per jaar: 6100.
Ik wil dus niet betogen dat een youngtimer XC90 fout is, de classic is en blijft een hele gave verschijning, maar dat de aanname dat een yougtimer o.b.v. alleen het bijtellingspercentage en de grondslag goedkoop/goedkoper is, op zijn minst te kort dor de bocht gaat.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
bouwsky
1st Gear member
Berichten: 30
Lid geworden op: 23.12.2016 - 12:44

Gouwe schreef: 30.10.2021 - 09:52
bouwsky schreef: 30.10.2021 - 07:15 ......25% bijtelling van de catalogus waarde van een geen Youngtimer in hetzelfde grote premium segment is denk ik een veel duurdere hobby.
Tenminste als ik het voor mijzelf uit reken.
Ik ben wel benieuwd naar je berekening dan. Bijtelling is maar 1 van de vele variabelen/factoren waar je mee moet rekenen en waar vergelijk je dan precies mee? Mijn stelling is dat je het moet (laten) berekenen in plaats van het aan te nemen als een feit dat een youngtimer zo lekker goedkoop rijden is. Kijk alleen al naar de absurde prijzen die voor youngtimers worden gevraagd: 15K voor een 15 jaar oude XC90 diesel met 150K op de teller is geen uitzondering. Wat denk je dat je daar nog voor terug krijgt na 5 jaar of als je na 1 jaar totall loss rijdt, hoeveel geld heb je dan verbrand? En stel dat je netto 100 euro per maand goedkoper uit bent, is het je dat dan het waard om in een 2003 XC90 te rijden of reed je dan liever in een geleasde Polestar 2?
Even een snelle rekensom o.b.v. een XC90 diesel, 5 jaar en 30K km per jaar, ex BTW en aanschafprijs 10K (verzekering even buiten beschouwing gelaten): Afschrijving per jaar 2750. Onderhoud per jaar 1850 Wegenbelasting 2400. Brandstof 3500. Bijtelling 3500. Bruto: 14.000 euro. Een Polestar 2 lease je voor rond de 800 euro ex BTW per maand (30K per jaar 60 maanden) ex laadkosten (ca. 200 euro per maand) ex bijtelling (ca. 200 euro per maand). Bruto per jaar: 14.400.
Berekening van mijn XC90T8 (IB privé en BTW zakelijk): Afschrijving per jaar 3500, onderhoud 1500, MRB 1100, Brandstof 2500, bijtelling 0, kilometer vergoeding -2500. Netto per jaar: 6100.
Ik wil dus niet betogen dat een youngtimer XC90 fout is, de classic is en blijft een hele gave verschijning, maar dat de aanname dat een yougtimer o.b.v. alleen het bijtellingspercentage en de grondslag goedkoop/goedkoper is, op zijn minst te kort dor de bocht gaat.

Heb de brandstof en verzekeringen even niet meegenomen.

Heb de xc90 vorig jaar bij een Duitse garage met factuur gekocht voor 3500,- Daar de 35 % bijtelling over. 1.225 x 50% belasting = 612,- aan jaarlijkse bijtelling
Omgebouwd naar grijs kenteken jaarlijks Mrb = 500,-
Afschrijving plus onderhoud = 1800,-
Totaal 2912,-


Onze xc90 is enkel de boodschappen auto voor de vrouw en voor de vakantie met de caravan. Dus veel km's rijden we daar niet mee misschien net 10.000.
Maar elektrisch is voor ons geen optie, net als lpg in het buitenland ook niet leuk.

Onze lpg v70 is wel voor de km's jaarlijks boven de 30.000 en daar kun je ongeveer dezelfde berekening op los laten.
Alleen dan met een dagwaarde van nu 1500 dus 262,50 aan bijtelling plus MRB 1480,- = 1742,5 afschrijving/onderhoud 1500 erbij = 3242,50

Goed onderhouden (en dat zijn ze wel) zijn beide auto's nog heel prima te doen. En doen ze aan alsof als een paar jaar oud.

De gestoorde prijzen van 15.000 euro voor een Youngtimer occasion hier in Nederland betaalde ik er niet voor. Al zijn de prijzen onderhand ook in Duitsland zo'n 30 % gestegen.

kom ik op jaarlijks 3.100 euro per auto.
Laatst gewijzigd door bouwsky op 30.10.2021 - 11:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie

Terug naar “XC90 Classic t/m MY 2014”