XC90 D5 2006 Youngtimer: waar specifiek op te letten bij aankoop?

bouwsky
1st Gear member
Berichten: 30
Lid geworden op: 23.12.2016 - 12:44

Als je er niet privé in wilt rijden dan is het uiteraard een andere berekening. Of inderdaad een 0 % bijtelling vanwege volledig elektrisch daarvan kun je misschien nog even snel van profiteren.
Maar voor mij is dat geen geen optie, lijkt me vooral onpraktisch ook al heb ik eventueel wel een eigen oprit voor een paal.
Laatst gewijzigd door bouwsky op 30.10.2021 - 11:32, 1 keer totaal gewijzigd.
bouwsky
1st Gear member
Berichten: 30
Lid geworden op: 23.12.2016 - 12:44

Maar nog even on topic:

De xc90's zijn ook wel gevoelig voor speling in het stuurhuis.

Ook kunnen de diesel injectoren slecht zijn.
In het laatste geval slaat ie dan niet lekker aan als de motor warm is, koud start ie dan meestal nog wel goed.
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 12269
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

bouwsky schreef: 30.10.2021 - 11:02 De gestoorde prijzen van 15.000 euro voor een Youngtimer occasion hier in Nederland betaalde ik er niet voor. Al zijn de prijzen onderhand ook in Duitsland zo'n 30 % gestegen.
Dus 20.500 per auto of rond de 3.100 vind ik best een verschil. Vind jij niet dan?
voor een afgekloven Volvo met > 2ton is het idd veel geld, maar een unieke stand/spec is het gewoon waard
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4611
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

bouwsky schreef: 30.10.2021 - 11:02 .......Dus 20.500 per auto of rond de 3.100 vind ik best een verschil. Vind jij niet dan?
Je vergelijkt in alles een appel met een banaan (geel met grijs, netto met bruto) en als je goed leest zie je dat ik 0 euro bijtelling betaal en mijn auto is volle eigendom dus ook 0 euro lease.
Bovendien begrijp ik uit je verhaal dat je de XC90 zakelijk hebt gekocht (anders kun jij niet grijs MRB betalen) terwijl je er zakelijk geen meter mee rijdt? Dat is volgens de NL belastingwetgeving niet toegestaan en bij een eventuele controle van de belastingdienst krijg je daar zeker vragen over.

Als ik mijn XC90T8 met 10K per jaar zou uitrekenen kom ik op: Afschrijving per jaar 3000, onderhoud 500, MRB 1100, Brandstof 900, bijtelling 0. Netto per jaar: 5500 (ik laat de km vergoeding even buiten beschouwing). Relatief gezien rijd ik voor 100-200 euro in de maand netto meer (bij jou 3100 euro moet je nog wel even 1500euro diesel optellen en je IB voordeel aftrekken) een XC90T8 MY2016 en jij een D5 van 2003 op grijs kenteken. Tuurlijk, ik heb 30K geïnvesteerd en jij om en nabij een tiende deel daarvan en het is überhaupt geen vergelijk, maar zoveel goedkoper ben jij dus niet uit. Nogmaals geen goed of fout, maar mijn algemene advies is dat je er niet standaard vanuit moet gaan dat een youngtimer zo lekker goedkoop is want dat is het vaker niet dan wel (en neem van mij aan, de belastingdienst is niet gek).
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4611
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

OGA244 schreef: 30.10.2021 - 11:34 voor een afgekloven Volvo met > 2ton is het idd veel geld, maar een unieke stand/spec is het gewoon waard
De markt bepaalt inderdaad de waarde, maar in mijn beleving dus niet altijd op basis van de juiste argumenten/berekening :-)
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Gebruikersavatar
Bover
8th Gear member
Berichten: 13805
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne France

Wat mij betreft is het hele young timer gedoe een contradictie interminus t.o,v, het schonere rijden. Hoe kun je als Nederland vervuilende auto s fiscaal subsidiëren terwijl je de MRB omhoog haalt met reden om diesel en zeker diesel euro 4 te ontmoedigen.
Ik kan daar met de pet niet bij..
Franse (auto)verhalen en XC70 viewtopic.php?t=83680&start=33960

Dieselpower France nog een echte 5 cilinder : XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
ObbeTuning motor modificatie aan boord! EURO 5b.
Driving Volvo anno1995. Eerste Volvo 245 GLT
bouwsky
1st Gear member
Berichten: 30
Lid geworden op: 23.12.2016 - 12:44

Gouwe schreef: 30.10.2021 - 12:00
bouwsky schreef: 30.10.2021 - 11:02 .......Dus 20.500 per auto of rond de 3.100 vind ik best een verschil. Vind jij niet dan?
Je vergelijkt in alles een appel met een banaan (geel met grijs, netto met bruto) en als je goed leest zie je dat ik 0 euro bijtelling betaal en mijn auto is volle eigendom dus ook 0 euro lease.
Bovendien begrijp ik uit je verhaal dat je de XC90 zakelijk hebt gekocht (anders kun jij niet grijs MRB betalen) terwijl je er zakelijk geen meter mee rijdt? Dat is volgens de NL belastingwetgeving niet toegestaan en bij een eventuele controle van de belastingdienst krijg je daar zeker vragen over.

jij Had het in je voorbeeld over "Een Polestar 2 lease je voor rond de 800 euro ex BTW per maand (30K per jaar 60 maanden) ex laadkosten (ca. 200 euro per maand) ex bijtelling (ca. 200 euro per maand)"
Dus ging ik in mijn som dan van je lease verhaal dan maar even van uit.
En misschien val jij wel in een belastingvrije regeling waarbij je geen bijtelling hebt als je er ook prive in rij daar weet ik dan niets van. Die ken ik ook niet, ik ben er wel nieuwsgierig naar. Maar de meesten auto's vallen volgens mij in 25 % buiten de belastingvrije elektra. sinds 2017 is het veranderd naar 22%.

" (bij jou 3100 euro moet je nog wel even 1500 euro diesel optellen en je IB voordeel aftrekken)" Ik liet de brandstof en verzekering buiten beschouwing maar volgens mij moet ik nog wel het onderhoud aftrekken van mijn IB aangifte. Waarom ik dan 1500 nog moet optellen voor de brandstof snap ik even niet.

Ik heb verder ook nooit gezegd dat ik de XC90 voor geen km zakelijk gebruik. Die is echt wel voor de zwaardere trailers nodig, verplicht zelfs. De benodigde zakelijke 10% ervoor haalt ie iig makkelijk. Gaf alleen aan dat ik daar geen 30.000 per jaar mee rijd daar is ie naar mijn mening ook niet heel handig en prettig voor. Qua verbruik, tempo , en snelheid. Volgens mij mag de vrouw er in de tussentijd dan gewoon in rijden voor de boodschappen. Doet ze ook met de V70 als ik de XC90 gebruik.

Youngtimer is in ieder geval heel populair, ook gezien de vaak hogere prijs van een goede 15 jaar oude Volvo in vergelijking met een 5 -10 jarige. Buiten de bouwkwaliteit en extra milieu eisen die ook niet echt helpen.
Ik zal het in het januari aan de boekhouder voorleggen. Voor 100-200 euro extra per maand dan wil ik misschien ook nog wel kijken naar een nieuwe niet elektrische xc90.
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4611
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Beste Bouwsky, ik denk dat het een prima idee is dat je met je boekhouder gaat praten over wat in jou geval nu fiscaal het beste is.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Gebruikersavatar
Bover
8th Gear member
Berichten: 13805
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne France

Gouwe schreef: 30.10.2021 - 21:36 Beste Bouwsky, ik denk dat het een prima idee is dat je met je boekhouder gaat praten over wat in jou geval nu fiscaal het beste is.
wijze woorden en advies aan Bouwsky...
Franse (auto)verhalen en XC70 viewtopic.php?t=83680&start=33960

Dieselpower France nog een echte 5 cilinder : XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
ObbeTuning motor modificatie aan boord! EURO 5b.
Driving Volvo anno1995. Eerste Volvo 245 GLT
RudolphJ
1st Gear member
Berichten: 34
Lid geworden op: 10.06.2016 - 16:22

bouwsky,

"Heb de xc90 vorig jaar bij een Duitse garage met factuur gekocht voor 3500,- Daar de 35 % bijtelling over. 1.225 x 50% belasting = 612,- aan jaarlijkse bijtelling."

Voor zover ik ben geïnformeerd betaal je een bijtelling van 35% over de dagwaarde in Nederland; niet over het aankoopbedrag in het buitenland.
Met genoegen rijdend in:
XC90 D5 2006 Executive 263.000 km
V70 D5 2009 Momentum Geartronic, 491.000 km.
V50 D5 2007 Sport Edition II Geartronic, 615.000 km. (overleden)
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4611
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Dan ben je volgens mij niet goed geïnformeerd. Hier bijvoorbeeld meer info: https://www.jongbloed-fiscaaljuristen.n ... oungtimer/

"Uitgangspunt voor de bepaling voor de bijtelling van het privégebruik van ter beschikking gestelde auto's die ouder zijn dan 15 jaar is niet de cataloguswaarde, maar de waarde in het economische verkeer. .....De definitie van de waarde in het economisch verkeer is: de prijs die een redelijk handelende verkoper en een redelijk handelende koper na een zorgvuldige voorbereiding zouden overeenkomen bij een veronderstelde verkoop."

In dit geval wordt de waarde bepaald door de aankoopfactuur of dat een buitenlandse is doet niet ter zake.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Marc Apeldoorn
5th Gear member
Berichten: 1933
Lid geworden op: 17.07.2009 - 10:11

Ikzelf rij in een youngtimer XC90 V8 op LPG. AAngeschaft voor 9K., marge auto. Daarna zakelijk LPG G3 erin gelegd. Rij 40K per jaar zakelijk, hoef ik niet aan te rekenen, youngtimer is veel voordeliger, zeker in vergelijk met een Polestar 2 (waarbij ik thuis wel gratis kan laden, maar bij de klanten en mijn parner in Groningen niet).
S80 V8
XC90 V8
C70 2006
V70 R 2004
V70 T5 2005
S80 D5 GT 2012
V70 T4 LE 2012
XC90 Summum 2006
V70 D5 AWD 2006
S60 D5 2002
850 2.5
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4611
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Je kan het hier nog even narekenen: https://www.berekenhet.nl/ondernemen/au ... prive.html
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Marc Apeldoorn
5th Gear member
Berichten: 1933
Lid geworden op: 17.07.2009 - 10:11

@Gouwe, handige tool! Snel even gedaan, auto v/d zaak is in mijn geval 2850 Euro goedkoper per jaar dan als ik hem prive rij met km vergoeding
S80 V8
XC90 V8
C70 2006
V70 R 2004
V70 T5 2005
S80 D5 GT 2012
V70 T4 LE 2012
XC90 Summum 2006
V70 D5 AWD 2006
S60 D5 2002
850 2.5
RudolphJ
1st Gear member
Berichten: 34
Lid geworden op: 10.06.2016 - 16:22

Gouwe schreef: 31.10.2021 - 14:32 In dit geval wordt de waarde bepaald door de aankoopfactuur of dat een buitenlandse is doet niet ter zake.
WEV (waarde in het economisch verkeer) in Nederland wel te verstaan.
Met genoegen rijdend in:
XC90 D5 2006 Executive 263.000 km
V70 D5 2009 Momentum Geartronic, 491.000 km.
V50 D5 2007 Sport Edition II Geartronic, 615.000 km. (overleden)
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4611
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Marc Apeldoorn schreef: 31.10.2021 - 20:22 @Gouwe, handige tool! Snel even gedaan, auto v/d zaak is in mijn geval 2850 Euro goedkoper per jaar dan als ik hem prive rij met km vergoeding
Deze tool is maar een indicatie en je moet natuurlijk wel de juiste variabelen invoeren.....
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Marc Apeldoorn
5th Gear member
Berichten: 1933
Lid geworden op: 17.07.2009 - 10:11

@Gouwe, uiteraard, maar dat had ik al gedaan toen ik de XC als youngtimer kocht...
S80 V8
XC90 V8
C70 2006
V70 R 2004
V70 T5 2005
S80 D5 GT 2012
V70 T4 LE 2012
XC90 Summum 2006
V70 D5 AWD 2006
S60 D5 2002
850 2.5
Plaats reactie

Terug naar “XC90 Classic t/m MY 2014”