Even voorstellen + probleem S60 T5

Er werden er vanaf 2000 meer dan 500.000 van gebouwd in het Belgische Gent.
Plaats reactie
HansS60T5_T5
Starter
Berichten: 6
Lid geworden op: 17.10.2021 - 20:47
Locatie: Peize

Hallo!

Even voorstellen, ik ben Hans en sinds kort de trotste eigenaar van een 2001 Volvo S60 2.3 T5.
Optisch een prachtige auto en gekocht met volledige historie en taxatie rapport. Jammer genoeg ben ik al wel tegen en paar storingen aangelopen. Allereerst een storing DSTC service vereist. Blijkt een defecte giersensor. Nog niet vervangen want kan er volgens de dealer wel mee doorrijden.
Het alarm ging spontaan af en omdat de auto 20 jaar oud is heb ik die bij de dealer er via de software af laten halen. Daarna begon het echte probleem, of het een relatie heeft weet ik nog niet.
Het motormanagement lampje brandt, de cruisecontrol werkt niet meer, de verlichting op de automaatbak is uit en de turbo werkt niet meer. Auto weer terug naar de dealer, na 2,5 uur zoeken zouden een losse klem op de stekker van de automaatbak en slecht contact op de ECM/TCM de boosdoener zijn. Met veel plezier de auto weer teruggereden maar nu twee dagen later exact hetzelfde probleem. Uiteraard morgen de dealer weer bellen maar is er iemand die hier ook bekend mee is?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
JeroenSpock
7th Gear member
Berichten: 8171
Lid geworden op: 20.11.2009 - 13:22
Locatie: Veendam
Contacteer:

Ben wel benieuwd welke foutcodes hij nog meer geeft behalve die van de DSTC en alarm
Auto ook gekocht bij diezelfde dealer, met garantie?
Je hebt pas een Mercedes als er 40 mensen in kunnen
Afbeelding Volvo S60 D5 2003 - 019 Zwart - 502.000km - Volvotune 212pk - Nebula/Ursa - VCE - bixenon - verstralers - HU803/Premium sound - MII
Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 360.000 km - Vialle LPi
HansS60T5_T5
Starter
Berichten: 6
Lid geworden op: 17.10.2021 - 20:47
Locatie: Peize

JeroenSpock schreef: Ben wel benieuwd welke foutcodes hij nog meer geeft behalve die van de DSTC en alarm
Auto ook gekocht bij diezelfde dealer, met garantie?
De auto is particulier gekocht, dus van garantie is niet te spreken…

Inmiddels afgelopen maandag bij Volvo Kiers in Groningen geweest. Aan de computer werd zichtbaar dat er een update voor de automaatbak uitgevoerd moest worden. Dat is gedaan waarna de storingen weer weg waren.
Helaas vanavond (100km na de update) is het weer mis. Verlichting op de automaatbak gaat uit, “D” van drive in de teller is alleen nog een liggend streepje van zichtbaar, de cruisecontrol werkt niet meer, het vermogen valt weg en uiteindelijk gaat het motormanagement lampje branden. Weer terug bij af dus. Ik ben bang dat dit een (kostbaar) zoekplaatje gaat worden. Nog iemand hier enig idee van waar ik het in moet zoeken?

De storingcode is trouwens CEM-1A61 communicatie met de versnellingsbakregeleenheid (TCM). Signaal ontbreekt.
Een foto van het volledige storingoverzicht toegevoegd.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
volvo440special
4th Gear member
Berichten: 641
Lid geworden op: 12.08.2009 - 19:34

Welkom! Zonde dat het begin van een hoop plezier meteen zo verpest wordt door wat probleempjes..

Staat het vaatje van de stuurbekrachtingsolie niet bol? Het wil nog weleens gebeuren dat daardoor de ECM en TCM kuren gaan vertonen. Die zitten er namelijk precies onder in die zwarte bak en worden dan 'verdrukt'.

Anders zou ik eens met ETS1 (of een soortgelijk bedrijf) contact opnemen. Vaak is het de TCM zelf, die gereviseerd kan worden.
HansS60T5_T5
Starter
Berichten: 6
Lid geworden op: 17.10.2021 - 20:47
Locatie: Peize

volvo440special schreef: 30.10.2021 - 10:59 Welkom! Zonde dat het begin van een hoop plezier meteen zo verpest wordt door wat probleempjes..

Staat het vaatje van de stuurbekrachtingsolie niet bol? Het wil nog weleens gebeuren dat daardoor de ECM en TCM kuren gaan vertonen. Die zitten er namelijk precies onder in die zwarte bak en worden dan 'verdrukt'.

Anders zou ik eens met ETS1 (of een soortgelijk bedrijf) contact opnemen. Vaak is het de TCM zelf, die gereviseerd kan worden.
Vaatje van de stuurbekrachtiging kan ik niks geks aan zien, in ieder geval niet overdreven onder spanning.
Bij Kiers in Groningen ook al over revisie van de TCM gesproken maar eerst een paar andere dingen uitsluiten. Vooralsnog denkt de monteur dat een relais de boosdoener is, ik weet niet precies welke maar ik geloof een relais dat in de voeding van de TCM zit. Deze vervangen en nu ben ik dit weekend aan het testrijden. Tot nu toe gaat het goed (even afkloppen).
HansS60T5_T5
Starter
Berichten: 6
Lid geworden op: 17.10.2021 - 20:47
Locatie: Peize

Korte update:
Gisteren ruim 100km. gereden en de auto halverwege een aantal minuten uitgezet. Het gaat nog steeds goed (nogmaals afkloppen).
Ik hoop echt dat het relais de oorzaak van het onderbreken van de voeding was.

Als de storing wegblijft dan wil ik straks aan de slag met de kapotte gier-sensor, deze geeft de foutmelding “DSTC service vereist”. Kan ik hier zelf nog wat aan doen? Ik heb begrepen dat sensor 1 en 2 beide onder de bijrijdersstoel zitten. Zijn slooponderdelen een optie of reinigen van sensoren een idee? Of zit ik er dan helemaal naast.
Tips zijn van harte welkom 🙂
Gebruikersavatar
The Mechanic
5th Gear member
Berichten: 1436
Lid geworden op: 16.04.2018 - 19:53

Vervang relais CMI21 eens (of wissel hem even met CMI11/mistlamp relais) , zit in de CEM.
HansS60T5_T5
Starter
Berichten: 6
Lid geworden op: 17.10.2021 - 20:47
Locatie: Peize

The Mechanic schreef: 03.11.2021 - 11:00 Vervang relais CMI21 eens (of wissel hem even met CMI11/mistlamp relais) , zit in de CEM.
Domme vragen bestaan niet toch?
Ik dacht dat de CEM in die zwarte bak zat voor het vaatje van de stuurbekrachtiging. Maar daar zitten geen relais in toch? Oftewel, kun je mij uitleggen waar ik beide relais kan vinden?
Gebruikersavatar
The Mechanic
5th Gear member
Berichten: 1436
Lid geworden op: 16.04.2018 - 19:53

HansS60T5_T5 schreef: 03.11.2021 - 12:55
The Mechanic schreef: 03.11.2021 - 11:00 Vervang relais CMI21 eens (of wissel hem even met CMI11/mistlamp relais) , zit in de CEM.
Domme vragen bestaan niet toch?
Ik dacht dat de CEM in die zwarte bak zat voor het vaatje van de stuurbekrachtiging. Maar daar zitten geen relais in toch? Oftewel, kun je mij uitleggen waar ik beide relais kan vinden?
CEM (Central Electrical Module) zit links onder je stuur.

https://volvoforums.com/forum/attachmen ... 04_s80.jpg

In de zwarte bak die jij bedoelt zitten de ECM (Engine Control Module) en je TCM (Transmission Control Module).
HansS60T5_T5
Starter
Berichten: 6
Lid geworden op: 17.10.2021 - 20:47
Locatie: Peize

Top! Dank je wel voor je antwoord, ga ik dat eerst proberen.
Plaats reactie

Terug naar “S60 my 2000 t/m 2009”