kachel xc 40

Rubriek voor de XC40, Kijk voor de Full Electric modellen ook in het elektrische board
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4612
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

-KJ- schreef: 04.11.2021 - 20:39 Auto's van heel veel merken zijn weinig meer dan een samenvoegsel van onderdelen die grotendeels in Azie worden gemaakt.
Auto's zijn altijd een samenvoegsel van allerlei onderdelen van allemaal verschillende fabrikanten als Bosch, Hella, Behr, Valeo, Denso etc. Deze producenten hebben allemaal fabrieken in Europa.
Als ik de verhalen zo lees weet Volvo of (nog) niet waar het probleem ligt of er is een specifiek onderdeel (stelmotor in HVAC unit waardoor warme lucht kennelijk niet naar het interieur wordt geleid) wat kennelijk deze problemen oplevert. Het feit dat er meerdere klagers hier zijn doet vermoeden dat er echt wel een issue is. Ik hoop dat Volvo snel de root cause vindt en kan oplossen.

@Hans: spraakbesturing is niet alleen beschikbaar i.c.m. Google systeem maar zit volgens mij in elke nieuwe Volvo vanaf 2016...
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Gebruikersavatar
Hans Eilander
7th Gear member
Berichten: 5323
Lid geworden op: 01.08.2020 - 12:23
Locatie: G - O

Gouwe schreef: 06.11.2021 - 11:21 @Hans: spraakbesturing is niet alleen beschikbaar i.c.m. Google systeem maar zit volgens mij in elke nieuwe Volvo vanaf 2016...
Okee, bedankt voor je tip. Ik zal het eens snel uitproberen.. ;)
Volvo XC40 T2 Business Pro automaat. (8 okt 2020)
Erikho
4th Gear member
Berichten: 701
Lid geworden op: 05.10.2013 - 15:32

Hans Eilander schreef: 06.11.2021 - 09:33 Ik twijfelde nog even, of hij (Wiebemeloen) nu met: "Bij Ford kon je de acc uitzetten," de Airco, of de Adaptief Cruise Control bedoelde. Beide zijn bij mijn weten, aan en uit te zetten. ;)
(Met spraakbediening heb ik het nog niet geprobeerd. Dat werkt volgens mij alleen met Google)
Denk dat wiebemiljoen bedoeld: ACC = Automatic Climate Control
Groet Erik
Allt kommer att bli bra
Polestar 2 LRSM, Magnesium, Pilot Pack, Trekhaak
XC40 T4 GT Inscription, Pine Grey MY19)
V40 D3 Summum GT MY13 Biarritz Blue Volvotune 200 pk.
S60 T4 Powershift MY12, Polestar
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4612
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Ik ga voor ECC: Electronic Climate Control...
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
wiebemiljoen
1st Gear member
Berichten: 14
Lid geworden op: 02.03.2018 - 11:14

Hans Eilander schreef: 06.11.2021 - 09:33 Ik twijfelde nog even, of hij (Wiebemeloen) nu met: "Bij Ford kon je de acc uitzetten," de Airco, of de Adaptief Cruise Control bedoelde. Beide zijn bij mijn weten, aan en uit te zetten. ;)
(Met spraakbediening heb ik het nog niet geprobeerd. Dat werkt volgens mij alleen met Google)
Nee dat wil bij Volvo niet die houd de temperatuur aan die je instelt, stel je het in op 22 dan gaat ie al koude lucht blazen , en ook als de airco uit staat.
Gebruikersavatar
Hans Eilander
7th Gear member
Berichten: 5323
Lid geworden op: 01.08.2020 - 12:23
Locatie: G - O

wiebemiljoen schreef: 06.11.2021 - 15:22 Nee dat wil bij Volvo niet. Die houd de temperatuur aan die je instelt. Stel je het in op 22, dan gaat ie al koude lucht blazen , en ook als de airco uit staat.
Ik doe het zo, maar wie ben ik? Pas na ca 5 min rijden, schakel ik de airco pas in. Die staat bij mij op 2 kanten> 23 Graden. Dan kan ik hem in 3 zones verdelen. Alleen op de ruiten, of midden en zij-roosters, of naar de voeten, of desgewenst alle 3 zones tegelijk. Het lijkt me logisch, dat bij een koude motor, de airco alleen maar koud blaast. Daarom dus even wachten, tot de motor wat temperatuur heeft. (geldt niet voor een EV natuurlijk) En ik schakel ca 5 min voor aankomst de airco uit. En het werkt perfect. Af en toe voel ik bij de zijroosters even koude lucht, maar dan is de binnentemperatuur op 23 graden. Dus logisch verklaarbaar. Wanneer je binnen geen warmte krijgt, is er duidelijk iets mis. Sensor of thermostaat ?. Vraag het "@ The Mechanic", die weet precies hoe alles werkt. :)

Ter aanvulling: ik zet de ventilator altijd in de laagste stand onder het rijden. (Dus 1 blokje)
Volvo XC40 T2 Business Pro automaat. (8 okt 2020)
Gebruikersavatar
S80 Executive
5th Gear member
Berichten: 1057
Lid geworden op: 10.06.2007 - 11:53

@Hans
Wat een gedoe, die van mij staat op automatisch en dat blijft ie ook. Temperatuur 21. Het systeem doet goed en geruisloos zijn werk. De temperatuur wil ik nog wel eens iets verhogen als het buiten erg warm is. Maar dat jij Hans de spraakbediening nog niet ontdekt hebt! Werk aan de winkel :-)
Gebruikersavatar
Ben
Executive Member
Berichten: 40606
Lid geworden op: 09.09.2004 - 16:57
Locatie: Even ten noorden van de Paltz
Contacteer:

Ik heb al sinds de jaren '70 airco in al mijn auto's.
Die zet ik 1x aan, als ik voor het eerst in de auto stap (als hij nog niet aan staat tenminste) en nooit meer uit.
Hoef er nooit over na te denken en altijd de juiste temperatuur en luchtvochtigheid in de auto.
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
Gebruikersavatar
Rob M
5th Gear member
Berichten: 1694
Lid geworden op: 27.10.2007 - 15:18
Locatie: Westerwolde

Precies zo doe ik het ook. En in alle auto's waar een elektronische regeling in zit staat 'ie vanaf dag 1 op 'Auto'. Temperatuur wil ik nog wel eens veranderen als ik het koud heb zeg ik 'Ik heb het koud' tegen de auto en dan gaat de temperatuur 1graad omhoog. En bij warm zeg ik dat ik het warm heb. Nadat de auto uitgezet is staat de temperatuur weer zoals het was.
Werkt perfect.
Hartelijke groet,

Rob

Inmiddels Volvo nummer 11 Na een 240, 265, 460, 2×740, V40, V50, V40, V60 en een XC40 nu een V60 B3 Inscription, Pine Grey/Geventileerd nappaleder met massage in de kleur amber. En o.a. de packs: Park assist, Lighting, Lounge en hier en daar nog wat
Gebruikersavatar
mees
6th Gear member
Berichten: 2935
Lid geworden op: 29.10.2013 - 13:04
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Inderdaad, altijd aan en hetzelfde.

@Hans Eilander: leuk hoor, die spraakbediening. Gezellig onderweg. Spreekt zelden tegen en doet meestal wat je vraagt :-D
volvo440special
4th Gear member
Berichten: 652
Lid geworden op: 12.08.2009 - 19:34

Nouja er zit wel wat in wat Hans zegt. Zet je de verwarming de eerste minuten uit, is je kvs ietwat sneller op temperatuur. Andere merken met ECC, hebben dit zelf zo geprogrammeerd. Pas als er een goede warmte is, gaat het systeem blazen. En dat zijn dan ook systemen met de kachelradiateur direct in het korte circuit.

De Zweden hebben het zo gedaan dat ieder graadje, de cabine in geblazen wordt. Een bestuurder die warm zit, is alerter en zit fijner, dan een bestuurder die zit te rillen als een rietje.

Maar het systeem staat ook hier altijd op automatisch met 20 graden en AC on. Met echte hitte/kou draai ik de temperatuur wel wat omhoog. Werkt allemaal subliem en snap niet, dat je dat allemaal zelf beter zou kunnen regelen.
Gebruikersavatar
Hans Eilander
7th Gear member
Berichten: 5323
Lid geworden op: 01.08.2020 - 12:23
Locatie: G - O

S80 Executive schreef: 07.11.2021 - 09:43 @Hans, Wat een gedoe, die van mij staat op automatisch en dat blijft ie ook. Temperatuur 21.
Nou beste vriend, vind jij het: "een gedoe" om na 5-8 minuten rijden even de airco te activeren? Of 5 minuten voor aankomst, de airco ff uit te zetten? Dan vind je de deur openen, starten, en de handrem er af halen, wel heel verschrikkelijk zeker.....? :lol: :lol: :lol:
Volvo XC40 T2 Business Pro automaat. (8 okt 2020)
Gebruikersavatar
Hans Eilander
7th Gear member
Berichten: 5323
Lid geworden op: 01.08.2020 - 12:23
Locatie: G - O

volvo440special schreef: 08.11.2021 - 07:02 Nou ja, er zit wel wat in wat Hans zegt. Zet je de verwarming de eerste minuten uit, is je kvs ietwat sneller op temperatuur. Een bestuurder die warm zit, is alerter en zit fijner, dan een bestuurder die zit te rillen als een rietje.
Klopt, daar mijn vorige auto nog een temp.meter had, ging de airco pas aan, wanneer de motor "op temperatuur" kwam. Dat is nu in de Volvo maar wat gokken. Bovendien hebben we nu stuurverwarming, stoelverwarming en voorruitverwarming, om je de eerste minuten te ondersteunen. Dus het is imho geen enkel probleem, om even de airco wat later te activeren. En "sommige deskundigen" beweren, dat bacterie vorming in de airco, word voorkomen, door de airco even voor aankomst al uit te schakelen. Maar ieder wat wils. De ene doet kaas of worst op z,n brood. De andere tomaat of komkommer. Ja toch? :lol: :lol:
Volvo XC40 T2 Business Pro automaat. (8 okt 2020)
Gebruikersavatar
Harry M.
3rd Gear member
Berichten: 415
Lid geworden op: 14.08.2020 - 13:52

wiebemiljoen schreef: 05.11.2021 - 11:31 Vanmorgen weer contact gehad net Volvo Nihal, komen met het zelfde antwoord product eigenschap, rij je in een auto van bijna 60000 euro en geen goeie kachel.
Ben nu al bijna 2,5 jaar bezig om mijn gelijk te krijgen maar helaas. Bij Ford kon je de acc tenminste uitzetten, kan in de Volvo ook niet. Balen Balen
Zowel Broekhuis als Nihal zeggen allebij als er geen foutmelding is, is het goed.
Bij mijn Volvo XC40 kun je overigens de acc WEL uitzetten. Middendisplay zit een knop hiervoor.
Gebruikersavatar
S80 Executive
5th Gear member
Berichten: 1057
Lid geworden op: 10.06.2007 - 11:53

@Hans. Valt wel mee hoor :-). Maar waarom zou je dat allemaal doen als de automatische stand het voor je doet? De airco/kachel begint bij mij pas te werken als dat nodig is of kan. Daar hoef ik geen 5-8 minuten voor op mijn klokje te kijken. Nog nooit heb ik ervaren dat de kachel koud begint te blazen als ik dat niet wil. Dus ik snap niet zo goed waarom je dat allemaal handmatig wilt doen. Net zoals de ventilator op stand 1 zetten. Waarom? Laat het systeem zelf bepalen wat - met de input van de diverse sensors - op dat moment het beste is.
Gebruikersavatar
Hans Eilander
7th Gear member
Berichten: 5323
Lid geworden op: 01.08.2020 - 12:23
Locatie: G - O

S80 Executive schreef: 08.11.2021 - 17:14@Hans. Valt wel mee hoor :-). Maar waarom zou je dat allemaal doen als de automatische stand het voor je doet? De airco/kachel begint bij mij pas te werken als dat nodig is of kan. Daar hoef ik geen 5-8 minuten voor op mijn klokje te kijken. Nog nooit heb ik ervaren dat de kachel koud begint te blazen als ik dat niet wil. Dus ik snap niet zo goed waarom je dat allemaal handmatig wilt doen. Net zoals de ventilator op stand 1 zetten. Waarom? Laat het systeem zelf bepalen wat - met de input van de diverse sensors - op dat moment het beste is.
Dat is natuurlijk óok een optie, om het alles aan "automatisch" over te laten. Maar ik ervaar dat niet als; Tjonge, wat moet je een werk verzetten om de airco aan/uit te doen. pfff wat een werk. Was het Frank Senatra niet, die ooit dat liedje zong: "I did it my way?" :-D
Volvo XC40 T2 Business Pro automaat. (8 okt 2020)
Gebruikersavatar
Hans Eilander
7th Gear member
Berichten: 5323
Lid geworden op: 01.08.2020 - 12:23
Locatie: G - O

mees schreef: 07.11.2021 - 14:04 @Hans Eilander: leuk hoor, die spraakbediening. Gezellig onderweg. Spreekt zelden tegen en doet meestal wat je vraagt.
Ja, écht leuk die spraakbediening. Heb vandaag 5x gezegd: airco aan, ik heb het koud, klimaatregeling aan, enz. Steeds zei Bets: "Telefoonverbinding niet ingeschakeld". Ja, dat snapt m,n zus ook, want ik heb helemaal geen telefoon in de auto. Eindelijk na en 10x proberen, zei ze: "Klimaatregeling op automatisch". Ik dacht: We gaan de goede kant op. Na 5 minuten zei ik: Klimaatregeling uit. Tot 5x vroeg Bets: Wilt u dat herhalen? Klimaatregeling uit! antwoord: "De klimaatregeling is ingeschakeld op 20 graden". Hallo? Is u er nog? Daarna zei Bets: "Spraakbediening word uitgeschakeld," En dat noemt @mees gezellig? Ik doe het voortaan zelf wel, zónder spraakbediening. Het is al erg genoeg zo.... :lol:
Volvo XC40 T2 Business Pro automaat. (8 okt 2020)
Gebruikersavatar
mees
6th Gear member
Berichten: 2935
Lid geworden op: 29.10.2013 - 13:04
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Dames en eilanders....
Wissel Bets eens voor Klets
en praat dan alsof er een schone (warme Xc40) nacht op het vasteland zich aandient :)
Gebruikersavatar
Hans Eilander
7th Gear member
Berichten: 5323
Lid geworden op: 01.08.2020 - 12:23
Locatie: G - O

mees schreef: 09.11.2021 - 17:25 Dames en eilanders....Wissel Bets eens voor Klets,en praat dan alsof er een schone (warme Xc40) nacht op het vasteland zich aandient :)
Nou dames, dat gaat op zich nog wel ;) Trouwens ik ben van origine, een échte Rotterdammer hoor. Enne... het is amper 12 graden hiero. Dus liever de cv thuis op 21 graden...(en in de XC 40 op 23 :-D zonder spraakbediening)
Volvo XC40 T2 Business Pro automaat. (8 okt 2020)
Plaats reactie

Terug naar “XC40”