V 70 t5 gebrek aan vermogen.

In deze rubriek dus alleen over de V70 met 'schouders'.
Ga voor de V70 Classic (dus het 850 model) naar de 850 rubriek.
Plaats reactie
HarryHoog
Starter
Berichten: 3
Lid geworden op: 08.08.2021 - 12:29

Goedemorgen Volvo liefhebbers.


Al heel wat jaartjes heb ik in een bonte verzameling Volvo’s gereden. Nu sinds een krap jaar in een 2000er V70 t5. automaat 350.000 km.
Al snel na aanschaf bleek dat de auto ondanks volledige service door de verkopende garagehouder, niet aan zijn volledige vermogen kon komen. Wat deed zich voor:

1.Bij vollast accelereren, uiteraard met warme motor, sloeg de motor in het derde verzet van de automaat ineens terug naar 4000 toeren. Alsof opgebouwde druk ineens wegviel. Hierbij hoorde ik dan een kort gesis. Vanaf die 4000 toeren bouwde de motor dan langzaam weer een beetje vermogen op maar lang niet voldoende. Op de snelweg was het bij 180 km wel bijna over. Slechte of niet werkende wastegate? Meestal die storing maar soms niet namelijk.

2. In algemene zin is de auto niet vlot te noemen, Ik heb eerder het gevoel met 180 pk ofzo onderweg te zijn in plaats van 250.

3. Na een zware belasting bijvoorbeeld met een caravan gaat de auto ineens zwaar onregelmatig stationair lopen. De motor danst dan van 1500 toeren naar 600 heen weer. Staat te schudden als een gek en slaat vaak af. Wanneer ik dan de accupolen los maak en na een paar minuten weer vast is de storing weer weg.

4.Soms gaat het motormanagement lampje branden. Na 2 a 3 keer herstarten gaat het lampje uit.

5. Na een koude start ruik ik vaak een erg sterke benzine geur. Doet er dan een cilinder stiekem niet mee?

De auto is al diverse keren uitgelezen. Bij een aantal indicaties is het gasklephuis vervangen alsmede het turbodruk regelventiel . Nadat die onderdelen zijn vervangen was de storing tijdelijk weg maar kwamen toch steeds weer terug.

Is er misschien gewoon sprake van slechts bougies/bobines. Ik heb zelf niet het idee dat er sprake is van enige schade aan de turbo. Eerder van lastig te vinden “zwevende storing”.

Ik zoek naar wijze raad omdat ik deze t5 ,die verder in uitstekende staat is , verkoop-klaar wil maken voor een volgende Volvo liefhebber. Dit omdat ik inmiddels een xc70 heb gekocht die door Obbe tuning is getuned en die wel alles netjes doet wat die moet doen..

Met vriendelijke groet Harry Hoogenkamp.
Jelmer de Jong
6th Gear member
Berichten: 3158
Lid geworden op: 20.03.2009 - 16:04

De auto is 20 jaar oud, dan heeft het meeste rubber onder de motorkap zijn beste tijd wel gehad. Scoor wat brandstofslang (daar kan ook lucht doorheen) in de maten 5mm,6mm en 8mm om het hele stelsel van vacuümleidingen te vervangen. Die TCV kan wel vervangen zijn, maar als de rest er omheen nog lek is gaat dat weinig uit halen en behoud je dezelfde storingen.
HarryHoog
Starter
Berichten: 3
Lid geworden op: 08.08.2021 - 12:29

Ok dat klinkt als een goed advies. Ik ga daar mee aan de gang. Dank je wel.

Mvg Harry
Gebruikersavatar
maartjinski
2nd Gear member
Berichten: 55
Lid geworden op: 22.07.2009 - 17:57

Het kan ook een scheur in 1 van de kunststof lucht slangen zijn, die gaan nl ook niet oneindig mee. Of/en het membraan van je bov of wastegate kan lek zijn. Misschien wel een haperende luchtmassa meter. Een scheur in je inlaat of uitlaat spruitstuk kan ook vreemde storingen opleveren. Wat dat betreft is er bij deze km stand en leeftijd genoeg wat mis kan gaan. Kwestie van ergens beginnen en 1 voor 1 dingen uitsluiten.
De mijne is van hetzelfde bouwjaar en heeft nog eens 125 dkm meer ervaring. Ook volledig onderhouden bij aankoop en praktisch alles wat ik schreef heb ik al eens moeten vervangen. Wat Jelmer omschrijft is het beste begin om dit te tackelen
Plaats reactie

Terug naar “V70 MY2000 t/m MY2007”