Ik reinig de wielen elke wasbeurt, er komt zeker aan de voorwielen behoorlijk wat remstof op de velgen. Ik start ook altijd met de velgen. Zoals boven gezegd altijd aparte emmer, borstels etc voor de velgen gebruiken.
Ik heb afgelopen weekend m'n winterwielen in twee lagen Carpro DLux gezet, pakweg twee uur werk met uurtje droogtijd ertussen (ik had al wel eerder m'n velgen gedecontamineerd, gekleid en met Carpro Eraser afgenomen, totaal benodigde tijd hangt af van de toestand van je velgen). Twijfel nog om er een laagje Carpro Gliss over te zetten. Ik heb ook de centerkapjes en de dopjes die over de wielbouten gedaan, er zat nog wat in het flesje
Zomerwielen volgen in de winter...
Voor het reinigen van de velgen gebruik ik nu Koch Chemie Magic Wheel Cleaner, echt topspul en niet te duur. Dit is zuurvrij en tast dus een eventueel aanwezige glascoating niet aan (toch zou ik het niet elke wasbeurt gebruiken, gewoon omdat dit bij gecoate velgen niet nodig is). Opspuiten, even laten inwerken, wat agiteren met een kwast (aan de hoekjes en kantjes, wielbouten, ...). Als je daarna afspuit, zien de velgen er bijna als nieuw uit (zonder borstelen gaat ook, maar dan is het resultaat in de hoekjes wat minder). Vervolgens gaan de velgen mee in de snowfoam, en dan gebruik ik de lange velgenborstel voor de binnenkant, een zachte borstel voor de zichtzijde en een harde borstel voor de banden. Tja, wielen zijn vrij arbeidsintensief als je ze mooi wil hebben, maar met het juiste gerief gaat het toch wat sneller en aangenamer...
Zie je op tegen het coaten, dan kan je een keer je velgen heel goed schoonmaken en daarna inspuiten met Geyon Q2M Wetcoat. Dit is een lichte coating die je eenvoudigweg op sprayt en vervolgens met de hogedrukreiniger afspuit. Uiteraard houdt dit product minder lang dan een "echte" glascoating, maar daar tegenover staat dat het haast geen werk is om het aan te brengen.
Zoals voor alle coatings zit het geheim in een goede voorbereiding van het oppervlak : chemisch decontamineren (ijzerpartikeltjes en teer verwijderen), kleien, indien nodig polishen, afnemen met een IPA-product, en pas dan de bescherming opbrengen. Dat is veel werk, maar je zal er dan ook vele malen langer plezier van hebben, daar de beschermlaag beter kan hechten aan het oppervlak. Dus in the end eigenlijk minder werk...