Nederig stel ik hier nu m'n eerste vraagje,... Ik heb dus net m'n V70 Momentum (oh yes! ). Nu rijd ik af en toe helemaal niet en heb dan last van lege accu. Ik wil hem opladen met een druppellader. Dit zou via de 12V aansluiting moeten kunnen? Of liever een directe aansluiting op de accu? Kan ik laden met de accu aangesloten op de auto of moet dat toch los ivm de electronica? Mijn auto moet altijd rijklaar zijn om te rijden omdat ik een speciaal kind heb. Het is dus belangrijk dat het goed werkt. Ik wil vooral ook niet dat de boardcomputer beschadigd. Ik heb ook een accu monitor besteld. Die werkt met Bluetooth.
Graag jullie ervaringen.
Groetjes, Evert
Accu laden in de auto
- Fulaks
- 6th Gear member
- Berichten: 4088
- Lid geworden op: 31.07.2007 - 15:46
- Locatie: Antwerpen
Ik heb een druppellader van CNET, de CT5 start-stop. Zweedse kwaliteit. Wordt geleverd met een koppelstukje dat je aan je batterijpolen kan laten hangen, zodat het inpluggen van de later kinderspel is. Nadeel is wel dat je motorkap dan even open moet. Werkt perfect en houdt je accu in topconditie. Ik gebruik het in perioden dat ik weinig rijdt (Corona, thuiswerk, ...). Je hebt een visuele controle wat de lader aan het doen is : check, charge en care.
V90 D4 Inscription (2019); Mini Cooper (2012); V70 D4 (2014); V70 2.4D (2008); V70 2.4D (2002); Talbot-Toyota-Mitsubishi-Renault
- JeroenSpock
- 7th Gear member
- Berichten: 8277
- Lid geworden op: 20.11.2009 - 13:22
- Locatie: Veendam
- Contacteer:
Zo laad ik mijn motor ook op, met aangesloten accu. Veel vrienden en collega's doen dat ook op deze manier. Waarom zou dat bij een auto niet kunnen?
Druppellader van Ctek, MXS 5.0. Zitten 3 verloopjes bij, klemmen voor de losse accu, draad met ring voor inbouw (die zit in de motor), en een 12V plug voor in de auto.
De lader prik je in een van die verloopstukken.
Voor de aanstekerplug vraag ik me wel af of je dan niet de auto op contact moet hebben, want dat is een geschakelde + toch?
Hoe wil je de stroom in de auto krijgen, of staat hij binnen en kan een verlengsnoer door een deur of raam?
Druppellader van Ctek, MXS 5.0. Zitten 3 verloopjes bij, klemmen voor de losse accu, draad met ring voor inbouw (die zit in de motor), en een 12V plug voor in de auto.
De lader prik je in een van die verloopstukken.
Voor de aanstekerplug vraag ik me wel af of je dan niet de auto op contact moet hebben, want dat is een geschakelde + toch?
Hoe wil je de stroom in de auto krijgen, of staat hij binnen en kan een verlengsnoer door een deur of raam?
Je hebt pas een Mercedes als er 40 mensen in kunnen
Volvo S60 D5 2003 - 019 Zwart - 502.000km - Volvotune 212pk - Nebula/Ursa - VCE - bixenon - verstralers - HU803/Premium sound - MII
Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 360.000 km - Vialle LPi
Volvo S60 D5 2003 - 019 Zwart - 502.000km - Volvotune 212pk - Nebula/Ursa - VCE - bixenon - verstralers - HU803/Premium sound - MII
Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 360.000 km - Vialle LPi
- AutonmY
- 1st Gear member
- Berichten: 18
- Lid geworden op: 06.08.2021 - 08:15
Bedankt voor de tips!
Ik heb de V70 2006 Momentum. Die heeft de accu achterin. En achterin is ook een 12V aansluiting die niet via contact staat. Ik zal gaan kijken voor die Ctek laders.
Wat ik nog wel zeker wil weten is of je kan laden met alles aangesloten. Speciaal bij deze auto dus. Of het kwaad kan ivm deze specifieke boardcomputer en alle sensoren.
Ik heb de V70 2006 Momentum. Die heeft de accu achterin. En achterin is ook een 12V aansluiting die niet via contact staat. Ik zal gaan kijken voor die Ctek laders.
Wat ik nog wel zeker wil weten is of je kan laden met alles aangesloten. Speciaal bij deze auto dus. Of het kwaad kan ivm deze specifieke boardcomputer en alle sensoren.
Jaren 70 142, jaren 80/90 142s, (toen ff een andere auto ) 2021 (weer gelukkig terug) V70 2de gen. Momentum
- gero
- 2nd Gear member
- Berichten: 62
- Lid geworden op: 04.03.2011 - 17:52
Ik heb ook zo'n snelsluiting van C-tek op mijn accu aangesloten, kijk uit met accu laders, ik heb ooit wel eens met een Wegen wacht monteur gesproken, het ging over accu laders, allemaal troep zei hij, totdat ik zei dat ik een C-Tek lader heb, ooh zei hij, dat is andere koek, in positieve zin natuurlijk.
een C-tek lader laadt op in 7-stappen het kost wat, ongeveer 80,00 euro was ik kwijt, maar het is wel degelijk.
een C-tek lader laadt op in 7-stappen het kost wat, ongeveer 80,00 euro was ik kwijt, maar het is wel degelijk.
Gero & Lara -Volvo V70R 2007
- Rippie V70
- 5th Gear member
- Berichten: 1374
- Lid geworden op: 26.08.2009 - 19:17
- Locatie: Oost Nederland
Ik geloof niet dat een my 2005 al startstop heeft en ook geen BMS. Dit is pas in de V70NN leverbaar geworden. Daar dus geen zorgen over.
V70 D3 Kinetic MY2013 = 484 seashell metallic = 17" Pandora
V70 2.4D Kinetic MY2005 = Cedar Green pearl =Musca+winter =Sirius+Zomer= park assist =
V70 2.4D Kinetic MY2005 = Cedar Green pearl =Musca+winter =Sirius+Zomer= park assist =
- mga1600
- 6th Gear member
- Berichten: 2527
- Lid geworden op: 01.12.2007 - 09:22
- Locatie: nhn
Onze andere auto (VWBus) staat soms ook lange tijd stil. Die laad ik met een druppel lader via een 12 v stopcontact in het dashboard. Gaat perfect.
En ik hang als geheugensteuntje een rood lint om de pook (doen we ook als er met die bus aan het kamperen zijn en hij dan aan dr stroom hangt) opdat we niet per ongeluk het stopcontact uit de muur trekken als we in een vlaag van verstandsverbijstering weg zouden rijden…….
En ik hang als geheugensteuntje een rood lint om de pook (doen we ook als er met die bus aan het kamperen zijn en hij dan aan dr stroom hangt) opdat we niet per ongeluk het stopcontact uit de muur trekken als we in een vlaag van verstandsverbijstering weg zouden rijden…….
C40 Ultimate Twin
- Fulaks
- 6th Gear member
- Berichten: 4088
- Lid geworden op: 31.07.2007 - 15:46
- Locatie: Antwerpen
In het instructieboekje van je auto staat hoe en aan welke punten je moet laden geloof ik. De 90-reeks heeft twee accus' : een grote in de koffer en een kleine start/stop onder de motorkap, en die moet je dus laden. Laden via de aansteker zou ik niet doen, je zit dan "achter" de boordelektronica.
V90 D4 Inscription (2019); Mini Cooper (2012); V70 D4 (2014); V70 2.4D (2008); V70 2.4D (2002); Talbot-Toyota-Mitsubishi-Renault
- AutonmY
- 1st Gear member
- Berichten: 18
- Lid geworden op: 06.08.2021 - 08:15
Dus je hoeft niet de accu los te koppelen?Fulaks schreef: ↑19.08.2021 - 16:12 Ik heb een druppellader van CNET, de CT5 start-stop. Zweedse kwaliteit. Wordt geleverd met een koppelstukje dat je aan je batterijpolen kan laten hangen, zodat het inpluggen van de later kinderspel is. Nadeel is wel dat je motorkap dan even open moet. Werkt perfect en houdt je accu in topconditie. Ik gebruik het in perioden dat ik weinig rijdt (Corona, thuiswerk, ...). Je hebt een visuele controle wat de lader aan het doen is : check, charge en care.
Dit lijkt mij ideaal!
Jaren 70 142, jaren 80/90 142s, (toen ff een andere auto ) 2021 (weer gelukkig terug) V70 2de gen. Momentum
- Fulaks
- 6th Gear member
- Berichten: 4088
- Lid geworden op: 31.07.2007 - 15:46
- Locatie: Antwerpen
Nee, dat hoeft niet, het koppelstukje laat je ook gewoon zitten, prima systeem.AutonmY schreef: ↑26.08.2021 - 10:20Dus je hoeft niet de accu los te koppelen?Fulaks schreef: ↑19.08.2021 - 16:12 Ik heb een druppellader van CNET, de CT5 start-stop. Zweedse kwaliteit. Wordt geleverd met een koppelstukje dat je aan je batterijpolen kan laten hangen, zodat het inpluggen van de later kinderspel is. Nadeel is wel dat je motorkap dan even open moet. Werkt perfect en houdt je accu in topconditie. Ik gebruik het in perioden dat ik weinig rijdt (Corona, thuiswerk, ...). Je hebt een visuele controle wat de lader aan het doen is : check, charge en care.
Dit lijkt mij ideaal!
V90 D4 Inscription (2019); Mini Cooper (2012); V70 D4 (2014); V70 2.4D (2008); V70 2.4D (2002); Talbot-Toyota-Mitsubishi-Renault
- AutonmY
- 1st Gear member
- Berichten: 18
- Lid geworden op: 06.08.2021 - 08:15
Prima, ga ik zo uitvoeren.Fulaks schreef: ↑26.08.2021 - 11:07Nee, dat hoeft niet, het koppelstukje laat je ook gewoon zitten, prima systeem.AutonmY schreef: ↑26.08.2021 - 10:20Dus je hoeft niet de accu los te koppelen?Fulaks schreef: ↑19.08.2021 - 16:12 Ik heb een druppellader van CNET, de CT5 start-stop. Zweedse kwaliteit. Wordt geleverd met een koppelstukje dat je aan je batterijpolen kan laten hangen, zodat het inpluggen van de later kinderspel is. Nadeel is wel dat je motorkap dan even open moet. Werkt perfect en houdt je accu in topconditie. Ik gebruik het in perioden dat ik weinig rijdt (Corona, thuiswerk, ...). Je hebt een visuele controle wat de lader aan het doen is : check, charge en care.
Dit lijkt mij ideaal!
Nog even dit, die ctek is veel duurder dan een van aldi of lidl of china. De ctek wordt ook in china gemaakt,... is het echt beter of is dat emotie?
Jaren 70 142, jaren 80/90 142s, (toen ff een andere auto ) 2021 (weer gelukkig terug) V70 2de gen. Momentum
- Fulaks
- 6th Gear member
- Berichten: 4088
- Lid geworden op: 31.07.2007 - 15:46
- Locatie: Antwerpen
Tja, dat zal enkel de tijd leren.
V90 D4 Inscription (2019); Mini Cooper (2012); V70 D4 (2014); V70 2.4D (2008); V70 2.4D (2002); Talbot-Toyota-Mitsubishi-Renault
- AutonmY
- 1st Gear member
- Berichten: 18
- Lid geworden op: 06.08.2021 - 08:15
Ik heb nu het koppelstuk voor de lader op de accu geplaatst. Nu voordat ik daadwerkelijk ga laden, wil ik graag horen of het mag zonder de accu los te koppelen. Ik had al begrepen van Fulaks dat het mocht, maar nu lees ik weer dat het vanzelfsprekend is dat je bij laden de accu los moet koppelen van de auto. Er zijn dus meerdere opvattingen. Ik ben bang om de boel kapot te maken. Graag nog wat discussie hierover,... Wie zegt ja en wie nee en waarom. Heel erg bedankt!
Jaren 70 142, jaren 80/90 142s, (toen ff een andere auto ) 2021 (weer gelukkig terug) V70 2de gen. Momentum
- Ferrari
- 5th Gear member
- Berichten: 1145
- Lid geworden op: 12.10.2019 - 10:49
- Locatie: Antwerpen
Een druppellader kun je zo op de accu aansluiten, daarvoor hoef je de accu niet los te koppelen. Ik gebruik al jaren een goedkope druppellader (van de Aldi dacht ik) voor de 850's, maar die heeft wel verschillende programma's en herkent of het een 6 of 12V accu is. De laadspanning en -stroom is beperkt bij een druppellader.
Henry
Huidig wagen- en motorpark:
Volvo C70 D3 Geartronic Summum 2011
Volvo 850 GLT 2.5 20V 1992
Mazda CX-30 2020 (leaseauto, alleen zakelijk)
Harley-Davidson Softail Heritage Classic 1999
Huidig wagen- en motorpark:
Volvo C70 D3 Geartronic Summum 2011
Volvo 850 GLT 2.5 20V 1992
Mazda CX-30 2020 (leaseauto, alleen zakelijk)
Harley-Davidson Softail Heritage Classic 1999
- JeroenSpock
- 7th Gear member
- Berichten: 8277
- Lid geworden op: 20.11.2009 - 13:22
- Locatie: Veendam
- Contacteer:
Heb ook altijd de Ctek lader zo met de klemmen rechtstreeks achterin op de aangesloten accu, gebeurd niets mee hoor.
En ja made in China, zo ook die telefoon van Appel en daar wordt grof geld voor betaald. Gewoon lekker goedkoop voor de fabrikanten. Niets meer en niets minder.
Je hebt pas een Mercedes als er 40 mensen in kunnen
Volvo S60 D5 2003 - 019 Zwart - 502.000km - Volvotune 212pk - Nebula/Ursa - VCE - bixenon - verstralers - HU803/Premium sound - MII
Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 360.000 km - Vialle LPi
Volvo S60 D5 2003 - 019 Zwart - 502.000km - Volvotune 212pk - Nebula/Ursa - VCE - bixenon - verstralers - HU803/Premium sound - MII
Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 360.000 km - Vialle LPi