Volvo Android Infotainment/Google Maps

Over de RTI navigatiesystemen van Volvo
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Ruier
1st Gear member
Berichten: 40
Lid geworden op: 21.10.2007 - 19:08

De eigenaar van deze Volvo lijkt tot nu toe niet heel tevreden met het nieuwe Volvo Android Infotainment-systeem incl. Google Maps. Ben benieuwd of er hier mensen zijn die het al hebben en hoe hun ervaringen zijn.

Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 20404
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Jemig. Die video kan ook in 8 minuten zonder al dat gehijg en lange adempauzes.
Mark


Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying.

Arthur C. Clarke

Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/werken-bij-wouda/
dimitripb
3rd Gear member
Berichten: 485
Lid geworden op: 22.05.2012 - 14:12

Waar hij vooral tegenaan loopt is een bekend probleem van de hedendaagse ontwikkeling van user interfaces op basis van touch screens. Het ziet er allemaal gelikt uit, zoń dashboard met weinig knoppen en een touchscreen voor een groot deel van de bediening. Men dacht ook dat de tablet snel de laptop zou gaan vervangen, maar er is een structureel probleem met user interfaces via een touchscreen. Één van de basisregels voor het ontwerp van een touch screen interface is: houd het simpel. Je kunt geen honderden functies beschikbaar maken achter allemaal uitklappende frames en menu's. Dat betekent dus: schrappen van functies. Van Sensus 2014 naar 2016 zag je al dat er allerlei functies geschrapt werden en blijkbaar in de overgang naar Android Auto is er nog meer geschrapt.
Menusturing ziet er ouderwets uit en moest verdwijnen ten gunste van touch screens. Je kon wel vele pagina's aan opties in de menu's stoppen en functies die je tijdens het rijden nodig had achter fysieke knoppen stoppen of in de bovenste menu's plaatsen. Zoals deze reviewer ook zegt: het werkte beter en veiliger. Het was helaas niet fancy genoeg.
Tijdens mijn vakantie zocht ik naar de functie waarbij het navigatiesysteem de POI's liet zien van de eerste drie komende afslagen van de autobahn. In Sensus 2014 stonden die in notabene een veel kleiner scherm op de kaart vermeld met daarbij ook nog de info welke POI's er bij welke afslag aanwezig waren (restaurant, hotel, tankstation etc.). In Sensus 2016 moet je eerst op de "..." tikken om de extra opties de openen. Dan op de knop "Vooruit" tikken en als je wil weten welke POI's er aanwezig zijn per afslag moet je de afslagen nog even één voor één aantikken. Wil je terug naar de kaart, moet je alle schermpjes eerst weer afsluiten. Totaal niet overzichtelijk, het is onveilig, maar wel fancy...
Ook de bediening van de Climate Control. Ziet er allemaal mooi uit op het scherm, maar fysieke knoppen waren handiger en veiliger in het verkeer. Op iPhones kun je al sinds de introductie het geluid uitzetten via een knopje aan de zijkant, gewoon omdat dat handiger is.

Hetzelfde zie ik ook buiten de auto's. Oude, menugestuurde applicaties moeten vervangen worden omdat de leverancier het platform niet meer ondersteunt. Vervolgens blijkt het nagenoeg onmogelijk om de gebruikers een even goede gebruikerservaring te bieden met de nieuwe, gelikt uitziende platforms. Niet zelden moet functionaliteit geschrapt worden of complexer gemaakt worden omdat de nieuwe platforms er geen gebruiksvriendelijke mogelijkheid meer tot bieden.

Dit is helaas de trend en komt eigenlijk bij alle automerken voor. Mogelijk denken ontwerpers over ee jaar of vijf dat dat minimalistische wel erg saai is en dat ze weer meer knoppen gaan introduceren.
Gebruikersavatar
IkeV70
5th Gear member
Berichten: 2136
Lid geworden op: 27.01.2006 - 22:18
Locatie: Heerhugowaard

Ik begrijp de klachten van die man wel. Drive mode instellen en schakelen tussen Speed limiter en Auto Pilot zijn functies die ik ook vaak gebruik. Heel blij dat dat gewoon kan met simpele fysieke knoppen en ik daar niet een instellingen menu in het touchscreen hoef te doorlopen. Ik heb toevallig ook nooit de kaart actief in de driver display, maar heb daar media informatie staan. Ik zou er ook niet blij mee zijn als dat niet meer tot de mogelijheden blijkt te behoren.

Ik krijg de indruk dat van dit Android systeem dat een een typische versie 1 is van een heel nieuw systeem. Een versie waarin omwille van het halen van deadlines allerlei functionaliteiten weggelaten zijn. Dat voegen we dan wel toe in versie 1.1, die over een paar maanden uitkomt.
V70 - 2.5D
V60 PIH
V60 T5
Plaats reactie

Terug naar “Navigatie van Volvo”