v60 d4 mist wat pit

Alles over motortuning van je Volvo. Houd er rekening mee dat door tuning van je Volvo elke aanspraak op garantie van de dealer of Volvo AB vervalt. Richtlijnen van Volvo zijn hier zeer strikt over.
Plaats reactie
lenny1
Starter
Berichten: 2
Lid geworden op: 19.07.2021 - 15:50

Ik heb heel recent noodgedwongen een andere wagen moeten aanschaffen. Wegens de korte tijd en het beperkte budget heb ik heel snel moeten beslissen en is het een v60 geworden van 2015 met ongeveer 100k op de teller.
Ik vind het leuk rijden, maar ik heb het gevoel in mijn zetel te zitten en krijg zin in een sigaar en whisky ;-)
Daarom heb ik even wat rondgekeken en zie verschillende mogelijkheden om wat meer pit te krijgen. Polestar lijkt me duur voor een mineure update (enkel turbodruk?), APec levert de Rica stage 1 en Heinz de stage2 denk ik. Ik vraag me echter af of het een verstandige keuze is om naar 260pk en 540Nm te upgraden. Zijn er forumleden die al langere tijd rondrijden met deze waardes die ervaringen willen delen (ik ben vooral benieuwd naar evt. slijtage)? Dat de onderdelen met een marge gemonteerd zijn weet ik wel, maar een vermogenstoename van bijna 40% lijkt me toch een serieuze belasting.
rfs88
2nd Gear member
Berichten: 83
Lid geworden op: 20.05.2021 - 12:59

wellicht even motorcode vermelden ? 4/5 pitter? 260pk is wel erg ambiteus
Gebruikersavatar
MichelV70
2nd Gear member
Berichten: 235
Lid geworden op: 26.05.2007 - 13:05
Locatie: Tienhoven

https://www.obbetuning.nl/modeltype/vol ... 90pk-2015/
Werkt binnen de marges voor vele jaren rijplezier.
XC60 D4 Inscription 2016
Polestar 2 awd
lenny1
Starter
Berichten: 2
Lid geworden op: 19.07.2021 - 15:50

MichelV70 schreef: 20.07.2021 - 12:18 https://www.obbetuning.nl/modeltype/vol ... 90pk-2015/
Werkt binnen de marges voor vele jaren rijplezier.
Bij apec ongeveer dezelfde waardes. Heinz lapt er een stuk bij, vandaar de vraag of er nog wel marges zijn en het niet nefast is voor de koppeling bvb
https://www.heinz-performance.com/nl/tu ... D4+-+190HP
Gebruikersavatar
Ferrari
5th Gear member
Berichten: 1145
Lid geworden op: 12.10.2019 - 10:49
Locatie: Antwerpen

Ik zou wegblijven bij tuners die alle merken "doen" en zeker die dan tot de limiet gaan. Een 2.0 diesel en daar dan 260 pk en 540 Nm uitpeuteren..... Je zal het niet continue gebruiken en de techniek heeft wat marge, maar dit is toch redelijk veel.
Henry

Huidig wagen- en motorpark:
Volvo C70 D3 Geartronic Summum 2011
Volvo 850 GLT 2.5 20V 1992
Mazda CX-30 2020 (leaseauto, alleen zakelijk)
Harley-Davidson Softail Heritage Classic 1999
Jelmer de Jong
6th Gear member
Berichten: 3158
Lid geworden op: 20.03.2009 - 16:04

Ik rij al 130K rond met 260pk uit een 2 liter diesel. Twee keer problemen gehad betreffende vermogen en beide waren te herleiden naar de EGR die in de soep liep en het motormanagement snapte er niets meer van. Hoewel ik altijd 100km'h rijd probeer ik daar wel zo snel mogelijk te komen. :P
Gebruikersavatar
flevodirk
3rd Gear member
Berichten: 475
Lid geworden op: 17.08.2015 - 16:53
Locatie: Flevoland

Ik ben net terug vandaag van Rica (Den Haag)😎😉. Prima bedrijf is dat. Ik zou gewoon daar heen gaan. Ze hebben vrij veel Volvo ervaring en kennis.
Het ging mij om de geartronic aanpassing + start-stop eruit, de motor tuning was bonus.

Of je het goed houd? Tja dat doe je eigenlijk zelf. Ik had ooit een BMW 320d E46, die ik pittig had laten tunen en daar is in 4/5 jaar 3x een nieuwe koppeling en dual massa vliegwiel ingegaan (en bij inruil slipte de koppeling weer, was 5 maand oud). Stoplichtsprintjes bij de vleet. Leuk, maar dure hobby..
(Nu weet ik dat div. BMW modellen last kunnen hebben van lekkende keerringen daar en dat is niet fijn voor je koppeling, dat kan het ook geweest zijn..)

Die sprintjes doe ik niet zo vaak meer, dat laat ik aan de lease-rijders over, die hebben een magische tankcard en hebben geen last van reparaties.
(Wel wil ik af en toe graag als eerste weg zijn als je een lang stuk 80 km weg tegemoet gaat en diegene voor je heeft constant 70-75 km/uur gereden… je weet wel, die stukken met zo’n doorgetrokken streep…. Dan heb ik er tabak van en ga bij het eerste beste stoplicht links van diegene staan en wil ik absoluut een beetje vlot wegrijden!). Verder vind ik het niet echt spannend, je kan toch niet op tegen veel electrische of plug-in auto’s mocht je dat willen…

On topic:
Mijn S60 heb ik bijna 6 jaar gehad en van begin af getuned, geen enkel probleem, ik hoorde op het laatst het DM vliegwiel wel een beetje, koppeling was nog prima. Beiden verniewd bij aanschaf. Maar ja, voor 1600 euro heb je een nieuwe LUK set bij een gemiddelde garage, dus ook niet de hoofdprijs.

Nu mijn T4-tje dus ook iets meer paardjes, maar dat zijn benzinebakken, dus minder koppel. Slechts 415Nm, maar voor mij is het voldoende.
Je kan er vanuit gaan dat het spul een ruime marge heeft en dat het dus prima kan. Maar moet je ook weer niet te gek doen/helemaal los gaan (zoals ondergetekende deed in het verleden).
Heb je daar iets aan?
DJ
Volvo S60 2.0T Drivers Edition 2007 sept 2015 - maart 2021 @348.000 km (bijna 6 jaar gehad)
V70 T4 2016 GT Inscription edition +Rica update
Actueel verbruik: Afbeelding
Vorige auto-S60 verbruik
Gebruikersavatar
corsa_gsi
4th Gear member
Berichten: 681
Lid geworden op: 03.01.2020 - 10:47
Locatie: Regio Rotterdam
Contacteer:

flevodirk schreef: 20.07.2021 - 20:54 Of je het goed houd? Tja dat doe je eigenlijk zelf. Ik had ooit een BMW 320d E46, die ik pittig had laten tunen en daar is in 4/5 jaar 3x een nieuwe koppeling en dual massa vliegwiel ingegaan (en bij inruil slipte de koppeling weer, was 5 maand oud). Stoplichtsprintjes bij de vleet. Leuk, maar dure hobby..
(Nu weet ik dat div. BMW modellen last kunnen hebben van lekkende keerringen daar en dat is niet fijn voor je koppeling, dat kan het ook geweest zijn..)
Je had natuurlijk ook kunnen kiezen voor een betere kwaliteit koppelingsset i.p.v. weer standaard spul monteren. ;)
----------
Cars:
Volvo V50 T5 Kinetic 2011 Zilver
Opel Astra F Sedan CDX 1.6 16v Nautilus Blauw uit 1997 op LPG
Opel Corsa B GSi C20LET Sunrise Orange uit 1996 met 575pk.
Opel Vectra B Caravan Sport Edition 3.0 V6 Automaat uit 2000 op LPG (Verkocht)
Gebruikersavatar
corsa_gsi
4th Gear member
Berichten: 681
Lid geworden op: 03.01.2020 - 10:47
Locatie: Regio Rotterdam
Contacteer:

Ferrari schreef: 20.07.2021 - 15:08 Ik zou wegblijven bij tuners die alle merken "doen" en zeker die dan tot de limiet gaan. Een 2.0 diesel en daar dan 260 pk en 540 Nm uitpeuteren..... Je zal het niet continue gebruiken en de techniek heeft wat marge, maar dit is toch redelijk veel.
Er zijn genoeg bedrijven die alle merken doen en wel te vertrouwen zijn.

Ik kan R&N aanbevelen:
https://rnengineering.nl/front-page/
----------
Cars:
Volvo V50 T5 Kinetic 2011 Zilver
Opel Astra F Sedan CDX 1.6 16v Nautilus Blauw uit 1997 op LPG
Opel Corsa B GSi C20LET Sunrise Orange uit 1996 met 575pk.
Opel Vectra B Caravan Sport Edition 3.0 V6 Automaat uit 2000 op LPG (Verkocht)
Plaats reactie

Terug naar “Tuning (niet optisch)”