Koppakking lek C30 1.6 Benzine

De opvolger van P1800 en 480
Plaats reactie
teun1980
Starter
Berichten: 4
Lid geworden op: 09.07.2021 - 10:00

Beste mensen, gisteren is mijn Volvo C30 (1.6 benzine uit 2011) oververhit geraakt nadat het koelreservoir is leeggelopen (gebarsten). Nadat ik de melding kreeg dat de motor te heet geworden was, ben ik de weg afgereden en sloeg de motor ook direct af. Hij loopt nu op drie poten en er komt witte rook uit de uitlaat. Duidelijk een kapotte koppakking, toch? Is het feit dat hij op drie poten loopt ook een teken dat er meer schade is opgelopen dan alleen de koppakking? Misschien een cilinderwand die gescheurd is o.i.d? Ik heb een aantal offertes opgevraagd voor de reparatie. De eerste die ik terug kreeg is 2500 (voor alleen het vervangen van de koppakking!!) en de tweede die ik tot nu toe terug kreeg was 1200. Hebben jullie enig idee wat redelijk zou zijn voor het vervangen van alleen de koppakking? Alvast bedankt voor jullie reactie!
Urbexpeditie
7th Gear member
Berichten: 5387
Lid geworden op: 07.04.2021 - 12:53

Op drie cilinders lopen is niet vreemd bij een kapotte koppakking. Klinkt alsof die stottert. Dat wordt veroorzaakt door de koelvloeistof welk in de betreffende cilinder terecht komt bij een doorgeslagen koppakking. Koelvloeistof heeft niet de eigenschappen van ontbranden. Vaak zie je witte rook uit de uitlaat en ruik je een zoete weïge lucht.
Scheur in een cilinderwand komt bij Volvo zelden voor. Blokken zijn gebouwd voor mammoet kilometers 😋

Wat prijs betreft klinkt €1200 euro aannemelijker dan €2500.
Zou meteen de distributieriem ook laten vervangen. Boeltje ligt toch al uit elkaar. De distributieriem zelf kost een paar tientjes.
Volgens mij nemen ze sowieso behalve de koppakking ook de uitlaatpakking mee in het pakket.
Member Overland Bound
https://www.overlandbound.com/

The real Diesel Power XC70 D5 AWD - Powered by OptiTuning Sverige AB
Subaru Outback Touring 2023
Gebruikersavatar
Ferrari
5th Gear member
Berichten: 1145
Lid geworden op: 12.10.2019 - 10:49
Locatie: Antwerpen

Hoogstwaarschijnlijk gevalletje lekke koppakking, gezien de witte rook uit de uitlaat en op 3 cilinders lopen. Ik zou de motor niet meer starten, water in de cilinder/boven de zuiger is niet samendrukbaar en bij teveel druk kan er meer kapot gaan. Koppakking vervangen en inderdaad gelijk de distributie en waterpomp meepakken, want dat moet toch ook bijna allemaal los. Als je lang doorgereden hebt kan het zijn dat de kop nog gevlakt moet worden. EUR 2500 is veel te veel en ik weet niet wat wat het precies kost, maar EUR 1200 komt beter in de buurt (koppakkingset, KVS-tankje, distributieset en waterpomp, KVS, 6-8 uurtjes werk, eventueel nieuwe olie en oliefilter).
Henry

Huidig wagen- en motorpark:
Volvo C70 D3 Geartronic Summum 2011
Volvo 850 GLT 2.5 20V 1992
Mazda CX-30 2020 (leaseauto, alleen zakelijk)
Harley-Davidson Softail Heritage Classic 1999
Nick V50 Sport I
2nd Gear member
Berichten: 83
Lid geworden op: 30.06.2021 - 21:49
Locatie: Borger-Odoorn

Zoals voorgaande met dien verstande dat indien de kop inderdaad gevlakt moet worden men dit vaak uitbesteedt en er op de kostprijs een geringe opslag wordt toegepast.
Wellicht dit even bij de offerte aanvragen in tweede ronde navragen; prijsindicatie met vlakken en prijsindicatie zonder vlakken.
Dan heb je meteen ook inzicht in de transparantie bij de verschillende aanbieders.
Suc6!
V50 Sport I, B4204S3 + MTX75
Plaats reactie

Terug naar “C30”