Adaptieve cruise control "vergist" zich

Rubriek voor de XC40, Kijk voor de Full Electric modellen ook in het elektrische board
Gebruikersavatar
teebee
7th Gear member
Berichten: 6928
Lid geworden op: 16.06.2016 - 22:02

Hans Eilander schreef: 25.02.2022 - 09:07
Bover schreef: 24.02.2022 - 20:57 Hoe was het ook al weer met techniek? Vertrouwen is goed, controle is beter.
Controle is zeker beter, dan blindelings op de rij assistent, en andere hulpmiddelen vertrouwen. En kijk ik ondanks BLIS, altijd nog even over mijn schouder. Daarom staat bij mij, Pilot Assist altijd uit. ;)
Toch is voor velen PA een prettige assistent, met name bij langere afstanden.
Maar het zijn en blijven ‘slechts’ hulpsystemen.
“de voorruit is groter dan de achteruitkijkspiegel”

Hij: V60 T5 Momentum MY19 / Birch Light Metallic, Maroon Brown Moritz leder en heel veel lekkers ! :-)
Zij: XC40 T2 MY23, Silver Dawn, Momentum Core Aut. met veel lekkers (V40 CC MY18, Denim Blue)
Volvo V60, VOR, D3 163pk, Ocean Blue & Beige leder, bodykit, MY12
Vroeger oa Mini, VW, Honda, Alfa Romeo (10x) oa Guilietta/33/33SW/155/156SW, Renault Scenic/Laguna Estate/Espace, Fiat Barchetta, Volvo V40 1.8 en V50 2.0D, Peugeot 208
dimitripb
3rd Gear member
Berichten: 493
Lid geworden op: 22.05.2012 - 14:12

Pilot Assist werkt prima, net als de andere rijhulpsystemen maar je moet ze als verlengstuk van je eigen oplettendheid gebruiken en niet in plaats van je eigen oplettendheid.
Gebruikersavatar
Hans Eilander
7th Gear member
Berichten: 5323
Lid geworden op: 01.08.2020 - 12:23
Locatie: G - O

dimitripb schreef: 25.02.2022 - 19:34 Pilot Assist werkt prima, net als de andere rijhulpsystemen maar je moet ze als verlengstuk van je eigen oplettendheid gebruiken en niet in plaats van je eigen oplettendheid.
Persoonlijk vind ik PA, en LKA, meer irritant dan gemakkelijk. Dus ik heb ze standaard op non-actief. En hoe je zelf dit topic heb gestart, was je mening toch wel iets anders dan nu. Of vergis ik me? ;)
Volvo XC40 T2 Business Pro automaat. (8 okt 2020)
dimitripb
3rd Gear member
Berichten: 493
Lid geworden op: 22.05.2012 - 14:12

Hans Eilander schreef: 25.02.2022 - 20:59 En hoe je zelf dit topic heb gestart, was je mening toch wel iets anders dan nu
Nee, die mening is niet veranderd. Een systeem kan prima gebouwd zijn en prima werken maar kan ook om zeep geholpen worden door een slechte softwareupdate. Als men dat dan ook weer netjes oplost betekent dat nog niet dat het hulpsysteem slecht is.
Gebruikersavatar
Hans Eilander
7th Gear member
Berichten: 5323
Lid geworden op: 01.08.2020 - 12:23
Locatie: G - O

dimitripb schreef: 26.02.2022 - 10:02 Nee, die mening is niet veranderd. Een systeem kan prima gebouwd zijn en prima werken maar kan ook om zeep geholpen worden door een slechte software update. Als men dat dan ook weer netjes oplost, betekent dat nog niet dat het hulpsysteem slecht is.
Je beschrijft in je opening van dit topic, dat het plotseling ingrijpen van het systeem niet alleen vervelend, maar zelfs gevaarlijk is. Lees het zelf nog maar eens na. Nu brei je dit ineens goed. Prima. Ik laat deze hulpmiddelen echter voor wat het is. Bovendien heb je in een nieuwe auto het eerste jaar nog geen (slechte?) software updates. Die krijg je pas bij de eerste servicebeurt. Bovendien kan ik me niet voorstellen, dat Volvo, die bekend staat om zijn veiligheid, slechte software zou installeren in zijn auto,s. Einde discussie. ;)
Volvo XC40 T2 Business Pro automaat. (8 okt 2020)
Gebruikersavatar
Hans Eilander
7th Gear member
Berichten: 5323
Lid geworden op: 01.08.2020 - 12:23
Locatie: G - O

teebee schreef: 25.02.2022 - 13:21 Toch is voor velen PA een prettige assistent, met name bij langere afstanden.
Dat is toch ook de afkorting van PA? Prettige Assistent... :lol: :lol: Maar bij mij staat dit altijd uit. ;)
Volvo XC40 T2 Business Pro automaat. (8 okt 2020)
dimitripb
3rd Gear member
Berichten: 493
Lid geworden op: 22.05.2012 - 14:12

Hans Eilander schreef: 26.02.2022 - 11:14 Je beschrijft in je opening van dit topic, dat het plotseling ingrijpen van het systeem niet alleen vervelend, maar zelfs gevaarlijk is. Lees het zelf nog maar eens na. Nu brei je dit ineens goed
Dat komt dus door de update en is geen eigenschap van het systeem, aangezien het met een nieuwe update weer correct werkt. Je krijgt geen software op maat. Als ik vandaag een nieuwe auto koop zit daar de actuele software van dat model in. Die software kan fouten bevatten die bij een volgende update weer opgelost worden. Dat heeft niets te maken het eerste jaar. Overigens heeft men op mijn verzoek de updates gedraaid, buiten een servicebeurt om en toen was het opgelost.
Software bevat altijd fouten. Daarom krijng je updates.
Gebruikersavatar
teebee
7th Gear member
Berichten: 6928
Lid geworden op: 16.06.2016 - 22:02

Hans Eilander schreef: 26.02.2022 - 11:16
teebee schreef: 25.02.2022 - 13:21 Toch is voor velen PA een prettige assistent, met name bij langere afstanden.
Dat is toch ook de afkorting van PA? Prettige Assistent... :lol: :lol: Maar bij mij staat dit altijd uit. ;)
Waarschijnlijk vanwege het niet/nauwelijks rijden van lange afstanden denk ik zo….
Ik ervaar er iig veel plezier van.
“de voorruit is groter dan de achteruitkijkspiegel”

Hij: V60 T5 Momentum MY19 / Birch Light Metallic, Maroon Brown Moritz leder en heel veel lekkers ! :-)
Zij: XC40 T2 MY23, Silver Dawn, Momentum Core Aut. met veel lekkers (V40 CC MY18, Denim Blue)
Volvo V60, VOR, D3 163pk, Ocean Blue & Beige leder, bodykit, MY12
Vroeger oa Mini, VW, Honda, Alfa Romeo (10x) oa Guilietta/33/33SW/155/156SW, Renault Scenic/Laguna Estate/Espace, Fiat Barchetta, Volvo V40 1.8 en V50 2.0D, Peugeot 208
Gebruikersavatar
Hans Eilander
7th Gear member
Berichten: 5323
Lid geworden op: 01.08.2020 - 12:23
Locatie: G - O

dimitripb schreef: 26.02.2022 - 17:40 Dat komt dus door de update en is geen eigenschap van het systeem, aangezien het met een nieuwe update weer correct werkt. Als ik vandaag een nieuwe auto koop zit daar de actuele software van dat model in. Die software kan fouten bevatten die bij een volgende update weer opgelost worden. Overigens heeft men op mijn verzoek de updates gedraaid, buiten een servicebeurt om en toen was het opgelost. Software bevat altijd fouten. Daarom krijg je updates.
Dat is duidelijk Dimitri. ik dacht altijd dat die updates voor pure nieuwtjes in de systemen was. Weer wat geleerd. ;)
Volvo XC40 T2 Business Pro automaat. (8 okt 2020)
Gebruikersavatar
Hans Eilander
7th Gear member
Berichten: 5323
Lid geworden op: 01.08.2020 - 12:23
Locatie: G - O

teebee schreef: 26.02.2022 - 18:18 Waarschijnlijk vanwege het niet/nauwelijks rijden van lange afstanden denk ik zo….
Juist opgemerkt. ik rij meestal toertjes van anderhalf uur, zonder vaste bestemming. En daarvan is 50% snelweg. Daar heb je dus een punt. Maar de keren dat ik het wél gebruikt heb, vond ik meer irritant, dan echt gemakkelijk. :)
Volvo XC40 T2 Business Pro automaat. (8 okt 2020)
Gebruikersavatar
Bover
8th Gear member
Berichten: 13820
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne France

Zo kan ieder zijn of haar Volvo naar believen inrichten..Op de lange trek als de slaap en verveling toeslaat zijn de hulpsystemen toch vaak behulpzaam bij het bewaken van veilig gedrag. Ik heb gewerkt met een hulpsysteem die waarschuwde als je slaperig werd, reageerde je niet ging de CC eraf, dan nog een reactie begon deze te remmende signalen te geven.....
Voor als het echt en echt nodig is ....Was in een Volvo FH 460
Franse (auto)verhalen en XC70 viewtopic.php?t=83680&start=33960

Dieselpower France nog een echte 5 cilinder : XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
ObbeTuning motor modificatie aan boord! EURO 5b.
Driving Volvo anno1995. Eerste Volvo 245 GLT
Gebruikersavatar
Hans Eilander
7th Gear member
Berichten: 5323
Lid geworden op: 01.08.2020 - 12:23
Locatie: G - O

Het grote gevaar (in mijn optiek) is, dat met het, meer en meer autonoom rijden, (zoals bv bij Tesla) de mensen achter het stuur, hun aandacht meer geven aan de telefoon, en andere bezigheden, met de gedachte: de systemen houden me wel in de juiste koers. Daarom gebeuren er onnodig veel aanrijdingen, en andere ellende, door telefoon/media gebruik achter het stuur. Bovendien zijn alle hulpsystemen (hoe goed ook vooraf getest) beslist niet feilloos. :( Toen ik 8 jaar terug stopte met int.nationaal rijden, was er nog geen adaptief cruise control op de Volvo FH 400..Je moest dus altijd 100% bij de les blijven.
Volvo XC40 T2 Business Pro automaat. (8 okt 2020)
Gebruikersavatar
teebee
7th Gear member
Berichten: 6928
Lid geworden op: 16.06.2016 - 22:02

Hans Eilander schreef: 26.02.2022 - 18:37
teebee schreef: 26.02.2022 - 18:18 Waarschijnlijk vanwege het niet/nauwelijks rijden van lange afstanden denk ik zo….
Juist opgemerkt. ik rij meestal toertjes van anderhalf uur, zonder vaste bestemming. En daarvan is 50% snelweg. Daar heb je dus een punt. Maar de keren dat ik het wél gebruikt heb, vond ik meer irritant, dan echt gemakkelijk. :)
Snap ik, maar na enige gewenning (tijd) zou je het beslist kunnen gaan waarderen. Feit blijft dat je de beperkingen van een dergelijk systeem moet blijven inzien.
“de voorruit is groter dan de achteruitkijkspiegel”

Hij: V60 T5 Momentum MY19 / Birch Light Metallic, Maroon Brown Moritz leder en heel veel lekkers ! :-)
Zij: XC40 T2 MY23, Silver Dawn, Momentum Core Aut. met veel lekkers (V40 CC MY18, Denim Blue)
Volvo V60, VOR, D3 163pk, Ocean Blue & Beige leder, bodykit, MY12
Vroeger oa Mini, VW, Honda, Alfa Romeo (10x) oa Guilietta/33/33SW/155/156SW, Renault Scenic/Laguna Estate/Espace, Fiat Barchetta, Volvo V40 1.8 en V50 2.0D, Peugeot 208
Gebruikersavatar
Hans Eilander
7th Gear member
Berichten: 5323
Lid geworden op: 01.08.2020 - 12:23
Locatie: G - O

teebee schreef: 26.02.2022 - 22:04 Feit blijft dat je de beperkingen van een dergelijk systeem moet blijven inzien.
ik vermoed dat juist dáár de meeste bestuurders de fout mee ingaan.......... ;)
Volvo XC40 T2 Business Pro automaat. (8 okt 2020)
Gebruikersavatar
teebee
7th Gear member
Berichten: 6928
Lid geworden op: 16.06.2016 - 22:02

Hans Eilander schreef: 26.02.2022 - 22:08
teebee schreef: 26.02.2022 - 22:04 Feit blijft dat je de beperkingen van een dergelijk systeem moet blijven inzien.
ik vermoed dat juist dáár de meeste bestuurders de fout mee ingaan.......... ;)
Dat klopt. Er zijn er diversen (ook hier op het forum) die verbolgen of erger zijn indien het systeem iets ‘onverwachts’ doet.
Achterover leunen en het ‘ding’ de zaken laten regelen….. tja, zo ver zijn we (nog lang?) niet.
Maar het systeem als hulp systeem (comfort verhogend), daar ben ik enthousiast over. De rit vorigen week naar de sneeuw (en morgen weer naar huis) zijn daar zeer welkome afstanden voor.
“de voorruit is groter dan de achteruitkijkspiegel”

Hij: V60 T5 Momentum MY19 / Birch Light Metallic, Maroon Brown Moritz leder en heel veel lekkers ! :-)
Zij: XC40 T2 MY23, Silver Dawn, Momentum Core Aut. met veel lekkers (V40 CC MY18, Denim Blue)
Volvo V60, VOR, D3 163pk, Ocean Blue & Beige leder, bodykit, MY12
Vroeger oa Mini, VW, Honda, Alfa Romeo (10x) oa Guilietta/33/33SW/155/156SW, Renault Scenic/Laguna Estate/Espace, Fiat Barchetta, Volvo V40 1.8 en V50 2.0D, Peugeot 208
dimitripb
3rd Gear member
Berichten: 493
Lid geworden op: 22.05.2012 - 14:12

Hans Eilander schreef: 26.02.2022 - 18:37 verbolgen of erger zijn indien het systeem iets ‘onverwachts’ doet.
Maar er is wel een verschil tussen de onvolmaaktheid van een systeem of een kwaliteitsissue met een systeem. In mijn V40 had ik ook al een adaptieve cruise control. Die ging zelden of nooit de mist in met auto’s op een andere baan dan de eigen. Toen ik de XC40 geleverd kreeg was het iedere rit wel een keer raak, terwijl het systeem in die jaren is doorontwikkeld. Dan is er dus gewoon een kwaliteitsissue. Dat heeft dan niets met de beperkingen van een systeem te maken. Dat bleek ook wel aangezien het na een update opgelost was..
Gebruikersavatar
teebee
7th Gear member
Berichten: 6928
Lid geworden op: 16.06.2016 - 22:02

dimitripb schreef: 27.02.2022 - 10:42
Hans Eilander schreef: 26.02.2022 - 18:37 verbolgen of erger zijn indien het systeem iets ‘onverwachts’ doet.
Maar er is wel een verschil tussen de onvolmaaktheid van een systeem of een kwaliteitsissue met een systeem. In mijn V40 had ik ook al een adaptieve cruise control. Die ging zelden of nooit de mist in met auto’s op een andere baan dan de eigen. Toen ik de XC40 geleverd kreeg was het iedere rit wel een keer raak, terwijl het systeem in die jaren is doorontwikkeld. Dan is er dus gewoon een kwaliteitsissue. Dat heeft dan niets met de beperkingen van een systeem te maken. Dat bleek ook wel aangezien het na een update opgelost was..
Dat kan ook maar zo een afstelling van d camera zijn.
Mijn V60 heeft eenzelfde systeem als jouw XC40, en geeft zelden een probleem.
Maar essentie van mij standpunt is dat het ‘slechts’ hulpsystemen zijn waarvan sommige bestuurders een (te) grote mate van intelligentie verwachten. Daar zijn z niet voor bedoeld noch ontwikkeld. Het gaat om het comfort.
“de voorruit is groter dan de achteruitkijkspiegel”

Hij: V60 T5 Momentum MY19 / Birch Light Metallic, Maroon Brown Moritz leder en heel veel lekkers ! :-)
Zij: XC40 T2 MY23, Silver Dawn, Momentum Core Aut. met veel lekkers (V40 CC MY18, Denim Blue)
Volvo V60, VOR, D3 163pk, Ocean Blue & Beige leder, bodykit, MY12
Vroeger oa Mini, VW, Honda, Alfa Romeo (10x) oa Guilietta/33/33SW/155/156SW, Renault Scenic/Laguna Estate/Espace, Fiat Barchetta, Volvo V40 1.8 en V50 2.0D, Peugeot 208
Gebruikersavatar
Bover
8th Gear member
Berichten: 13820
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne France

teebee schreef: 27.02.2022 - 14:42
[/quote]

Maar essentie van mij standpunt is dat het ‘slechts’ hulpsystemen zijn waarvan sommige bestuurders een (te) grote mate van intelligentie verwachten. Daar zijn z niet voor bedoeld noch ontwikkeld. Het gaat om het comfort.
[/quote]

Spijker op de kop Teebee. Rij veilig naar huis.
Franse (auto)verhalen en XC70 viewtopic.php?t=83680&start=33960

Dieselpower France nog een echte 5 cilinder : XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
ObbeTuning motor modificatie aan boord! EURO 5b.
Driving Volvo anno1995. Eerste Volvo 245 GLT
dimitripb
3rd Gear member
Berichten: 493
Lid geworden op: 22.05.2012 - 14:12

teebee schreef: 27.02.2022 - 14:42 Mijn V60 heeft eenzelfde systeem als jouw XC40, en geeft zelden een probleem.
Zoals al eerder aangegeven, er was in juni 2020 een update uitgeleverd die het probleem veroorzaakte en dat is met een nieuwe update opgelost. Het kan dus goed zijn dat jij in de V60 die "slechte" update nooit gehad hebt.
Gebruikersavatar
teebee
7th Gear member
Berichten: 6928
Lid geworden op: 16.06.2016 - 22:02

dimitripb schreef: 27.02.2022 - 19:19
teebee schreef: 27.02.2022 - 14:42 Mijn V60 heeft eenzelfde systeem als jouw XC40, en geeft zelden een probleem.
Zoals al eerder aangegeven, er was in juni 2020 een update uitgeleverd die het probleem veroorzaakte en dat is met een nieuwe update opgelost. Het kan dus goed zijn dat jij in de V60 die "slechte" update nooit gehad hebt.
Een verschijnsel wat al bestaat sinds de eerste bits & bytes, en dat zal altijd zo blijven. Zolang het , door in ons geval Volvo, het maar weer zsm recht wordt getrokken.
“de voorruit is groter dan de achteruitkijkspiegel”

Hij: V60 T5 Momentum MY19 / Birch Light Metallic, Maroon Brown Moritz leder en heel veel lekkers ! :-)
Zij: XC40 T2 MY23, Silver Dawn, Momentum Core Aut. met veel lekkers (V40 CC MY18, Denim Blue)
Volvo V60, VOR, D3 163pk, Ocean Blue & Beige leder, bodykit, MY12
Vroeger oa Mini, VW, Honda, Alfa Romeo (10x) oa Guilietta/33/33SW/155/156SW, Renault Scenic/Laguna Estate/Espace, Fiat Barchetta, Volvo V40 1.8 en V50 2.0D, Peugeot 208
Plaats reactie

Terug naar “XC40”